Mangler du inspiration til madpakken? Og er du træt af at smøre den samme gamle leverpostejsmad? Så læs med her, hvor Louisa Lorang giver sine 10 bedste råd til en lækker, grøn madpakke.


Louisa Lorang har tidligere udgivet bestselleren Madpakkebogen. Nu er hun klar med efterfølgeren Grønne madpakker, der giver læseren 50 gode forslag til en grønnere madpakke.

Bogen indeholder både vegetariske og veganske opskrifter, forslag til nemt pålæg, forskellige slags brød, fyldige salater, små retter og skønne snacks.

LÆS OGSÅ: Grøn mad til hele familien: Sådan får du dine børn til at spise grønt

Louisa er selv mor til tre børn, og er derfor vant til at lave mad til børnefamilier og pakke madkasser i en fart. Her kommer 10 gode råd til madpakken.

1) Brug rester

Madrester er dine bedste venner. Både skåret grønt, falafler, en rest kød (hvis du spiser kød), kogte nudler, pasta, æg – nærmest alle rester kan trylles til sjove madpakker.

2) Pak madpakken ved middagsbordet

Der er masser af ting, der kan ryge i madpakken, inden du rydder af middagsbordet. Pak grønt, kogt pasta, stegt grønt og dip, straks du er færdig med at spise. Suppler med en klapsammen eller andet næste morgen inden afgang.

3) Husk det enkle

Jo mindre dine børn er, des enklere bør madpakken være. Ellers kan den være svær at overskue.

Bønne postej. Foto: Anders Schonnemann

4) Tag uspist mad med hjem

Dels kan det måske spises senere, dels er det rart at vide, hvad der hitter, og hvad der ikke gør.

5) Kom grønt i det hele

I snackposen, i bolledejen, i sandwichen, i drikkeyoghurten, i smoothien, i spreaden. Alle de steder du kan, smid grønt i – så er der meget mere plads til ballade og snask, når madpakken er spist.

6) Lav en madpakkeskuffe

Saml gode, nemme snacks i en skuffe i køleskab eller køkken. Hav grove kiks, tørret frugt, sjove grissini, juice, smoothies, konfektkugler eller andet heri – så du nemt kan smide den ekstra lille sjove dims i madpakken.

7) Husk rugbrød

Det er altid dejligt med en nem rugbrødsmad i madpakken. Smid en sjov og lækker snack med ved siden af, så skal det nok gå.

Nudelsalat. Foto: Anders Schonnemann

8) Lav madpakketurnus

Del tjansen med en ven fra dit barns klasse. Så skal du måske kun lave madpakker hver anden uge. Det er luksus med en madpakkeven.

9) Køl maden ned

Kom en frossen juicebrik, smoothie eller et lille køleelement i madpakken, så den ikke bliver varm og ulækker.

10) Brug bogen som et menukort

Lad små børn vælge – send større børn i køkkenet med bogen.

Velbekomme!



Louisa Lorang: Grønne madpakker

Grønne madpakker, Louisa Lorang, grøn mad, sund mad, sunde madpakker

Synes du, at det kan være svært at lave grønne – og spændende – madpakker? I bogen Grønne madpakker giver Louisa Lorang masser af nye idéer til lækre madpakkeløsninger.

LÆS OGSÅ: Louisa Lorangs 10 gode råd til madpakken

Bogen indeholder 50 forslag til grønnere madpakker – her er både vegetariske og veganske opskrifter, forslag til nemt pålæg, mættende salater og hurtige snacks.

Louisa Lorang er selv mor til tre børn, og hun er derfor vant til travle hverdage, hvor det at lave madpakker skal være nemt og overskueligt. Derfor er opskrifterne hurtige og nemme at følge – også for børn, der vil hjælpe til.

Du kan købe Grønne madpakker online, fx på Saxo.com, eller i din nærmeste boghandel.