Interview / Krimiforfatteren Stefan Ahnhem, bedst kendt for sin bestsellerserie om politiopdageren Fabian Risk, er aktuel med den udspekulerede psykologiske thriller Byttet.
Det skulle have været den perfekte ferie da svenske Carl og Helene Wester bytter deres hjem i den stockholmske skærgård med et amerikansk par og tilbringer sommeren i Californien. De har dog ikke været mange timer i det solrige Santa Cruz før de mørke skyer trækker sig sammen over ferieidyllen. Det begynder med en død rotte i poolen og fundet af en afrevet gul tånegl på badeværelset sammen med nogle meget generende bankelyde. For slet ikke at tale om, at det lokale politi begynder at interessere sig meget for dem samtidig med, at Scarlett og Adam Harris foretager sig mystiske ting i deres svenske hjem.
Husbytte som scene for en thriller
Stefan Ahnhem fik ideen til Byttet da han og familien i sommeren 2019 havde lejet et hus på den amerikanske vestkyst
”Vi fik stor lyst til at tage tilbage, for det var et helt fantastisk sted. Vi har selv et sommerhus i skærgården og så var det, at vi kom til at tænke på muligheden for at bytte hus i stedet. Den stockholmske skærgård i bytte for den amerikanske vestkyst. Men så kom pandemien. I begyndelsen troede vi jo blot det ville vare nogle uger og så kunne vi gøre det, men sådan gik det som bekendt ikke. Så det blev en bog i stedet”, griner Stefan.
Forfatteren har hæftet sig ved, at når man lejer sig ind på Airbnb så føles det meget anderledes end når man er på et anonymt hotel. Huset eller lejlighedens vægge, alle tingene og indretningen hvisker på en sær måde om det liv som leves der til dagligt.
”Her i sommer var vi på interrail og boede en masse på Airbnb og jeg blev utroligt nysgerrig på hvorfor har de gjort sådan og sådan? Hvordan kan det være de har stillet bordet der? Og hvad er det for mennesker som bor her til dagligt? Man får et indblik i en privatsfære og jeg følte, at det var en god arena for en thriller” Fortæller Stefan Ahnhem.
Manipulerende karakterer
Forfatteren havde også lyst til, at lave noget som til forskel fra Fabian Risk-serien ikke har så mange karakterer og miljøer. ”I Byttet ville jeg have to tydelige miljøer og to par med hver deres problemer og issues som tager på ferie. Det er jo næsten to kammerspil”, smiler Stefan.
Forfatteren vidste tidligt i processen, at de to par skulle være næsten jævnaldrende. Den første han fandt på var den entreprenante finansmand Carl. Han er vant til at bestemme, vant til at få sin vilje og kynisk tænkende. Han indeholder alle de træk der gør, at vi synes han er en sandsynlig skurk. Så er der kunstneren Adam, hvor vi instinktivt tænker at han må være god, men er der alligevel ikke noget ved ham som er mystisk?
”Jeg ville forme alle karaktererne så læseren holdes usikker. Er det karaktererne som manipulerer hinanden eller er det i virkeligheden os læsere, som bliver gaslightet i et større spil. Jeg kæmpede hårdt for, at det ikke bare skulle være et stillestående tableau, men derimod en dynamisk størrelse”, fortæller Stefan.
Spændingskurven flyttes
Stefan Ahnhem har 25 år på bagen som manuskriptforfatter i film- og tv-branchen, hvor han b.la. har omsat Wallander og Irene Huus til levende billeder, så der er tale om en forfatter, som kan sine spændingskurver på fingrene. Man plejer at sige, at rent dramaturgisk så har vi en fortælling fra a til å, hvor en eller flere karakterer møder modstand, forholder sig til den og udvikler sig i processen.
”I Byttet forandres karaktererne ikke undervejs, men vores blik på karaktererne forandrer sig så spændingskurven er flyttet over i læseren. Det er os som læsere, der er på rejse, nærmest som når man skræller et løg og kommer tættere og tættere på kernen. Jeg tror egentligt at vi mennesker har virkeligt svært ved at forandre os. Det er vitterligt svært at lære at stå på ski som 50-årig. Så det diktum vi kender fra utallige amerikanske film, at hovedpersonen skal gennemgå en udvikling i fortællingen, det ville jeg udfordre og i stedet flytte forandringen over i læseren”, siger Stefan.
Farlige tanker
Byttet er fortalt af de 4 hovedpersoner på skift med naboen fra den svenske skærgaard, Bernt, som gæstefortæller.
”Min oprindelige idé var at vi kun skulle være inde i hovedet på Carl og Scarlett, men da jeg havde skrevet de to ombestemte jeg mig og begyndte at lade dem alle 4 fortælle. Karaktererne er jo ikke bevidste om, at vi ved hvad tænker så deres tanker er 100 % ærlige, men så snart de siger noget så kan de manipulere og det gør de i deres replikker. Jeg var nødt at holde tungen helt lige i munden når jeg skrev karakterernes tanker og hvis man læser bogen forfra og efter, at man kender gådens løsning så vil man pludselig få nogle aha-oplevelser. Det vil måske gå op for en at ”Aha – så var det altså dét han eller hun mente da de tænkte dette eller hint”.
Dobbeltbundede og dybfrosne replikker
Byttet er en psykologisk thriller og man er ikke kommet mange sider ind i beskrivelserne af de to respektive par før man aner mislyde og sprækker i idyllen hos begge ægtepar. På den led har bogen også elementer af en parforholdsthriller. Man aner hurtigt at spændingerne er mange og der sænker sig en atmosfære af noget foruroligende, som også kommer til udtryk i ægteparrenes samtaler med hinanden. Der er ordvekslinger og replikker så sublimt dobbeltbundede og dybfrosne, at de nærmer sig Bergmanns Scener fra et ægteskab eller Woody Allens Husbands and Wives.
Verbale vejsidebomber
Den ildevarslende og stærkt foruroligende atmosfære med små dryp af humor er også på færde i et af de kapitler forfatteren selv kalder et nøglekapitel. Her er vi hos Adam og Scarlett i den stockholmske skærgård, hvor den lidt drikfældige nabo Bernt og hans kone Silvia, tidligere ansat i det svenske bagmandspoliti, viser sig at have langt større interesse for nytilflytterne end hvad man skulle have forventet. Nødtvungent inviterer Adam og Scarlett det nysgerrige nabopar til en middag, som bliver et rent festfyrværkeri af akavede situationer og middagskonversation med indlagte verbale vejsidebomber.
Et nøglekapitel
Forfatteren kalder selv kapitlet for et nøglekapitel i bogen og forklarer at ”det igennem alle mine bøger er det kapitel jeg har brugt længst tid på, at arbejde med siden jeg startede med at skrive bøger. Det er komplekst. Alle karaktererne har hver deres agenda og vi forstår på dette her tidspunkt ikke det hele, men vi kan som læsere godt mærke at det er et kraftfelt, hvor spændingerne er enorme. Det har jeg skrevet om mange gange for hvis jeg ændrede en replik og gjorde en af karaktererne lidt mere nuanceret så krævede det at jeg også ændrede alt det foregående”.
Det var også her forfatteren fandt på den temmelig alkoholglade karakter Bernt, som fik til opgave at lette stemningen nu og da.
”Bernt vil altid gerne lige have en drink mere og når man læser det kapitel og mærker kræfterne som buldrer mellem personerne så kan man godt bruge en drink og et grin og det er Bernts rolle i kapitlet. Hans selskabelige overrislethed gør også, at han er en upålidelig fortæller. Man ved aldrig helt om han opfatter tingene rigtigt eller om det er alkoholen som taler og det er guf for en spændingsforfatter”, slår Stefan fast.
Jeg havde en idé om, at parrene skulle tage på ferie for at overkomme nogle problemer. Jeg havde meget lyst til det mere kammerspilsagtige, som jeg ikke så er vant til i mine mere traditionelle krimier. Jeg har prøvet mig frem. Hvis du tager en helt traditionel krimi så begynder den med et offer. Der er en som har mistet livet og så er spørgsmålet hvorfor. I Byttet har jeg bygget spørgsmålstegnet omkring et andet spørgsmålstegn. Vi forstår at der er noget helt galt her. Spørgsmålet er hvad det er. Karaktererne ved det heller ikke. Det er et forsøg på at få en usikker gåde til at være en spændende fortælling.
At slippe gelænderet
”I en serie har du en masse ting du kan bruge som gelænder når du skriver. Du kender karaktererne og du kender universet, men her i Byttet var jeg nødt til at afslutte det helt. Jeg var nødt til at skrive så de svar læseren behøver findes her. Sådan er det bare. En gang imellem har jeg med Fabian Risk flyttet ting fra en bog til en anden. Det tager vi i den næste bog, men det går ikke i en stand alone. Samtidig er er der en enorm frihed i at skulle begynde helt forfra. Der er fantastiske ting ved både serier og stand alones så jeg tror at jeg fremover kommer til at skrive begge dele” fortæller Stefan Ahnhem.
★★★★ “Intet er, hvad det udgiver sig for at være i denne svindler-krimi” – Jyllands-Posten
Stefan Ahnhem, som står bag de bedstsælgende krimier om Fabian Risk, har skrevet en psykologisk thriller om parforhold i opløsning.
Carl og Helene har brug for en lang ferie, hvor de har tid til at finde hinanden igen. De har fundet et drømmehus i Californien og har derfor byttet deres hjem med et amerikansk par, som skal tilbringe sommeren i deres villa i Stockholms skærgård. Men så snart Carl og Helene lander i Santa Cruz er der noget, som føles forkert. Så huset virkelig sådan ud på billederne? Og hvad har det andet par egentlig gang i i deres hjem? Byttet beskæftiger sig med, hvordan vores drømme og fantasier kan vendes imod os, så vi i sidste ende ikke tør tro på os selv..
En kendt livsstilsblogger bliver fundet myrdet i en suite på et af Stockholms luksushoteller. Er det en kynisk iscenesat henrettelse eller resultatet af en erotisk leg, der er gået for vidt?
Sagen havner på Malin Rehnbergs bord, Fabian Risks tidligere kollega fra Helsingborg-politiet. Malin er nødt til at tage kampen med sin nye chef, der ønsker, at Rigskriminalpolitiet hellere skal fokusere på en vigtig sag om trafficking. Samtidig har Malin store ægteskabelige problemer, som hun må tackle sideløbende med den komplicerede sag.
Da der bliver begået endnu et mord, er alt oppe at vende. Umiddelbart er der ikke en forbindelse melem ofrene, men måske kan det nye dødsfald være en brik i en større sag. Og hvem er den ukendte stalker, der bliver ved med at dukke op i efterforskningen, og hvad vil han?
Det sidste søm er sjette og sidste selvstændige krimi om den svenske politimand Fabian Risk.
Kan man være både afpresser, manipulator, voldtægtsmand og mishandler, og også være politichef hos Københavns Politi? Ja, det kan man. Og det er Kim Sleizner, der har vadet over adskillige lig for at nå hele vejen til toppen.
Betjenten Dunja Hougaard er gået under jorden, for at indlede en udredning mod sin tidligere chef. Hendes team har brugt måneder på at samle information om ham, og da en person i toppen af den danske efterretningstjeneste bliver fundet død sammen med en ukendt kvinde i en bil på bunden af det københavnske havneløb, strammes grebet. Men hvem strammes det om?
På den anden side af sundet i Helsingborg får Fabian Risk en besked, som forandrer alt for ham og hans familie.
En gummibåd lægger til i Raa havn en sen sommeraften. I båden sidder en mand med et sværd spændt fast på ryggen. Med sig har han et budskab: Et menneske skal dø, men ingen ved hvem.
Det er terningemanden, der afgør, hvem der snart har trukket vejret for sidste gang.
X måder at dø på er femte bog i Stefan Ahnhems krimiserie om Fabian Risk og begynder, hvor forgængeren Motiv X slutter.
En hæsblæsende krimi, der er umulig at lægge fra sig!
Et mord med racistiske undertoner sætter gang i et større efterforskningsarbejde hos Fabian Risk og resten af politiet i Helsingborg.
Samtidig ligger Fabian Risks datter Matilda ligger i koma efter et skuddrama, og han er derfor travlt optaget af at bringe sin familie på fode igen.
Men da en ung syrisk dreng bliver brutalt myrdet og flere mord følger, må Fabian Risk tilbage på arbejde, da Helsingborgs politi kastes ud i en kamp mod tiden og en presset jagt på gerningsmændene.
Samtidig kommer Fabian i besiddelse af information, som hans afdøde kollega Hugo Elvin efterlod sig; information, der giver Fabian viden om forhold på stationen, der kan få fatale professionelle og personlige konsekvenser for alle.
Den svenske justitsminister forlader rigsdagen efter en hård debat. Han når dog aldrig frem til sin bil og synes forsvundet op i den blå luft.
Sneen og kulden holder både Stockholm og København i et jerngreb, da Fabian Risk kaldes ind for i al hemmelighed at udrede omstændighederne bag justitsministerens forsvinden.
Men det skal snart vise sig, at nogle forsøger at holde sandheden skjult, og at ingenting er, som de burde være.
Samtidig bliver en kendt dansk tv-journalists hustru fundet myrdet i sit hjem. Dunja Hougaard fra Københavns Politis Drabsafdeling leder efterforskningen, som fører hende over sundet til Sverige.
Den niende grav er anden bog i den hæsblæsende serie om Fabian Risk.
Politibetjent Fabian Risk bliver sat på en sag om en myrdet sløjdlærer. På gerningsstedet finder man et gammelt klassebillede, hvor offerets ansigt er krydset over.
Det står snart klart, at gerningsmanden har flere ofre på sin liste. Hvem bliver den næste?
Og er Fabian Risk som gammel klassekammerat til det første offer selv i fare?
Der historien om, hvordan mobning og isolation i barndommen kan forvandle et menneske til et monster.
Offer uden ansigt er første bind i serien om Fabian Risk.
Interview / Krimiforfatteren Stefan Ahnhem, bedst kendt for sin bestsellerserie om politiopdageren Fabian Risk, er aktuel med den udspekulerede psykologiske thriller Byttet.
Det skulle have været den perfekte ferie da svenske Carl og Helene Wester bytter deres hjem i den stockholmske skærgård med et amerikansk par og tilbringer sommeren i Californien. De har dog ikke været mange timer i det solrige Santa Cruz før de mørke skyer trækker sig sammen over ferieidyllen. Det begynder med en død rotte i poolen og fundet af en afrevet gul tånegl på badeværelset sammen med nogle meget generende bankelyde. For slet ikke at tale om, at det lokale politi begynder at interessere sig meget for dem samtidig med, at Scarlett og Adam Harris foretager sig mystiske ting i deres svenske hjem.
Husbytte som scene for en thriller
Stefan Ahnhem fik ideen til Byttet da han og familien i sommeren 2019 havde lejet et hus på den amerikanske vestkyst
”Vi fik stor lyst til at tage tilbage, for det var et helt fantastisk sted. Vi har selv et sommerhus i skærgården og så var det, at vi kom til at tænke på muligheden for at bytte hus i stedet. Den stockholmske skærgård i bytte for den amerikanske vestkyst. Men så kom pandemien. I begyndelsen troede vi jo blot det ville vare nogle uger og så kunne vi gøre det, men sådan gik det som bekendt ikke. Så det blev en bog i stedet”, griner Stefan.
Forfatteren har hæftet sig ved, at når man lejer sig ind på Airbnb så føles det meget anderledes end når man er på et anonymt hotel. Huset eller lejlighedens vægge, alle tingene og indretningen hvisker på en sær måde om det liv som leves der til dagligt.
”Her i sommer var vi på interrail og boede en masse på Airbnb og jeg blev utroligt nysgerrig på hvorfor har de gjort sådan og sådan? Hvordan kan det være de har stillet bordet der? Og hvad er det for mennesker som bor her til dagligt? Man får et indblik i en privatsfære og jeg følte, at det var en god arena for en thriller” Fortæller Stefan Ahnhem.
Manipulerende karakterer
Forfatteren havde også lyst til, at lave noget som til forskel fra Fabian Risk-serien ikke har så mange karakterer og miljøer. ”I Byttet ville jeg have to tydelige miljøer og to par med hver deres problemer og issues som tager på ferie. Det er jo næsten to kammerspil”, smiler Stefan.
Forfatteren vidste tidligt i processen, at de to par skulle være næsten jævnaldrende. Den første han fandt på var den entreprenante finansmand Carl. Han er vant til at bestemme, vant til at få sin vilje og kynisk tænkende. Han indeholder alle de træk der gør, at vi synes han er en sandsynlig skurk. Så er der kunstneren Adam, hvor vi instinktivt tænker at han må være god, men er der alligevel ikke noget ved ham som er mystisk?
”Jeg ville forme alle karaktererne så læseren holdes usikker. Er det karaktererne som manipulerer hinanden eller er det i virkeligheden os læsere, som bliver gaslightet i et større spil. Jeg kæmpede hårdt for, at det ikke bare skulle være et stillestående tableau, men derimod en dynamisk størrelse”, fortæller Stefan.
Spændingskurven flyttes
Stefan Ahnhem har 25 år på bagen som manuskriptforfatter i film- og tv-branchen, hvor han b.la. har omsat Wallander og Irene Huus til levende billeder, så der er tale om en forfatter, som kan sine spændingskurver på fingrene. Man plejer at sige, at rent dramaturgisk så har vi en fortælling fra a til å, hvor en eller flere karakterer møder modstand, forholder sig til den og udvikler sig i processen.
”I Byttet forandres karaktererne ikke undervejs, men vores blik på karaktererne forandrer sig så spændingskurven er flyttet over i læseren. Det er os som læsere, der er på rejse, nærmest som når man skræller et løg og kommer tættere og tættere på kernen. Jeg tror egentligt at vi mennesker har virkeligt svært ved at forandre os. Det er vitterligt svært at lære at stå på ski som 50-årig. Så det diktum vi kender fra utallige amerikanske film, at hovedpersonen skal gennemgå en udvikling i fortællingen, det ville jeg udfordre og i stedet flytte forandringen over i læseren”, siger Stefan.
Farlige tanker
Byttet er fortalt af de 4 hovedpersoner på skift med naboen fra den svenske skærgaard, Bernt, som gæstefortæller.
”Min oprindelige idé var at vi kun skulle være inde i hovedet på Carl og Scarlett, men da jeg havde skrevet de to ombestemte jeg mig og begyndte at lade dem alle 4 fortælle. Karaktererne er jo ikke bevidste om, at vi ved hvad tænker så deres tanker er 100 % ærlige, men så snart de siger noget så kan de manipulere og det gør de i deres replikker. Jeg var nødt at holde tungen helt lige i munden når jeg skrev karakterernes tanker og hvis man læser bogen forfra og efter, at man kender gådens løsning så vil man pludselig få nogle aha-oplevelser. Det vil måske gå op for en at ”Aha – så var det altså dét han eller hun mente da de tænkte dette eller hint”.
Dobbeltbundede og dybfrosne replikker
Byttet er en psykologisk thriller og man er ikke kommet mange sider ind i beskrivelserne af de to respektive par før man aner mislyde og sprækker i idyllen hos begge ægtepar. På den led har bogen også elementer af en parforholdsthriller. Man aner hurtigt at spændingerne er mange og der sænker sig en atmosfære af noget foruroligende, som også kommer til udtryk i ægteparrenes samtaler med hinanden. Der er ordvekslinger og replikker så sublimt dobbeltbundede og dybfrosne, at de nærmer sig Bergmanns Scener fra et ægteskab eller Woody Allens Husbands and Wives.
Verbale vejsidebomber
Den ildevarslende og stærkt foruroligende atmosfære med små dryp af humor er også på færde i et af de kapitler forfatteren selv kalder et nøglekapitel. Her er vi hos Adam og Scarlett i den stockholmske skærgård, hvor den lidt drikfældige nabo Bernt og hans kone Silvia, tidligere ansat i det svenske bagmandspoliti, viser sig at have langt større interesse for nytilflytterne end hvad man skulle have forventet. Nødtvungent inviterer Adam og Scarlett det nysgerrige nabopar til en middag, som bliver et rent festfyrværkeri af akavede situationer og middagskonversation med indlagte verbale vejsidebomber.
Et nøglekapitel
Forfatteren kalder selv kapitlet for et nøglekapitel i bogen og forklarer at ”det igennem alle mine bøger er det kapitel jeg har brugt længst tid på, at arbejde med siden jeg startede med at skrive bøger. Det er komplekst. Alle karaktererne har hver deres agenda og vi forstår på dette her tidspunkt ikke det hele, men vi kan som læsere godt mærke at det er et kraftfelt, hvor spændingerne er enorme. Det har jeg skrevet om mange gange for hvis jeg ændrede en replik og gjorde en af karaktererne lidt mere nuanceret så krævede det at jeg også ændrede alt det foregående”.
Det var også her forfatteren fandt på den temmelig alkoholglade karakter Bernt, som fik til opgave at lette stemningen nu og da.
”Bernt vil altid gerne lige have en drink mere og når man læser det kapitel og mærker kræfterne som buldrer mellem personerne så kan man godt bruge en drink og et grin og det er Bernts rolle i kapitlet. Hans selskabelige overrislethed gør også, at han er en upålidelig fortæller. Man ved aldrig helt om han opfatter tingene rigtigt eller om det er alkoholen som taler og det er guf for en spændingsforfatter”, slår Stefan fast.
LÆS OGSÅ: Smuglæs i Byttet – den nye psykologiske thriller af svenske Stefan Ahnhem
Gådens spænding
Jeg havde en idé om, at parrene skulle tage på ferie for at overkomme nogle problemer. Jeg havde meget lyst til det mere kammerspilsagtige, som jeg ikke så er vant til i mine mere traditionelle krimier. Jeg har prøvet mig frem. Hvis du tager en helt traditionel krimi så begynder den med et offer. Der er en som har mistet livet og så er spørgsmålet hvorfor. I Byttet har jeg bygget spørgsmålstegnet omkring et andet spørgsmålstegn. Vi forstår at der er noget helt galt her. Spørgsmålet er hvad det er. Karaktererne ved det heller ikke. Det er et forsøg på at få en usikker gåde til at være en spændende fortælling.
At slippe gelænderet
”I en serie har du en masse ting du kan bruge som gelænder når du skriver. Du kender karaktererne og du kender universet, men her i Byttet var jeg nødt til at afslutte det helt. Jeg var nødt til at skrive så de svar læseren behøver findes her. Sådan er det bare. En gang imellem har jeg med Fabian Risk flyttet ting fra en bog til en anden. Det tager vi i den næste bog, men det går ikke i en stand alone. Samtidig er er der en enorm frihed i at skulle begynde helt forfra. Der er fantastiske ting ved både serier og stand alones så jeg tror at jeg fremover kommer til at skrive begge dele” fortæller Stefan Ahnhem.
LÆS OGSÅ: Stefan Ahnhem: Frygt er en god drivkraft, når man skriver krimier
★★★★ “Intet er, hvad det udgiver sig for at være i denne svindler-krimi” – Jyllands-Posten
Stefan Ahnhem, som står bag de bedstsælgende krimier om Fabian Risk, har skrevet en psykologisk thriller om parforhold i opløsning.
Carl og Helene har brug for en lang ferie, hvor de har tid til at finde hinanden igen. De har fundet et drømmehus i Californien og har derfor byttet deres hjem med et amerikansk par, som skal tilbringe sommeren i deres villa i Stockholms skærgård. Men så snart Carl og Helene lander i Santa Cruz er der noget, som føles forkert. Så huset virkelig sådan ud på billederne? Og hvad har det andet par egentlig gang i i deres hjem? Byttet beskæftiger sig med, hvordan vores drømme og fantasier kan vendes imod os, så vi i sidste ende ikke tør tro på os selv..
Du kan købe Byttet online fx hos Bog&idé eller i den nærmeste boghandel.
En kendt livsstilsblogger bliver fundet myrdet i en suite på et af Stockholms luksushoteller. Er det en kynisk iscenesat henrettelse eller resultatet af en erotisk leg, der er gået for vidt?
Sagen havner på Malin Rehnbergs bord, Fabian Risks tidligere kollega fra Helsingborg-politiet. Malin er nødt til at tage kampen med sin nye chef, der ønsker, at Rigskriminalpolitiet hellere skal fokusere på en vigtig sag om trafficking. Samtidig har Malin store ægteskabelige problemer, som hun må tackle sideløbende med den komplicerede sag.
Da der bliver begået endnu et mord, er alt oppe at vende. Umiddelbart er der ikke en forbindelse melem ofrene, men måske kan det nye dødsfald være en brik i en større sag. Og hvem er den ukendte stalker, der bliver ved med at dukke op i efterforskningen, og hvad vil han?
Du kan købe En helt anden historie af Stefan Ahnhem online fx hos Bog&idé eller i din nærmeste boghandel.
Det sidste søm er sjette og sidste selvstændige krimi om den svenske politimand Fabian Risk.
Kan man være både afpresser, manipulator, voldtægtsmand og mishandler, og også være politichef hos Københavns Politi? Ja, det kan man. Og det er Kim Sleizner, der har vadet over adskillige lig for at nå hele vejen til toppen.
Betjenten Dunja Hougaard er gået under jorden, for at indlede en udredning mod sin tidligere chef. Hendes team har brugt måneder på at samle information om ham, og da en person i toppen af den danske efterretningstjeneste bliver fundet død sammen med en ukendt kvinde i en bil på bunden af det københavnske havneløb, strammes grebet. Men hvem strammes det om?
På den anden side af sundet i Helsingborg får Fabian Risk en besked, som forandrer alt for ham og hans familie.
Du kan købe Det sidste søm online, fx. på Saxo.dk, eller i din nærmeste boghandel.
En gummibåd lægger til i Raa havn en sen sommeraften. I båden sidder en mand med et sværd spændt fast på ryggen. Med sig har han et budskab: Et menneske skal dø, men ingen ved hvem.
Det er terningemanden, der afgør, hvem der snart har trukket vejret for sidste gang.
X måder at dø på er femte bog i Stefan Ahnhems krimiserie om Fabian Risk og begynder, hvor forgængeren Motiv X slutter.
En hæsblæsende krimi, der er umulig at lægge fra sig!
LÆS OGSÅ: Stefan Ahnhem er ude med ny Fabian Risk-krimi. Læs i X måder at dø på
Du kan købe X måder at dø på i paperback.
Et mord med racistiske undertoner sætter gang i et større efterforskningsarbejde hos Fabian Risk og resten af politiet i Helsingborg.
Samtidig ligger Fabian Risks datter Matilda ligger i koma efter et skuddrama, og han er derfor travlt optaget af at bringe sin familie på fode igen.
Men da en ung syrisk dreng bliver brutalt myrdet og flere mord følger, må Fabian Risk tilbage på arbejde, da Helsingborgs politi kastes ud i en kamp mod tiden og en presset jagt på gerningsmændene.
Samtidig kommer Fabian i besiddelse af information, som hans afdøde kollega Hugo Elvin efterlod sig; information, der giver Fabian viden om forhold på stationen, der kan få fatale professionelle og personlige konsekvenser for alle.
Du kan købe Motiv X online, fx på Saxo.com, eller i din nærmeste boghandel.
Hvor meget af et menneskes liv kan man stjæle?
En bil kører ud over kajkanten i Helsingborgs havn efter en heftig biljagt.
Alt peger på, at der er tale om en ulykke, men da føreren obduceres, viser det sig, at han har været død i to måneder.
Og at han har været frosset ned.
Hvis ikke Fabian Risk og politiet arbejder hurtigt, ender endnu et lig snart i fryseren …
Atten grader minus er tredje bog i Stefan Ahnhems populære serie om Fabian Risk.
Du kan købe Atten grader minus online, fx på Saxo.com, eller i din nærmeste boghandel.
Den svenske justitsminister forlader rigsdagen efter en hård debat. Han når dog aldrig frem til sin bil og synes forsvundet op i den blå luft.
Sneen og kulden holder både Stockholm og København i et jerngreb, da Fabian Risk kaldes ind for i al hemmelighed at udrede omstændighederne bag justitsministerens forsvinden.
Men det skal snart vise sig, at nogle forsøger at holde sandheden skjult, og at ingenting er, som de burde være.
Samtidig bliver en kendt dansk tv-journalists hustru fundet myrdet i sit hjem. Dunja Hougaard fra Københavns Politis Drabsafdeling leder efterforskningen, som fører hende over sundet til Sverige.
Den niende grav er anden bog i den hæsblæsende serie om Fabian Risk.
Du kan købe Den niende grav online, fx på Saxo.com, eller i din nærmeste boghandel.
Politibetjent Fabian Risk bliver sat på en sag om en myrdet sløjdlærer. På gerningsstedet finder man et gammelt klassebillede, hvor offerets ansigt er krydset over.
Det står snart klart, at gerningsmanden har flere ofre på sin liste. Hvem bliver den næste?
Og er Fabian Risk som gammel klassekammerat til det første offer selv i fare?
Der historien om, hvordan mobning og isolation i barndommen kan forvandle et menneske til et monster.
Offer uden ansigt er første bind i serien om Fabian Risk.
Du kan købe Offer uden ansigt online, fx på Saxo.com, eller i din nærmeste boghandel.
Andre læste også: