Bøger om sport Motorsport Peter Nygaard

Pragtværk om Ferrari – en myte i en legendarisk sport

Pragtværk om Ferrari – en myte i en legendarisk sport

Formel 1 er lig med drama både på banen og uden for banen i en sport fuld af tragedier, triumfer og i en evig kamp om at have de bedste tekniske tricks i ærmet.


Helt centralt i historien om formel 1 står Ferrari, der som de eneste har været med siden den første VM-sæson i 1950.

Ferrari har altid været omgivet af myter, de har imponeret og skuffet, oplevet store op- og nedture, men ikke desto mindre – eller måske netop derfor – er det det mest populære team nogensinde.

LÆS OGSÅ: Enzo Ferrari. Kom bag facaden på et af de vigtigste mennesker i motorsport

Enzo Ferraris team har været vant til succes og har arbejdet målrettet for at opnå resultater på banen. Men det er også et team, der har været ramt af ballade, kontroverser, tragiske dødsfald og manglende resultater.

Alligevel har ingen andre vundet så mange VM-titler og grandprixer, sat så mange pole positions eller scoret så mange point som Ferrari.

Ferrari, Formel 1,
Ferrarifans.
Foto: Grand Prix Photo

700 sider om Ferrari

Peter Nygaard, der har dækket formel 1-løb siden 1982 og er en af Danmarks førende eksperter på området, fortæller over 700 sider i sin nye bog Ferrari om Enzo Ferraris fascinerende historie i formel 1.

Det er en bog fuld af fakta, anekdoter og ikke mindst er den udstyret med flotte billeder af de personer og de biler, der igennem 70 år har bidraget til legenden om Den Stejlende Hingst.

“At køre for Ferrari svarer til at køre for paven.”

– Nigel Mansell, vinder af tre grandprixer for Ferrari.

Historien fortælles år for år. Fra første løb i 1950 og frem til i dag kan man læse om løbet, kørerne og deres biler og de tekniske fremskridt.

Det er en intens historie, der indeholder dækeksplosioner, dedikerede kørere, motorproblemer, teknologiske kapløb, biler i brand, stædige konkurrenter og et bestandigt kapløb om at bygge de mest moderne, konkurrencedygtige formel 1-biler.

Ferrari, Formel 1
Jacky Ickx, 1971.
Foto: Grand Prix Photo

Historien om Ferrari rummer også giftige konflikter og intern ballade på holdet mellem Enzo og hans medarbejdere.

LÆS OGSÅ: 9 smukke og inspirerende coffee table books til dit hjem

Og i begyndelsen var det så blodigt, at den italienske presse råbte “morder” og “dræbersport” imod Enzo og hans team, ligesom Vatikanet var ude og kritisere teamet i kølvandet på en særlig blodig sæson. Men det fik ikke teamet til at sætte farten ned.

“Mine biler skal køre stærkt – ikke bremse” skulle Enzo Ferrari have sagt i en diskussion om de effektive skivebremsere vs. tromlebremser.

“Krise er en normaltilstand hos Ferrari. Når teamet vinder, er det bare en optimistisk krise.”

– Alain Prost, vinder af fem grandprixer for Ferrari

På holdet var der også intern konkurrence om at få lov at køre, fordi der som regel var ansat flere kørere, end der var formel 1-biler, hvilket fik kørerne til at satse mere på banen for at få resultater og sejre.

“Det gælder både om at overleve i teamet og rent bogstaveligt. Med så mange kørere og så få pladser i formel 1-teamet, er det klart, at vi nogle gange kørte stærkere, end vi egentlig burde,” har den erfarne Ferrari-kører Phil Hill sagt.

LÆS OGSÅ: Fadøl, børn på banen og strudseløb. 5 vanvittige historier fra formel 1

Enzo Ferrari var berygtet for sine lave lønninger. Han lagde ikke skjul på, at kørerne i virkeligheden måske slet ikke skulle have løn, fordi det var en ære at køre for Ferrari!

“Det handlede om peanuts, og enhver lønforhandling med Enzo var langvarig og pinagtig,” fortæller John Surtees, der vandt VM 1964.

“Hvis man endelig mandede sig op til at klage over lønniveauet, fik man altid den samme sang om ‘æren’. Og om hvordan man som Ferrarikører kunne få rabat i en række af Modenas butikker. Det blev faktisk anset for at være en del af lønnen – rabatten i de lokale forretninger.”

“Enzo Ferrari havde et klart mål, og det jagtede han. Han var en hård mand – meget hård. Og han var 100 procent dedikeret til sit arbejde.”

– Phil Hill, verdensmester 1961 for Ferrari.
Pragtværk om Ferrari – en myte i en legendarisk sport
Fernando Alonso, 2012. Foto: Grand Prix Photo

Værre end Judas

Ånden på Ferrari-holdet har altid været stærk, og der er forventet 100% dedikation. Da stjernen Niki Lauda skrev 1978-kontrakt med Brabham-teamet blev skiftet blandt Ferrari-folk nærmest opfattet som landsforræderi.

LÆS OGSÅ: De bedste bøger til sportsnørden i dit liv

Da Lauda, efter at beslutningen var offentliggjort, ville flyve hjem fra Bologna i sit private fly, var beskeden fra flyvelederen kort og kontant:

“Du har to timers ventetid. Du forlod Ferrari, din bastard – nu er det slut med VIP-behandlingen.

“Enzo Ferrari havde også en afskedssalut til Lauda: “Lauda er værre end Judas – han sælger sig selv til vores rivaler for 30 sølvpenge.”

Da Enzo Ferrari døde i august 1988 udtalte den italienske premierminister, Ciriaco de Mita: “Med Enzo Ferrari forsvinder et nationalt symbol på ungdom, dristighed, hårdnakkethed og teknisk nytænkning.”



Peter Nygaard: Ferrari i Formel 1

Ferrari, Ferrari i Formel 1, Peter Nygaard, Formel 1,

Den stejlende, sorte hingst på den røde baggrund er for mange blevet et symbol på motorsport. Kom tæt på historien om Ferrari, når Peter Nygaard udfolder beretningen om den stejlende hingst i Formel 1 – om triumferne, tragedierne og de tekniske landvindinger.

Peter Nygaard er Danmarks førende Formel 1-ekspert, og med denne bog har han begået et pragtværk om motorsportens mest legendariske spiller. Bogen fortæller en smuk, underholdende og dramatisk historie, som desuden er rigt illustreret.

Du kan købe Ferrari online, fx på Saxo.com, eller i din nærmeste boghandel.


Jeg arbejder i presseafdelingen, hvor jeg har den fornøjelse at sørge for, at pressen og læserne bliver opmærksomme på de bøger, som forlaget udgiver. Det var vist Troldepus, der var min første litterære forelskelse og siden har der været mange andre, og det bliver bare ved. Jeg har læst dansk litteratur på Københavns Universitet og er siden havnet i forlagsbranchen, hvilket er dejligt og rigtigt.