Danmarks største motorsportsstjerne og landets bedste motorsportsekspert fortæller i bogen Ikoniske Formel 1-baner om ti særlige baner, der har været med til at gøre Formel 1 til et verdensomspændende fænomen.
Peter Nygaard er Danmarks førende internationale motorsportsjournalist. Han skriver og fotograferer for en lang række danske og udenlandske medier og er også kendt for kommentatorjobs på tv. Selv betegner han Formel 1-baner som sit andet hjem. Siden 1982 har Peter Nygaard overværet omkring 700 Formel 1-løb på næsten 60 forskellige baner.
”Ideen om at skrive en bog om de mest ikoniske Formel 1-baner lå derfor lige til højrefoden (den, man giver gas med). Det var også oplagt at få Kevin Magnussen med på projektet. Jeg har jo kun været på banerne, mens han har kørt dem. Jeg synes, at vores oplevelser på hver side af autoværnet supplerer hinanden godt,” fortæller Peter.
”Formel 1-kørere er særlige skabninger. Hvert år er der kun 20 af dem i verden, og deres ubarmhjertige vej til Formel 1, deres kamp for at blive i motorsportens kongeklasse og deres erkendelse af, at deres sport er farligere end fodbold eller mange andre sportsgrene, gør dem til fascinerende mennesker. Kevin er en af dem, der er bedst til at sætte ord på denne meget specielle sport, hvor man konkurrerer med livet som indsats,” slår forfatteren fast.
Suset fra en Formel 1-bane
Kevin Magnussen var kun fire år gammel, da han oplevede suset fra en Formel 1-bane på nærmeste hold. Det var den legendariske Spa-bane, som hans far skulle køre. Siden er Kevin Magnussen selv blevet en fast del af Formel 1-feltet. Han kører for det amerikanske Haas-team og er i gang med sin niende sæson i Formel 1.
”Banerne er helt afgørende, for os racerkørere,” fortæller Kevin.
Motorsportsstjernen var da også helt med på ideen, da Peter Nygaard foreslog, at de sammen skulle lave en bog om de ti mest ikoniske Formel 1-baner.
”Det var ikke svært at vælge de ti baner, for selvom vi arbejder på hver vores side af pitmuren, har vi samme indstilling. De nye, moderne baner er gode – de gamle, klassiske baner er bare bedre,” smiler Kevin Magnussen.
Når der i disse år bygges nye Formel 1-baner, bliver der flyttet millioner af tons jord. Resultatet bliver fantastiske anlæg med pitgarager med aircondition, enorme VIP-loger, overdækkede tribuner og en asfalt så jævn som et billardklæde.
Da baner som Spa-Francorchamps, Suzuka, Silverstone eller Monza blev bygget, havde man en anden indstilling. Hvis der var en bakke, kørte man op over den. Hvis der var en sø, kørte man uden om den. I dag tilpasser man naturen til racerbanen, i gamle dage tilpassede man racerbanen til naturen.
Det betyder, ifølge Kevin Magnussen, at de klassiske baner har en slags personlighed. En sjæl.
”De har en historie, og når jeg kører på dem, flyder tankerne hurtigt tilbage til gamle dage. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan mine helte oplevede det. Hvordan Stirling Moss kørte fra de overlegne Ferrarier på Nürburgring i 1961, eller hvordan Jim Clark vandt det italienske grandprix i Monza et par år senere. Jeg er faktisk lidt misundelig på dem. Jeg tror, jeg ville have passet rigtig godt til den tid og de baner, hvor udfordringerne med hensyn til mod og beslutsomhed var større end på de moderne baner,” fortæller Kevin.
”Når jeg taler om mine favoritbaner, nævner jeg ofte ordet konsekvens. På moderne baner bliver man efter min mening ikke straffet nok, hvis man laver en fejl. Asfalterede afkørselsarealer på størrelse med Bilkas parkeringsplads betyder, at man måske mister et par sekunder, men ellers bare kan fortsætte. På de klassiske baner er det anderledes. Her koster det, hvis du laver en fejl. Du går i stå i en sandkasse eller smadrer bilen mod et autoværn. Det må ikke misforstås. Selvfølgelig mener jeg ikke, at man som i gamle dage skal køre ud over en skrænt eller ned i en dyb grøft, hvis man begår en fejl. Men der må godt være en konsekvens af at dumme sig,” siger Magnussen.
Kevin Magnussen under Anders And-dynen
Da Peter Nygaard mødte Kevin første gang lå han og sov under en Anders And-dyne, mens hans far, Jan Magnussen, kørte Europas Grand Prix på Donington-banen.
”Fire år senere mødte jeg Kevin igen. Anders And-dynen var afløst af en T-shirt fra BonBon-Land, da han lidt betuttet gik rundt i paddocken på Spa-Francorchamps-banen med far Jan, der nu selv var Formel 1-kører, i hånden,” husker Peter Nygaard.
Kevin husker ikke ret meget fra besøget i Spa-Francorchamps. Som fireårig var det larmen fra V10-motorerne, der gjorde størst indtryk. Men i de følgende uger begyndte han at udspørge sin mor om det, han havde oplevet. Og ikke ret lang tid efter bestemte han sig for, at han også ville køre Formel 1. Det er ifølge Peter Nygaard passende, at Kevins første Formel 1-minder stammer fra en af de mest klassiske baner.
”Da han selv debuterede i Formel 1 i 2014, og vi begyndte at mødes hver anden weekend overalt i verden, stod det hurtigt klart, at vi har nøjagtigt samme syn på Formel 1- baner: De gamle er de mest spændende. Formel 1-baner er meget forskellige. Løbene køres i eksklusive Monte Carlo og slumkvarteret Interlagos. I Singapores downtown og i de store skove omkring Spa-Francorchamps. På de tidligere landingsbaner i Silverstone og på hovedstrøget i Las Vegas, der fra 2023 lægger asfalt til et grandprix,” fortæller Peter Nygaard.
“Alle Formel 1-baner er spektakulære, men nogle er bare mere unikke end andre. Som Kevin siger: Der er noget specielt ved de baner, som fortidens helte kørte på. Jeg giver ham 100 procent ret. Det er historien – at der er kåret en verdensmester hvert eneste år siden 1950 – der gør Formel 1 unik. Det er derfor ingen tilfældighed, at de ti baner, vi har udvalgt, er ‘klassikere'”.
Ikoniske Formel 1-baner
I denne medrivende og billedrige bog fortæller Danmarks motorsportsstjerne nummer 1, Kevin Magnussen, om de mest ikoniske baner i Formel 1. Der er både historiske gadeløb og store anlæg. Hver med deres specielle kendetegn.
Det er baner, hvor hestekræfter og teknologi ikke altid er nok til at vinde, for det kræver også noget særligt af køreren at få bilen gennem samtlige omgange af et løb. Det kan Kevin Magnussen i den grad tale med om.
Bogen er skrevet af Danmarks førende motorsportsekspert, Peter Nygaard. Han har dækket Formel 1 siden 1982. Peter Nygaard folder hæsblæsende historier om banerne ud med sans for dramatiske hændelser, vigtige detaljer, historiske nedslag og afgørende øjeblikke.
Kevin Magnussen er født til fart. Og i bogen Alt eller intet kan du blive klogere på den spændende historie om Kevins syv sæsoner i Formel 1. Det er et ærligt indblik i motorsportens kongeklasse, hvor ambitionerne – og pengene er rigtig store – og det samme kan man sige om den konkurrence, som både er mellem konkurrenterne og holdkommeraterne.
Kevin var kun to år gammel, da han sad i en gokart for første gang. Og drømmen om Formel 1 blev hurtigt fasttømret.
I Alt eller intet tager Kevin Magnussen dig med helt ind bag rattet i en Formel 1-racer. Han fortæller desuden om livet i kulissen bag det brølende spektakel på verdens mest berømte racerbaner; om venskab og fjendskab, om at sætte livet på spil, om podieplaceringer og slemme skuffelser.
Formel 1 er mere end blot et af verdens største sportsbegivenheder – det er et fænomen. En sport, der i lige dele består af teknik, talent og penge.
Danmarks førende Formel 1 ekspert, Peter Nygaard, beretter hele historien om løbene, fra sportens beskedne start i 1950’erne til den milliardforretning, Formel 1 er i dag.
Han fortæller om legenderne, tragedierne og triumferne; og om de mange små fascinerende detaljer omkring løbet, fx udviklingen af den teknik, der sørger for, at kørerne kan overleve selv de mest voldsomme sammenstød.
Historien om Mercedes er en fortælling om storhed, stolthed og det største comeback nogensinde i formel 1.
Mercedes er et af de mest sejrrige teams i verdens hurtigste løb. De har slået et utal af rekorder, og haft nogle af motorsportens største ikoner som Mercedes-kørere. Deres historie bærer præg af både sejrer og tragedier, og Peter Nygaard tager dig igennem hele den medrivende fortælling.
I dette imponerende og gennemillustrerede værk fortæller Peter Nygaard endnu et fascinerende kapitel i formel 1’s dramatiske historie.
Den stejlende, sorte hingst på den røde baggrund er for mange blevet et symbol på motorsport. Kom tæt på historien om Ferrari, når Peter Nygaard udfolder beretningen om den stejlende hingst i Formel 1 – om triumferne, tragedierne og de tekniske landvindinger.
Peter Nygaard er Danmarks førende Formel 1-ekspert, og med denne bog har han begået et pragtværk om motorsportens mest legendariske spiller. Bogen fortæller en smuk, underholdende og dramatisk historie, som desuden er rigt illustreret.
Danmarks største motorsportsstjerne og landets bedste motorsportsekspert fortæller i bogen Ikoniske Formel 1-baner om ti særlige baner, der har været med til at gøre Formel 1 til et verdensomspændende fænomen.
Peter Nygaard er Danmarks førende internationale motorsportsjournalist. Han skriver og fotograferer for en lang række danske og udenlandske medier og er også kendt for kommentatorjobs på tv. Selv betegner han Formel 1-baner som sit andet hjem. Siden 1982 har Peter Nygaard overværet omkring 700 Formel 1-løb på næsten 60 forskellige baner.
”Ideen om at skrive en bog om de mest ikoniske Formel 1-baner lå derfor lige til højrefoden (den, man giver gas med). Det var også oplagt at få Kevin Magnussen med på projektet. Jeg har jo kun været på banerne, mens han har kørt dem. Jeg synes, at vores oplevelser på hver side af autoværnet supplerer hinanden godt,” fortæller Peter.
LÆS OGSÅ: 3 imponerende, flotte og store værker om Formel 1
”Formel 1-kørere er særlige skabninger. Hvert år er der kun 20 af dem i verden, og deres ubarmhjertige vej til Formel 1, deres kamp for at blive i motorsportens kongeklasse og deres erkendelse af, at deres sport er farligere end fodbold eller mange andre sportsgrene, gør dem til fascinerende mennesker. Kevin er en af dem, der er bedst til at sætte ord på denne meget specielle sport, hvor man konkurrerer med livet som indsats,” slår forfatteren fast.
Suset fra en Formel 1-bane
Kevin Magnussen var kun fire år gammel, da han oplevede suset fra en Formel 1-bane på nærmeste hold. Det var den legendariske Spa-bane, som hans far skulle køre. Siden er Kevin Magnussen selv blevet en fast del af Formel 1-feltet. Han kører for det amerikanske Haas-team og er i gang med sin niende sæson i Formel 1.
”Banerne er helt afgørende, for os racerkørere,” fortæller Kevin.
Motorsportsstjernen var da også helt med på ideen, da Peter Nygaard foreslog, at de sammen skulle lave en bog om de ti mest ikoniske Formel 1-baner.
”Det var ikke svært at vælge de ti baner, for selvom vi arbejder på hver vores side af pitmuren, har vi samme indstilling. De nye, moderne baner er gode – de gamle, klassiske baner er bare bedre,” smiler Kevin Magnussen.
Når der i disse år bygges nye Formel 1-baner, bliver der flyttet millioner af tons jord. Resultatet bliver fantastiske anlæg med pitgarager med aircondition, enorme VIP-loger, overdækkede tribuner og en asfalt så jævn som et billardklæde.
Da baner som Spa-Francorchamps, Suzuka, Silverstone eller Monza blev bygget, havde man en anden indstilling. Hvis der var en bakke, kørte man op over den. Hvis der var en sø, kørte man uden om den. I dag tilpasser man naturen til racerbanen, i gamle dage tilpassede man racerbanen til naturen.
Det betyder, ifølge Kevin Magnussen, at de klassiske baner har en slags personlighed. En sjæl.
”De har en historie, og når jeg kører på dem, flyder tankerne hurtigt tilbage til gamle dage. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan mine helte oplevede det. Hvordan Stirling Moss kørte fra de overlegne Ferrarier på Nürburgring i 1961, eller hvordan Jim Clark vandt det italienske grandprix i Monza et par år senere. Jeg er faktisk lidt misundelig på dem. Jeg tror, jeg ville have passet rigtig godt til den tid og de baner, hvor udfordringerne med hensyn til mod og beslutsomhed var større end på de moderne baner,” fortæller Kevin.
LÆS OGSÅ: “Den performance, bilen har i svingene, er så sindssyg.” Kom med Kevin Magnussen til race i Monaco i bogen Alt eller intet
”Når jeg taler om mine favoritbaner, nævner jeg ofte ordet konsekvens. På moderne baner bliver man efter min mening ikke straffet nok, hvis man laver en fejl. Asfalterede afkørselsarealer på størrelse med Bilkas parkeringsplads betyder, at man måske mister et par sekunder, men ellers bare kan fortsætte. På de klassiske baner er det anderledes. Her koster det, hvis du laver en fejl. Du går i stå i en sandkasse eller smadrer bilen mod et autoværn. Det må ikke misforstås. Selvfølgelig mener jeg ikke, at man som i gamle dage skal køre ud over en skrænt eller ned i en dyb grøft, hvis man begår en fejl. Men der må godt være en konsekvens af at dumme sig,” siger Magnussen.
Kevin Magnussen under Anders And-dynen
Da Peter Nygaard mødte Kevin første gang lå han og sov under en Anders And-dyne, mens hans far, Jan Magnussen, kørte Europas Grand Prix på Donington-banen.
”Fire år senere mødte jeg Kevin igen. Anders And-dynen var afløst af en T-shirt fra BonBon-Land, da han lidt betuttet gik rundt i paddocken på Spa-Francorchamps-banen med far Jan, der nu selv var Formel 1-kører, i hånden,” husker Peter Nygaard.
Kevin husker ikke ret meget fra besøget i Spa-Francorchamps. Som fireårig var det larmen fra V10-motorerne, der gjorde størst indtryk. Men i de følgende uger begyndte han at udspørge sin mor om det, han havde oplevet. Og ikke ret lang tid efter bestemte han sig for, at han også ville køre Formel 1. Det er ifølge Peter Nygaard passende, at Kevins første Formel 1-minder stammer fra en af de mest klassiske baner.
”Da han selv debuterede i Formel 1 i 2014, og vi begyndte at mødes hver anden weekend overalt i verden, stod det hurtigt klart, at vi har nøjagtigt samme syn på Formel 1- baner: De gamle er de mest spændende. Formel 1-baner er meget forskellige. Løbene køres i eksklusive Monte Carlo og slumkvarteret Interlagos. I Singapores downtown og i de store skove omkring Spa-Francorchamps. På de tidligere landingsbaner i Silverstone og på hovedstrøget i Las Vegas, der fra 2023 lægger asfalt til et grandprix,” fortæller Peter Nygaard.
“Alle Formel 1-baner er spektakulære, men nogle er bare mere unikke end andre. Som Kevin siger: Der er noget specielt ved de baner, som fortidens helte kørte på. Jeg giver ham 100 procent ret. Det er historien – at der er kåret en verdensmester hvert eneste år siden 1950 – der gør Formel 1 unik. Det er derfor ingen tilfældighed, at de ti baner, vi har udvalgt, er ‘klassikere'”.
Ikoniske Formel 1-baner
I denne medrivende og billedrige bog fortæller Danmarks motorsportsstjerne nummer 1, Kevin Magnussen, om de mest ikoniske baner i Formel 1. Der er både historiske gadeløb og store anlæg. Hver med deres specielle kendetegn.
Det er baner, hvor hestekræfter og teknologi ikke altid er nok til at vinde, for det kræver også noget særligt af køreren at få bilen gennem samtlige omgange af et løb. Det kan Kevin Magnussen i den grad tale med om.
Bogen er skrevet af Danmarks førende motorsportsekspert, Peter Nygaard. Han har dækket Formel 1 siden 1982. Peter Nygaard folder hæsblæsende historier om banerne ud med sans for dramatiske hændelser, vigtige detaljer, historiske nedslag og afgørende øjeblikke.
Du kan købe Ikoniske formel 1 baner online, fx. hos Bog&idé, eller i din nærmeste boghandel.
Alt eller intet
Kevin Magnussen er født til fart. Og i bogen Alt eller intet kan du blive klogere på den spændende historie om Kevins syv sæsoner i Formel 1. Det er et ærligt indblik i motorsportens kongeklasse, hvor ambitionerne – og pengene er rigtig store – og det samme kan man sige om den konkurrence, som både er mellem konkurrenterne og holdkommeraterne.
Kevin var kun to år gammel, da han sad i en gokart for første gang. Og drømmen om Formel 1 blev hurtigt fasttømret.
I Alt eller intet tager Kevin Magnussen dig med helt ind bag rattet i en Formel 1-racer. Han fortæller desuden om livet i kulissen bag det brølende spektakel på verdens mest berømte racerbaner; om venskab og fjendskab, om at sætte livet på spil, om podieplaceringer og slemme skuffelser.
Du kan købe Alt eller intet – mine år i Formel 1 online, fx hos Bog og Ide, eller i din foretrukne boghandler. Du kan også lytte til lydbogen på de fleste danske streamingtjenester.
Formel 1
Formel 1 er mere end blot et af verdens største sportsbegivenheder – det er et fænomen. En sport, der i lige dele består af teknik, talent og penge.
Danmarks førende Formel 1 ekspert, Peter Nygaard, beretter hele historien om løbene, fra sportens beskedne start i 1950’erne til den milliardforretning, Formel 1 er i dag.
Læs også: Fadøl, børn på banen og strudseløb. Fem vanvittige historier fra Formel 1
Han fortæller om legenderne, tragedierne og triumferne; og om de mange små fascinerende detaljer omkring løbet, fx udviklingen af den teknik, der sørger for, at kørerne kan overleve selv de mest voldsomme sammenstød.
Du kan købe Formel 1 online, fx på Saxo.com, eller i din nærmeste boghandel.
Mercedes i Formel 1
Historien om Mercedes er en fortælling om storhed, stolthed og det største comeback nogensinde i formel 1.
Mercedes er et af de mest sejrrige teams i verdens hurtigste løb. De har slået et utal af rekorder, og haft nogle af motorsportens største ikoner som Mercedes-kørere. Deres historie bærer præg af både sejrer og tragedier, og Peter Nygaard tager dig igennem hele den medrivende fortælling.
I dette imponerende og gennemillustrerede værk fortæller Peter Nygaard endnu et fascinerende kapitel i formel 1’s dramatiske historie.
Du kan købe Mercedes i Formel 1 online, fx. på Saxo.dk, eller i din nærmeste boghandel fra d. 2 november.
Ferrari i Formel 1
Den stejlende, sorte hingst på den røde baggrund er for mange blevet et symbol på motorsport. Kom tæt på historien om Ferrari, når Peter Nygaard udfolder beretningen om den stejlende hingst i Formel 1 – om triumferne, tragedierne og de tekniske landvindinger.
Peter Nygaard er Danmarks førende Formel 1-ekspert, og med denne bog har han begået et pragtværk om motorsportens mest legendariske spiller. Bogen fortæller en smuk, underholdende og dramatisk historie, som desuden er rigt illustreret.
Du kan købe Ferrari online, fx på Saxo.com, eller i din nærmeste boghandel.
Andre læste også: