I Mercedes i Formel 1 får du den medrivende fortælling om bilmærkets sejre, om ulykken i 1955, som gjorde, at Mercedes i mange år trak sig fra Formel 1, og om nogle af de største legender i motorsportens historie. Smuglæs i Peter Nygaards pragtværk her.
Peter Nygaard tager dig i Mercedes i Formel 1 med gennem bilmærkets fantastiske historie i en imponerende og gennemillustreret bog.
Bliv klogere på alle Mercedes Benz’ sejre, og på sportsikoner som Juan Manuel Fangio, Michael Schumacher og Lewis Hamilton og få mulighed for at studere biler og løb indgående i bogens flotte billeder i stort format. Du kan starte din læsning af bogen herunder.
Mercedes var med i Formel 1 fra 1954, men valgte i 1955 at trække sig ud af sporten efter en dramatisk ulykke. Da de vendte tilbage til sporten i 1993, leverede de i første omgang motorer og havde partner-teams.
Men i 2010 valgte bilmærket at stille op igen med sig eget hold, og det skulle udgøre det vildeste comeback i Formel 1’s historie.
Lewis Hamilton, Michael Schumacher og Juan Manuel Fangio er de tre mest succesrige kørere i formel 1-historien. Det er tre meget forskellige kørere.
Hamilton blev udlært i McLarens og Mercedes’ professionelle juniorprogram med opbakning fra store sponsorer. Schumachers vej til toppen blev finansieret af en tysk barejer – Fangio lærte at køre race ved at ombygge en gammel taxa og slippe den løs på grusvejene i Argentina. Hamilton og Schumacher var begge 22 år, da de debuterede i formel 1 – Fangio var 39.
Fangio var kendt for sin sportslige, fair kørsel – Hamilton og Schumacher har ved forskellige lejligheder begge grebet dybt i kassen med beskidte tricks.
Men de tre største kørere i formel 1-historien har en ting til fælles: De har alle tre kørt for Mercedes. Og det er i sig selv bemærkelsesværdigt, for Mercedes har som fabriksteam kun været med i 14 af de 72 sæsoner, der er afviklet, siden VM startede i 1950.
Men det vidner om Mercedes’ professionalisme: Når de er med i formel 1, er kun det bedste godt nok. De mangler måske Ferraris drama og passione, men Ordnung Muss Sein-indstillingen er mindst lige så effektiv.
Det er også den indstilling, der forklarer deres fantastiske resultater. Selvom Mercedes’ fabriksteam blot har været med i 14 sæsoner, er der kun to andre hold, der har vundet flere grandprixer: Ferrari, der har været med siden starten i 1950, og McLaren der debuterede i 1966.
Men når man ser på deres vinder-procent – hvor mange løb de har vundet i forhold til, hvor mange de har kørt – er Mercedes i særklasse. Her ligger både Ferrari og McLaren mellem 20 og 25 procent – Mercedes nærmer sig 50 procent. Teamet har vundet næsten hvert andet af de løb, teamet har stillet op i!
Fabrikken indsatte sit eget team i 1954 og 55, men trak sig så fra sporten og vendte først tilbage med deres eget hold i 2010. Inden comebacket havde de i 1993-94 leveret motorer som partner til Sauber og fra 1995 til McLaren. De er også en del af denne fortælling og bliver kaldt for partnerteams. Efter fabriksteamet gjorde comeback i 2010 har en række teams købt motorer af Mercedes, og de bliver omtalt som som kundeteams.
Når vi nu er ved statistikken: 2021 er min sæson nummer 40 som formel 1-reporter. Da jeg startede i 1982, var Mercedes meget langt væk fra sporten. De havde trukket sig ud i 1955, og comebacket i 1993 lå langt ude i fremtiden. Alligevel var det tydeligt, at Mercedes alene på grund af deres triumfer i 1954-55 var et af formel 1-historiens største teams.
Som dreng samlede jeg på formel 1-autografer, men jeg kunne ikke finde en adresse på Juan Manuel Fangio. Med barnlig optimisme sendte jeg et brev afsted adresseret til ’Signor J.M. Fangio, Buenos Aires, Argentina’. Men det var nok, og det var en stor dag, da der i en rød/blå luftpostkonvolut kom et foto retur ’med hilsner til Peter fra Juan Manuel Fangio’.
Det var nemmere at finde Fangios Mercedes-makker fra 1955-sæsonen, englænderen Stirling Moss. Han stod simpelthen i telefonbogen for Central London, og han tog sig tid til at sende et fint brev retur. Derfor var jeg allerede fan af Mercedes og deres kørere, da fabrikken i slutningen af 1980’erne begyndte at varme op til et comeback i formel 1. Og Fangio blev min all-time formel 1-helt, da jeg i 1991 blev inviteret til hans 80-års fødselsdag.
Det var selvfølgelig ikke familiefødselsdagen hjemme i Balcarce, Argentina. Men Mercedes ville fejre deres verdensmester fra 1950’erne sammen med hans venner, konkurrenter, gamle mekanikere og en lille håndfuld formel 1-journalister. Det blev en uforglemmelig aften i Mercedes-museet i Stuttgart, hvor vi blandt andet fik en flot bog om hans karriere, og den skulle naturligvis signeres af mesteren.
Når man arbejder i en sport, hvor hundredevis af millioner kroner og selve livet sættes på spil, bliver man måske lidt kynisk. Men den aften stillede formel 1-pressens hårdeste hunde op på række som artige skoledrenge for at få en signatur og et par ord med en af sportens allerstørste.
Jeg har også været til Mercedes-fest med Michael Schumacher. Det var i 2011, da vi fejrede hans 20-års jubilæum i formel 1. Og et år senere skålede vi i anledning af, at han nu havde kørt 300 grandprixer.
Lewis Hamilton? Ham har jeg kørt gokart mod. Eller rettere sagt: Jeg så kun den 15-årige knægt, når han med alt for jævne mellemrum satte mig tilbage med en omgang i et velgørenhedsløb i London i 2000.
Det var planlagt som en sjov dag, men når en formel 1-kører får et rat i hænderne og fire hjul under sig, er det aldrig kun sjov. Det fik jeg at mærke allerede på vej ud af pitten til min første omgang, da David Coulthard, der på det tidspunkt kørte formel 1 for McLaren-Mercedes, mente jeg lå i hans ideallinje. Det sjove sluttede, da han resolut skubbede mig i hegnet.
Det er disse og mange andre oplevelser, der danner bagtæppet for min fortælling om Mercedes i formel 1.
Peter Nygaard
Historien om Mercedes er en fortælling om storhed, stolthed og det største comeback nogensinde i formel 1.
Mercedes er et af de mest sejrrige teams i verdens hurtigste løb. De har slået et utal af rekorder, og haft nogle af motorsportens største ikoner som Mercedes-kørere. Deres historie bærer præg af både sejrer og tragedier, og Peter Nygaard tager dig igennem hele den medrivende fortælling.
I dette imponerende og gennemillustrerede værk fortæller Peter Nygaard endnu et fascinerende kapitel i formel 1’s dramatiske historie.
I Mercedes i Formel 1 får du den medrivende fortælling om bilmærkets sejre, om ulykken i 1955, som gjorde, at Mercedes i mange år trak sig fra Formel 1, og om nogle af de største legender i motorsportens historie. Smuglæs i Peter Nygaards pragtværk her.
Peter Nygaard tager dig i Mercedes i Formel 1 med gennem bilmærkets fantastiske historie i en imponerende og gennemillustreret bog.
Bliv klogere på alle Mercedes Benz’ sejre, og på sportsikoner som Juan Manuel Fangio, Michael Schumacher og Lewis Hamilton og få mulighed for at studere biler og løb indgående i bogens flotte billeder i stort format. Du kan starte din læsning af bogen herunder.
LÆS OGSÅ: Fadøl, børn på banen og strudseløb. 5 vanvittige historier fra formel 1
Mercedes var med i Formel 1 fra 1954, men valgte i 1955 at trække sig ud af sporten efter en dramatisk ulykke. Da de vendte tilbage til sporten i 1993, leverede de i første omgang motorer og havde partner-teams.
Men i 2010 valgte bilmærket at stille op igen med sig eget hold, og det skulle udgøre det vildeste comeback i Formel 1’s historie.
Læs bogens forord herunder.
Du kan købe Mercedes i Formel 1 online, fx. på Saxo.dk, eller i din nærmeste boghandel fra d. 2 november.
Mercedes i Formel 1
Peter Nygaard
FORORD
Lewis Hamilton, Michael Schumacher og Juan Manuel Fangio er de tre mest succesrige kørere i formel 1-historien. Det er tre meget forskellige kørere.
Hamilton blev udlært i McLarens og Mercedes’ professionelle juniorprogram med opbakning fra store sponsorer. Schumachers vej til toppen blev finansieret af en tysk barejer – Fangio lærte at køre race ved at ombygge en gammel taxa og slippe den løs på grusvejene i Argentina. Hamilton og Schumacher var begge 22 år, da de debuterede i formel 1 – Fangio var 39.
Fangio var kendt for sin sportslige, fair kørsel – Hamilton og Schumacher har ved forskellige lejligheder begge grebet dybt i kassen med beskidte tricks.
Men de tre største kørere i formel 1-historien har en ting til fælles: De har alle tre kørt for Mercedes. Og det er i sig selv bemærkelsesværdigt, for Mercedes har som fabriksteam kun været med i 14 af de 72 sæsoner, der er afviklet, siden VM startede i 1950.
Men det vidner om Mercedes’ professionalisme: Når de er med i formel 1, er kun det bedste godt nok. De mangler måske Ferraris drama og passione, men Ordnung Muss Sein-indstillingen er mindst lige så effektiv.
Det er også den indstilling, der forklarer deres fantastiske resultater. Selvom Mercedes’ fabriksteam blot har været med i 14 sæsoner, er der kun to andre hold, der har vundet flere grandprixer: Ferrari, der har været med siden starten i 1950, og McLaren der debuterede i 1966.
Men når man ser på deres vinder-procent – hvor mange løb de har vundet i forhold til, hvor mange de har kørt – er Mercedes i særklasse. Her ligger både Ferrari og McLaren mellem 20 og 25 procent – Mercedes nærmer sig 50 procent. Teamet har vundet næsten hvert andet af de løb, teamet har stillet op i!
Fabrikken indsatte sit eget team i 1954 og 55, men trak sig så fra sporten og vendte først tilbage med deres eget hold i 2010. Inden comebacket havde de i 1993-94 leveret motorer som partner til Sauber og fra 1995 til McLaren. De er også en del af denne fortælling og bliver kaldt for partnerteams. Efter fabriksteamet gjorde comeback i 2010 har en række teams købt motorer af Mercedes, og de bliver omtalt som som kundeteams.
Når vi nu er ved statistikken: 2021 er min sæson nummer 40 som formel 1-reporter. Da jeg startede i 1982, var Mercedes meget langt væk fra sporten. De havde trukket sig ud i 1955, og comebacket i 1993 lå langt ude i fremtiden. Alligevel var det tydeligt, at Mercedes alene på grund af deres triumfer i 1954-55 var et af formel 1-historiens største teams.
Som dreng samlede jeg på formel 1-autografer, men jeg kunne ikke finde en adresse på Juan Manuel Fangio. Med barnlig optimisme sendte jeg et brev afsted adresseret til ’Signor J.M. Fangio, Buenos Aires, Argentina’. Men det var nok, og det var en stor dag, da der i en rød/blå luftpostkonvolut kom et foto retur ’med hilsner til Peter fra Juan Manuel Fangio’.
Det var nemmere at finde Fangios Mercedes-makker fra 1955-sæsonen, englænderen Stirling Moss. Han stod simpelthen i telefonbogen for Central London, og han tog sig tid til at sende et fint brev retur. Derfor var jeg allerede fan af Mercedes og deres kørere, da fabrikken i slutningen af 1980’erne begyndte at varme op til et comeback i formel 1. Og Fangio blev min all-time formel 1-helt, da jeg i 1991 blev inviteret til hans 80-års fødselsdag.
Det var selvfølgelig ikke familiefødselsdagen hjemme i Balcarce, Argentina. Men Mercedes ville fejre deres verdensmester fra 1950’erne sammen med hans venner, konkurrenter, gamle mekanikere og en lille håndfuld formel 1-journalister. Det blev en uforglemmelig aften i Mercedes-museet i Stuttgart, hvor vi blandt andet fik en flot bog om hans karriere, og den skulle naturligvis signeres af mesteren.
Når man arbejder i en sport, hvor hundredevis af millioner kroner og selve livet sættes på spil, bliver man måske lidt kynisk. Men den aften stillede formel 1-pressens hårdeste hunde op på række som artige skoledrenge for at få en signatur og et par ord med en af sportens allerstørste.
Jeg har også været til Mercedes-fest med Michael Schumacher. Det var i 2011, da vi fejrede hans 20-års jubilæum i formel 1. Og et år senere skålede vi i anledning af, at han nu havde kørt 300 grandprixer.
Lewis Hamilton? Ham har jeg kørt gokart mod. Eller rettere sagt: Jeg så kun den 15-årige knægt, når han med alt for jævne mellemrum satte mig tilbage med en omgang i et velgørenhedsløb i London i 2000.
Det var planlagt som en sjov dag, men når en formel 1-kører får et rat i hænderne og fire hjul under sig, er det aldrig kun sjov. Det fik jeg at mærke allerede på vej ud af pitten til min første omgang, da David Coulthard, der på det tidspunkt kørte formel 1 for McLaren-Mercedes, mente jeg lå i hans ideallinje. Det sjove sluttede, da han resolut skubbede mig i hegnet.
Det er disse og mange andre oplevelser, der danner bagtæppet for min fortælling om Mercedes i formel 1.
Peter Nygaard
Historien om Mercedes er en fortælling om storhed, stolthed og det største comeback nogensinde i formel 1.
Mercedes er et af de mest sejrrige teams i verdens hurtigste løb. De har slået et utal af rekorder, og haft nogle af motorsportens største ikoner som Mercedes-kørere. Deres historie bærer præg af både sejrer og tragedier, og Peter Nygaard tager dig igennem hele den medrivende fortælling.
I dette imponerende og gennemillustrerede værk fortæller Peter Nygaard endnu et fascinerende kapitel i formel 1’s dramatiske historie.
Du kan købe Mercedes i Formel 1 online, fx. på Saxo.dk, eller i din nærmeste boghandel fra d. 2 november.
Andre læste også: