Chaos Walking-trilogien har begejstret unge læsere verden over, og næste år udkommer første bind i serien som film med en stjernespækket rolleliste – bl.a. danske Mads Mikkelsen. Men selv om det oprindeligt ikke var meningen, at serien skulle henvende sig til unge, elsker Patrick Ness at skrive til lige netop det publikum.
”Knivens stemme var oprindeligt ikke tænkt som en Young Adultroman. Jeg skrev på en idé, jeg havde, og langsomt viste den sig at være for unge mennesker. Jeg fandt det virkelig befriende, faktisk. Unge er et fantastisk publikum. Du er nødt til at respektere dem, ellers dropper de dig med det samme. De har ingen sentimentalitet; og de er ikke snobbede i forhold til genre, men hvis du kan få dem til at følge dig, er de villige til at følge dig overalt. Meget længere end et voksent publikum. De vil bare have en historie.”
“Du kan ikke engang gøre noget dumt længere, uden at nogen filmer det”
I Chaos Walking-bøgerne kan alle høre hinandens tanker – det er helt umuligt at holde noget for sig selv. Og det er en situation, som mange unge kan genkende i dag, mener Patrick Ness.
”Unge nu til dags har mindre privatliv end nogensinde før. En meget stor del af nutidens teenageliv leves online. Det var utænkeligt for bare ti år siden; du kan ikke engang gøre noget dumt længere, uden at nogen filmer det på deres mobiltelefon og lægger det på YouTube fem minutter senere. Med internettet og sociale medier er alle oplysninger tilgængelige overalt.
Jeg begyndte at spekulere på, hvordan det ville være, hvis du bare ikke kunne undslippe – hvis du virkelig ikke havde noget privatliv overhovedet, lige på det tidspunkt hvor du havde mest brug for det. Hvor svært ville det være, hvis du kunne høre, hvad alle tænkte hele tiden? Og hvor meget vanskeligere, hvis du var en teenager, når dine tanker er tumultagtige, når privatliv er vigtigt?
Og det fødte både Støjen og hovedpersonen Todd, der lider under vægten af al denne offentlige viden. Så en dag møder han Viola, og han erfarer, at reel kommunikation, reel forbindelse, stadig er mulig.”
En tryllebindende fortæller
Christian Bach, der er forlagschef hos Carlsen, har fulgt med i Patrick Ness’ forfatterskab, lige siden han i 2011 udkom på dansk med romanen Monster.
”Allerede her blev jeg vanvittigt fascineret af hans helt særlige fortællerstemme. Hans sprog, hans historieopbygning, hans leg med at blande realisme og elementer fra fantasygenren. Og jeg kan stadig – nu ti romaner senere – falde fuldstændig i svime over hans sprog. Jeg kan genlæse sætninger igen og igen og igen, fordi der gemmer sig så meget godt i næsten hver eneste sætning.
Ness’ historier lykkes altid med at opsluge mig totalt i deres univers. Han kan få mig med på alt. Jeg tror på, at der findes en verden, hvor alt hvad vi tænker kan høres af andre, som i Chaos Walking. Og jeg tror på, at hvaler har deres helt eget og liv og tankevirksomhed dybt under havets overflade, og på at de kan bygge skibe – på trods af, at de ikke har hænder – som i Og havet var vores himmel. Og jeg tror på, at der i 1950’ernes USA fandtes talende drager, der hjalp til på gårdene som i hans endnu ikke udkomne nye roman, Burn.
Jeg køber præmissen, fordi han er en fantastisk historiefortæller. Også selv om jeg for længst er vokset ud af YA målgruppen. Og sådan har læsere over hele verden det. Ness’ fortællinger er ikke aldersbestemte. De er alment gyldige. De er ret unikke, og de er vidunderlige.”
“Der er kun et vist antal historier til i verden”
Hvad nu, hvis Moby Dick blev fortalt af hvalen? Det var dén tanke, der fik Patrick Ness til at skrive Og havet var vores himmel, hvor hvalerne kæmper en evig kamp mod menneskene.
”Der er kun et vist antal historier til i verden. For det meste genfortæller vi bare gamle historier med nye stemmer. Det er der intet galt i overhovedet. Farerne i Moby Dick – at besættelse fører til vanvid – er stadig aktuelle i dag. Se bare på de sociale medier!
Kreativitet er en fælles oplevelse. Ingen skriver en bog uden at have læst hundreder eller tusinder bøger før det. Vi bygger på andres historier, og disse historier blev bygget på historier før dem. En bog er ikke en sang; Det er udførelsen af en sang. Vælg en god sang, men en læser betaler for at høre, hvordan du synger den,” siger Patrick Ness.
“Historier er stort set det, der gør os menneskelige”
Og som forfatter er det vigtigt, at man engagerer sig i verden, slår Patrick Ness fast.
”Hvis en forfatter ikke er en aktiv borger i verden, hvordan kan du så stole på dem til at fortælle dig sandheden om verden, som den er? Og er det i virkeligheden ikke det, fiktion gør?
I 2016 startede jeg en indsamling på Twitter, efter at have set billedet af Aylan Kurdi, den tre år gamle immigrant, der druknede på kysten af Europa. Jeg håbede, at vi måske kunne samle £10.000. Vi endte med at indsamle over en million dollars i små donationer.
Historier er stort set det, der gør os menneskelige. Og der er dårlige historier derude, så vi skal fortælle gode historier for at modvirke dem.”
Læs mere og køb bøgerne på Saxo.com eller hos din lokale boghandler
Nu er han ude med endnu en fantastisk fortælling hvor Sarah Dewhurst står sammen med sin far en kold søndag aften i 1957 foran en tankstation og venter på den drage, han har hyret til at hjælpe på gården.
Verden ender i flammer, og det begynder med en drage, en profeti og en helt almindelig pige.
Sarah Dewhurst og hendes far lever en fattig tilværelse som outsidere i den lille by Frome. Tilværelsen tvinger dem til at hyre en drage til at hjælpe til på gården, noget som kun de allerfattigste gør.
Da Kazimir lander på gården, vækker hans Sarahs nysgerrighed. Drager bør ikke have en sjæl, men den insisterer på at beskytte hende. Kazimir ved noget, Sarah ikke ved. Han er ankommet til gården med viden om en profeti. En profeti, der involverer en snigmorder, en dragetilbedende kult, to FBI-agenter og Sarah selv.
Chaos Walking-trilogien har begejstret unge læsere verden over, og næste år udkommer første bind i serien som film med en stjernespækket rolleliste – bl.a. danske Mads Mikkelsen. Men selv om det oprindeligt ikke var meningen, at serien skulle henvende sig til unge, elsker Patrick Ness at skrive til lige netop det publikum.
Læs også: Tom Holland deler billeder fra Chaos Walking-optagelserne
”Knivens stemme var oprindeligt ikke tænkt som en Young Adultroman. Jeg skrev på en idé, jeg havde, og langsomt viste den sig at være for unge mennesker. Jeg fandt det virkelig befriende, faktisk. Unge er et fantastisk publikum. Du er nødt til at respektere dem, ellers dropper de dig med det samme. De har ingen sentimentalitet; og de er ikke snobbede i forhold til genre, men hvis du kan få dem til at følge dig, er de villige til at følge dig overalt. Meget længere end et voksent publikum. De vil bare have en historie.”
“Du kan ikke engang gøre noget dumt længere, uden at nogen filmer det”
I Chaos Walking-bøgerne kan alle høre hinandens tanker – det er helt umuligt at holde noget for sig selv. Og det er en situation, som mange unge kan genkende i dag, mener Patrick Ness.
”Unge nu til dags har mindre privatliv end nogensinde før. En meget stor del af nutidens teenageliv leves online. Det var utænkeligt for bare ti år siden; du kan ikke engang gøre noget dumt længere, uden at nogen filmer det på deres mobiltelefon og lægger det på YouTube fem minutter senere. Med internettet og sociale medier er alle oplysninger tilgængelige overalt.
Jeg begyndte at spekulere på, hvordan det ville være, hvis du bare ikke kunne undslippe – hvis du virkelig ikke havde noget privatliv overhovedet, lige på det tidspunkt hvor du havde mest brug for det. Hvor svært ville det være, hvis du kunne høre, hvad alle tænkte hele tiden? Og hvor meget vanskeligere, hvis du var en teenager, når dine tanker er tumultagtige, når privatliv er vigtigt?
Og det fødte både Støjen og hovedpersonen Todd, der lider under vægten af al denne offentlige viden. Så en dag møder han Viola, og han erfarer, at reel kommunikation, reel forbindelse, stadig er mulig.”
En tryllebindende fortæller
Christian Bach, der er forlagschef hos Carlsen, har fulgt med i Patrick Ness’ forfatterskab, lige siden han i 2011 udkom på dansk med romanen Monster.
”Allerede her blev jeg vanvittigt fascineret af hans helt særlige fortællerstemme. Hans sprog, hans historieopbygning, hans leg med at blande realisme og elementer fra fantasygenren. Og jeg kan stadig – nu ti romaner senere – falde fuldstændig i svime over hans sprog. Jeg kan genlæse sætninger igen og igen og igen, fordi der gemmer sig så meget godt i næsten hver eneste sætning.
Ness’ historier lykkes altid med at opsluge mig totalt i deres univers. Han kan få mig med på alt. Jeg tror på, at der findes en verden, hvor alt hvad vi tænker kan høres af andre, som i Chaos Walking. Og jeg tror på, at hvaler har deres helt eget og liv og tankevirksomhed dybt under havets overflade, og på at de kan bygge skibe – på trods af, at de ikke har hænder – som i Og havet var vores himmel. Og jeg tror på, at der i 1950’ernes USA fandtes talende drager, der hjalp til på gårdene som i hans endnu ikke udkomne nye roman, Burn.
Jeg køber præmissen, fordi han er en fantastisk historiefortæller. Også selv om jeg for længst er vokset ud af YA målgruppen. Og sådan har læsere over hele verden det. Ness’ fortællinger er ikke aldersbestemte. De er alment gyldige. De er ret unikke, og de er vidunderlige.”
“Der er kun et vist antal historier til i verden”
Hvad nu, hvis Moby Dick blev fortalt af hvalen? Det var dén tanke, der fik Patrick Ness til at skrive Og havet var vores himmel, hvor hvalerne kæmper en evig kamp mod menneskene.
”Der er kun et vist antal historier til i verden. For det meste genfortæller vi bare gamle historier med nye stemmer. Det er der intet galt i overhovedet. Farerne i Moby Dick – at besættelse fører til vanvid – er stadig aktuelle i dag. Se bare på de sociale medier!
Se hvordan Rovi Cais fine illustrationer er blevet til
Kreativitet er en fælles oplevelse. Ingen skriver en bog uden at have læst hundreder eller tusinder bøger før det. Vi bygger på andres historier, og disse historier blev bygget på historier før dem. En bog er ikke en sang; Det er udførelsen af en sang. Vælg en god sang, men en læser betaler for at høre, hvordan du synger den,” siger Patrick Ness.
“Historier er stort set det, der gør os menneskelige”
Og som forfatter er det vigtigt, at man engagerer sig i verden, slår Patrick Ness fast.
”Hvis en forfatter ikke er en aktiv borger i verden, hvordan kan du så stole på dem til at fortælle dig sandheden om verden, som den er? Og er det i virkeligheden ikke det, fiktion gør?
I 2016 startede jeg en indsamling på Twitter, efter at have set billedet af Aylan Kurdi, den tre år gamle immigrant, der druknede på kysten af Europa. Jeg håbede, at vi måske kunne samle £10.000. Vi endte med at indsamle over en million dollars i små donationer.
Historier er stort set det, der gør os menneskelige. Og der er dårlige historier derude, så vi skal fortælle gode historier for at modvirke dem.”
Læs mere og køb bøgerne på Saxo.com eller hos din lokale boghandler
Gik du glip af Bog.dk avisen på BogForum? Se den her
Helt nyt fra Patrick Ness
Nu er han ude med endnu en fantastisk fortælling hvor Sarah Dewhurst står sammen med sin far en kold søndag aften i 1957 foran en tankstation og venter på den drage, han har hyret til at hjælpe på gården.
Verden ender i flammer, og det begynder med en drage, en profeti og en helt almindelig pige.
Sarah Dewhurst og hendes far lever en fattig tilværelse som outsidere i den lille by Frome. Tilværelsen tvinger dem til at hyre en drage til at hjælpe til på gården, noget som kun de allerfattigste gør.
Da Kazimir lander på gården, vækker hans Sarahs nysgerrighed. Drager bør ikke have en sjæl, men den insisterer på at beskytte hende. Kazimir ved noget, Sarah ikke ved. Han er ankommet til gården med viden om en profeti. En profeti, der involverer en snigmorder, en dragetilbedende kult, to FBI-agenter og Sarah selv.
Du kan købe Burn online, fx på Saxo.com, eller i din nærmeste boghandel.
Du kan læse første kapital lige her
Andre læste også: