For første gang udforsker Knud Romer nu novelleformatet i “Den svenske konges hemmelige marmeladeopskrift”. Men selv vil han gerne frabede sig den litterære genrebetegnelse for fortællingerne.
”Det er altså ikke noveller. Det ER fortællinger,” som Knud Romer siger:
“Noveller er realistiske med miljøskildringer, psykologiske portrætter, hvad ved jeg. Mine fortællinger har intet med realisme at gøre. Højest magisk realisme, som er stykket sammen af alle mulige historier. Når nogen sætter sig for at ville skrive en bog, spørger jeg altid: hvad er historien, hvad er pointen? Ildprøven er, om man kan fortælle sin historie på en bodega, så folk straks bliver grebet og lytter med. Så har man en god historie,” siger han.
Titlen holder en fast, pointen giver en over hovedet.
Miraklernes tid er ikke forbi
“Når vi taler med hinanden, kan der indtræffe de lykketræf, hvor vores veje og historier krydses ved et tilfælde og forbinder sig i et tindrende øjeblik. Lige som figurerne i stjernevrimlen består livet af de historier, som vi fortæller om det. De giver det retning og udvikling, mål og mening, og miraklernes tid er ikke forbi. Fortuna væver et flyvende tæppe ud af de mindste ting, og Napoleon er nogle håndtryk væk, siger man. Verdenshistorien drejer om hjørnet, og jeg behøver ikke at rejse jorden rundt. Min skygge er den samme over alt – og jeg forholder mig bare i ro og spiser mit stjerneskud på Sankt Annæ plads. Det er det bedste i byen,” skriver Romer selv i slutningen på den sidste af fortællingerne i den ny bog.
Vi lever ikke som en roman
”Folk skelner mellem levet liv og romaner og noveller. Men vi tænker og fortæller og lever i forvejen vores liv som en række historier. Den ene efter den anden. Det er eventyr. Vi lever ganske vist ikke vores liv som en roman – det er heldigvis ikke så dramatisk, men når man først begynder at fortælle en historie, så begynder historien selv at finde på, så derfor er det her 16 fortællinger om det levede livs magi og historier. ”
Tag med på en rejse fra Frederiksstaden til Nykøbing Falster med en indbygget pilgrimsfærd til Irans Mashad-moské og en afstikker til Avenue de New York i Paris. Undervejs møder vi otte nonnesøstre, Tosse-Johanne, en spåkone og sågar H.C. Andersens genfærd.
Vi ser det sne over guldalderens København i “Kirurgens vindue” og går ind i en anden tid i “Den trettende måned”, hvor alting kan ske uden nogensinde at have fundet sted. “Århundredmiddagen” fortæller om den aldrende, surrealistiske kunstner Leonora Carrington, der bliver forført af en forelsket, ung mand fra auktionshuset Sotheby’s med en middag, hvor alle retter og vine er over hundrede år gamle – og ophæver deres alder i kærlighed.
Rejsekammerater
“Den forstenede syndflod” tager os tilbage i en ekspedition til bibelsk tid og bjerget Ararat, hvor arken stødte på grund – og vi finder vores egen, begravede barndom. “Den flyvende tøffel” fortæller romaernes historie fra en spåkones campingvogn i Damhus Tivoli og hele vejen tilbage til massakrerne under Anden verdenskrig i Serbien.
”Vores historier er vores rejsekammerater på vores livs rejse. Og mine historier er alle sammen sat på spidsen,” som Knud Romer siger.
Knud Romer (f. 1960) forfatter, foredragsholder og andre ting, man ikke kan leve af. Han udgav i 2006 “Den som blinker er bange for døden”, og vandt som den første debutant De Gyldne Laurbær. Han blev som den første dansker solgt til udgivelse på Insel Verlag, mens han stadig var i live. Udgav “Kort over paradis” i 2018, og “Pigen i violinen” i 2021.
Den svenske konges hemmelige marmeladeopskrift
16 magiske fortællinger af Knud Romer om kunst og kærlighed – og længslen efter det uopnåelige. Tag med på en rejse fra Frederiksstaden til Nykøbing Falster med en indbygget pilgrimsfærd til Irans Mashad-moské og en afstikker til Avenue de New York i Paris. Undervejs møder vi otte nonnesøstre, Tosse-Johanne, en omrejsende pianist og sågar H.C. Andersens genfærd. Vi ser det sne over guldalderens København og kommer ind i en spåkones campingvogn i Damhus Tivoli og hele vejen tilbage til massakrerne under Anden verdenskrig i Serbien. Sådan tager den ene novelle efter den anden os ind i et magisk rum med vores største smerte og længsel, barndom og alderdom, og demonstrerer den kraft, som selve historiefortællingen rummer.
For første gang udforsker Knud Romer nu novelleformatet i “Den svenske konges hemmelige marmeladeopskrift”. Men selv vil han gerne frabede sig den litterære genrebetegnelse for fortællingerne.
”Det er altså ikke noveller. Det ER fortællinger,” som Knud Romer siger:
“Noveller er realistiske med miljøskildringer, psykologiske portrætter, hvad ved jeg. Mine fortællinger har intet med realisme at gøre. Højest magisk realisme, som er stykket sammen af alle mulige historier. Når nogen sætter sig for at ville skrive en bog, spørger jeg altid: hvad er historien, hvad er pointen? Ildprøven er, om man kan fortælle sin historie på en bodega, så folk straks bliver grebet og lytter med. Så har man en god historie,” siger han.
Titlen holder en fast, pointen giver en over hovedet.
Miraklernes tid er ikke forbi
“Når vi taler med hinanden, kan der indtræffe de lykketræf, hvor vores veje og historier krydses ved et tilfælde og forbinder sig i et tindrende øjeblik. Lige som figurerne i stjernevrimlen består livet af de historier, som vi fortæller om det. De giver det retning og udvikling, mål og mening, og miraklernes tid er ikke forbi. Fortuna væver et flyvende tæppe ud af de mindste ting, og Napoleon er nogle håndtryk væk, siger man. Verdenshistorien drejer om hjørnet, og jeg behøver ikke at rejse jorden rundt. Min skygge er den samme over alt – og jeg forholder mig bare i ro og spiser mit stjerneskud på Sankt Annæ plads. Det er det bedste i byen,” skriver Romer selv i slutningen på den sidste af fortællingerne i den ny bog.
Vi lever ikke som en roman
”Folk skelner mellem levet liv og romaner og noveller. Men vi tænker og fortæller og lever i forvejen vores liv som en række historier. Den ene efter den anden. Det er eventyr. Vi lever ganske vist ikke vores liv som en roman – det er heldigvis ikke så dramatisk, men når man først begynder at fortælle en historie, så begynder historien selv at finde på, så derfor er det her 16 fortællinger om det levede livs magi og historier. ”
Tag med på en rejse fra Frederiksstaden til Nykøbing Falster med en indbygget pilgrimsfærd til Irans Mashad-moské og en afstikker til Avenue de New York i Paris. Undervejs møder vi otte nonnesøstre, Tosse-Johanne, en spåkone og sågar H.C. Andersens genfærd.
Vi ser det sne over guldalderens København i “Kirurgens vindue” og går ind i en anden tid i “Den trettende måned”, hvor alting kan ske uden nogensinde at have fundet sted. “Århundredmiddagen” fortæller om den aldrende, surrealistiske kunstner Leonora Carrington, der bliver forført af en forelsket, ung mand fra auktionshuset Sotheby’s med en middag, hvor alle retter og vine er over hundrede år gamle – og ophæver deres alder i kærlighed.
Rejsekammerater
“Den forstenede syndflod” tager os tilbage i en ekspedition til bibelsk tid og bjerget Ararat, hvor arken stødte på grund – og vi finder vores egen, begravede barndom. “Den flyvende tøffel” fortæller romaernes historie fra en spåkones campingvogn i Damhus Tivoli og hele vejen tilbage til massakrerne under Anden verdenskrig i Serbien.
”Vores historier er vores rejsekammerater på vores livs rejse. Og mine historier er alle sammen sat på spidsen,” som Knud Romer siger.
Knud Romer (f. 1960) forfatter, foredragsholder og andre ting, man ikke kan leve af. Han udgav i 2006 “Den som blinker er bange for døden”, og vandt som den første debutant De Gyldne Laurbær. Han blev som den første dansker solgt til udgivelse på Insel Verlag, mens han stadig var i live. Udgav “Kort over paradis” i 2018, og “Pigen i violinen” i 2021.
Den svenske konges hemmelige marmeladeopskrift
16 magiske fortællinger af Knud Romer om kunst og kærlighed – og længslen efter det uopnåelige. Tag med på en rejse fra Frederiksstaden til Nykøbing Falster med en indbygget pilgrimsfærd til Irans Mashad-moské og en afstikker til Avenue de New York i Paris. Undervejs møder vi otte nonnesøstre, Tosse-Johanne, en omrejsende pianist og sågar H.C. Andersens genfærd. Vi ser det sne over guldalderens København og kommer ind i en spåkones campingvogn i Damhus Tivoli og hele vejen tilbage til massakrerne under Anden verdenskrig i Serbien. Sådan tager den ene novelle efter den anden os ind i et magisk rum med vores største smerte og længsel, barndom og alderdom, og demonstrerer den kraft, som selve historiefortællingen rummer.
Du kan købe Den svenske konges hemmelige marmeladeopskrift og andre fortællinger af Knud Romer i din lokale boghandel eller online fx hos Bog&idé.
Andre læste også: