Aktuelt Christian Mørk Danske romaner Historiske romaner Skønlitteratur

Christian Mørk om sin roman Tilståelser: Hvem er vi, når alt tages fra os?

tilståelser, christian mørk, christian mork, tilstaaelser

Interview | Hvordan reagerer mennesker i ekstreme situationer og under massivt pres? Det undersøger Christian Mørk i sin roman Tilståelser, der er skrevet under den første coronanedlukning, påvirket af den uvished og angst, som ramte verden.


Lyt til begyndelsen af Tilståelser her:

År 1943: Et vandfly er havareret midt ude på Stillehavet med en håndfuld amerikanere ombord, herunder to blinde passagerer, sygeplejerskerne Doris og Irene. Kort efter styrter endnu et fly, denne gang med japanske piloter, og sammen skal dødsfjenderne nu udholde uvisheden om deres skæbne.

LÆS OGSÅ: I Tilståelser leder Christian Mørk efter svaret på, hvem vi er, når alt tages fra os. Den ny roman er et fortættet menneskeligt drama

Der kommer ingen redning. Som dagene går nedbrydes alle de ombordværende, fortidens synder og skam dukker op til overfladen. Der er ingen gemmesteder, og de bliver tvunget af omstændighederne til at blotte sig og tilstå, hvem de i virkeligheden er, hver især.

Alliancer dannes og brydes på tværs af sprog og køn, og til sidst er ingen længere sikre på, hvem de var, før de blev skibbrudne. Hvem er vi, når alt tages fra os?

Se trailer for Tilståelser


Corona og isolation

Det er spørgsmålet i Christian Mørks roman, Tilståelser. Under den første store coronanedlukning i hele Europa begyndte han at tænke over, hvor hurtigt en fælles menneskelighed kan bølge enten den ene eller den anden vej:

“Først blev vi skrækslagne, derefter holdt vi sammen imod den usete fjende, og det gjaldt de fleste af os,” siger han.

LÆS OGSÅ: Tilståelser er et psykologisk drama om alt det, der gemmer sig under menneskets overflade. Tyvstart din læsning her

“Men efterhånden som tiden gik begyndte vores sammenhold at krakelere.”

Han befandt sig i Frankrig med sin kæreste, hvor man i starten kun måtte forlade sit hjem i 20 minutter om dagen, så han begyndte at skrive en historie om en mand, som var i en slags fængsel.

“Men hurtigt ændrede historien sig til at handle om noget mere,” siger Mørk.

“Jeg måtte dybere ned i den angst for, at verden, som vi kendte den, ikke ville vende tilbage, og så bruge den skræk som brændstof i bogen, som skulle kunne mere end bare underholde. For jeg er overbevist om, at ingen for alvor ændrer deres liv eller opførsel med mindre de har kniven på struben, bogstaveligt talt.”

“Vi har alle ændret os lidt på den korte tid. Ingen kan gemme sig helt. Vi føler alle den samme uro vokse og forgrene sig. Det er den nervøse tikken før døden, der minder alt for meget om sult, eller om øjeblikket før en granat går af mellem hænderne på én.”

Tilståelser af Christian Mørk

Man ændrer kun noget vigtigt, hvis man er tvunget til det

“Kun i krig, i skilsmisse, alvorlig sygdom eller offentlig vanære gør man noget andet end det, man plejer. Man blotter sit inderste, fordi man ikke længere kan lade være, på trods af al skam og frygt for straf.

Og det er den yderkant, jeg måske anede i begyndelsen af pandemien og ville skrive på, indtil jeg kunne fortælle historien om de her nødstedte flyvere, som sætter sagen endnu mere på spidsen, fordi de er dødsfjender i en verdenskrig.”

LÆS OGSÅ: Hvad skal I læse i læseklubben? Her er 20 oplagte bøger

“De hader hinandens hudfarve, kultur, sprog, lugt, køn, ja, alting. Og alligevel finder de sammen i en forbløffende menneskelighed, netop fordi de ikke har noget valg. Og det er helt derude, at jeg er interesseret i at undersøge mennesker,” siger Christian Mørk.

“Selvfølgelig er alle figurerne i romanen en del af mig selv,” siger han.

“Alt det, jeg funderede over, mens månederne gik i det første corona-år var fyldt med tvivl. Ville der komme nogen redning? Ville det, jeg har brugt mit liv på, stadig have mening bagefter, eller havde jeg haft min tid? Tæller de historier, jeg fortæller, eller vil det vise sig at være selvbedrag?”

LÆS OGSÅ: Nye bøger på vej: Se vores liste med kommende bøger

“Tvivlen begyndte at gnave. Og jeg begyndte derfor at skabe karakterer i bogen, som kunne udtrykke den. Jeg var bare nødt til at opfinde en ny ramme, og så skrev jeg historien som en slags fængselsfortælling, hvor alle fangerne er bange for noget forskelligt.”

En anderledes stil

Christian Mørk har ikke boet i Danmark siden 1988, hvor han som 21-årig tog til USA for at læse sociologi og historie på Marlboro College i Vermont. Siden har han været filmarbejder i Hollywood, journalist for Variety og The New York Times inden han i 2006 debuterede som forfatter med De ti herskere, der blev en kæmpesucces i Danmark.

Christian Mørk om sin roman Tilståelser: Hvem er vi, når alt tages fra os?
Christian Mørk, fotograf: Les Kaner

Siden debuten er det blevet til 12 romaner mere, men i de senere år har han forladt den mere plotdrevne stil, som karakteriserede de tidlige bøger.

LÆS OGSÅ: 25 bøger der er bestsellere

“Jeg har sænket farten i mit liv, og det kan man forhåbentlig også se i de temaer, som jeg interesserer mig for. Persongalleriet og den menneskelige smerte fylder mere end de fysiske omstændigheder omkring dem.

Jeg har skyndt mig i starten, fordi jeg altid har været bange for, at tingene skulle høre op, og at tingene bliver taget fra mig, uden at jeg kan forklare, hvorfor jeg har det sådan. Derfor var det nærliggende at skrive en roman som Tilståelser som første bog på et nyt forlag og vise nogle nye, mere nøgne, takter i mit arbejde.”

Tæt på afgrunden

Tilståelser er også påvirket af den erodering af samfundet, som Christian Mørk ser overalt. I det, som han kalder for sit “amerikanske værtsland” har i de senere år oplevet en afvikling af grundstenene i kulturen og i demokratiet og en tiltagende mistillid i alle samfundslag til autoriteter, politiet, domstolene, kulturen og til immigranter. Demokratiet er under pres, og tilliden til systemet er brudt.

LÆS OGSÅ: 10 helt nye bøger

“Og når det sker,” siger han, “så bider folk af hinanden på en anden måde, end de gjorde i den gamle verden, hvor man troede, at der var fast grund under fødderne. Nu er der det ikke længere, og så bliver selv de mindste konflikter dødsfejder. Man indser, at man står tæt på afgrunden, fordi alle garantierne, man formodede var der, er borte.”

“Verden, jeg har levet i i de seneste år, er kogt ned til den flyver, som mine personer i Tilståelser er havnet på,” siger Christian Mørk.

“Og jeg står der sammen med dem og skal finde ud af, hvordan vi så lever nu. Jeg tror ikke, verden som vi kender den, kommer tilbage.”

LÆS OGSÅ: Verden brænder i din bogreol. Ny tendens i litteraturen bringer klimakrisen tæt på

For at holde den endeløse ventetid ud ombord på den forulykkede vandflyver begynder de forulykkede at skrive deres tanker ned i hemmelige dagbøger, mens andre betror sig til hinanden om deres længsler og deres skam og ubekvemme sandheder.

“For kun ved at tilstå noget kan vi holde fast i hinandens menneskelighed, når tilliden til verden smuldrer.”


Tilståelser

Christian Mørk om sin roman Tilståelser: Hvem er vi, når alt tages fra os?

I 1943 udkæmper Amerika og Japan 2. Verdenskrig på havet, og en amerikansk besætning er nødlandet i Stillehavet uden radio. Japanske piloter styrter også ned lige i nærheden. Nu sidder dødsfjenderne tæt sammen med to kvindelige blinde passagerer på det alt for lille fartøj, der driver for vind og vejr. Her begynder den store krig at blive udkæmpet i det små.

Had og mistillid koger i enhver, men den fælles nød kræver, at de slutter fred og forsøger at komme levende i land. Alliancer indgås og brydes igen. Imens skræller isolationen alles facader af og blotlægger hemmeligheder, forbudt kærlighed og en fælles menneskelighed. Til sidst føler ingen sig længere sikre på, hvem de egentlig var, før de blev skibbrudne.

Tilståelser er et psykologisk drama om, hvad der gemmer sig under overfladen, når alt tages fra os.

Du kan låne Tilståelser på biblioteket eller finde den som lydbog eller e-bog.



Jeg arbejder i presseafdelingen, hvor jeg har den fornøjelse at sørge for, at pressen og læserne bliver opmærksomme på de bøger, som forlaget udgiver. Det var vist Troldepus, der var min første litterære forelskelse og siden har der været mange andre, og det bliver bare ved. Jeg har læst dansk litteratur på Københavns Universitet og er siden havnet i forlagsbranchen, hvilket er dejligt og rigtigt.