Aktuelt CarlsenPuls Colleen Hoover

CarlsenPuls rykker fra andre danske forlag på TikTok

tiktok, booktok, sociale medier, carlsenpuls

YA-forlaget CarlsenPuls har succes på det sociale medie TikTok, som vokser særligt hurtigt blandt børn og unge. Det smitter positivt af på læselysten.

Ifølge det amerikanske medie Marketwatch kan TikTok-mediet og det særlige hashtag #booktok være årsag til, at salget af ungdomsbøger i USA i de første fire måneder af 2021 steg 70 pct. i forhold til året før. Herhjemme er det 41 pct. af de 9-14-årige danskere, der bruger dagligt Tiktok ifølge DR Medieforskning. Derfor er det også relevant for det danske YA-forlag CarlsenPuls at være tilstede på mediet.

”Vi kan se, at rigtig mange unge er inde og kommentere og tagge hinanden på #booktok. Det er meget positivt, for det vækker læselysten hos unge, som opdager, hvor store oplevelser der gemmer sig i at læse en god bog,” siger kommunikationsmanager på CarlsenPuls Nikoline Rasmussen.

Efter kun fire måneder har CarlsenPuls taget førertrøjen blandt danske forlag på TikTok og det smitter sandsynligvis af på salget. I hvert fald ligger forlagets bøger af Jenny Han og Karen McManus i top på bestsellerlisterne for ungdomsbøger. Begge forfattere, der trender på TikTok denne sommer.

Find CarlsenPuls på TikTok her


Colleen Hoover eksploderer

Forlagshuset bag CarlsenPuls, Lindhardt og Ringhof, udgiver blandt andet den amerikanske romance-forfatter Colleen Hoover på dansk, og interessen for hendes forfatterskab er eksploderet internationalt på TikTok. Hun har i dag over 900 mio. visninger på hashtagget #colleenhoover.

LÆS OGSÅ: Minder om ham er et opgør med fortiden og farlig tiltrækning. Millionsælgende Colleen Hoover er tilbage med sin 10. bog på dansk

”Danske børn og uge læser også i høj grad bøgerne på engelsk, men vi kan sagtens mærke, at det har en positiv effekt på salget af de danske oversættelser,” fortæller Nikoline Rasmussen.

Booktok handler om følelser

Hvor fokus på bøger hos Instagram, hvis litterære nicheverden kaldes for #bookstagram, længe har handlet om det æstetiske udtryk, handler TikTok i langt højere grad om de følelser, som en læseoplevelse kan give. Boganbefalingen har form af en kort video, hvor bøger, forfatterskaber og læsedilemmaer introduceres humoristisk, kort og ligetil.

LÆS OGSÅ: Derfor elsker læsere BookTok. Her er 7 ting du skal vide

Ifølge Nikoline Rasmussen tilbyder TikTok læserne en række nicheuniverser, hvor du kan dele din favorit boginteresse med andre begejstrede læsere.

Find Lindhardt og Ringhof på TikTok her


”Her er der ingen, der rynker på næsen over kink-specifikke kærlighedshistorier, ungdomsbøger, der stjæler nattesøvn, eller fantasyromaner med stærke kvinder, som du ville sælge din sjæl for at få lov til at læse igen. Det hele foregår på en måde, der fokuserer på den enkelte læser og dennes interesser, og som minder os om, hvor sjovt det faktisk er at læse,” siger hun.