Billedbøger Børnebøger Børnebøger 10-12 år Fagbøger til børn Viden

Historiker: De her 5 tips giver dit barn lyst til at rejse tilbage i tiden

Historie med Asser Amdisen

KLUMME | Historie er det kedeligste i verden. Sådan tænker mange børn (og deres forældre) – og faktisk ikke helt uden grund. Det mener historiker og forfatter Asser Amdisen. Men sådan behøver det ikke at være!

Af Asser Amdisen

Gennem disse sidste mange år har jeg som historiker og fortæller rejst rundt i landet og fortalt for børn og har for nyligt skrevet bogen Ti vilde historier fra danmarkshistorien , som netop er beregnet til voksne, som gerne vil vække børns historieinteresse.

Illustration fra Ti vilde fortællinger fra danmarkshistorien af Asser Amdisen

At have et fællesskab er også at have en fælles historie. Man kender det fra familier, hvor de samme historier om dengang onkel Børge satte ild til juletræet fortælles igen og igen. Selvom man godt kan blive træt af at fortælle de samme historier, så bekræfter det, at du er en del af familien, når du er med i historierne eller kan fortælle dem.

LÆS OGSÅ: De bedste børnebøger til både store og små

Og på trods af at onkel Børges fortælling måske er lidt anderledes, end hvordan vi selv husker juletræsbranden, er det vigtigste, at vi har historien til fælles – også selvom vi kan diskutere, hvordan branden egentlig startede.

Illustration fra Ti vilde fortællinger fra danmarkshistorien af Asser Amdisen

At historien er kernen gælder for alle fællesskaber – og altså også det store fællesskab, som vi kalder samfundet. Skal vi have noget fælles, så skal vi have fælles historier. Og derfor er historie så vigtigt et fag –for det er der, de fælles historier fortælles. Men hvordan får man så gjort sine unger interesserede i de historier, så det bliver deres egne, og de kan fortælle dem videre? Det giver jeg fem bud på herunder.

Illustration fra Ti vilde fortællinger fra danmarkshistorien af Asser Amdisen

5 tips til, hvordan børn bliver interesserede i historie


1. Start med fortællinger (og røverhistorier)

Historie er både en videnskab og en litterær genre. Lad videnskaben ligge i første omgang og koncentrer dig om at fortælle. Det kan godt være, at videnskaben diskuterer, hvor Dannebrog egentligt stammer fra, men når man skal skabe interesse, så lad dog Gud give det til Valdemar Sejr ved Lyndanisse.

LÆS OGSÅ: Thomas Brunstrøm om ny børnebog om bandeord: Man skal vide lidt om alting – også det forbudte

Så tag bare magiske sværd, mystiske kometer, havfruer og de vildeste legender med, når du fortæller. Børn ved godt, at når man fortæller, så er det ikke det hele, som er sandt, og hvis de bagefter spørger, om det nu også er helt rigtigt, at Valdemar fik det flag i hovedet, så kan man sammen undersøge sagen.

2. Fiktion, film og spil er historiefortællerens venner

Der bliver konstant spyttet bunker af historiske film og serier ud. Fra Margrete I til Vikings er der noget at hente. Disse film og serier er aldrig historisk korrekte (nej, heller ikke Matador!), men de kan sagtens være med til at skabe interesse.

LÆS OGSÅ: En overlevelsesguide til forældre, der skal læse den samme godnathistorie for 117. gang

Nogle historikere ser fiktion som fjenden, men det kan være supergodt, at man får mange forskellige variationer af samme historie. Vikings handler på en måde om Regnar Lodbrog, og når den er set, så kan man jo passende introducere andre versioner af samme historie.

3. Vær selv interesseret

Du kan kun gøre andre interesserede i noget, som du selv synes er sjovt. Vælg bøger, serier og fortællinger, som du selv gider læse, se eller høre. Når det er lavet ordentligt, så er ting til børn mindst lige så gode som ting lavet til voksne.

4. Brug fortiden til at besvare nutidens store spørgsmål

Hvornår begyndte man at spille fodbold? Har børn altid gået i skole? Hvorfor skal kronprinsen være konge? Hvornår kom de første mobiltelefoner? 

Uanset hvordan man vender og drejer det, så er historien slut. Alle hovedpersonerne er døde og vi er selv (den foreløbige) slutning på hele balladen. Derfor er formålet med historien, at vi skal bruge den til at forstå, hvordan den verden, vi lever i, er blevet skabt.

LÆS OGSÅ: Den store bog om træer og bier bringer dit barn tættere på naturen

Vi kan aldrig fortælle alle historier om alle mennesker, som nogensinde har levet, så det vi gør er at undre os over nutiden og forsøge at stille vores nysgerrighed gennem at fortælle om fortiden.

5. Hvem er helten i historien?

Når du fortæller historien om ridderen, der nedkæmper dragen, så er det billede, som danner sig i dit barns hoved, at barnet selv er ridderen (eller muligvis dragen). Hvis fortællingerne skal ramme lytteren, så skal de have nogen at holde med og spejle sig selv i.

LÆS OGSÅ: Der kan skrives tykke bøger om, hvad børn ikke ved. Så det har Jacob Riising gjort

Det er jo også derfor, vi voksne læser bøger om modige helte og kløgtige detektiver, som går så grueligt meget ondt igennem, før de finder morderen og kærligheden til sidst.

Så prøv at tænke over, hvem dit barn gerne ville lege, de var. En ridder, en søhelt eller en drage? En god historie kræver en stærk hovedperson – og dem er der heldigvis rigeligt af.


Ti vilde fortællinger fra danmarkshistorien af Asser Amdisen

ti vilde fortællinger fra danmarkshistorien, asser amdisen

Selvom Willemoes lægger navn til gader i både København, Esbjerg, Marstal, Aarhus og Aalborg, er det ikke alle, der lige kan huske, hvem han var.

Men søhelten Peter Willemoes er blot en af de farvestrålende personligheder, som Asser Amdisen fortæller om i sin første børnebog. I bogen kan du også lære mere om et hav af spændende personligheder, såsom Valdemar Sejr, Niels Ebbesen og Tordenskjold.

Med udgangspunkt i ti episoder fra danmarkshistorien gør han læseren klogere på vores dramatiske og underholdende fortid.

Køb Ti vilde fortællinger fra danmarkshistorien online, eller i din nærmeste boghandel.