Kogebøger med sund mad Mad og drikke Vegetariske og veganske kogebøger

7 tips til dig, der gerne vil komme grønnere gennem julemåneden

December måned nærmer sig med masser af hyggelige juletraditioner – og lad os bare indrømme det: mange af dem handler om mad. Men hvis du nu gerne vil holde fast i dine grønne vaner, hvad kan du så gøre?

Stina Dannerfjord, der er Cand. scient i klinisk ernæring, giver her syv gode bud på, hvordan du kan komme grønnere igennem julemåneden. Sammen med Isabel Christensen har hun skrevet bog Plantebaseret familiemad, der med opskrifter og gode råd viser, hvordan vi skridt for skridt kan ændre vores madvaner.

7 tips til en mere grøn julemåned

  1. Brug årstidens skønne kål: rødkål, grønkål, spidskål,  rosenkål, hvidkål og savoykål. Fordelen ved at lave salater af disse grøntsager er, at salaten kan spise 2 dage i træk uden at blive slatten som almindelig grøn salat. Lav salaterne med frugtstykke, nødder og lækre marinader.
  2. Rodfrugter er også i sæson og smager skønt, hvis du bager dem i ovnen. Bag dem ved mellem 175-200 grader i ca. 30-40 min. Hvis du ikke får spist alle dem, du har lavet samme aften, er de super lækre at bruge i en salat næste dag. Det kunne være rester af bagt rødbede og gulerødder, som du skærer i mindre stykker og blander i en grønkålssalat, du har snittet meget fint. Top evt. med hakkede saltede mandler. Husk at blande salaten med lidt olie, salt og peber.
  3. Gør det til en vane, at der minimum er et stykke grønt på din tallerken til både frokost og aftensmad. På de travle dage kan du blot servere gulerødder, agurk eller rød peberfrugt, som er spækket med C-vitamin, hvilket er genialt til vintervejr og forkølelse. 
  4. Er det dig der står for julefrokosten i privaten, kan du med fordel have små skåle med finthakket grøntkål, fintsnittet rødkål og spidskål samt masser af pyntegrønt så som persille, dild og karse. Så er det nemt at tage lidt grønt til de forskellige madder og det ser samtidig pænt ud på julebordet.
  5. Tag en værtindesalat under armen. Hvis du er inviteret ud til middag eller frokost, kan du spørge værtinde, om du ikke lige skal tage en salat med. Lav en smuk salat med rødkål og grønkål (brug evt. den fra vores kogebog s. 85), som passer perfekt til de fleste vinterretter og særligt julemaden.
  6. Fyld frugtskålen op og nyd godt af de lækre citrusfrugter, som er i højsæson gennem julen. Hellere mere frisk frugt end alle de tørrede frugter, som indeholder langt mere sukker og energi. Frisk frugt er fantastisk som mellemmåltid, dessert (gerne i kombi med tørret frugt) og aftensnack.
  7. Brug gerne revet rodfrugt eller finthakket grønkål eller spinat i dine farsretter, hvad enten det er plantefars eller almindeligt fars. Det grønne indslag giver både en dejlig smag og et smuk look til dine retter. Fiskefrikadeller med revet gulerod, frikadeller med hakket grønkål, plantebøffer med revet rødbede osv. 

LÆS OGSÅ Isabel og Casper Christensen: Der er ikke noget dårligt at sige om at leve plantebaseret

Find masser af opskrifter og tips i bogen “Plantebaseret familiemad”

Det giver rigtig god mening at spise mere grønt – for din krop og for miljøet. Men det kan være svært at lave om på sine madvaner, særligt i en travl hverdag.

I Plantebaseret familiemad af Stina Dannerfjord og Isabel Christensen er der ingen løftede pegefingre – kun enkle opskrifter og masser af gode råd til, hvordan du uge for uge kan gøre din hverdag mere grøn og lave kødfri mad til hele familien. Et skridt ad gangen kan du selv mærke efter, om også du får det bedre af at spise sundt, vælge fuldkorn, grønt og frugt og spise mindre kød og færre æg og mælkeprodukter.

Du kan købe Plantebaseret familiemad online, fx på Saxo.com, eller i din nærmeste boghandel.