Mich Vraa

Mich Vraas roman om manden, der blev til Prins Henrik: ”Han var et ekstremt interessant menneske”.

Under en anden himmel Mich Vraa

Under en anden himmel er Mich Vraas roman om den mand, som senere blev til Prins Henrik. For hvem var manden, før han mødte sin danske skæbne ved et middagsselskab i London? Mich Vraa forfulgte sin egen nysgerrighed.

Da Mich Vraa var yngre, var han ikke så royalistisk, at det gjorde noget. Men da Prins Henrik døde i 2018, og han så hans kiste blive kørt gennem København, tænkte han: hvad var det egentlig for et liv, han havde haft? I årene forinden havde Vraa mærket en voksende fascination eller ligefrem hengivenhed for prinsen og fortæller, at han har set det samme You-Tube-klip med prinsen i pandakostume ”en milliard gange”:

”Et stykke tid før Prins Henriks død så jeg igen og igen et klip, hvor han til en gallamiddag er klædt ud i et pandakostume og render rundt og irriterer de fine gæster, som overhovedet ikke aner, hvem det er. Her spurgte jeg mig selv, om vi egentlig ikke havde manglet en kongelig, som kunne finde på sådan noget? Mit svar var klart ja!”.

Manden i pandakostumet

Mich Vraa har nu – måske lidt til sin egen overraskelse – skrevet en roman, der handler om Henri Marie Jean André før han blev Prins Henrik. Inden han gik i gang med at researche, vidste han meget lidt om prinsens liv frem til han kom til Danmark:

”Romanen udspringer af, at jeg stødte på min egen nysgerrighed: Hvem var han egentlig, den her mand, der landede i Danmark lige midt i et kæmpe cirkus? Han var jo voksen, da han mødte prinsessen, men hvilket liv, der var gået forud, havde jeg aldrig skænket en tanke. Jeg begyndte at se ham på en anden måde. At holde af ham. Jeg kan godt lide den der mand i det der pandakostume”.

Mich Vraas roman om manden, der blev til Prins Henrik: ”Han var et ekstremt interessant menneske".
Mich Vraa. Fotograf: Simon Nørlev

Ritou

I Mich Vraas roman kalder han prinsen Ritou og beskæftiger sig udelukkende med hans barndom og bevæger sig frem til den skæbnesvangre aften, hvor Henri bliver inviteret med til en middag i London, hvor hans borddame er en prinsesse fra Danmark. And the rest is history, som man siger, men det er bare ikke det, bogen handler om.

Ligesom med Mich Vraas andre bøger, hvor han dykker ned i den historiske fortid, f.eks. hans trilogi om dansk Vestindien, så er alt i Under en anden himmel faktuelt korrekt: Navne, årstal, steder. Men hvorfor ikke bare tone rent flag og skrive direkte, hvem historien bygger på?

”Det her er en bog om en mand og ikke en bog om en prins. Det, der interesserer mig er, hvem han var før 1964. Hvad han var og ikke, hvad han sidenhen blev. Jeg har aldrig mødt prinsen i virkeligheden, men jeg har brugt min frihed som forfatter til at skrive min udgave af ham og har bestræbt mig på at ramme så tæt som muligt på det virkelige menneske. Hans historie er vildt interessant i sig selv, og jeg har tilladt mig at dramatisere resten på den måde, man kan tillade sig i en roman”, forklarer Mich Vraa, der i forbindelse med bogen blandt andet har været i Cahors i det sydlige Frankrig, hvor Château de Cayx ligger.

Emma

I romanen lader Mich Vraa den aldrende Henri fortælle sin livshistorie til en yngre kvindelig kok, Emma, som han nærmest tumler ind i på en bjergskråning i Sydfrankrig. Den gamle mand er dehydreret og konfus, og hun tager ham med hjem, fylder vand på ham og de tilbringer en lille uge sammen, hvor de taler sammen om deres liv og deler deres fælles passion for madlavning.

”En mand, der er åben overfor verden og har set mere af den end de fleste”

Hun fortrylles – ligesom læseren – af hans dramatiske livshistorie, der breder sig over en sorgløs barndom i Indokina, ungdom i Frankrig, Hongkong, London og Paris og hans deltagelse i den blodige krig i Algeriet. Hun hører hans historier, uden at hun nogensinde bliver bekendt med hans sande identitet, der aldrig røbes i bogen.   

”Det her er mit skønlitterære bud på, hvad han måske foretog sig i de uger i sommeren 2017, hvor han er blevet udskrevet fra Skejby Sygehus og rejser til Cahors og kort efter gik ud med den drastiske melding om, at han ikke ville begraves i Roskilde Domkirke.

Det er en afgørende fase af hans liv, hvor jeg tror, mange at de store ting var oppe at vende hos ham. I min roman har jeg givet ham et lyst øjeblik sammen med Emma. Sammen med hende blomstrer han op, de tilbereder kaninragout og en masse andre retter sammen og han nyder, at Emma ikke ved, hvem han er”.

LÆS OGSÅ: Læs et uddrag af Under en anden himmel

Et umage par

Emma er en 30-årig kok, der bor i London, men er i Frankrig for at rydde op i huset efter hendes far, der lige er død. Hun er resultatet af en flygtig ferieflirt og har ikke kendt sin far hele sit liv, før hun seks år før hans død kommer på sporet af ham. Hun er overvældet af savnet, og samtidig er hun i vildrede over sit kærlighedsliv. Umiddelbart virker de ikke, som om de har særlig meget til fælles – den ene er midt i livet, den anden står ved afslutningen – men noget binder dem sammen udover kærligheden til mad og gastronomi.   

”Emma bruger jeg som katalysator for historien, så han har en, han kan fortælle om sit liv. Men derudover svinger de sammen menneskeligt, og jeg tror, de oplever deres tid sammen som et frirum. Emma bærer rundt på en vrede og frustration over at have mistet sin far så kort efter, hun endelig har fundet ham, og det kan hun kan tale med ham om. Hun har følelsen af, at hendes liv er tilfældigt. Og det har hun til fælles med Ritou – hans skæbne er åbenlyst drevet af en tilfældighed”, fortæller Mich Vraa.

Han kunne have drevet det vidt

Tilfældigt er det i den grad, at Ritou havner i et selskab, hvor han møder en prinsesse og sin danske skæbne. Han er på daværende tidspunkt bosat i London, hvor han har en ambassadørpost og er i fuld gang med en lovende karriere indenfor diplomatiet. Han er veluddannet, ung, ser godt, veltalende og mestrer fem sprog. Hvad var der mon sket hvis ikke, han var gået til den middag?

”Det er jo ikke til at vide, men hans liv ville helt sikkert have formet sig meget anderledes. Han var en eventyrer, der ikke sagde nej og som gik ind i alting med et åbent sind. En verdensmand, der ofte befandt sig lige midt i verdenshistorien. Og så var han kultiveret og belæst. Han kunne have drevet det vidt”, siger Mich Vraa.

En kærlighedserklæring  

Under en anden himmel er en roman om skæbne og ophav og betydningen af, hvad og hvor man kommer fra. Men derudover opleves den også som en smuk kærlighedserklæring til en mand, som alle ved hvem er, men som få af os kender:

”Jeg vil gerne have, at folk læser bogen og siger, at vi tog fejl, da vi sagde, at han var en nar. Han fik en uretfærdig hård dom af det danske folk. Vi havde svært ved at forstå den her franskmand, der gik med silkestrømper, dyrkede finere fransk madlavning og skrev digte og som blev latterliggjort, fordi han aldrig lærte at tale perfekt dansk. Jeg kan godt forstå ham, og det her er mit forsøg på at reparere hans image. Han var et ekstremt interessant menneske!”


UNDER EN ANDEN HIMMEL:

I et skur på en havnekaj i Hongkong får den unge Ritou en dyster spådom: Du skal forsvinde fra verden uden at dø. Først mange år senere giver den kinesiske shamans ord mening. Som gammel mand fortæller han sin historie til en ung kvindelig kok, som han møder, mens han samler trøfler på et bjerg i Sydfrankrig. I Ritous sidste sommer opstår et umage venskab. 

”Dit liv har været som et eventyr. Men snart er det ovre. Du vil få pligter, uendelig rigdom, store glæder og dybe skuffelser. Og en dag vil du gøre oprør fordi du er blevet i tvivl. Men da vil det være for sent. Da vil du være en olding. Og du skal dø under en anden himmel.” 

Du kan købe Under en anden himmel online fx Bog&idé eller i din nærmeste boghandel.


Jeg arbejder i presseafdelingen, hvor jeg har den fornøjelse at sørge for, at pressen og læserne bliver opmærksomme på de bøger, som forlaget udgiver. Det var vist Troldepus, der var min første litterære forelskelse og siden har der været mange andre, og det bliver bare ved. Jeg har læst dansk litteratur på Københavns Universitet og er siden havnet i forlagsbranchen, hvilket er dejligt og rigtigt.