CarlsenPuls Sarah Engell Young Adult-romaner

Uden filter – den ultimative Q&A med Sarah Engell

det øjeblik du tvivler, mindre end en kilometer væk, sarah engell, noveller, ya, young adult, ungdomsbog, ungdomsbøger, læsning, bog, bøger, ya-bøger

Foto: © Zafar Iqbal

Sarah Engell er en af landets stærkeste stemmer inden for realistisk YA-litteratur. Her kan du komme helt tæt på hende.

I denne Q&A er det læserne, der stiller spørgsmålene til forfatteren, og Sarah Engell fortæller helt filterløst om blandt andet frygten for at være en døgnflue, om der er emner, hun aldrig kunne finde på at skrive om, og hvilken rolle musik spiller i hendes bøger.

1: Hvilken en af dine bøger har været den største udfordring at skrive?

Helt klart Valget. Ikke alene krævede den en meget omfattende research og samtaler med både folketingsmedlemmer, flygtninge fra Syrien, politiet, Røde Kors, ungdomspolitikere, asylcentre osv.

Det var også en stor udfordring at integrere så komplekse emner i en fortælling, der helst samtidig skulle være både vedkommende, spændende og appellere til unge læsere. For lige at toppe den, valgte jeg desuden at fortælle historien fra to synsvinkler, hvoraf den ene var en syrisk pige på kun syv år.

At finde frem til hendes fortællerstemme kostede mange forsøg, sammenkrøllede papirer og en del banden og svovlen og står stadig som en af de sværeste opgaver, jeg har givet mig selv som forfatter. 

2: Der er ofte musik i dine tekster. Hvad betyder musik for dig?

Jeg bruger ofte musik, når jeg skriver for at få adgang til bestemte følelser. Det er en meget effektiv måde at skubbe mig selv ind i den scene, jeg skal skrive. Et hurtigt, hidsigt beat, en tung basgang, et helt symfoniorkester eller en glad popsang.

Jeg hører mange forskellige typer musik og kan bruge lang tid på at finde lige netop de numre, der bedst bringer mig i den rigtige stemning. Når først jeg har fundet dem, kan jeg sagtens sidde og høre den samme playliste på repeat halvandet til to år i træk, mens jeg arbejder på bogen.

Det betyder også, at der er numre som for evigt vil minde mig om en bestemt roman.

I flere tilfælde går et musiknummer igen som et slags soundtrack, der har med bogens tema at gøre. Såsom ’What doesn’t kill you makes you stronger’ i 21 måder at dø og ’Man in the mirror’ i Valget.

LÆS OGSÅ: Det er skræmmende normalt, at drenge udveksler nøgenbilleder af piger

3: Hvor får du din inspiration fra, og hvor lang tid bruger du cirka på at skrive en bog?

Mange af mine bøger er inspireret af virkelige hændelser, som har berørt mig. Da jeg i tv-avisen hørte om en 15-årig pige, der var blevet mobbet så meget, at hun til sidst havde begået selvmord, kunne jeg ikke lade være med at forestille mig de sidste dage/timer, inden hun tog den beslutning.

Jeg kan også blive inspireret af opslag på de sociale medier, måder folk kommunikerer på, eller særlige udtryk jeg lægger mærke til.

Eksempelvis fik jeg idéen til min novelle Mindre end en kilometer væk, fordi jeg konstant stødte på udtrykket ”at være en bestemt type”, både når folk skulle beskrive andre og sig selv.

Det tænker jeg er et forsøg på at skabe overblik og kontrol, men som samtidig kan virke stærkt begrænsende, både på éns udfoldelsesmuligheder og blik på andre mennesker.    

Det tager mig typisk halvandet til to år at færdiggøre en bog. Jeg bruger meget tid på research og også rigtig meget tid på at gennemskrive og arbejde med sproget.

Sarah Engell fortæller om Det øjeblik du tvivler

4: Tager du udgangspunkt i private oplevelser, når du skriver dine romaner?

Ingen af mine bøger er selvbiografiske, men jeg trækker ofte på egne erfaringer og ting, jeg er optaget af. Eksempelvis har jeg selv gået til boksning ligesom Maria i Forbandede Mødom og Forpulede Kærlighed.

Jeg har haft selvmord meget tæt inde på livet ligesom Stella i 21 måder at dø. Og så har jeg arbejdet seks år på et psykiatrisk bosted for unge, hvilket har givet inspiration til Fuglemanden.

For at kunne skildre historien så troværdigt og levende som muligt, er det vigtigt for mig at finde en stærk følelse eller drivkraft, som jeg har til fælles med hovedpersonen.

En magtesløshed overfor verdens uretfærdighed. En frustration over manglende ligestilling mellem kønnene. Det chokerende møde med pludselig død. Noget, der binder mig og fortælleren sammen, selvom vi på alle mulige andre områder er vidt forskellige.

5: Har du selv haft et øjeblik, hvor du tvivlede?

Da jeg for tredje gang fik afslag på et bogmanuskript, jeg havde sendt til et forlag, tvivlede jeg så meget på, om min drøm nogensinde ville gå i opfyldelse, at jeg overvejede helt at opgive den.

Det var en udmattende periode, hvor tvivlen og håbet sloges i mig. Heldigvis besluttede jeg mig for at prøve én gang mere, og kort efter at jeg havde sendt det fjerde manuskript ind til et forlag, blev jeg ringet op af en redaktør, som sagde, at de gerne ville udgive det.

Jeg er virkelig glad for, at jeg ikke lod tvivlen få det sidste ord i den sag.

LÆS OGSÅ: Unge til forfatter Sarah Engell: Tak for at give os en stemme

6: Er der nogle ting, der er sværere for dig at skrive end andre, og er der emner, som du ikke kunne finde på at skrive om?

For at kunne skrive noget troværdigt, er det nødvendigt, at jeg kan leve mig ind i det. Mærke det, simpelthen. I den virkelige historie, som Det øjeblik du tvivler er baseret på, blev Vigga tiltrukket af William på grund af hans penge, status og magt.

Jeg gjorde rigtig mange forsøg på at skrive den forelskelse frem, men det mislykkedes hver gang. Til sidst måtte jeg helt skrive William om, så jeg fik nedtonet det materielle aspekt og tilføjet nogle sider, jeg selv kunne falde for.

Jeg har ikke som sådan nogle emner, jeg aldrig ville skrive om, men enhver historie kræver, at jeg kan mærke en indre drivkraft og medfølelse.

Gennem årene er jeg flere gange blevet kontaktet af forlag, der har bedt mig skrive om et bestemt emne, fordi ”det her er virkelig hot lige nu” og ”det her tror vi, vil sælge rigtig godt”. Hvilket unægtelig lyder rart.

Men hvis jeg ikke kan mærke det, sådan helt ned i maven, så takker jeg nej. Også selvom jeg rent intellektuelt og strategisk sagtens kan se, at det er en supergod idé. 

7: Hvad er det bedste og det værste ved at være forfatter?

Det værste er, at vores samfund ikke har en kasse, man passer i. Det betyder, at det er meget svært ved at få del i de goder, der er en selvfølge for de fleste andre som barsel, huslån, feriepenge, løn under sygdom osv. Så sent som i sidste uge fik jeg besked fra et forsikringsselskab om, at de desværre måtte afvise mig som kunde på grund af mit erhverv.   

Heldigvis bliver ulemperne langt opvejet af de mange fantastiske sider ved jobbet: Lykkefølelsen ved at skabe; at sætte noget i verden, der kommer fra mig, men som alligevel er helt sit eget.

Den kolossale frihed ved, at jeg alene vælger, hvilken historie jeg vil skrive og hvordan, at jeg kan arbejde hvor som helst, bare jeg har min computer med, og at jeg aldrig behøver at spørge en chef om lov, hvis jeg trænger til en fridag.

Og sidst men ikke mindst mine fantastiske læsere! Jeg har modtaget så mange smukke og rørende beskeder fra både unge og voksne, som fortæller, at de har følt sig set og forstået i mine bøger, og at historierne har gjort en forskel i deres liv.

Det gør mig meget rørt hver eneste gang, og får mit arbejde til at føles meget meningsfuldt.      

Det øjeblik du tvivler – bag om Sarah Engells roman

8: Er der en scene, der har været sværere end de andre at skrive?

Kort efter at jeg var gået i gang med at skrive på 21 måder at dø, døde min mor. I bogen har hovedpersonen Stella også netop mistet sin mor, og flere af scenerne går meget tæt på følelser og tanker, jeg selv har haft.

På den ene side var det nemt at skrive, fordi jeg stod midt i det, på den anden side svært, fordi jeg blev tvunget til at dvæle ved smertefulde minder og tanker flere timer i træk, mens jeg sad ved computeren og skrev.

LÆS OGSÅ: 60 uger. 2 forfattere. 1 udfordring. Det her er bogelskernes yndlings-binge lige nu

9: Hvilken bog har været den største følelsesmæssige rutschebane at skrive?

Stort set alle mine bøger har taget mig med på en følelsesmæssig rutschetur på grund af de emner, jeg har skrevet om. Det at skulle gå ind i hovedet på et menneske, der står i en rigtig svær situation og gennemleve alting med vedkommende, er både udmattende og hårdt.

Men det er også enormt livsbekræftende – sammen at nå ud på den anden side. Skal jeg alligevel fremhæve én bog, må det være Hjertet er 1 organ. Selvom det faktisk var min ottende udgivelse, var det på mange måder min ”svære toer” fordi den kom lige efter mit gennembrud 21 måder at dø.

Under denne skriveproces oplevede jeg for første gang nervøsitet i forhold til udgivelsen. Kunne jeg leve op til forventningerne? Var jeg bare en døgnflue, der snart blev klasket? Da de første anmeldelser kom, havde jeg mavepine på en måde, jeg aldrig har oplevet hverken før eller siden.

Jeg følte, at med denne bog skulle jeg for alvor stå min prøve som forfatter. At den endte med at få BEDRE anmeldelser end 21 måder at dø, gjorde mig ikke alene meget lettet, det gav mig også mod i forhold til, hvad jeg turde kaste mig over i de efterfølgende bøger.

10: Hvor meget er du i dialog med unge for at forstå dem?

Med 70 – 100 foredrag årligt, primært i folkeskolens ældste klasser, møder jeg rigtig mange unge med forskellige baggrunde, fra hele landet. Ofte kommer der nogen op efter foredraget, som deler så personlige oplevelser, at både de og jeg ender med tårer i øjnene.

De fortæller, at da de læste min bog, følte de for første gang, at nogen rigtig forstod dem, og det vil de gerne takke mig for.

Ikke alene er det meget bevægende og vildt, at litteratur kan have den virkning – den tillid de viser mig og deres mod til at fortælle deres historier, er også med til at give mig mod, når jeg igen sætter mig ved tasterne og kaster mig over nye, svære og tabubelagte emner.

Også i min research er jeg i dialog med unge. Eksempelvis er Det øjeblik du tvivler baseret på virkelige hændelser, som unge piger har delt med mig.

Fordi jeg ofte skriver om emner, som det kan være svært og grænseoverskridende at tale om, bruger jeg desuden nettet rigtig meget som en bagindgang til ellers skjulte miljøer.

Jeg har flere gange oprettet mig anonymt på forskellige chatsider for at få et ucensureret indblik i unges virkelighed. Flere af mine bøger indeholder faktisk helt konkrete uddrag fra autentiske chats, kommentartråde og opslag på sociale medier.


Det øjeblik du tvivler


Det øjeblik du tvivler Sarah Engell

Vigga er skater, en rigtig dygtig skater, og som ung kvinde i en mandesport skal man være hårdfør. Så Vigga har droppet dating og træner intensivt for at bevise, at kvinder er lige så gode til at skate som mænd. Lige indtil hun uventet forelsker sig.

Han er lækker, han er cool, han er skarp. Han ser ind under Viggas hårde ydre og vil gøre alt for at passe på hende. Også da hun pludselig begynder at modtage ubehagelige trusler.

Men truslerne og de ækle beskeder fortsætter. Og de bliver værre og værre. Nu skal Vigga for alvor til at passe på, for den, der står bag, har ikke tænkt sig at lade hende slippe.

Du kan købe Det øjeblik du tvivler online, fx på Saxo.com, eller i din nærmeste boghandel.

Se bogtraileren


Mindre end en kilometer væk


mindre end en kilometer æk, sarah engell, noveller, ya, young adult, ungdomsbog, ungdomsbøger, læsning, bog, bøger, ya-bøger

Mindre end en kilometer væk handler blandt andet om Tobias, der er fanget i sin egen krop; om et søskendepar på en dødsensfarlig flugt over Middelhavet; om pigen, der aldrig har set hverken himmel eller hav, og om Lukas og de rotter, der følger efter ham hvor end han færdes.

Fælles for de otte noveller, der er skrevet af en af de stærkeste stemmer inden for YA-litteraturen er afsøgningen af nogle af menneskets skyggesider. De kryber ind under huden på læseren med en følelse, der er svær at ryste af sig.

Det er historier om at klamre sig til noget, der allerede er mistet, og den smertefulde længsel efter dét, der på samme tid er tæt på og uopnåeligt.

Du kan købe Mindre end en kilometer væk online, fx på Saxo.com, eller i din nærmeste boghandel.


Valget

valget, sarah engell, ya, young adult, ungdosmbog, ungdombsbøger

Hvor megte ville du ofre for at hjælpe en fremmed?

18-årige Xenia er godt på vej til at blive frontfigur for Etisk Parti, hvor hun både kan få indfriet egne ambitioner og forhåbentlig gøre den forskel i verden, som hun brænder så meget for.

Men da hun møder en lille pige, der er flygtet fra Syrien alene til Danmark, bliver hun sat i et svært dilemma, for det viser sig hurtigt umuligt at vælge både succes og samvittighed. Skal hun opgive sin drøm for at hjælpe en fremmed, eller fokusere på at realisere den, når hun nu er så tæt på?

Situationen spidser til, og tidspunktet, hvor hun må træffe et uundgåeligt valg rykker tættere på …

Du kan købe Valget online, fx hos Saxo.com, eller i din nærmeste boghandel.

Se bogtraileren


21 måder at dø


21 måder at dø, sarah engell, ya, young adult

Efter en misforståelse med sin bedste veninde, Amalie, går Stella fra at være en af skolens mest populære piger til at være en social taber. I løbet af ingen tid får Amalie vendt klassen mod Stella, og hun skyer ingen midler. Stella er forsvarsløs og kan ikke andet end se til, mens hendes hadeside får flere og flere likes, og Amalies angreb bliver mere og mere ondskabsfulde. En lille trøst er Filippa, der også går i klassen, men hvor meget er en veninde egentlig værd, hvis hun ikke tør mødes, når andre ser det?

Stella kan mærke, hvordan hun langsomt dør indvending. Hun føler ikke, at hun har noget tilbage, så det er jo bare at vælge en af de 21 måder at dø, som hun har listet op.

Du kan købe 21 måder at dø online, fx hos Saxo.com, eller i din nærmeste boghandel.

Se bogtraileren


Om Sarah Engell

Sarah Engell er en af de stærkeste stemmer inden for den realistiske YA-litteratur lige nu.

Hun debuterede i 2009 med romanen Hvis bare … Siden har hun skrevet flere bøger for både unge og voksne og fik sit store gennembrud i 2014 med bestselleren 21 måder at dø.

Hun har i tidens løb modtaget flere priser, herunder Carlsen-prisen (2017), Blixen-prisen (2018) og Claus Deleuran Prisen (2018).

Hendes seneste roman Det øjeblik du tvivler (2020) er en fortælling om, hvor hurtigt man kan falde fra hinanden og miste grebet som sit liv – også selvom man er vant til at stå op for sig selv.