Yoga gør godt for både store og små kroppe – og kan også med fordel inddrages i løbet af skoledagen. Eksempelvis når der skal findes nye kræfter efter en lang dag – eller når det er tid til at koncentrere sig igen efter et frikvarter med fart over feltet.
For skolebarnet kan yoga gøre stor gavn i klasseværelset, hvor pladsen ofte er trang, iltmængden reduceret og skrivebords- og computerarbejde hurtigt skaber anspændt muskulatur, uro og ømme rygge med dertil følgende dårlig holdning, hovedpine, mavepine mm.
Yoga kan nemt tilpasses børns voksende kroppe, forskellige opmærksomhedsniveau, kræver kun ganske få midler og kan gøres på meget lidt plads. Yoga i børnehøjde kan både være med til at understøtte børns glæde ved bevægelse, kropsbevidsthed, men også deres evne til stilhed og koncentration.
Fælles yogaøvelser kan samtidig bidrage til at skabe mere ro i klassen, styrke elevernes samhørighedsfølelse og forbedre deres samarbejdsevner.
Krop og sprog følges ad
Der er med andre ord mange gode grunde til at prøve kræfter med yoga for både elever og lærere. Ved at bruge remser, der passer til øvelserne, bliver det lettere at komme “ind i øvelserne” – og når børnene danner billeder og historier til de enkelte øvelser, bliver det også nemmere at holde fokus og blive i den enkelte øvelse i længere tid.
Her giver forfatter og yogalærer Emmamaria Vincentz er grundlægger af Lilleyogahus, som bl.a. uddanner pædagoger, skolelærere og andre voksne i at inddrage yoga som et pædagogisk redskab og læringsmæssig kompetence. Her giver hun syv gode grunde til at inddrage yogaforløb med tilhørende remser i undervisningen:
Yogaøvelser med remser kan …
- styrke børns indlæringsevne.
- stimulere det talte sprog.
- tilbyde et frirum, som også kan modvirke stress og udbrændthed.
- indeholde aktiviteter alle kan være med til, og hvor alle har en mulighed for at være vindere.
- forebygge mobning og fremmer venskab, respekt og fællesskab.
- give børn et godt kropskendskab.
- øge børnenes fokus og koncentration.
Du kan finde gode råd og eksempler på øvelser her
Du kan også læse mere om yoga for skolebørn og de enkelte forløb på www.hokuspokusfiliyoga.dk , hvor du også finder små videoer af nogle af øvelserne.

Hokus Pokus Filiyoga – remser og små yogaforløb
af Emmamaria Vincentz & Lotte Salling, illustreret af Lea Letén
Hokus Pokus Filiyoga kan bruges som en uafhængig fortsættelse af Lyt til løven – yogaremser for børn. Hvor Lyt til løven lægger op til, at øvelserne blev udført enkeltvis, er øvelserne i Hokus Pokus Filiyoga sat sammen i små forløb.
Bogen kan bruges af både små og store, øvede eller begyndere. Bogen henvender sig primært til børn i alderen 5-12 år, men med et mere afslappet forhold til eksempelvis korrekt udførte stillinger kan også yngre børn have glæde af at være med.
Du kan tage et kig i bogens første sider her.

Om forfatterne
Lotte Salling er forfatter til over 40 børnebøger samt fagbøger til voksne med fokus på både sproglig og kropslig inddragelse i læsningen. Læs mere på www.lottesalling.dk
Emmamaria Vincent er uddannet både yogalærer og psykoterapeut med speciale i børne- og familieyoga samt yogaterapi til familier, børn og unge med særlige behov. Læs mere på www.lilleyogahus.dk
Yoga gør godt for både store og små kroppe – og kan også med fordel inddrages i løbet af skoledagen. Eksempelvis når der skal findes nye kræfter efter en lang dag – eller når det er tid til at koncentrere sig igen efter et frikvarter med fart over feltet.
For skolebarnet kan yoga gøre stor gavn i klasseværelset, hvor pladsen ofte er trang, iltmængden reduceret og skrivebords- og computerarbejde hurtigt skaber anspændt muskulatur, uro og ømme rygge med dertil følgende dårlig holdning, hovedpine, mavepine mm.
Yoga kan nemt tilpasses børns voksende kroppe, forskellige opmærksomhedsniveau, kræver kun ganske få midler og kan gøres på meget lidt plads. Yoga i børnehøjde kan både være med til at understøtte børns glæde ved bevægelse, kropsbevidsthed, men også deres evne til stilhed og koncentration.
Fælles yogaøvelser kan samtidig bidrage til at skabe mere ro i klassen, styrke elevernes samhørighedsfølelse og forbedre deres samarbejdsevner.
Krop og sprog følges ad
Der er med andre ord mange gode grunde til at prøve kræfter med yoga for både elever og lærere. Ved at bruge remser, der passer til øvelserne, bliver det lettere at komme “ind i øvelserne” – og når børnene danner billeder og historier til de enkelte øvelser, bliver det også nemmere at holde fokus og blive i den enkelte øvelse i længere tid.
Her giver forfatter og yogalærer Emmamaria Vincentz er grundlægger af Lilleyogahus, som bl.a. uddanner pædagoger, skolelærere og andre voksne i at inddrage yoga som et pædagogisk redskab og læringsmæssig kompetence. Her giver hun syv gode grunde til at inddrage yogaforløb med tilhørende remser i undervisningen:
Yogaøvelser med remser kan …
Du kan finde gode råd og eksempler på øvelser her
Du kan også læse mere om yoga for skolebørn og de enkelte forløb på www.hokuspokusfiliyoga.dk , hvor du også finder små videoer af nogle af øvelserne.
Hokus Pokus Filiyoga – remser og små yogaforløb
af Emmamaria Vincentz & Lotte Salling, illustreret af Lea Letén
Hokus Pokus Filiyoga kan bruges som en uafhængig fortsættelse af Lyt til løven – yogaremser for børn. Hvor Lyt til løven lægger op til, at øvelserne blev udført enkeltvis, er øvelserne i Hokus Pokus Filiyoga sat sammen i små forløb.
Bogen kan bruges af både små og store, øvede eller begyndere. Bogen henvender sig primært til børn i alderen 5-12 år, men med et mere afslappet forhold til eksempelvis korrekt udførte stillinger kan også yngre børn have glæde af at være med.
Du kan tage et kig i bogens første sider her.
Om forfatterne
Lotte Salling er forfatter til over 40 børnebøger samt fagbøger til voksne med fokus på både sproglig og kropslig inddragelse i læsningen. Læs mere på www.lottesalling.dk
Emmamaria Vincent er uddannet både yogalærer og psykoterapeut med speciale i børne- og familieyoga samt yogaterapi til familier, børn og unge med særlige behov. Læs mere på www.lilleyogahus.dk
Andre læste også: