Carlsen skal fortsat være forlaget, som udgiver alle børns bøger, siger Kaya Hoff. Uanset om børnene kommer fra et hjem med en stor bogreol, eller om de skal have et kærligt skub for at komme i gang. For udfordringen med at få børn til at læse er kun blevet større. Og vigtigere.
Kaya er slet ikke ny. Hun har været på Carlsen i fem år, først som redaktionschef, siden som forlagschef og nu altså som direktør.
”Og Carlsens vigtigste mission er fortsat at være det store brede forlag, som udgiver alle børns bøger,” som hun siger:
”Børns udgangspunkt, ønsker og behov er forskellige. Det kræver forskelligartede bøger af forskellige forfattere, ligesom det kræver, at redaktørerne på forlaget er forskellige. Men én ting har vi til fælles:
Vi brænder alle for børnelitteraturen i alle afskygninger, og det gør det helt fantastisk sjovt, krævende og privilegeret at arbejde for Carlsen og for den brede vifte af bøger, forfattere og illustratorer, vi udgiver.”
Fortjener kærlighed og ildhu
”Carlsen udgiver både de bøger, som børn selv hiver ned fra hylderne, og de bøger, som kræver mere, måske endda en voksen formidler. Det er en helt klar strategi. Vi vil kunne begge dele. Og vi arbejder lige hårdt på begge dele.
For alle vores udgivelser – og alle de forfattere og illustratorer, vi arbejder sammen med – fortjener kærlighed og ildhu, og målet er at udgive de bedste bøger inden for såvel papbøger til de mindste som store og komplekse romaner til de ældste.
I år har vores forfattere både modtaget Orlapriser og Kulturministeriet Forfatter- og Illustratorpris – det er et helt klart tegn på, at missionen er lykkedes,” siger Kaya Hoff.
Stor opgave at skabe fremtidens læsere
Omvendt er udfordringen med at få børn og unge til at læse ikke blevet mindre de seneste år, hvor konkurrencen fra telefoner og andre skærme og blevet hårdere og hårdere, og her mener Kaya Hoff, at Carlsen spiller en væsentlig rolle:
”Vi har en stor opgave i at skabe læselyst for en ny generation. Al forskning viser, at det er vigtigt, at børn læser. Rent fagligt udvikler det evnen til at kunne fokusere og koncentrere sig, og menneskeligt udvider det horisonten og giver gødning til empatien, når børn læser om andres verdener, tanker og følelser.
Ambitionen er at få så mange børn som muligt – også dem, der ikke kommer fra et hjem med en stor bogreol – til at læse,” siger hun.
Stolt af resultater
Kaya Hoff har som skrevet været på Carlsen i fem år nu, og hun er stolt af det, som forlaget har opnået:
”Jeg glæder mig meget til at fortsætte alt det gode arbejde med vores dygtige forfattere, illustratorer, oversættere og grafikere. Og jeg kommer heldigvis til at gøre det sammen med et virkeligt godt hold af dygtige, sjove, varme og ihærdige medarbejdere.”
Strategien for 2023 er en videreudvikling af de sidste års succesfulde satsninger. Af punktnedslag kan nævnes:
- Carlsen har de seneste år arbejdet målrettet med at udgive lærerige og underholdende fagbøger som Sebastian Kleins serie om de 100 farligste/vildeste/mest berømte eller mest truede dyr. Næste år udkommer Søren Brostrøm f.eks. med en bog om knogler, organer og immunforsvar, Frederik Dirks kommer med en bog om UFO’er, og Nina Bendixen og Margrethe Brun Hansen udgiver en klimabog. ”Inden for fagbøger til børn har vi virkelig knækket koden,” siger Kaya Hoff.
- Vedkommende og sjove bogserier til mellemgruppen eller ”bogsluger-alderen”, som hun kalder den: ”Når børn i bogsluger-alderen først er kommet i gang med en rigtig god serie, læser de hele serien.” Det gælder eksempelvis Line Kyed Knudsens ”K for Klara” og serien med Naja Münster. Næste år introduceres serien ”Huset”, hvor forskellige forfattere som Trine Bundsgaard, Sofie Boysen og Puk Krogsøe skriver om hver sin familie i en opgang.
- Universer, som børn i hele Danmark kender og holder af. Det gælder internationale brands som Marvel og Disney, men også egne populære danske universer. En af Carlsens største succeser er Thomas Brunstrøms og Thorbjørn Christoffersens serie om Sallys Far. ”Det univers udvikles yderligere i 2023, og vi vil samtidig bruge det, vi har lært af succesen, til at skabe helt nye universer,” siger Kaya Hoff.
- Et stærkt program af pap- og billedbøger til de mindste. I 2023 føjer vi nye figurer og formater til vores portefølje.
- Udgivelser, der er oplagte at arbejde med i litteraturundervisningen som for eksempel Carlsens anmelderroste serier med billednoveller til børn og unge. Her vandt Tina Sakura og Signe Kjær Kulturministeriets Forfatter- og Illustratorpris i år for Bjørnen.
- Carlsen arbejder desuden på at udvikle imprintet CarlsenPULS, så YA-udgivelseslinjen bliver ved med at afspejle præcis den virkelighed, som unge er en del af i dag.
Carlsen skal fortsat være forlaget, som udgiver alle børns bøger, siger Kaya Hoff. Uanset om børnene kommer fra et hjem med en stor bogreol, eller om de skal have et kærligt skub for at komme i gang. For udfordringen med at få børn til at læse er kun blevet større. Og vigtigere.
Kaya er slet ikke ny. Hun har været på Carlsen i fem år, først som redaktionschef, siden som forlagschef og nu altså som direktør.
”Og Carlsens vigtigste mission er fortsat at være det store brede forlag, som udgiver alle børns bøger,” som hun siger:
”Børns udgangspunkt, ønsker og behov er forskellige. Det kræver forskelligartede bøger af forskellige forfattere, ligesom det kræver, at redaktørerne på forlaget er forskellige. Men én ting har vi til fælles:
Vi brænder alle for børnelitteraturen i alle afskygninger, og det gør det helt fantastisk sjovt, krævende og privilegeret at arbejde for Carlsen og for den brede vifte af bøger, forfattere og illustratorer, vi udgiver.”
Fortjener kærlighed og ildhu
”Carlsen udgiver både de bøger, som børn selv hiver ned fra hylderne, og de bøger, som kræver mere, måske endda en voksen formidler. Det er en helt klar strategi. Vi vil kunne begge dele. Og vi arbejder lige hårdt på begge dele.
For alle vores udgivelser – og alle de forfattere og illustratorer, vi arbejder sammen med – fortjener kærlighed og ildhu, og målet er at udgive de bedste bøger inden for såvel papbøger til de mindste som store og komplekse romaner til de ældste.
I år har vores forfattere både modtaget Orlapriser og Kulturministeriet Forfatter- og Illustratorpris – det er et helt klart tegn på, at missionen er lykkedes,” siger Kaya Hoff.
Stor opgave at skabe fremtidens læsere
Omvendt er udfordringen med at få børn og unge til at læse ikke blevet mindre de seneste år, hvor konkurrencen fra telefoner og andre skærme og blevet hårdere og hårdere, og her mener Kaya Hoff, at Carlsen spiller en væsentlig rolle:
”Vi har en stor opgave i at skabe læselyst for en ny generation. Al forskning viser, at det er vigtigt, at børn læser. Rent fagligt udvikler det evnen til at kunne fokusere og koncentrere sig, og menneskeligt udvider det horisonten og giver gødning til empatien, når børn læser om andres verdener, tanker og følelser.
Ambitionen er at få så mange børn som muligt – også dem, der ikke kommer fra et hjem med en stor bogreol – til at læse,” siger hun.
Stolt af resultater
Kaya Hoff har som skrevet været på Carlsen i fem år nu, og hun er stolt af det, som forlaget har opnået:
”Jeg glæder mig meget til at fortsætte alt det gode arbejde med vores dygtige forfattere, illustratorer, oversættere og grafikere. Og jeg kommer heldigvis til at gøre det sammen med et virkeligt godt hold af dygtige, sjove, varme og ihærdige medarbejdere.”
Strategien for 2023 er en videreudvikling af de sidste års succesfulde satsninger. Af punktnedslag kan nævnes:
Se et udvalg af de kommende udgivelser fra Carlsen her
Andre læste også: