Karl Ove Knausgård Biografier Fagbøger

Foran Kiefers billeder bliver man stille. Knausgård skriver om kunstneren Anselm Kiefer

Foran Kiefers billeder bliver man stille. Knausgård skriver om kunstneren Anselm Kiefer

I 2014 skrev Karl Ove Knausgård til den tyske maler Anselm Kiefer, som han længe havde beundret. Det førte til en række møder rundt i Europa og Skoven og floden, der er Knausgårds personlige bog om Anselm Kiefer.


Forfatteren Karl Ove Knausgård har siden, han var en stor teenager, været interesseret i malerkunst. Han var ung i 90’ene, hvor ironien herskede – også i kunsten – og tidsånden foreskrev, at man hellere skulle grine end græde.

Allerede dengang var Alselm Kiefer en af samtidskunstens allerstørste navne, men hans kunst var ladet af alvor og et mørke og var på den måde løsrevet fra samtiden.

LÆS OGSÅ: Manden der hellere vil skrive end være lykkelig. Kom tæt på Karl Ove Knausgård

”Det var ikke muligt at le ved synet af Kiefers mørke, glødende billeder af nazistiske bygninger i ruiner eller hans blyreoler… Nej, foran Kiefers billeder blev man stille.”

Det skriver Knausgård i sin nye bog Skoven og floden, der er et meget personligt portræt af den tyske maler og skulptør Anselm Kiefer.

Anerkendt kunstner verden over

Anselm Kiefer er født i 1945 og er i sin kunst ofte optaget af tabubelagte og kontroversielle historiske emner, især af nazityskland og holocaust.

For eksempel hed hans afgangsarbejde fra kunstskolen Besættelser og forestillede Kiefer, mens han lavede nazi-hilsen i forskellige europæiske lande, som Tyskland havde besat under krigen.

LÆS OGSÅ: Vilhelm Hammershøi. Ny bog tilbyder 4,7 kilo dansk kunst i verdensklasse

Det vakte opsigt, men Kiefer er for længst blevet en anerkendt kunstner og har efterhånden været på kunstscenen i seks årtier.

I hans værker, der bliver udstillet over hele verden, anvender han hyppigt materialer som strå, aske, ler og shellac.

Tilbagevendende motiver er slanger, træstammer, blodplettet sne, skove, enge, vinternøgne marker, ild, hav, ubåde, fly, gyldne kornmarker, sorte solsikker, vakkelvorne tårne, fuglevinger, aske, sten.

Kære Anselm Kiefer …

Da Karl Ove Knausgård i 2014 besøgte en retrospektiv udstilling med Kierfers værker i London, havde han en stor oplevelse af Kiefers evne til at gøre kunsten nærværende:

”Det var som om Kiefers billeder i beskuerne vakte en alvor, vi alle kender, men som vi sjældent lader komme frem, en alvor der nogle gange er højstemt, andre gange helt forfærdelig,” og da fik han tanken, at han ville skrive til Kiefer og bede ham om at lave illustrationer til den næste bog.

LÆS OGSÅ: ”Jeg vidste, at jeg skulle have djævlen med”. Karl Ove Knausgård om romanen Morgenstjernen

”Tanken var så idiotisk, at jeg rødmede, men den ville ikke slippe mig, og nogle uger senere skrev jeg et brev til ham. Det var lige før jeg holdt mig for øjnene med den ene hånd, mens fingrene på den anden løb hen over tastaturet. Kære Anselm Kiefer …”

Med Kiefer hjem til Schwarzwald

Henvendelsen førte til, at Knausgård blev inviteret til at besøge Kiefer i en hangar uden for Paris, hvor han både arbejder og bor. Her fik den norske forfatter lejlighed til at interviewe Kiefer og se ham arbejde.

LÆS OGSÅ: Karl Ove Knausgård er endelig tilbage. Smuglæs i den ny roman Morgenstjernen

Over flere år mødtes de to flere steder i Europa, blandt andet i København, i London, i Sydfrankrig og Knausgård fulgte med Kiefer tilbage til Schwarzwald, hvor han voksede op.

Her så de barndomshjemmet og den natur, som har forplantet sig til Kiefers kunst: skoven, floderne og slettelandskabet.

Hvad vil det sige at være menneske?

I bogen reflekterer Knausgård over fraværet af mennesker i Kiefers værker, og hvordan et tomt landskab kan være gennemsyret af historie og over, hvad historie egentlig er.

”Hans kunst handler netop om at overskride jeget, den søger hele tiden mod det kollektive, det som udgør historien, filosofien og myterne… Hvad vil det sige at være menneske, er det spørgsmål, som Kiefers kunst stiller, mere end hvad det vil sige at være mig.”

LÆS OGSÅ: Bøger til kunstelskeren

Det er anden gang, Karl Ove Knausgård udgiver en hel bog dedikeret til en kunstner, senest var i 2018, hvor han udkom med en bog om landsmanden Edvard Munch, Så megen længsel på så lille en flade.


Foran Kiefers billeder bliver man stille. Knausgård skriver om kunstneren Anselm Kiefer

Karl Ove Knausgård har skrevet en samtalebog baseret på adskillige møder mellem ham og den anerkendte tyske kunstner Anselm Kiefer.

De tro prominente skikkelser, indenfor kunst og litteratur, går i dybden med deres fælles passion for kunsten, hvis præmis og formål de begge udfordrer og udforsker i deres arbejde.

Karl Ove Knausgård har mødt Anselm Kiefer rundt om i hele verden og fulgt hans arbejde i hans atelier. Bogen er derfor samtidig et unikt indblik i Kiefers ekspressive, følelsesladede og beskrivende værker, hvor de øde landskaber er med til at fortælle vores historie.

Du kan købe Skoven og floden online, fx på Saxo.com, eller i din nærmeste boghandel.



Jeg arbejder i presseafdelingen, hvor jeg har den fornøjelse at sørge for, at pressen og læserne bliver opmærksomme på de bøger, som forlaget udgiver. Det var vist Troldepus, der var min første litterære forelskelse og siden har der været mange andre, og det bliver bare ved. Jeg har læst dansk litteratur på Københavns Universitet og er siden havnet i forlagsbranchen, hvilket er dejligt og rigtigt.