Pragtværk om Vilhelm Hammershøi zoomer ind på den berømte billedkunstners fascination af fotografiet – en ny og revolutionerende teknologi, der fik betydning for hans malerier.
Det føles helt på sin plads, at der må en stor bog til, når det handler om en stor kunstner. 4,7 kilo for at være nøjagtig; det er hvad den nye, overdådige bog Vilhelm Hammershøi.På sporet af det åbne billedevejer.
Bogen har været over tre år undervejs og præsenterer mere end 500 illustrationer, der omfatter malerier, tegninger, fotografier, skitser, udklip, postkort og breve.
Det er ikke første gang, at der skrives bøger om Hammershøi, men forfatterne Annette Rosenvold Hvidt (Statens Museum for Kunst) og Gertrud Oelsner (Den Hirschsprungske Samling) giver med deres pragtværk af en bog et helt nyt perspektiv på den kunstner, vi synes, vi kender så godt.
Vilhelm Hammershøi (1864-1916) er kendt verden over for sine motiver af øde stuer, arkitektur, landskaber og rygvendte kvinder og fine nakker.
Men ved siden sit ikoniske billedunivers dyrkede han det medie, der i hans samtid var helt nyt og moderne: fotografiet. Netop fotografiet er Gertrud Oelsner og Annette Rosenvold Hvidts indgang til Hammershøi, fordi det er et spor, der tilbyder nye perspektiver på hans værk.
Det åbne billede
Hammershøis værker er ofte blevet forstået som lukkede og kun sparsomt i dialog med kunsten omkring sig. Men med fotografiet undersøgte Hammershøi nye vinkler på verden, og det blev en visuel metode, han kunne anvende i arbejdet med sine malerier.
Med fotografiet som en ledetråd åbner de to forfattere i deres bog op for nye fortolkningsmuligheder og en ny forståelse af Hammershøis værker.
Close-up og rygvendte mennesker
Nogen af de ting bogen undersøger er, hvorfor de rygvendte figurer er et tema i Hammershøis kunst, og hvorfor er mørke, hjørner, linjer, hvidhed, slørethed, close-up og gridnet?
Hvad er det med Hammershøi og det fotografiske, og hvori består dialogen mellem fotografiet og Hammershøis malerier og tegninger? Hvad fortæller fotografierne om de steder, der betød noget for ham?
En ting er sikkert, Hammershøis åbne billeder får stadig beskuere verden over til at søge efter den mening, der må gemme sig et sted i de tomme værelser, bag ryggen på en kvinde – eller lige uden for kanten af motivet.
Gertrud Oelsner (født 1972) er kunsthistoriker og direktør for Den Hirschsprungske Samling med speciale i dansk kunst i 1800-tallet. Hun har bl.a. skrevet om dansk landskabsmaleri i det 19. århundrede samt krydsfeltet mellem billedkunst og fotografi. Derudover har hun tilrettelagt udstillinger med bl.a. P.C. Skovgaard, Vilhelm Kyhn, L.A. Ring og Albert Gottschalk.
Annette Rosenvold Hvidt (født 1963) er kunsthistoriker og kunstformidler på SMK med speciale i dansk og fransk kunst fra 1850-1920 samt i krydsfelter mellem maleri, fotografi og film. Hun var en af kuratorerne på udstillingen Hammershøi og Europa på SMK i 2012. Tidligere har hun været museumsinspektør på Ordrupgaard og var dér en af kuratorerne på udstillingen Hammershøi > Dreyer – Billedmagi i 2006.
I bogen gengives over 500 malerier, tegninger, fotografier, skitser, udklip, postkort og breve, der tilsammen giver et både biografisk, kunsthistorisk, kulturhistorisk blik på Hammershøi og hans værk.
Der er en markant international interesse for Vilhelm Hammershøi. På en Sotheby-auktion i 2015 blev maleriet ”Interiør Strandgade 30” solgt for 21,3 millioner kr. Det er den hidtil højeste pris for et dansk maleri.
Pragtværk om Vilhelm Hammershøi zoomer ind på den berømte billedkunstners fascination af fotografiet – en ny og revolutionerende teknologi, der fik betydning for hans malerier.
Det føles helt på sin plads, at der må en stor bog til, når det handler om en stor kunstner. 4,7 kilo for at være nøjagtig; det er hvad den nye, overdådige bog Vilhelm Hammershøi. På sporet af det åbne billede vejer.
Bogen har været over tre år undervejs og præsenterer mere end 500 illustrationer, der omfatter malerier, tegninger, fotografier, skitser, udklip, postkort og breve.
Det er ikke første gang, at der skrives bøger om Hammershøi, men forfatterne Annette Rosenvold Hvidt (Statens Museum for Kunst) og Gertrud Oelsner (Den Hirschsprungske Samling) giver med deres pragtværk af en bog et helt nyt perspektiv på den kunstner, vi synes, vi kender så godt.
Vilhelm Hammershøi (1864-1916) er kendt verden over for sine motiver af øde stuer, arkitektur, landskaber og rygvendte kvinder og fine nakker.
Men ved siden sit ikoniske billedunivers dyrkede han det medie, der i hans samtid var helt nyt og moderne: fotografiet. Netop fotografiet er Gertrud Oelsner og Annette Rosenvold Hvidts indgang til Hammershøi, fordi det er et spor, der tilbyder nye perspektiver på hans værk.
Det åbne billede
Hammershøis værker er ofte blevet forstået som lukkede og kun sparsomt i dialog med kunsten omkring sig. Men med fotografiet undersøgte Hammershøi nye vinkler på verden, og det blev en visuel metode, han kunne anvende i arbejdet med sine malerier.
Med fotografiet som en ledetråd åbner de to forfattere i deres bog op for nye fortolkningsmuligheder og en ny forståelse af Hammershøis værker.
Close-up og rygvendte mennesker
Nogen af de ting bogen undersøger er, hvorfor de rygvendte figurer er et tema i Hammershøis kunst, og hvorfor er mørke, hjørner, linjer, hvidhed, slørethed, close-up og gridnet?
Hvad er det med Hammershøi og det fotografiske, og hvori består dialogen mellem fotografiet og Hammershøis malerier og tegninger? Hvad fortæller fotografierne om de steder, der betød noget for ham?
En ting er sikkert, Hammershøis åbne billeder får stadig beskuere verden over til at søge efter den mening, der må gemme sig et sted i de tomme værelser, bag ryggen på en kvinde – eller lige uden for kanten af motivet.
Gertrud Oelsner (født 1972) er kunsthistoriker og direktør for Den Hirschsprungske Samling med speciale i dansk kunst i 1800-tallet. Hun har bl.a. skrevet om dansk landskabsmaleri i det 19. århundrede samt krydsfeltet mellem billedkunst og fotografi. Derudover har hun tilrettelagt udstillinger med bl.a. P.C. Skovgaard, Vilhelm Kyhn, L.A. Ring og Albert Gottschalk.
Annette Rosenvold Hvidt (født 1963) er kunsthistoriker og kunstformidler på SMK med speciale i dansk og fransk kunst fra 1850-1920 samt i krydsfelter mellem maleri, fotografi og film. Hun var en af kuratorerne på udstillingen Hammershøi og Europa på SMK i 2012. Tidligere har hun været museumsinspektør på Ordrupgaard og var dér en af kuratorerne på udstillingen Hammershøi > Dreyer – Billedmagi i 2006.
I bogen gengives over 500 malerier, tegninger, fotografier, skitser, udklip, postkort og breve, der tilsammen giver et både biografisk, kunsthistorisk, kulturhistorisk blik på Hammershøi og hans værk.
Find Vilhelm Hammershøi. På sporet af det åbne billede her, eller i din foretrukne boghandel.
Der er en markant international interesse for Vilhelm Hammershøi. På en Sotheby-auktion i 2015 blev maleriet ”Interiør Strandgade 30” solgt for 21,3 millioner kr. Det er den hidtil højeste pris for et dansk maleri.
Andre læste også: