Biografier Fagbøger

Hard-Kåre: 3 effektive arbejdsredskaber fra tidligere topchef Kåre Schultz

Hard-Kåre: 3 effektive arbejdsredskaber fra tidligere topchef Kåre Schultz

”At lave en Kåre” er en betegnelse, Kåre Schultz’ gode venner bruger om det at få tingene gjort med det samme. Den tidligere topchef løfter i selvbiografien Hard-Kåre sløret for nogle af de metoder, der kendetegner hans måde at arbejde på, og som har gjort ham til en af tidens mest succesfulde topchefer.

”Der er masser af søde og ordentlige mennesker, der bare ikke får tingene gjort. At være Hard-Kåre handler om at sige tingene, som de er – og handle på dem”, siger den tidligere topchef i medicinalbranchen Kåre Schultz indledningsvist i sin nye selvbiografi.

I Hard-Kåre – Historien om en af Danmarks mest succesrige topchefer fortæller han for første gang om sin bemærkelsesværdige karriere i danske og internationale virksomheder som Novo Nordisk, Lundbeck og israelske Teva. Han fortæller, hvad der har drevet ham siden barndommen, og hvordan han har tacklet de store udfordringer, der følger chefstillinger og bestyrelsesposter på højeste niveau. Han deler i bogen også ud af de regler og arbejdsmetoder, han er anerkendt for, og som har gjort ham til en ener i dansk erhvervsliv.

Vi løfter sløret for en række af dem her, resten må du læse dig til i Hard-Kåre – Historien om en af Danmarks mest succesrige topchefer.

LÆS OGSÅ: Roy Jacobsen – ny roman sætter ord på det usagte mellem generationerne under 2. verdenskrig

Kåre-reglen: Kom foran i stedet for hele tiden at halse bagefter

”En dag, jeg sad og bladrede min bunke igennem, slog det mig pludselig, at jeg sad og stirrede på det samme stykker papir igen og igen. For femte eller måske tiende gang. Det var både ineffektivt og idiotisk, så jeg besluttede mig for fremover at tage tingene fra toppen og løse hver enkelt opgave én gang for alle. Efter en uge var bunken væk”, fortæller han i bogen.

Kåre Schultz’ venner har døbt arbejdsformen Kåre-reglen. At ”lave en Kåre” betyder at få gjort tingene med det samme, specielt de mindre behagelige af slagsen. Vi har det generelt med at udskyde ubehagelige samtale og beslutninger, der muligvis gør andre vrede eller kede af det, men ifølge Kåre Schultz, tager det både energi og fokus at udskyde dem, og derfor har han gjort det til en regel for sig selv at løse alle opgaver med det samme – og fra en ende af.

Slå notifikationer fra og forbliv i kontrol over din tid

For Kåre Schultz er det vigtigt at forblive i kontrol over sin tid, og derfor har han slået alle notifikationer fra på sin iPad og telefon, så han aktivt skal åbne sin indbakke for at tjekke mails på et tidspunkt, han selv vælger at rette sit fokus på det. Han oplever, at det er koncentrationsbevarende og effektivt at gøre én ting ad gangen, og han synes, det er dårlig mødekultur, at flere og flere tjekker deres telefoner undervejs i et møde – i stedet for at være nærværende og fokuseret.

Struktur og planlægning er afgørende for effektiviteten

”Systematik er et nøgleord i mit karriereliv. Det praktiserer jeg også med en stramt struktureret mødekalender. Jeg foretrækker at planlægge møder meget langt ud i fremtiden”, udtaler Kåre Schultz i sin selvbiografi.

For den tidligere topchef er nøglen til et både effektivt og stressforebyggende arbejdsliv planlægning og struktur – langt ind i fremtiden. Derfor er han også modstander af at flytte rundt på møder. Det spilder folks tid, laver rod i kalenderen og skaber derfor både ineffektivitet, unødvendig travlhed og fjerner fokus fra selve opgaven.

For Kåre Schultz er struktur og planlægning endnu en byggesten til en effektiv arbejdsdag med mulighed for at holde fokus på opgaveløsningen – i stedet for at drukne i praktik og multitasking.

LÆS OGSÅ: 10 spændende krimier du ikke må snyde dig selv forhttps://bog.dk/10-spaendende-krimier-du-ikke-ma-snyde-dig-selv-for/


Hard-Kåre: 3 effektive arbejdsredskaber fra tidligere topchef Kåre Schultz

Kåre Schultz – en af landets mest succesrige topchefer fortæller for første gang om sin karriere i det danske og internationale erhvervsliv.

Tilnavnet “Hard-Kåre” har Kåre Schultz fået for sin indstilling til at møde udfordringer, løse problemer og skabe vækst. Som han selv siger: “Der er masser af ordentlige mennesker, der ikke får tingene gjort. At være Hard-Kåre handler om at sige tingene, som de er, og handle på dem.” Han er derfor blevet kendt som en konsekvent problemknuser, der har skabt opsigtsvækkende resultater hos medicinalgiganterne Novo Nordisk, Lundbeck og senest israelske Teva. 

Biografien giver et interessant og åbent indblik i skabelsen af en stålsat kapitalist og liberalist, der under jakkesættet rummer stor nysgerrighed og flere nuancer. Det er en fascinerende historie om rejsen fra en lokal kro til direktionsgangen i globale virksomheder. Kåre Schultz fortæller blandt andet om afgørende øjeblikke i sin karriere, markante beslutninger som leder og intense møder med statsoverhoveder. 

Bogen indeholder også de regler og råd, der har formet ham og givet ham succes som erhvervsleder.

Hard-Kåre kan købes online fx. Bog&idé eller i nærmeste boghandel.