Aktuelt Fagbøger Gitte Holtze

Man behøver ikke rejse langt væk for at vandre. Hærvejen er lige her

Store vandreoplevelser findes mange steder. Selv i Danmark. At Hærvejen er en fantastisk oplevelse, opdagede den erfarne vandrer Gitte Holtze sidste sommer. Her fandt hun både den ro, hun søgte og fik tilmed fine og rørende oplevelser med den danske natur og danskerne med hjem i rygsækken.

Gitte Holtze, der er uddannet journalist, fandt for nogle år siden i forbindelse med en livskrise ud af, at det at vandre var en måde for hende at finde ro i kroppen og hovedet på. Dengang gav hun sig selv en kæmpeudfordring og begav sig ud på den legendariske rute Pacific Crest Trail, en over 4000 kilometer lang rute, der strækker sig fra Mexico til Canada. Siden har hun gået mange andre vandreture, både de lange og de korte, når hun har haft brug for et break fra hverdagens ræs.

LÆS OGSÅ: Bare skoene er i orden. Gitte Holtze giver 5 tips til dig, der gerne vil begynde at gå langt

Sidste sommer besluttede hun sig for at gå ad Hærvejen, en rute på cirka 500 kilometer op gennem Jylland. 21 dage tog turen, der begyndte i Padborg og endte i Skagen. Og selvom det ikke på papiret var et eksotisk eventyr, og Gitte Holtze ikke havde de store forventninger forud for turen, blev hun overrasket over, hvad Hærvejen faktisk gav hende. Af ro, smuk natur, store oplevelser, og ikke mindst genopdagede hun en glæde ved Danmark og danskerne.

Man behøver ikke rejse langt væk for at vandre. Hærvejen er lige her
En af de mange smukke aftener i telt. Nordjylland

Vandring er mental hovedrengøring

”I foråret 2022 mærkede jeg, at jeg havde alt for meget at lave og alt for mange ting at tænke på. Selvom det var gode ting, var der bare for meget, jeg skulle give fokus, og det kunne jeg ikke. Jeg sov ikke nok, der var uro og forstyrrelser og støj, støj, støj. Jeg trængte til en pause fra det, en timeout, og jeg vidste fra tidligere, at det med at gå var min måde at lade op på og en god måde at komme væk fra hverdagen på,” siger Gitte Holtze.

”Mens andre går til yoga, vinterbader eller sidder og kigger i et sommerhus, så går jeg, når jeg skal finde ro. Her er der mere plads til nogen af de tanker, som i hverdagen ikke altid får den nødvendige plads, men når jeg vandrer, får øjet og sindet ro. Derfor går jeg også altid alene. Det lyder måske egoistisk, men så er der mere ro og ingen forstyrrelser. Det er for mig den bedste mentale hovedrengøring.”

LÆS MERE: Om Gitte Holtze og hendes mange andre vandreture på hendes instagramprofil

Jylland er jo lige der

For en som tidligere har gået eksotiske steder som Caminoen, i Pyrenæerne, rundt om Mont Blanc og 4000 kilometer gennem USA, blegner en rute gennem Jylland måske en kende. Hvorfor fandt Gitte på at gå Hærvejen, der i tidernes morgen blev brugt af bønder, der drev deres kvæg mod Tyskland, og hvad var hendes forventninger til turen?

”Min lange tur ad Pacific Crest Trail var en tur, jeg havde brug for på daværende tidspunkt for at komme ud af den berømte comfortzone. Men sidste sommer, trængte jeg først og fremmest til at trække stikket for en tid, og så tænkte jeg, at Hærvejen var jo lige der. Jeg behøvede jo ikke rejse helt til Australien eller noget andet vildt, jeg kunne bare tage til Jylland – selve det at sætte den ene fod foran den anden, mens mit hoved havde fri, ville være det samme, uanset hvor det foregik.”

”Mine forventninger til turen var beskedne: det er ikke verdens mest ophidsende rute, den er ikke farlig eller strabadserende eller svær at finde vej på. Jeg kunne altså bare koncentrere mig om at gå, mens mit hoved kunne slappe af, og jeg kunne nyde naturen.”

Markvandring i Sønderjylland

Vi bor i et smukt land

Men hvordan var Hærvejen så, og overraskede den hende?

”Den var slet ikke kedelig, og bød på meget mere, end jeg havde regnet med. Hærvejen viste mig alt det smukke, som Danmark har. Jeg gik turen i juni, den måske smukkeste årstid, hvor alting blomstrer, og vi har lange lyse nætter, og alt er total idyl. Jeg så steder, jeg ellers ikke ville have set, og jeg opdagede diversiteten i vores land.”

“I Sønderjylland er der marker, i Midtjylland er der skov og bakker, og Nordjylland byder på den mest rå natur, vi har. At opleve den forskellighed, vi har i den danske natur på så forholdsvist et lille areal, var helt fantastisk. Jeg blev virkelig glad over, at vi bor i så pænt et land, og jeg havde slet ikke lyst til at stoppe, da jeg nåede til Skagen. Jeg kunne godt være vendt om og gået turen tilbage igen.”

Der er håb for menneskeheden

”Da jeg gik i USA, oplevede jeg en enorm gæstfrihed, og dengang tænkte jeg, at det stod i modsætning til Danmark, hvor vi sgu er så sure og lukkede om os selv. Vi taler ikke med hinanden i toget og slet ikke med mennesker, vi ikke kender. Men da jeg gik op gennem Jylland, oplevede jeg den vildeste gæstfrihed og hjælpsomhed fra fremmede. Folk, der gav mig et lift eller spurgte til mit velbefindende eller hjalp med andre ting. Det var helt vildt rørende og en gave at opleve. Der er håb for menneskeheden!

”Man behøver altså ikke rejse langt væk for at få et vandreeventyr og finde ro, det kan man også lige her i Danmark.”

Rubjerg Knude

Tre highlights fra Hærvejen:

”Rubjerg Knude i Nordjylland. Den her kæmpe vandreklit med fyret på toppen. Det er storslået natur, og da jeg var der, tilbragte jeg flere timer med bare at sidde i sandet og kigge. Når man går Hærvejen fra syd, rammer man vandreklitten på en måde, der føles, som om man pludselig står foran en sandvæg så høj, at det kunne være Ayers Rock.”

”Sønderjylland. Her er der mest marker og åben himmel. Men på et tidspunkt gik jeg gennem en skov, hvor Hærvejen pludselig drejede skarpt til venstre ind ad en lille sti, der snoede sig igennem skoven. Her var der bregner og den fineste bugtede å. Det stykke ad Hærvejen kaldte jeg eventyrstien. Det var lige før den lille by Jels, og det var måske bare en tur, der tog en time, men en lille overraskelse, som dukkede op ud af det blå”.

”En sidste ting, jeg vil fremhæve, er de mange små byer, jeg gik igennem. Små søvnige samfund, som jeg tænkte var lidt kedelige. Men så begyndte jeg at tænke over, hvem der mon boede der, og hvordan de mon levede. Og sammenlignede med mit eget liv i storbyen. Det udløste tanker om, hvor mange forskellige liv, vi lever, og hvad det er, der egentlig gør os lykkelige. Ville jeg selv være mere lykkelig, hvis jeg eksempelvis boede i Fitting? Det tror jeg nu ikke, men nogle gange kunne jeg da godt tænke, om jeg ville have mere ro i mit liv og føle mig tættere på naturen, hvis jeg boede et andet sted. Et sted, hvor jeg havde skåret al støjen fra byen væk, og havde sluppet behovet for alle mulige ting, som man bilder sig ind, er vigtige. Når man har levet fem måneder med alt i en rygsæk, så opdager man, at man faktisk ikke behøver en masse ting. Måske ville et simplere liv være lige så tilfredsstillende? Hvad er det egentlig, der er vigtigt for mig? De mennesker jeg mødte her, havde en særlig ro, som jeg tog lidt af med mig derfra”.

Hvad Hærvejen gav mig

Man behøver ikke rejse langt væk for at vandre. Hærvejen er lige her

I forsøget på at få en timeout fra en alt for hektisk hverdag, sætter Gitte Holtze ud på en vandring ad den 500 km lange Hærvejen op gennem Jylland.

Det viser sig, at Hærvejen er meget mere, end den længste vandrerute i Danmark. Gitte fortæller om at gå langsomt gennem lommer af et Danmark, der lever stille og hengemt. Om tankevækkende møder med fremmede. Om glæden ved det enkle liv i en rygsæk. Om tyste nætter alene i en dansk natur meget større, end hun troede. Om en vandretur, der på forunderlig vis altid giver det, Gitte har brug for. Og om hvordan hun skridt for skridt på sin vej nordpå slipper hamsterræset og mærker sig selv mere og mere.

Gitte Holtze er erfaren udi lange vandringer og er især kendt for at have gået den over 4.000 kilometer lange Pacific Crest Trail fra Mexico til Canada. Dengang gjorde hun det for at vokse sig ud af et smadret selvværd, og hun vendte hjem med en ny tro på sig selv og en tro på, at vandring er vejen til et helt liv. Hvad Hærvejen gav mig er en bog om alt det, vandring giver, også selv om man ‘bare’ går i Danmark.

Du kan købe Hvad Hærvejen gav mig i din lokale boghandel eller online fx hos Bog&idé.

Jeg arbejder i presseafdelingen, hvor jeg har den fornøjelse at sørge for, at pressen og læserne bliver opmærksomme på de bøger, som forlaget udgiver. Det var vist Troldepus, der var min første litterære forelskelse og siden har der været mange andre, og det bliver bare ved. Jeg har læst dansk litteratur på Københavns Universitet og er siden havnet i forlagsbranchen, hvilket er dejligt og rigtigt.