Indefra

Bryster, abelort og Knud Romers pibe er forbudt på Facebook

Facebook says no

Du har hørt det masser af gange før. Facebook har grænser og sanktioner, som ikke altid giver mening, men som til gengæld er næsten umulige at anke.

Det bliver et større og større problem i takt med, at den amerikanske koncern får stadig mere magt som annoncemedie. I 2018 stod Facebook og Google for 61 % af hele den danske annonceomsætning på nettet ifølge årsrapporten fra Kulturministeriet.

Med piber og bryster

Når danske firmaer annoncerer på facebook og instagram, skal annoncerne godkendes af facebook. Der er bl.a. regler for, hvor meget tekst der må være på et billede – og en masse andre mere eller mindre kendte grænser for, hvad der må postes. Her blot et udpluk af bemærkelsesværdige sager fra juleannonceringen på et af Danmarks største forlag:

Facebook bremsede alt, da Lindhardt og Ringhof forsøgte at dele indhold om bogen “De forbudte billeder”. Simpelthen ALT! Videoer, artikler, fotos fra Politimuseets direktør Frederik Strands anmelderroste bog om årene op til billedpornografiens frigivelse i Danmark i 1969.

Selv om marketingafdelingen forsøgte sig med at putte sorte bjælker over brysterne i videomaterialet, var der tilsyneladende en robot, som genkendte hud i billedmaterialet. Og derefter udelukkede forlagsmedarbejdere fra det sociale medie i 48 timer.

En julevideo, hvor Knud Romer ryger pibe, blev også censureret. Netop fordi han ryger pibe.

En artikel om Sebastian Kleins nye bog om “Verdens 100 klammeste dyr” var for meget. Der stod “abelort“.

Og et gammelt foto af Franklin D. Roosevelt fra bogen “One Dollar Man” blev stemplet som politisk propaganda. Men efter lang tids korrespondance med en robot, blev Facebook trods alt overbevist om, at der var tale om en biografi med en historisk figur.

Afhængige af Facebook

“Jeg har arbejdet med Facebook-annoncer siden 2012, og det er blevet mere og mere rigidt. I år har det virkelig været slemt. Videoen med One Dollar Man har vi kørt siden marts, men i november blev den pludselig bremset som politisk propaganda,” siger Martine Gjede, digital annoncespecialist hos Lindhardt og Ringhof: “Allerede i 2017 tog vi derfor en beslutning om at øge engagementet i vores egen blog BOG.dk for at gøre os uafhængige af Facebook, når vi skal fortælle verden om vores bøger.”

Indholdet på Bog.dk har Lindhardt og Ringhof fuldstændig redaktionel kontrol over, og skulle Facebook en dag ende på den digitale kirkegård med Arto, MySpace og andre afdøde medier, vil det omfattende arkiv med redaktionelt indhold om bøger og forfattere ikke bare være tabt.

“I takt med at alle annoncører i Danmark gør sig mere og mere afhængige af Facebook, er det et problem, at vi er underlagt amerikanske standarder, som ikke er transparente, og som vi ikke kan klage over,” siger pressechef Søren Anker Madsen: “Det er ikke en ny problemstilling, men den bliver tilsyneladende kun værre.”

Svært at klage

I forbindelse med denne artikel har Lindhardt og Ringhof forsøgt at ringe til Facebook Danmark, som angiver et telefonnummer på Krak. Der er dog ingen, som svarer, og der er heller ingen telefonsvarer.

“Forbrugerne oplever stadig, at det er svært at komme i kontakt med Facebook,” mener seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, Anette Høyrup: “Facebook ligger inde med rigtig mange af vores personlige oplysninger og derfor er det kun rimeligt, at vi som forbrugere har mulighed for på en nem måde at kontakte Facebook.”

Læs Forbrugerrådet TÆNKs artikel om klagemuligheder på FACEBOOK her: