Fagbøger Bøger om sport

Tag på 40 års rejse på vingerne med danske F-16 jagerpiloter

F-16

Siden 1980’erne har F-16 været rygraden i Flyvevåbnet som Danmarks kampfly i forbindelse med træning, patruljering og skarpe missioner i udlandet. Men hvordan er det egentlig at sidde i cockpittet, når tingene spidser til eller ikke helt går som planlagt?

Dét fortæller over 50 forskellige F16-piloter om i F-16 – På vingerne med danske jagerpiloter, der både i tekst og foto dokumenterer deres oplevelser.

Tag på 40 års rejse på vingerne med danske F-16 jagerpiloter

Bogen giver et usædvanligt blik ind i en ellers lukket verden, er fyldt med dramatiske og fascinerende historier fra livet over skyerne og kommer også ind på de tanker, piloterne gør sig, når de deltager i krig.

Her kan du læse mere om de danske F-16 og se nogle af de mange fotos, der er med i bogen.

Airpower i verdensklasse

I januar 1980 landede den daværende major og senere forsvarschef og
general Christian ”VIT” Hvidt med den første F-16 på dansk jord. Ingen kunne på dette tidspunkt have forestillet sig, hvordan historien for de danske F-16 ville ende med at udspille sig – eller, at den ville vare over 40 år.

Derfor er bogen om F-16 noget helt specielt. Den spænder fra førstehåndsfortællinger om den første testflyvning fløjet af en ikke-amerikaner, nemlig oberst Svend ”JOS” Hjort, til avancerede bombeangreb gennemført over Libyen, Irak og Syrien. Og alt derimellem.

F-16

I slutningen af 1990’erne, sideløbende med gennemførelsen af opdateringen Mid-Life Update, ændrede opgaven sig markant for de danske F-16. En mere aktivistisk udenrigs- og sikkerhedspolitisk tilgang fik politikernes øjne op for det eftertragtede militære værktøj, Flyvevåbnet rådede over.

Det betød store forandringer i træning, uddannelse og mindset på de to flyvestationer i Aalborg og Skrydstrup.

Og endnu vigtigere: Det betød deltagelse i adskillige krige langt fra Danmark, hvor danske F-16 hurtigt, præcist og effektivt leverede Air Power og derigennem kæmpede for danske, demokratiske værdier.

Fra smukke solopgange til krigens konsekvenser

Thomas ”MET” Kristensen er en af Danmarks mest erfarne jagerpiloter. Mellem 1997 og 2012 havde han med jævne mellemrum fotograf Henning Kristensen, også kaldet ”Foto-Henning”, med i bagsædet på sine flyveture, så de sammen kunne forevige oplevelser og udsigter fra cockpittet af F-16.

Svend JOS Hjort

Det blev gennem årene til op mod hundrede timer sammen i luften med tusindvis af fotos til følge. Sammen med Svend ”JOS” Hjort, der i 1977 var den første dansker og nummer 19 i verden, der fløj et F-16-fly, har de indsamlet F-16 bogens tekster og fotos – og også bidraget med egne erfaringer og oplevelser i ord såvel som billeder.

“Flyet har givet mig så mange fantastiske oplevelser, lige fra de smukkeste solopgange over forskellige kontinenter til ekstremt intense luftkampe, hvor jeg har balanceret på kanten af bevidstløshed.”

– Thomas ”MET” Kristensen i F-16

For Thomas “MET” Kristensen har F-16 givet fart en helt anden betydning, og han ser det som et privilegium at have været en del af en begrænset udvalgt skare, som kunne kalde sig jagerpiloter med status på F-16.

F16

Men kampflyene har også bragt ham i de dilemmaer, som krig fører med sig, og til en nødvendig accept af at skulle leve med konsekvenserne.

Med bomber i krig

Én ting er at træne tingene hjemme i Danmark. Noget helt andet er at bruge sin viden og erfaring, når man er i krig for første gang – og skal kaste rigtige bomber.

Det mærkede kaptajn PLA en nat over Irak, hvor han skulle smide sin første bombe i krig.

F-16

“Imens vi er på vej sydover, forsøger jeg at fastholde Targeting Podden på det område, hvor min bombe detonerede. Jeg ser pludselig et antal personer nærme sig nedslagsområdet og samle dele op fra jorden. Det slår mig, at disse fjendtlige krigere er fra den nordvestlige opsplitning af gruppen, og at de lige så godt kunne være døde nu,” fortæller PLA i F-16.

Tilfældet har afgjort, at de lever og nu samler resterne af deres døde kammerater op. Jeg tænker, at krig er voldsomt og beskidt. Jeg har krydset en usynlig linje og har taget liv for første gang, hvilket jeg har været mentalt forberedt på og rationelt vidst, at min træning gik ud på.

Alligevel føler og mærker jeg min ilddåb i alle fibre i min krop, men mest som en lettelse over, at jeg var i stand til at levere det efterspurgte i det afgørende øjeblik, uden at jeg begik fejl.”

I et andet kapitel i bogen fortæller major SPE ligeledes om sine oplevelser med F-16 i krig.

“Flyveturen hjem fra en mission, hvor der bliver kastet bomber, er kontrastfyldt. På den ene side er jeg stolt og føler, at retfærdigheden er sket fyldest. På den anden side kommer eftertænksomheden og visheden om at have taget menneskeliv.”

Fremtiden i skyerne

Thomas MET Kristensen

Ligesom ingen i januar 1980 kunne forestille sig, hvordan denne bog ville se ud, lige så lidt kan vi forestille os, hvordan bogen i anledning af 40 års flyvning med F-35 kommer til at se ud.

“Hvis den historie, vi har skrevet med F-16, er nogen som helst indikator for fremtiden, går vi en spændende og uforudsigelig fremtid i møde,” skriver Anders ”ERA” Rex, generalmajor og Chef for Flyverkommandoen i F-16.

“F-35 er fremtidens kampfly – og verdens bedste kampfly. Det glæder mig, at Danmark de næste mange årtier stadig kan levere Air Power i verdensklasse.”

– Generalmajor Anders ”ERA” Rex
F-16

F-16 – På vingerne med danske jagerpiloter

af Thomas Kristensen & Henning Kristensen & Svend Hjort

F-16

F-16 – På vingerne med danske jagerpiloter tager læseren med på 40 års rejse fra de første flyvninger i USA over F-16’s ankomst til Danmark til missioner i Kosovo, Afghanistan, Libyen, Irak og Syrien.

F-16 giver et usædvanligt indblik i en ellers lukket verden med beretninger fra mere end 50 forskellige F-16 jagerpiloter.

Bogen er fyldt med dramatiske og fascinerende historier fra livet over skyerne og kommer også ind på de tanker, piloterne gør sig, når de deltager i krig.

Du kan købe F-16 – på vingerne med danske jagerpiloter online, bl.a. hos Saxo, eller i din nærmeste boghandel fra d. 15. november 2019.

LÆS OGSÅ: Fadøl, børn på banen og strudseløb. 5 vanvittige historier fra formel 1