Forfatterne Johanne Algren og Merlin P. Mann står bag ungdomsthrilleren Bolsjoj, der foregår på verdens mest berømte og berygtede balletscene: Bolsjoj-teatret i Moskva. Som en del af deres research til bogen tog Merlin og Johanne turen til Rusland for at besøge teatret, og de fik et helt unikt kig bag kulisserne.
Her fortæller de om mødet med en verden, som meget få har adgang til.
”Bolsjoj-teatret. Navnet betyder ‘Det store teater’, og det er ingen overdrivelse, for teatret er indbegrebet af russisk finkultur. Den imponerende bygning midt i Moskva huser både opera og et balletkompagni, der med over 2.000 ansatte er et af verdens største. Verdensberømt, men også berygtet for sine mange skandaler. Den mest spektakulære var syreangrebet mod balletdirektøren Sergei Filin i 2013.
Researchtur til Rusland
I foråret 2015 tog vi til Moskva for at researche til vores ungdomsthriller, Bolsjoj. Handlingen udspiller sig i løbet af en stor, international balletkonkurrence, hvor et ungt, dansk tvillingepar forsøger at danse sig helt til tops. Det var ikke tilfældigt, at vi valgte Bolsjoj som arena, for vi ville gerne skrive en historie, der var realistisk, men samtidig føltes mystisk, episk og overvældende. Og dét er Bolsjoj.
Johanne Algren og Merlin P. Mann
Vi havde fået kontakt til pressechefen Katerina Novikova, som indvilligede i at mødes med os på teatret. Selvom hun i første omgang sagde, vi højst kunne få et kvarters snak i kantinen, endte hun med at give os den helt store rundtur på den gamle, historiske scene, der gennemgik en seks år lang renovering mellem 2005 og 2011.
Inspiration til bogen
“I forbindelse med renoveringen blev der gravet 20 meter ned i jorden under den gamle scene. Det var en vanvittigt kompleks opgave,” fortæller Katerina, eller Katya, som hun kalder sig, mens hun byder på den særlige Bolsjoj-chokolade, hun har medbragt. Hun har mørkt pagehår og en skarp profil. Hun er egentlig fra Skt. Petersborg og har skrevet Ph.D. i teatervidenskab, før hun blev ansat på Bolsjoj. Da vi spørger hende, om hun selv har danset, slår hun en perlende latter op og takker mange gange for spørgsmålet – uden at besvare det. Hendes humør og udstråling er vindende, og vi ved med det samme, at hun vil ende som en person i vores bog.
Et kig bag kulisserne
Bolsjoj består af to scener: Nye Scene, som ligger i en anden bygning ved teaterpladsen og Den Historiske Scene, der ligger i den oprindelige bygning fra 1856, som blev indviet ved Zar Alexander II’s kroning. Den forandring Rusland har været igennem på 160 år er nærmest ubeskrivelig, men Bolsjoj har været ikonisk gennem både Zar-tiden, Sovjetunionen og op til i dag.
Da vi er blevet advaret om, at hendes tid er knap, skynder vi os at stille Katya en masse spørgsmål om, hvordan en balletkonkurrence ville foregå et sted som Bolsjoj. Hun svarer engageret og bliver så grebet af stemningen, at hun efter det aftalte kvarter trækker os med på en uautoriseret rundvisning, selvom der lige nu bliver øvet og klargjort til aftenens forestilling om Ivan den Grusomme.
Fotografering forbudt
“I skal ikke tage billeder, for så kommer der nogen og blander sig” hvisker hun til os med et smil, lige før hun fører os ind på den gigantiske scene. “Den hælder ret meget,” fortsætter Katya. “Det er en stor udfordring for nye dansere, der kommer hertil.” Hun fortæller også, hvordan den særlige russiske balletstil er blevet formet af disse store rammer. “De danske dansere er kendt for deres små fine spring og mange detaljer. Men en så stor scene som Bolsjoj kræver noget andet. Noget større, mere storslået. Mere iøjnefaldende.” Katyas stilethæle høres mod scenegulvet, mens hun fører os om bag tæpperne. Rummet bagved scenen minder mest af alt om en flyhangar med gigantiske sætstykker og et væld af snoretræk. Der hænger også tre kæmpestore kirkeklokker under loftet, som indgår i den forestilling, der spiller lige nu.
Katya viser os bagefter rundt i de mange, lange gange under salen, hvor garderoberne er. Der går underjordiske gange over til den anden bygning, hvor den nye scene ligger, og vi er dybt koncentrerede om at følge Katyas hurtige skridt, for det er nemt at fare vild hernede. Vi når til en elevator, der tager os op til en øvesal, hvor forberedelserne er i fuld gang. Der er mange dansere på scenen, men koncentrationen er så høj, at man nærmest kan mærke det mod huden. Vi sniger os til at optage en lille video. Det føles næsten kriminelt, men det er så fascinerende og dyrebart for vores research.
Efter en lille time står vi igen ude på den store plads foran Bolsjoj-teatret. Vi kigger op på den enorme bygning og får et sug i maven ved tanken om, at bygningen er lige så stor under jorden. Vi kan næsten ikke vente til om aftenen, hvor vi vender tilbage som publikum. Det Store Teater. Bolsjoj.”
– Johanne Algren & Merlin P. Mann
I Bolsjoj møder vi balletdanserne Sara og Simon, der hvirvles ind i et hæsblæsende spind af hemmeligheder og løgne på verdens mest berygtede balletscene: Bolsjoj i Moskva. Og snart handler det ikke kun om at være den bedste danser, men om at slippe væk med livet i behold …
Find bogen hos din boghandler eller lige her.
Forfatterne Johanne Algren og Merlin P. Mann står bag ungdomsthrilleren Bolsjoj, der foregår på verdens mest berømte og berygtede balletscene: Bolsjoj-teatret i Moskva. Som en del af deres research til bogen tog Merlin og Johanne turen til Rusland for at besøge teatret, og de fik et helt unikt kig bag kulisserne.
Her fortæller de om mødet med en verden, som meget få har adgang til.
”Bolsjoj-teatret. Navnet betyder ‘Det store teater’, og det er ingen overdrivelse, for teatret er indbegrebet af russisk finkultur. Den imponerende bygning midt i Moskva huser både opera og et balletkompagni, der med over 2.000 ansatte er et af verdens største. Verdensberømt, men også berygtet for sine mange skandaler. Den mest spektakulære var syreangrebet mod balletdirektøren Sergei Filin i 2013.
Researchtur til Rusland
I foråret 2015 tog vi til Moskva for at researche til vores ungdomsthriller, Bolsjoj. Handlingen udspiller sig i løbet af en stor, international balletkonkurrence, hvor et ungt, dansk tvillingepar forsøger at danse sig helt til tops. Det var ikke tilfældigt, at vi valgte Bolsjoj som arena, for vi ville gerne skrive en historie, der var realistisk, men samtidig føltes mystisk, episk og overvældende. Og dét er Bolsjoj.
Johanne Algren og Merlin P. Mann
Vi havde fået kontakt til pressechefen Katerina Novikova, som indvilligede i at mødes med os på teatret. Selvom hun i første omgang sagde, vi højst kunne få et kvarters snak i kantinen, endte hun med at give os den helt store rundtur på den gamle, historiske scene, der gennemgik en seks år lang renovering mellem 2005 og 2011.
Inspiration til bogen
“I forbindelse med renoveringen blev der gravet 20 meter ned i jorden under den gamle scene. Det var en vanvittigt kompleks opgave,” fortæller Katerina, eller Katya, som hun kalder sig, mens hun byder på den særlige Bolsjoj-chokolade, hun har medbragt. Hun har mørkt pagehår og en skarp profil. Hun er egentlig fra Skt. Petersborg og har skrevet Ph.D. i teatervidenskab, før hun blev ansat på Bolsjoj. Da vi spørger hende, om hun selv har danset, slår hun en perlende latter op og takker mange gange for spørgsmålet – uden at besvare det. Hendes humør og udstråling er vindende, og vi ved med det samme, at hun vil ende som en person i vores bog.
Et kig bag kulisserne
Bolsjoj består af to scener: Nye Scene, som ligger i en anden bygning ved teaterpladsen og Den Historiske Scene, der ligger i den oprindelige bygning fra 1856, som blev indviet ved Zar Alexander II’s kroning. Den forandring Rusland har været igennem på 160 år er nærmest ubeskrivelig, men Bolsjoj har været ikonisk gennem både Zar-tiden, Sovjetunionen og op til i dag.
Da vi er blevet advaret om, at hendes tid er knap, skynder vi os at stille Katya en masse spørgsmål om, hvordan en balletkonkurrence ville foregå et sted som Bolsjoj. Hun svarer engageret og bliver så grebet af stemningen, at hun efter det aftalte kvarter trækker os med på en uautoriseret rundvisning, selvom der lige nu bliver øvet og klargjort til aftenens forestilling om Ivan den Grusomme.
Fotografering forbudt
“I skal ikke tage billeder, for så kommer der nogen og blander sig” hvisker hun til os med et smil, lige før hun fører os ind på den gigantiske scene. “Den hælder ret meget,” fortsætter Katya. “Det er en stor udfordring for nye dansere, der kommer hertil.” Hun fortæller også, hvordan den særlige russiske balletstil er blevet formet af disse store rammer. “De danske dansere er kendt for deres små fine spring og mange detaljer. Men en så stor scene som Bolsjoj kræver noget andet. Noget større, mere storslået. Mere iøjnefaldende.” Katyas stilethæle høres mod scenegulvet, mens hun fører os om bag tæpperne. Rummet bagved scenen minder mest af alt om en flyhangar med gigantiske sætstykker og et væld af snoretræk. Der hænger også tre kæmpestore kirkeklokker under loftet, som indgår i den forestilling, der spiller lige nu.
Katya viser os bagefter rundt i de mange, lange gange under salen, hvor garderoberne er. Der går underjordiske gange over til den anden bygning, hvor den nye scene ligger, og vi er dybt koncentrerede om at følge Katyas hurtige skridt, for det er nemt at fare vild hernede. Vi når til en elevator, der tager os op til en øvesal, hvor forberedelserne er i fuld gang. Der er mange dansere på scenen, men koncentrationen er så høj, at man nærmest kan mærke det mod huden. Vi sniger os til at optage en lille video. Det føles næsten kriminelt, men det er så fascinerende og dyrebart for vores research.
Efter en lille time står vi igen ude på den store plads foran Bolsjoj-teatret. Vi kigger op på den enorme bygning og får et sug i maven ved tanken om, at bygningen er lige så stor under jorden. Vi kan næsten ikke vente til om aftenen, hvor vi vender tilbage som publikum. Det Store Teater. Bolsjoj.”
– Johanne Algren & Merlin P. Mann
I Bolsjoj møder vi balletdanserne Sara og Simon, der hvirvles ind i et hæsblæsende spind af hemmeligheder og løgne på verdens mest berygtede balletscene: Bolsjoj i Moskva. Og snart handler det ikke kun om at være den bedste danser, men om at slippe væk med livet i behold …
Find bogen hos din boghandler eller lige her.
Andre læste også: