Indefra

Styrk dit personlige brand

Styrk dit personlige brand

Som forfatter er du et personligt brand. Dine læsere forventer sig noget af dig. De vil gerne høre fra dig også når du ikke er aktuel med en ny bog. For dine læsere følger ikke udelukkende dine bøger. De følger også mennesket bag bogen og udviklingen i dit forfatterskab – og de sociale medier er geniale til at understøtte denne trend.

Du kan arbejde med det alle de steder, hvor du er synlig for dine (potentielle) læsere.

Dit personlige, professionelle brand

Et personligt, professionelt brand handler ikke om, at folk skal kende dig privat. Det er forbeholdt din familie, dine venner og måske nogle af dine kolleger. Dit brand henvender sig til de mennesker, som du er i kontakt med professionelt, og de forholder sig grundlæggende til dig ud fra:

• DIT OMDØMME. Den historie, andre fortæller om dig.
• DINE IDEER, PROJEKTER OG UDGIVELSER. Dét, du indtil nu har udøvet og skabt.
• DIN PERSONLIGHED. Hvis de har mødt og oplevet dig – både offline og online.

Læsere og forbrugere vil i dag have meget mere end bare et produkt. Så ud over at skabe fantastiske produkter, så skal du stille dig selv til rådighed og dele ud, men husk at det kan betyde mange ting. Alt lige fra at give interviews, skrive artikler og holde foredrag til at drive en aktiv profil på de sociale medier, at blogge etc.

At stille sig til rådighed betyder også at arbejde målrettet med at være synlig og kommunikere klart og tydeligt i forhold til dine kunder – altså dit publikum, dine følgere, din crowd, dine kolleger, dine ansatte – eller hvad du foretrækker at kalde dem i din sammenhæng. Det gør du bl.a. ved:

• AT SKILLE DIG UD. Vær nytænkende, anderledes og original. Gør tingene på
din egen måde og stol på det.

• AT VÆRE BLANDT DE BEDSTE Det kan betyde alt lige fra at være den, der mestrer faget, til at være den, der har den største viden, til at være den, der leverer den bedste service. Vi skal opfatte dig som eksperten inden for dit helt eget felt. Det skal være dig, vi opsøger, når vi har brug for et godt råd. Vi skal læse dine artikler, din blog og komme til dine foredrag. Du skal være den første, folk henvender sig til, når der skal skabes nye projekter, interviewes omkring et særligt emne, når der skal findes folk til bestyrelser osv. Du er hermed på A-holdet. For at være blandt de bedste, så kræver det først og fremmest, at du mestrer dit fag til fingerspidserne.

• AT SKABE FEMSTJERNET INDHOLD. Dit bedste visitkort er det, du skaber. Altså når du søsætter nye projekter og idéer. Når du skriver bøger eller udgiver andet, der er et persoligt udtryk. Når du er en del af anmelderroste sammenhænge (husk at anmeldere i dag ikke udelukkende er den etablerede presse. Det er lige så meget dine følgere på de sociale medier, onlinekøbere etc.). Du skal fokusere på at skabe indhold, så dit personlige brand ikke er en tom skal eller ren form, der kun handler om, hvilken rødvin du drikker om lørdagen, eller hvor du går på café.

• AT VÆRE ÆRLIG. Dit personlige brand må ikke bygge på spin. Du skal tage udgangspunkt i, hvem du er som person, dét du elsker ved dit arbejde og dine styrker. Vi opfatter og dømmer generelt hinanden ud fra ret overfladiske betragtninger – og den digitale verden har ikke gjort tingene mindre overfladiske. Her kan vi meget bevidst skabe og iscenesætte vores egen identitet, da vi jo selv er den, der trykker på tasterne og filtrerer, hvad vi sender ud. Derfor er det endnu mere vigtigt end før, at vi er ærlige omkring vores personlige brand, så vi ikke mister os selv undervejs, og får skabt et billede af os selv som vi ikke kan leve op til.


Flere tips til branding

Maiken Ingvordsen deler med jævne mellemrum nyheder herpå bloggen om digitale platforme, tips og tricks. Se bl.a.

16 tips: Sådan får du flere likes på din Facebookpage og engagerer dine eksisterende followers

Har du googlet dig selv for nylig? Sådan søgemaskineoptimerer du dit personlige brand

Halvårligt karrieretjek og planlægning- For selvstændige, freelancere, projektmagere, undervisere, kunstnere, kreative og iværksættere… Og dig, som ønsker at blive det! 

Derfor er Instagram oplagt for dig som forfatter – og andre kreative