Lindhardt og Ringhofs regnskab for 2019 viser igen vækst
i omsætningen og et overskud før skat på 12 mio. kr. Med store investeringer og
en ambitiøs digital strategi kan forlaget nu udgive e- og lydbøger over hele
verden.
Forlagshuset Lindhardt og Ringhof afsluttede 2019 med et overskud før skat på 12,2 mio. kr. ud af en nettoomsætning på 396 mio. kr.
”Det er meget tilfredsstillende med et solidt overskud set i
lyset af vores massive digitale investeringer. Den digitale transformation for
både detail- og undervisnings-forlaget er vel gennemført. Og der er styr på
vores fysiske lager af bøger. Vi har haft den største omsætning, siden vi
solgte vores bogklubber i 2011,” siger Lars Boesgaard, adm. direktør.
Udgiver på 25 sprog
Lindhardt og Ringhofs digitale forlag, SAGA, er allerede i
dag størst i Norden. Programmet tæller næsten 50.000 e- og lydbøger, og SAGA er
nu i Tyskland kun overgået af Penguin Random House. SAGAs strategi om at blive
en global aktør blev opnået i 2019, hvor forlaget sendte 2.000 titler ud på
mere end 25 sprog. Samtidigt blev der oprettet kontorer i Polen og Finland og
opbygget en international infrastruktur med oversættere, lydbogsstudier og 300
nye forhandlere over hele kloden.
”Vi sender nu dansk litteratur ud til hele verden fra København. Fremtidens forlag er nødt til at kunne agere globalt. Det er også afgørende for at sikre vores forfattere et stort publikum og nye indtægtsmuligheder,” siger Lars Boesgaard, der understreger, at de digitale bøger er den vigtigste vækstfaktor i bogbranchen. Især lydbøgerne oplever et regulært boom.
Tiltrækker stærke forfattere
Lindhardt og Ringhof har i 2019 tiltrukket markante forfatterskaber som Ane Riel, Niels Krause-Kjær og Anna Grue. Forlaget havde et flot program med nye romaner af bl.a. Margaret Atwood, Maren Uthaug, Ane Riel, en novellesamling af Thomas Korsgaard, et stærkt krimi-program med Niels Krause-Kjær, Michael Katz Krefeld, Lone Theils og Steffen Jacobsen. Amalie Langballes Forsvindingsnumre modtog Bogforums debutantpris. Blandt de mange anmelderroste fagbøger var bl.a. Genforeningen 1920, En lille bog om månen, Kortlægningen af Danmark og Puk Elgårds erindringer. Samtlige redaktioner havde et fremragende julesalg.
Børnebogsforlaget Carlsen fortsatte sin vækst i 2019 og leverede mange store successer til både børn og unge.
“Nye navne som billedbogsserien ”Sallys far”, tween-serien om YouTuberen Naja Münster og en børnebogsdebut fra tv-vært og musiker Mattias Hundebøll blev store successer. Også et forstærket samarbejde med Disney har bidraget positivt til væksten. YA-imprintet CarlsenPuls fortsætter med at præstere godt, bl.a. med danske Ditte Wiese og store udenlandske navne som Patrick Ness, Holly Black og Angie Thomas,” fortæller Christian Bach, forlagschef.
Positiv dynamik i bogbranchen
Også undervisningsforlagene havde et stærkt år, hvor Alinea markant øgede forlagets digitale markedsandel.
“Alinea fortsatte udbygningen af sine digitale portaler. Dertil blev Molevitten – det nye, analoge, indskolingssystem til dansk – introduceret og opnåede allerede første år et betydligt salg. Akademisk Forlag udgav en række stærke titler som sikrede forlaget betydelig omsætningsfremgang,” siger Cliff Hansen, forlagsdirektør.
”Der er megen positiv dynamik i bogbranchen i øjeblikket, og vi ser med stor forventning på 2020, hvor vi igen budgetterer med betydelig vækst. Vi har mange spændende titler på vej, for vi elsker stadig papirbogen. Men vi glæder os også til yderligere 24.000 digitale udgivelser i 2020 – eller tre i timen døgnet rundt,” siger Lars Boesgaard, som bl.a. har håb om, at Barack Obamas erindringer udkommer: ”Det bliver sandsynligvis den bedst sælgende politiske biografi nogensinde.”
Lindhardt og Ringhofs regnskab for 2019 viser igen vækst i omsætningen og et overskud før skat på 12 mio. kr. Med store investeringer og en ambitiøs digital strategi kan forlaget nu udgive e- og lydbøger over hele verden.
Forlagshuset Lindhardt og Ringhof afsluttede 2019 med et overskud før skat på 12,2 mio. kr. ud af en nettoomsætning på 396 mio. kr.
”Det er meget tilfredsstillende med et solidt overskud set i lyset af vores massive digitale investeringer. Den digitale transformation for både detail- og undervisnings-forlaget er vel gennemført. Og der er styr på vores fysiske lager af bøger. Vi har haft den største omsætning, siden vi solgte vores bogklubber i 2011,” siger Lars Boesgaard, adm. direktør.
Udgiver på 25 sprog
Lindhardt og Ringhofs digitale forlag, SAGA, er allerede i dag størst i Norden. Programmet tæller næsten 50.000 e- og lydbøger, og SAGA er nu i Tyskland kun overgået af Penguin Random House. SAGAs strategi om at blive en global aktør blev opnået i 2019, hvor forlaget sendte 2.000 titler ud på mere end 25 sprog. Samtidigt blev der oprettet kontorer i Polen og Finland og opbygget en international infrastruktur med oversættere, lydbogsstudier og 300 nye forhandlere over hele kloden.
”Vi sender nu dansk litteratur ud til hele verden fra København. Fremtidens forlag er nødt til at kunne agere globalt. Det er også afgørende for at sikre vores forfattere et stort publikum og nye indtægtsmuligheder,” siger Lars Boesgaard, der understreger, at de digitale bøger er den vigtigste vækstfaktor i bogbranchen. Især lydbøgerne oplever et regulært boom.
Tiltrækker stærke forfattere
Lindhardt og Ringhof har i 2019 tiltrukket markante forfatterskaber som Ane Riel, Niels Krause-Kjær og Anna Grue. Forlaget havde et flot program med nye romaner af bl.a. Margaret Atwood, Maren Uthaug, Ane Riel, en novellesamling af Thomas Korsgaard, et stærkt krimi-program med Niels Krause-Kjær, Michael Katz Krefeld, Lone Theils og Steffen Jacobsen. Amalie Langballes Forsvindingsnumre modtog Bogforums debutantpris. Blandt de mange anmelderroste fagbøger var bl.a. Genforeningen 1920, En lille bog om månen, Kortlægningen af Danmark og Puk Elgårds erindringer. Samtlige redaktioner havde et fremragende julesalg.
Børnebogsforlaget Carlsen fortsatte sin vækst i 2019 og leverede mange store successer til både børn og unge.
“Nye navne som billedbogsserien ”Sallys far”, tween-serien om YouTuberen Naja Münster og en børnebogsdebut fra tv-vært og musiker Mattias Hundebøll blev store successer. Også et forstærket samarbejde med Disney har bidraget positivt til væksten. YA-imprintet CarlsenPuls fortsætter med at præstere godt, bl.a. med danske Ditte Wiese og store udenlandske navne som Patrick Ness, Holly Black og Angie Thomas,” fortæller Christian Bach, forlagschef.
Positiv dynamik i bogbranchen
Også undervisningsforlagene havde et stærkt år, hvor Alinea markant øgede forlagets digitale markedsandel.
“Alinea fortsatte udbygningen af sine digitale portaler. Dertil blev Molevitten – det nye, analoge, indskolingssystem til dansk – introduceret og opnåede allerede første år et betydligt salg. Akademisk Forlag udgav en række stærke titler som sikrede forlaget betydelig omsætningsfremgang,” siger Cliff Hansen, forlagsdirektør.
”Der er megen positiv dynamik i bogbranchen i øjeblikket, og vi ser med stor forventning på 2020, hvor vi igen budgetterer med betydelig vækst. Vi har mange spændende titler på vej, for vi elsker stadig papirbogen. Men vi glæder os også til yderligere 24.000 digitale udgivelser i 2020 – eller tre i timen døgnet rundt,” siger Lars Boesgaard, som bl.a. har håb om, at Barack Obamas erindringer udkommer: ”Det bliver sandsynligvis den bedst sælgende politiske biografi nogensinde.”
Andre læste også: