INTERVIEW || Stefan Ahnhem er ikke bange for at bryde med traditionerne i krimiverdenen. I hans bøger skal alt kunne lade sig gøre – selv hvis det betyder, at han må tage livet af sin hovedperson.
”Som læser af en god krimi skal du have følelsen af, at tæppet bliver trukket væk under dig, så du bare falder og falder, mens du ligger hjemme i din sofa og læser. Sådan vil jeg have det, både når jeg læser en krimi, og når jeg skriver en krimi. Det uforudsigelige betyder alt for mig,” siger krimiforfatter Stefan Ahnhem.
Han tøver lidt. Og tænker sig grundigt om, inden han svarer på spørgsmålet om, hvad der i hans øjne gør en god krimiroman:
”Der er to ting. Først og fremmest skal den være ’unputdownable’. Efter de første fire sider skal du føle, at dét her kan du ikke lade være med at læse. For det andet skal den være overraskende. Du skal simpelthen sidde med følelsen af, at dét her har du aldrig læst før. Du har måske læst 100 krimier, men en rigtig god krimi skal få dig til at føle, som var det din første krimi.”
Stefan Ahnhem erkender også, at det på ingen måde er en nem disciplin altid at skulle være flere skridt foran sine læsere. Som han selv udtrykker det, er det ”pissehamrende svært” og kræver hårdt arbejde – men også en vis grad af impulsivitet.
”Det er dét, som er tricket. Jeg forsøger altid at overraske mig selv. Når jeg begynder at skrive en bog, ved jeg heller ikke, hvordan den slutter. Mange af mine kolleger har styr på hvert eneste kapitel, allerede før de begynder at skrive. Det har jeg ikke,” fortæller forfatteren, der siden sin debut som forfatter i 2014 har skrevet tre bøger i serien om den svenske efterforsker Fabian Risk.
“Jeg har måske nogenlunde styr på den første fjerdedel, tematikken, og hvem der er gerningsmændene. Sådan begynder jeg at skrive, men jeg har ikke styr på, hvordan jeg skal komme til slutningen eller præcist, hvad den skal gå ud på.”
Stefan tilføjer, at han naturligvis bliver klogere på historien og dens handlingsforløb, jo længere ind han kommer i den. Men det er samtidig ren rutine, at han standser midt i skriveprocessen og ryster i bukserne ved tanken om, hvorvidt det hele nu hænger sammen.
Selv Risk kan dø
I modsætning til nogle af hans kolleger i branchen ønsker Stefan Ahnhem ikke at binde sig selv op på en fast serie på ti bøger. Læseoplevelsen bliver ifølge ham bedre af, at publikum ikke kan forvente, at det hele ender godt i slutningen af hver bog.
”Hvis du spørger mig, er det dumt som forfatter at lave en serie på for eksempel ti bind. For når du som læser er i gang med tredje bog i serien om Carl Mørck, så ved du, at det hele nok skal ordne sig, for der er stadig syv bøger tilbage,” siger Stefan Ahnhem og tilføjer, at han i stedet stræber efter, at hans læsere konstant sidder med frygten for, at den næste bog kan blive den sidste.
”Alt kan ske i mine bøger. Fabian Risk KAN dø. På mange måder er det lidt ligesom Game of Thrones, hvor hovedpersonen får hugget hovedet af i første sæson. Folk tænker ’jamen, det kan man da ikke gøre’. Men det er dét, som er så fremragende. Pludselig er ingen sikre. Som læser ved du aldrig, hvad du kan forvente.”
Ligeså vel som en god krimi skal have en stærk indledning, er det også altafgørende for Stefan Ahnhem at holde et fast greb i sin læser hele vejen igennem – helt ned til hvert enkelt kapitel. Et greb, som han vurderer, at han nok har taget med sig fra sin tid som manuskriptforfatter på blandt andet tv-serien ’Wallander’.
”I mine bøger har jeg rimelig korte kapitler og på en måde, er de hver især scener. Når du skriver et tv-manuskript, er du nødt til at holde det kort. Hver scene skal være effektiv og skal helst slutte ved et spændende sted. Ellers zapper man jo bare videre til en anden kanal. Dét tror jeg, at jeg har lært at overføre til mine bøger,” siger Stefan Ahnhem og forklarer videre, at det sidste han ønsker er at spilde sine læseres tid.
”Man skal ikke kunne fjerne ét eneste kapitel. Hvis du læser et kapitel i min bog, har jeg jo taget fem eller ti minutter fra dig. Så det skal være det værd. Der behøver ikke altid være en cliffhanger, men hvis du som læser ikke får noget tilbage af historien, så har du jo spildt ti minutter af dit liv. Sådan er det, når du skriver suspense,” siger Stefan Ahnhem.
INTERVIEW || Stefan Ahnhem er ikke bange for at bryde med traditionerne i krimiverdenen. I hans bøger skal alt kunne lade sig gøre – selv hvis det betyder, at han må tage livet af sin hovedperson.
”Som læser af en god krimi skal du have følelsen af, at tæppet bliver trukket væk under dig, så du bare falder og falder, mens du ligger hjemme i din sofa og læser. Sådan vil jeg have det, både når jeg læser en krimi, og når jeg skriver en krimi. Det uforudsigelige betyder alt for mig,” siger krimiforfatter Stefan Ahnhem.
Han tøver lidt. Og tænker sig grundigt om, inden han svarer på spørgsmålet om, hvad der i hans øjne gør en god krimiroman:
”Der er to ting. Først og fremmest skal den være ’unputdownable’. Efter de første fire sider skal du føle, at dét her kan du ikke lade være med at læse. For det andet skal den være overraskende. Du skal simpelthen sidde med følelsen af, at dét her har du aldrig læst før. Du har måske læst 100 krimier, men en rigtig god krimi skal få dig til at føle, som var det din første krimi.”
Læs mere om Fabian Risk serien
Impulsivitet er nøglen
Stefan Ahnhem erkender også, at det på ingen måde er en nem disciplin altid at skulle være flere skridt foran sine læsere. Som han selv udtrykker det, er det ”pissehamrende svært” og kræver hårdt arbejde – men også en vis grad af impulsivitet.
”Det er dét, som er tricket. Jeg forsøger altid at overraske mig selv. Når jeg begynder at skrive en bog, ved jeg heller ikke, hvordan den slutter. Mange af mine kolleger har styr på hvert eneste kapitel, allerede før de begynder at skrive. Det har jeg ikke,” fortæller forfatteren, der siden sin debut som forfatter i 2014 har skrevet tre bøger i serien om den svenske efterforsker Fabian Risk.
SE OGSÅ: Stefan Ahnhem om Fabian Risk
“Jeg har måske nogenlunde styr på den første fjerdedel, tematikken, og hvem der er gerningsmændene. Sådan begynder jeg at skrive, men jeg har ikke styr på, hvordan jeg skal komme til slutningen eller præcist, hvad den skal gå ud på.”
Smuglæs i Motiv X.
Stefan tilføjer, at han naturligvis bliver klogere på historien og dens handlingsforløb, jo længere ind han kommer i den. Men det er samtidig ren rutine, at han standser midt i skriveprocessen og ryster i bukserne ved tanken om, hvorvidt det hele nu hænger sammen.
Selv Risk kan dø
I modsætning til nogle af hans kolleger i branchen ønsker Stefan Ahnhem ikke at binde sig selv op på en fast serie på ti bøger. Læseoplevelsen bliver ifølge ham bedre af, at publikum ikke kan forvente, at det hele ender godt i slutningen af hver bog.
”Hvis du spørger mig, er det dumt som forfatter at lave en serie på for eksempel ti bind. For når du som læser er i gang med tredje bog i serien om Carl Mørck, så ved du, at det hele nok skal ordne sig, for der er stadig syv bøger tilbage,” siger Stefan Ahnhem og tilføjer, at han i stedet stræber efter, at hans læsere konstant sidder med frygten for, at den næste bog kan blive den sidste.
Ligeså vel som en god krimi skal have en stærk indledning, er det også altafgørende for Stefan Ahnhem at holde et fast greb i sin læser hele vejen igennem – helt ned til hvert enkelt kapitel. Et greb, som han vurderer, at han nok har taget med sig fra sin tid som manuskriptforfatter på blandt andet tv-serien ’Wallander’.
”I mine bøger har jeg rimelig korte kapitler og på en måde, er de hver især scener. Når du skriver et tv-manuskript, er du nødt til at holde det kort. Hver scene skal være effektiv og skal helst slutte ved et spændende sted. Ellers zapper man jo bare videre til en anden kanal. Dét tror jeg, at jeg har lært at overføre til mine bøger,” siger Stefan Ahnhem og forklarer videre, at det sidste han ønsker er at spilde sine læseres tid.
Du kan læse mere om Stefan Ahnhems skriveproces her
”Man skal ikke kunne fjerne ét eneste kapitel. Hvis du læser et kapitel i min bog, har jeg jo taget fem eller ti minutter fra dig. Så det skal være det værd. Der behøver ikke altid være en cliffhanger, men hvis du som læser ikke får noget tilbage af historien, så har du jo spildt ti minutter af dit liv. Sådan er det, når du skriver suspense,” siger Stefan Ahnhem.
Køb Offer uden ansigt online her
Køb Den niende grav online her
Køb Atten grader minus online – fx på Saxo
Køb Motiv X online – fx på Saxo
Køb X måder at dø på online – fx hos Saxo
Køb Det sidste søm online – fx hos Saxo
– eller find bøgerne i din lokale boghandler.
Andre læste også: