Fagbøger

150 års historisk og geografisk sejlads med Dampskibsselskabet Norden

150 års historisk og geografisk sejlads med Dampskibsselskabet Norden

Erhvervshistoriker og prodekan på CBS, Martin Jes Iversen, har skrevet det anmelderroste og billedbugnende værk Norden rundt om Dampskibsselskabet Norden, som i 2021 kan fejre 150 års jubilæum.


Den erhvervshistoriske beretning om et af landets største og ældste rederier tager læseren med på en historisk og geografisk sejlads gennem 150 års verdenskrige, økonomiske kriser, højkonjunkturer og geopolitiske begivenheder.

Undervejs er vi ombord på dampskibe, gigantiske tørlastskibe, enorme tankskibe og vi anløber adskillige af klodens eksotiske havne fra Canada til Kina.

Øjenvidner til en katastrofe

Vi er med på broen, da tankskibet Erika, som er chartret af et fransk olieselskab, i december 1999 begynder at krænge i det hårde vejr over Biscayen.

4 dage efter afsejlingen fra Italien knækker det enkeltskrogede kæmpeskib midt over 40 sømil fra Englands sydspids og de fyldte olietanke fosser ud og skaber Frankrigs største miljøkatastrofe.

Vi er med på værfterne, fra Nakskov til Japan, når nye flydende Norden-giganter bliver søsat og vi er med i bestyrelseslokalerne når rederiets skelsættende begivenheder bliver besluttet.

Som Martin Jes Iversen skriver:

“Shippingbranchen er uforudsigelig og ubarmhjertig. Men samtidig fascinerende og lærerig. Beslutninger og begivenheder truffet i krisetider er ofte afgørende for eftertiden”.

150 års historisk og geografisk sejlads med Dampskibsselskabet Norden
Nordflex i Københavns Inderhavn. Foto: Nordens arkiver.

Et afgørende valg

I bogen beskriver han da også tilblivelsen og baggrunden for en lang række af rederiets definerende beslutninger og i april 1972 stod bestyrelsen over for et meget afgørende valg:

”Først på eftermiddagen den 12. april 1972 blev en af de mest afgørende beslutninger i Dampskibsselskabet Nordens historie truffet. Omkring mødebordet sad den snævre kreds, som udgjorde rederiets bestyrelse:

Formanden, grosserer Godfred B. Hartmann, godsejer enkefru Gunnvor Reimann samt højesteretssagfører Helge Bech-Bruun. Mørke paneler og tunge møbler prægede det hvide palæ på hjørnet af Amaliegade og Esplanaden.

6 stjerner i Jyllands-Posten. Se anmeldelser her


Der hvilede en historisk stemning over lokalet, men mødedeltagerne var alle novicer. Hartmann havde blot været formand siden 1969. Året efter blev fru Reimann valgt ind, imens Bech-Bruun var debutant denne aprildag.

Nordens tre bestyrelsesmedlemmer stod over for et afgørende valg. Enten skulle rederiets forældede flåde på fire skibe stille og roligt sælges – trygt og uden risiko for aktionærernes investeringer.

Eller også skulle rederiet kaste sig ud i et finansielt risikofyldt eventyr med bestillingen af en moderne dry bulk carrier, som var tre gange større end rederiets eksisterende skibe”, skriver Martin Jes Iversen.

Nordens vokseværk

Bestyrelsen valgte at satse. Det blev besluttet at kontrahere en moderne 33.170 tons tungt japansk bygget bulk carrier.

Beslutningen var et historisk brud med den hidtidige strategi, og den skulle få vidtrækkende konsekvenser de følgende fem årtier, hvor Norden voksede til Danmarks næststørste rederi med mere end 300 skibe, der opererer i hele verden.

Martin Jes Iversen (f. 1972) er prodekan for international uddannelse ved Copenhagen Business School (CBS) og MPA Professor in Maritime Business på Singapore Management University (SMU). Han er desuden forfatter til en række erhvervshistoriske bøger om bl.a. ØK, GN Store Nord og Finansiel Stabilitet.

Dampskibsselskabet Norden er målt på antal opererede skibe Danmarks næststørste rederi. I 2021 kan det som et af Danmarks ældste rederier fejre sit 150-års jubilæum. Denne bog kommer Norden Rundt.

Find Norden rundt af Martin Jes Iversen hos din foretrukne boghandler og online – fx hos Gucca.