Fiktion Amerikanske romaner Prisbelønnede romaner

Læseguide til Dræb ikke en sangfugl

Læseguide til Dræb ikke en sangfugl

Harper Lee tager i “Dræb ikke en sangfugl” sine læsere med til 1930’erne, hvor hun fortæller historien om en lille, sammentømret by i Alabama, der er gennemsyret af fordomme, vold og hykleri. Det er også historien om en mands stille heroisme: Atticus Finch, der kæmper for retfærdighed i en uretfærdig verden og hans søn og datter – Scout og Jem Finch – som prøver at forstå de voksnes irrationelle holdning til race og samfundsklasse.

Læseguide til Dræb ikke en sangfugl – til dig og din læseklub

Dræb ikke en sangfugl læseguide

Sammen med Harper Lees amerikanske forlag Harper Collins præsenterer vi den officielle læseguide til Dræb ikke en sangfugl. Du kan bruge spørgsmålene fra ende til anden, vælge nogle ud sammen med din læseklub eller bare lade dig inspirere, inden du går i gang eller efter endt læsning.

Familie-læseguide

Læser eller genlæser du bogen sammen med din familie, har vi lavet en særlig familie-læseguide, som du se her. Centralt i Dræb ikke en sangfugl er nemlig en familie: Atticus Finch og hans børn Scout og Jem. Romanen undersøger svære temaer, men er samtidig en fortælling om at blive voksen og opdage de smukke og nogle gange smertefulde sandheder om vores verden. Harper Lee udforsker uskyld, uretfærdighed, race, samfundsklasse og fordomme igennem en ung
søster og brors observationer og oplevelser, og gør derigennem disse problemstillinger levende og tydelige for alle aldersgrupper.

Du kan også downloade hele vores læseguide til Dræb ikke en sangfugl som pdf – så kan du printe den og have den med i læseklub. Klik her:  laeseguide

Generelle diskussionsspørgsmål

1. Hvordan introducerer Harper Lee romanens store temaer om race og samfundsklasse? Foruden romanens sociale kommentarer er bogen også en fortælling om at blive voksen og om at mindes barndommen. Hvordan kombinerer Harper Lee disse temaer?

2. Bogen er fortalt af Scout, som ser tilbage på sin barndom i alderen seks til ni. Hvilken indflydelse har fortælleren på, hvordan historien fortælles?Hvordan ville historien så se ud, hvis Jem var fortællen? Eller hvis historien blev fortalt fra en voksens synspunkt – fx Atticus eller naboen miss Claudias? Hvilken historie ville Boo Radley eller Calpurnia fortælle?

3. Beskriv Scout, Jem og deres ven Dill. Ville du sige, at de er almindelige børn? Hvordan påvirker det deres personligheder og opvækst, at de vokser op med en enlig far? Hvilken rolle spiller deres husholderske Calpurnia i deres liv?

4. Hvad lærer de voksne kvinder i Scouts liv – Calpurnia, Aunt Alexandra, miss Maudie og selv mrs. Dubose – hende om at være en dame? Hvordan kæmper hun med de forventninger, der er til hende pga. hendes køn? Er der færre begrænsninger for unge piger i dag?

5. Hvordan ændrer Scout og Jem sig undervejs i romanen? Er disse ændringer uundgåelige, eller er de formet af de mennesker, der omgiver dem, og de begivenheder de er vidner til og deltagere i?

6. Hvordan ser Scout og Jem på deres far? Hvordan ser byen ham? Hvad lærer de om deres far i løbet af bogen? Hvilke erfaringer om livet, fællesskab, pligt, anstændighed og mod giver han videre til sine børn både direkte og indirekte?

7. Hvad drager børnene mod familien Radleys hus? Hvad er deres opfattelse af Radley-familien og især den mystiske Boo? Hvad antyder Harper Lee om Boo Radleys karakter, og på hvilken måde står dette i kontrast til, hvad børnene tror om ham?

8. Scout forklarer: ”De ulykker, der rugede over dette hus, tog deres begyndelse, mange år før Jem og jeg blev født. Radleys, der ville have været velkomne overalt i byen, holdt sig for sig selv, og det var en ting, man ikke tilgav i Maycomb.” Hvorfor er denne opførsel utilgivelig i Maycomb? Hvorfor er privatliv vigtigt for indbyggerne? Hvorfor stoler folk ofte ikke på mennesker, der vælger at holde sig for sig selv og ikke socialisere?

9. Jem forklarer Scout, at der er fire slags mennesker i Maycomb County: ”Og det hele går ud på, at vores slags ikke kan lide Cunninghams, og at Cunninghams ikke kan lide Ewells, og Ewells hader og foragter de farvede.” Er dette en god beskrivelse af Maycomb? Passer beskrivelsen til hele det amerikanske samfund i 1930’erne? Hvad med det amerikanske samfund i dag? Hvorfor ser Scout alle som ”folk” uden at inddele dem i kategorier?

10. Hvad lærer Scout og Jem om Tom Robinson-sagen? Hvorfor forsvarer Atticus Tom? Hvad tænker Scout om race, da vi først møder hende, og hvad lærer hun undervejs i historien? Hvad med Jem?

11. En af de mest berømte linjer i litteraturen kommer fra Dræb ikke en sangfugl: ”Skyd alle de skovskader, I vil, hvis I kan ramme dem, men husk at det er en synd at dræbe en sangfugl.” Forklar hvad Atticus mener med dette. Hvem er ”sangfuglen” i romanen? Er det en hentydning til forestillingen om den rene uskyld?

12. Ville det være tilladt for børn at overvære sådan en retssag i dag? Hvad opdager børnene om deres by, deres far og sig selv ved at overvære i retssagen? Er voksne i dag for beskyttende over for børn? Hvad prøver voksne at beskytte børn fra – og hvad sker der, når disse børn selv bliver voksne? Hvordan påvirker retssagen og dens eftervirkninger Jem og Scout? I dag bliver højtprofilerede sager ofte vist i fjernsynet eller på nettet – hvilken påvirkning har dette på børn og vores samfund?

13. Hvilken rolle spiller omgivelserne i fortællingen? Hvad ville have været anderledes, hvis historien froegik et andet sted? Problemstillinger om race er stadig aktuelle i det amerikanske samfund i dag – hvilken påvirkning spiller omgivelserne i disse problemstillinger?

14. Bibliotekarer over hele USA kårede Dræb ikke en sangfugl som det 20. århundredes bedste roman, alligevel bliver romanen igen og igen anfægtet og forbydes af skoler og organisationer. Hvad gør denne roman så vigtig og splittende? Hvad siger romanen om USA i den nære fortid? Hvilke indsigter og erfaringer indeholder den, som er vigtige for os i dag?


dræb ikke en sangfugl
Den 14. til 24. juni læste forlaget Dræb ikke en sangfugl og delte læseoplevelsen med andre læsere på forlagets instagram-profil. Her er læseplanen, som over 10 dage og med kun 2-3 kapitler per dag tager dig til sidste side i bogen.

Dræb ikke en sangfugl forsider

Er lige nu stærkt optaget af boganbefalinger: Hvor får vi dem fra, hvem lytter vi mest til, hvornår får vi den der trang til at få fat i en en bestemt bog straks? Hvor læser vi, hvornår, hvorfor, hvordan? Er dagligt glad for forlagets fantastiske redaktører og ikke mindst forfattere, der udtænker, skriver og redigerer bøger, vi ikke vidste vi ville komme til at elske. Er også født 1977, bor på Amager med mange reoler, en mand og to børn.