Kay Fisker var en af Danmarks største arkitekter. Han var frontløber for mange af de strømninger, der kom til at forme dansk arkitektur op gennem tiden. Overalt i både Århus, København og på Bornholm ser man eksempler på Fiskers talent.
Men selvom Kay Fiskers imponerende bygninger for det meste pryder det danske bybillede, så står hans måske mest ikoniske og skelsættende værk i Italien. Hele historien fortælles i bogen Kay Fisker i Rom – Vejen til Det Danske Institut.
Kronen på værket
Fisker er nemlig arkitekten bag Det Danske Institut for Kultur og Videnskab i Rom – en bygning, der med sit unikke formsprog, gule sten og næsten uendelige trappesatser og skarpe linjer formår at danne ramme om utallige dannelsesrejser for danske forskere og kunstnere.
I forbindelse med 50-året for Instituttet i 2017 satte direktøren for Det Danske Institut, Marianne Pade, gang i en ny bog. Bogen, der er smukt illustreret, fortæller om opførelsen og restaureringen af ét af Kay Fiskers vigtigste værker, men også Fiskers samlede oeuvre og det imponerende eftermæle Fisker efterlod sig ved sin død i 1965.
“Som udøvende arkitekt var Kay fisker sin generations førstemand. Ved sin død var han den store nestor i dansk arkitektur, og hans bygninger står som værdige udtryk for dansk arkitektur fra 30’erne til 70’erne”, fortæller direktøren fra Det Danske Institut, Marianne Pade, om arkitekten bag Instituttet.
Læser du videre i artiklen kommer du endnu tættere på Kay Fisker og hans vej til Det Danske Institut.
Instituttet
Det Danske Institut for Kultur og Videnskab i Rom har siden dets indvielse i 1963 været centrum for forbindelsen mellem dansk og italiensk kunst, kultur og forskning.
Inspiration og arbejdsro har været omdrejningspunktet for de utallige forskere og kunstnere, der boet og opholdt sig på instituttet, og man må sige, at Kay Fisker formåede at skabe de perfekte omgivelser og betingelser for de stipendiater, der med tiden har kunnet kalde Det Danske Institut for deres midlertidige hjem.
Ifølge Marianne Pade, direktøren for Det Danske Institut, formåede Kay Fisker at skabe:
“Enkelhed og klarehed i designet. Instituttet er en bygning, der både er majestætisk og intim, både elitær og demokratisk, og så formåede Fisker at forbinde sin egen version af den internationale funktionalisme, som han kaldte funktionel tradition, med hele den store klassiske tradition, man finder i Rom.”
Hjertet i huset
Hjertet i Det Danske Institut er uden tvivl det storslåede, men samtidig indbydende og hyggelige bibliotek.
Her ser man, hvordan Kay Fisker blev inspireret af, hvad der minder om kirkelige skikkelser. De store vinduesindfattede langsider lader daglyset opfylde rummet, uden at man kan se andet end himlen, præcis som i gamle italienske basilikaer.
Fiskers monumenter
Kay Fisker har ikke kun bidraget til Det Danske Institut i Rom. Fisker har også skabt flotte landmærker i alle store danske byer og områder. København, Århus, Bornholm, alle steder støder man unægteligt ind i Kay Fiskers arkitektur, unikke stil og store arkitektoniske indflydelse.
Spørger man Marianne Pade, er der ingen tvivl om, hvad Kay Fiskers bedste værker er:
“Aarhus Universitet, de store boligbyggerier som Gullfoshus og Dronningegården og så selvfølgelig Det Dansker Institut i Rom, som han selv mente ville blive ’kronen på værket. I dag beundrer vi klarheden og enkeltheden, i alt fra den overordnede planlægning af de store bygningsvolumina han arbejdede med, til den mindste detalje, som dørhåndtag og sprossen, der holder skodderne.”
Århus Universitet fremstår som et af Kay Fiskers helt store værker, der stadig tilskrives stor international anerkendelse den dag i dag. Men hovedværket er altså stadig Det Danske Institut for Videnskab og Kunst i Rom.
Bogen, Kay Fisker i Rom – Vejen til Det Danske Institut, er et smukt illustreret tilbageblik på én af Danmarkshistorien største arkitekter, og samtidig et flot testamente til et fantastisk, dansk refugium i Rom.
Med 5 stjerner i både Politiken og Kristeligt Dagblad er der her tale om en bog med indblik i arkitektur uden sidestykke. Køb Kay Fisker i Rom – Vejen til Det Danske Institut her.
Kay Fisker var en af Danmarks største arkitekter. Han var frontløber for mange af de strømninger, der kom til at forme dansk arkitektur op gennem tiden. Overalt i både Århus, København og på Bornholm ser man eksempler på Fiskers talent.
Men selvom Kay Fiskers imponerende bygninger for det meste pryder det danske bybillede, så står hans måske mest ikoniske og skelsættende værk i Italien. Hele historien fortælles i bogen Kay Fisker i Rom – Vejen til Det Danske Institut.
Kronen på værket
Fisker er nemlig arkitekten bag Det Danske Institut for Kultur og Videnskab i Rom – en bygning, der med sit unikke formsprog, gule sten og næsten uendelige trappesatser og skarpe linjer formår at danne ramme om utallige dannelsesrejser for danske forskere og kunstnere.
I forbindelse med 50-året for Instituttet i 2017 satte direktøren for Det Danske Institut, Marianne Pade, gang i en ny bog. Bogen, der er smukt illustreret, fortæller om opførelsen og restaureringen af ét af Kay Fiskers vigtigste værker, men også Fiskers samlede oeuvre og det imponerende eftermæle Fisker efterlod sig ved sin død i 1965.
“Som udøvende arkitekt var Kay fisker sin generations førstemand. Ved sin død var han den store nestor i dansk arkitektur, og hans bygninger står som værdige udtryk for dansk arkitektur fra 30’erne til 70’erne”, fortæller direktøren fra Det Danske Institut, Marianne Pade, om arkitekten bag Instituttet.
Læser du videre i artiklen kommer du endnu tættere på Kay Fisker og hans vej til Det Danske Institut.
Instituttet
Det Danske Institut for Kultur og Videnskab i Rom har siden dets indvielse i 1963 været centrum for forbindelsen mellem dansk og italiensk kunst, kultur og forskning.
Inspiration og arbejdsro har været omdrejningspunktet for de utallige forskere og kunstnere, der boet og opholdt sig på instituttet, og man må sige, at Kay Fisker formåede at skabe de perfekte omgivelser og betingelser for de stipendiater, der med tiden har kunnet kalde Det Danske Institut for deres midlertidige hjem.
Ifølge Marianne Pade, direktøren for Det Danske Institut, formåede Kay Fisker at skabe:
“Enkelhed og klarehed i designet. Instituttet er en bygning, der både er majestætisk og intim, både elitær og demokratisk, og så formåede Fisker at forbinde sin egen version af den internationale funktionalisme, som han kaldte funktionel tradition, med hele den store klassiske tradition, man finder i Rom.”
Hjertet i huset
Hjertet i Det Danske Institut er uden tvivl det storslåede, men samtidig indbydende og hyggelige bibliotek.
Her ser man, hvordan Kay Fisker blev inspireret af, hvad der minder om kirkelige skikkelser. De store vinduesindfattede langsider lader daglyset opfylde rummet, uden at man kan se andet end himlen, præcis som i gamle italienske basilikaer.
Fiskers monumenter
Kay Fisker har ikke kun bidraget til Det Danske Institut i Rom. Fisker har også skabt flotte landmærker i alle store danske byer og områder. København, Århus, Bornholm, alle steder støder man unægteligt ind i Kay Fiskers arkitektur, unikke stil og store arkitektoniske indflydelse.
Spørger man Marianne Pade, er der ingen tvivl om, hvad Kay Fiskers bedste værker er:
“Aarhus Universitet, de store boligbyggerier som Gullfoshus og Dronningegården og så selvfølgelig Det Dansker Institut i Rom, som han selv mente ville blive ’kronen på værket. I dag beundrer vi klarheden og enkeltheden, i alt fra den overordnede planlægning af de store bygningsvolumina han arbejdede med, til den mindste detalje, som dørhåndtag og sprossen, der holder skodderne.”
Århus Universitet fremstår som et af Kay Fiskers helt store værker, der stadig tilskrives stor international anerkendelse den dag i dag. Men hovedværket er altså stadig Det Danske Institut for Videnskab og Kunst i Rom.
Bogen, Kay Fisker i Rom – Vejen til Det Danske Institut, er et smukt illustreret tilbageblik på én af Danmarkshistorien største arkitekter, og samtidig et flot testamente til et fantastisk, dansk refugium i Rom.
Med 5 stjerner i både Politiken og Kristeligt Dagblad er der her tale om en bog med indblik i arkitektur uden sidestykke. Køb Kay Fisker i Rom – Vejen til Det Danske Institut her.
Andre læste også: