I børnehaven og 0. klasse er det obligatorisk at beskæftige sig med årets gang. Men hvordan gør man det? Og hvordan lærer børn, hvad der kendetegner oktober, forår, juli og december? Med Fra påskeæg til juleskæg – året rundt i rim af Lotte Salling er der hjælp at hente; her kommer man rundt om alle årstider og måneder.
Det er som udgangspunkt oplagt at dele året ind i fire dele efter vores fire årstider: vinter, forår, sommer og efterår. Dette kan gøres rent fysisk fx på en planche. Og så kan man ellers gå i gang med at finde vejrfænomener, naturforandringer, højtider, fødselsdage, traditioner, tøj osv., der er karakteristisk for årstiden. Lotte Sallings bog er inddelt efter de fire årstider, så man kan følge årets gang med alle dets kendetegn hjulpet af Mette-Kirstine Baks farverige illustrationer:

Bogen har to rim tilknyttet hver måned samt spørgsmål til månederne, så man nemt kan komme i gang med dialogen om, hvad der kendetegner årets gang i Danmark.

Sprogpædagog Maria Matthiesen fra Børneuniverset på Frederiksberg har afprøvet bogen i børnehavens storegruppe som dialogisk læsning.
Bogen faldt virkelig i god jord. En dreng sagde: ”Den er god, fordi jeg var klog!” En anden sagde: ”Den var god, fordi jeg kunne en masse dyr!” Det drengene mener er, at de via spørgsmålene kunne deltage selvstændigt og tænke kontekstuelt, altså selv associere til lignende selvoplevede handlinger.
“Børnene fik tildelt et rim hver ud fra deres fødselsdag. Det gjorde, at hvert barn følte sig særligt tilset, og flere børn lærte, hvilken måned og årstid de selv har fødselsdag.”
Børnene fandt stor interesse i at lære deres eget rim udenad og snakke om, hvad der kendetegner netop ”deres måned”, fx ”Er det koldt eller varmt, når du har fødselsdag?”, ”Hvilken slags tøj plejer at passe til din fødselsdag?”, ”Kan man holde fødselsdagen ude eller inde?” osv.
Maria Matthiesen har også brugt bogen for hele børnehavegruppen til frugt:
Her fik børnene at vide, at jeg ville læse et rim højt, fx august, og så skulle de prøve at gætte, hvilken årstid det var, naturligvis efter at have gentaget de fire årstider, så alle børn er med. Børnene fik lov at se billederne, mens jeg læste, så de også fik visuel hjælp. Og denne gætteleg fangede virkelig børnene.
Derudover er de tilhørende spørgsmål til hvert rim er meget anvendelige, da de henvender sig til børnene i et sprog, de forstår. Det gør det ligetil for pædagogen og giver en skræddersyet metode til at komme omkring rimets handling og betydning.
Hvorfor er det vigtigt at rime?
Maria Matthiesen forklarer, hvorfor det er så vigtigt for børn at rime: Børn har lettere ved at huske rim end almindelig tekst. Derudover efterspørger børnehaveklasseledere, at der rimes mere i daginstitutionerne, da barnets lydlige opmærksomhed herigennem skærpes (fx at barnet kan høre, at stol rimer på sol osv.) Netop dét har stor betydning for barnets kompetencer i forhold til at lære at stave og læse.
Ved at rime tilgodeser man også børn med udtalevanskeligheder. For rim og remser ligger melodisk i munden, ligesom sange, og så snart noget udtales med en melodi, har barnet har nemmere ved at ramme den korrekte udtale. Og jo flere gange ordet udtales korrekt under remsen, jo hurtigere vil det også kunne blive korrekt udtalt i barnets almindelige talesprog. Det er også vigtigt at fremhæve, at en fælles mestring af rimene gør, at børnene oplever sig selv som en del af et betydningsfuldt fællesskab.
For er rimet først lært, så rimer alle med, når bare ét barn går i gang. Herefter bliver det også muligt at tage rimet med ud i det fri, fx på legepladsen, når man gynger, når vi går på tur i skoven, eller når vi venter på bussen. Årstiden og rimet kan gentages flere gange, mens de opleves helt konkret i en aktiv proces. Og dette er med til at styrke, at en egentlig ordforrådstilegnelse finder sted.
Fra påskeæg til juleskæg – året rundt i rim
af Lotte Salling & illustreret af Mette-Kirstine Bak
Hvad laver man til påske? Hvordan dufter sommer? Og hvilke dyr kan man møde i skoven, når det bliver efterår? Med Lotte Sallings skønne rim kommer I hele året rundt – gennem årstider og måneder, højtider og traditioner. I bogen møder man dyr og planter i naturen. Til hver måned er der knyttet spørgsmål og aktiviteter, så bogen er oplagt til dialogisk læsning.
>> Du kan finde Fra påskeæg til juleskæg – året rundt i rim her eller tage et kig i en gratis læseprøve her.

I børnehaven og 0. klasse er det obligatorisk at beskæftige sig med årets gang. Men hvordan gør man det? Og hvordan lærer børn, hvad der kendetegner oktober, forår, juli og december? Med Fra påskeæg til juleskæg – året rundt i rim af Lotte Salling er der hjælp at hente; her kommer man rundt om alle årstider og måneder.
Det er som udgangspunkt oplagt at dele året ind i fire dele efter vores fire årstider: vinter, forår, sommer og efterår. Dette kan gøres rent fysisk fx på en planche. Og så kan man ellers gå i gang med at finde vejrfænomener, naturforandringer, højtider, fødselsdage, traditioner, tøj osv., der er karakteristisk for årstiden. Lotte Sallings bog er inddelt efter de fire årstider, så man kan følge årets gang med alle dets kendetegn hjulpet af Mette-Kirstine Baks farverige illustrationer:
Bogen har to rim tilknyttet hver måned samt spørgsmål til månederne, så man nemt kan komme i gang med dialogen om, hvad der kendetegner årets gang i Danmark.
Sprogpædagog Maria Matthiesen fra Børneuniverset på Frederiksberg har afprøvet bogen i børnehavens storegruppe som dialogisk læsning.
Bogen faldt virkelig i god jord. En dreng sagde: ”Den er god, fordi jeg var klog!” En anden sagde: ”Den var god, fordi jeg kunne en masse dyr!” Det drengene mener er, at de via spørgsmålene kunne deltage selvstændigt og tænke kontekstuelt, altså selv associere til lignende selvoplevede handlinger.
Børnene fandt stor interesse i at lære deres eget rim udenad og snakke om, hvad der kendetegner netop ”deres måned”, fx ”Er det koldt eller varmt, når du har fødselsdag?”, ”Hvilken slags tøj plejer at passe til din fødselsdag?”, ”Kan man holde fødselsdagen ude eller inde?” osv.
Maria Matthiesen har også brugt bogen for hele børnehavegruppen til frugt:
Her fik børnene at vide, at jeg ville læse et rim højt, fx august, og så skulle de prøve at gætte, hvilken årstid det var, naturligvis efter at have gentaget de fire årstider, så alle børn er med. Børnene fik lov at se billederne, mens jeg læste, så de også fik visuel hjælp. Og denne gætteleg fangede virkelig børnene.
Derudover er de tilhørende spørgsmål til hvert rim er meget anvendelige, da de henvender sig til børnene i et sprog, de forstår. Det gør det ligetil for pædagogen og giver en skræddersyet metode til at komme omkring rimets handling og betydning.
Hvorfor er det vigtigt at rime?
Maria Matthiesen forklarer, hvorfor det er så vigtigt for børn at rime: Børn har lettere ved at huske rim end almindelig tekst. Derudover efterspørger børnehaveklasseledere, at der rimes mere i daginstitutionerne, da barnets lydlige opmærksomhed herigennem skærpes (fx at barnet kan høre, at stol rimer på sol osv.) Netop dét har stor betydning for barnets kompetencer i forhold til at lære at stave og læse.
Ved at rime tilgodeser man også børn med udtalevanskeligheder. For rim og remser ligger melodisk i munden, ligesom sange, og så snart noget udtales med en melodi, har barnet har nemmere ved at ramme den korrekte udtale. Og jo flere gange ordet udtales korrekt under remsen, jo hurtigere vil det også kunne blive korrekt udtalt i barnets almindelige talesprog. Det er også vigtigt at fremhæve, at en fælles mestring af rimene gør, at børnene oplever sig selv som en del af et betydningsfuldt fællesskab.
For er rimet først lært, så rimer alle med, når bare ét barn går i gang. Herefter bliver det også muligt at tage rimet med ud i det fri, fx på legepladsen, når man gynger, når vi går på tur i skoven, eller når vi venter på bussen. Årstiden og rimet kan gentages flere gange, mens de opleves helt konkret i en aktiv proces. Og dette er med til at styrke, at en egentlig ordforrådstilegnelse finder sted.
Fra påskeæg til juleskæg – året rundt i rim
af Lotte Salling & illustreret af Mette-Kirstine Bak
Hvad laver man til påske? Hvordan dufter sommer? Og hvilke dyr kan man møde i skoven, når det bliver efterår? Med Lotte Sallings skønne rim kommer I hele året rundt – gennem årstider og måneder, højtider og traditioner. I bogen møder man dyr og planter i naturen. Til hver måned er der knyttet spørgsmål og aktiviteter, så bogen er oplagt til dialogisk læsning.
>> Du kan finde Fra påskeæg til juleskæg – året rundt i rim her eller tage et kig i en gratis læseprøve her.
Andre læste også: