af Kathrine Bach Pachniuk, cand.scient.bibl. og børnebibliotekar
I mit job som børnebibliotekar oplever jeg ofte, at begreber som tidlig literacy og dialogisk læsning opleves som noget meget fagligt, og noget der skal uddannet fagpersonale til at arbejde med. Men udover at det ikke er tilfældet, så er det også en skam, at der ikke er mere fokus på det i hjemmene.
Forskning viser nemlig, at barnet får et sprogligt udbytte, der er op til seks gange større, hvis forældrene læser dialogisk med det, fremfor hvis de kun læser højt. I det hele taget bliver børns sprogudvikling bedre jo mere man taler med barnet – også før barnet selv har et sprog. De lytter allerede og lagrer ord og sprog til senere brug.
Kan man ikke bare lade børn være børn?
At lære er at være barn. Rent sprogudviklingsmæssigt er de første tre år af barnets liv de allervigtigste; man kan se en tydelig sammenhæng mellem, hvor meget sprog de har som 3-årige, og hvor gode de er til at læse som 16-årige.
“Tidlig literacy handler ikke om, at forældre selv skal lære deres børn at læse og skrive. De skal blot understøtte den helt naturlige nysgerrighed, børn har for både tegn (bogstaver og tal) og det talte sprog.”
Børn elsker at lære – og jo mere det plejes jo mere glæder de sig også til at komme i skole og lære det hele rigtigt.
1000 bøger før skolestart
Jeg vil gerne give forældre nogle helt praktiske tips til, hvordan man får mere sprog i hverdagen. Ved at give input fra andre forældre, indblik fra fagfolk og i det hele taget få fokus på børns tidlige sprogudvikling, kan man gøre en forskel for, hvordan vi ser børns tidlige læring og læsning.
Derfor har jeg startet projektet 1000 bøger før skolestart. Helt enkelt går det ud på, at man helt fra 0 år læser sammen med sin baby. Inden barnet starter i skole, vil man have læst 1000 bøger – og have en liste over hvilke bøger man læste.
Mange vil endda have læst endnu flere; 1000 bøger lyder af meget, men det er langt under en om dagen, og man skulle gerne komme ind i en vane, hvor man læser hver dag. Hvis barnet er ældre, kan man også sætte et lavere mål.
Men det vigtige er i virkeligheden ikke antallet, eller hvorvidt man skriver det ned – de 1000 bøger er en håndgribelig måde at se den opgave, der ligger foran en. Det vigtige er, at man som forælder også har fokus på at læse med sit barn hver dag. Ikke blot fordi det udvikler barnets hjerne og sprog, selvom det naturligvis er en stor del af det. Men også fordi læsning skaber ro og nærvær.
Læsning er ikke blot lektier
Hvis man allerede fra barnet er helt lille giver det gode læsevaner og lærer det, at læsning er sjovt og hyggeligt, er det også højst sandsynligt noget, det vil tage med sig ind i skolelivet. Det er også vigtigt for mig – og for børnebibliotekarer generelt – at læsning ikke blot ses som lektier, men som underholdning og hygge. Noget barnet glæder sig til, ikke noget som blot er pligt.
“Læsning er nemlig meget mere end blot gode karakterer. Læsning viser os verden, som vi ellers aldrig selv kan opleve den. Litteratur giver os viden om andres liv. Bøger lærer børn, at monstre kan overvindes – og at monstre ikke behøver have kløer og skarpe tænder. Monstre kan også være ensomhed eller sorg.”
I sidste ende er det mit håb at 1000 bøger åbner en verden af bøger for børnene. og at vi som forældre tager læsningen tilbage som underholdning og hygge og et afbræk i en travl hverdag.
Hvor kan jeg læse mere?
Du kan læse mere om dialogisk læsning her og her og følg med på 1000 bøgers facebook, hvor jeg deler tips fra andre forældre, fagfolk og gode ideer til indretning og aktiviteter der understøtter læselyst og sprogudvikling. I kan også følge med på Instagram, hvor jeg blandt andet anbefaler gode billed- og højtlæsningsbøger til de 0-6-årige.
af Kathrine Bach Pachniuk, cand.scient.bibl. og børnebibliotekar
I mit job som børnebibliotekar oplever jeg ofte, at begreber som tidlig literacy og dialogisk læsning opleves som noget meget fagligt, og noget der skal uddannet fagpersonale til at arbejde med. Men udover at det ikke er tilfældet, så er det også en skam, at der ikke er mere fokus på det i hjemmene.
Forskning viser nemlig, at barnet får et sprogligt udbytte, der er op til seks gange større, hvis forældrene læser dialogisk med det, fremfor hvis de kun læser højt. I det hele taget bliver børns sprogudvikling bedre jo mere man taler med barnet – også før barnet selv har et sprog. De lytter allerede og lagrer ord og sprog til senere brug.
Kan man ikke bare lade børn være børn?
At lære er at være barn. Rent sprogudviklingsmæssigt er de første tre år af barnets liv de allervigtigste; man kan se en tydelig sammenhæng mellem, hvor meget sprog de har som 3-årige, og hvor gode de er til at læse som 16-årige.
Børn elsker at lære – og jo mere det plejes jo mere glæder de sig også til at komme i skole og lære det hele rigtigt.
1000 bøger før skolestart
Jeg vil gerne give forældre nogle helt praktiske tips til, hvordan man får mere sprog i hverdagen. Ved at give input fra andre forældre, indblik fra fagfolk og i det hele taget få fokus på børns tidlige sprogudvikling, kan man gøre en forskel for, hvordan vi ser børns tidlige læring og læsning.
Derfor har jeg startet projektet 1000 bøger før skolestart. Helt enkelt går det ud på, at man helt fra 0 år læser sammen med sin baby. Inden barnet starter i skole, vil man have læst 1000 bøger – og have en liste over hvilke bøger man læste.
Mange vil endda have læst endnu flere; 1000 bøger lyder af meget, men det er langt under en om dagen, og man skulle gerne komme ind i en vane, hvor man læser hver dag. Hvis barnet er ældre, kan man også sætte et lavere mål.
Men det vigtige er i virkeligheden ikke antallet, eller hvorvidt man skriver det ned – de 1000 bøger er en håndgribelig måde at se den opgave, der ligger foran en. Det vigtige er, at man som forælder også har fokus på at læse med sit barn hver dag. Ikke blot fordi det udvikler barnets hjerne og sprog, selvom det naturligvis er en stor del af det. Men også fordi læsning skaber ro og nærvær.
Læsning er ikke blot lektier
Hvis man allerede fra barnet er helt lille giver det gode læsevaner og lærer det, at læsning er sjovt og hyggeligt, er det også højst sandsynligt noget, det vil tage med sig ind i skolelivet. Det er også vigtigt for mig – og for børnebibliotekarer generelt – at læsning ikke blot ses som lektier, men som underholdning og hygge. Noget barnet glæder sig til, ikke noget som blot er pligt.
I sidste ende er det mit håb at 1000 bøger åbner en verden af bøger for børnene. og at vi som forældre tager læsningen tilbage som underholdning og hygge og et afbræk i en travl hverdag.
Hvor kan jeg læse mere?
Du kan læse mere om dialogisk læsning her og her og følg med på 1000 bøgers facebook, hvor jeg deler tips fra andre forældre, fagfolk og gode ideer til indretning og aktiviteter der understøtter læselyst og sprogudvikling. I kan også følge med på Instagram, hvor jeg blandt andet anbefaler gode billed- og højtlæsningsbøger til de 0-6-årige.
Andre læste også: