For første gang i 30 år er værket og samlerobjektet Dansk Møbelkunst gennem 40 år endelig genoptrykt!
Grete Jalks bogsamling er et kildeskrift af uvurderlig betydning, og det har gennem årene fået kultstatus og har været uhyre svært og kostbart at opdrive.
Klassisk værk dokumenterer vores rige møbelskat
Det store klassiske samlerobjekt Dansk Møbelkunst gennem 40 år har længe været anset som en bibel for folk med interesse for dansk møbeldesigns guldalder.
I denne designperiode, der omfatter årene 1927-1966, finder vi en stor møbelskat, der er blevet til af et tæt samarbejde mellem arkitekter og snedkere, som er dokumenteret i dette mammutværk.
Første gang værket Dansk Møbelkunst gennem 40 år udkom var i 1987.
15.000 kr for samlerobjektet på auktion
Dansk Møbelkunst gennem 40 år er et 4-bindsværk på i alt 1372 sider med ikke mindre end 1780 sort-hvide fotos og illustrationer. Gennem de sidste 30 år har Dansk Møbelkunst gennem 40 år opnået en kultstatus og har været næsten umuligt at opdrive.
Hvis man er så heldig at finde det gamle værk på en auktion, et antivariat eller Den Blå Avis løber prisen hurtigt op et sted mellem 10.000 og 15.000 kr.
Klassisk værk i ny smuk indpakning
Nu er Dansk Møbelkunst gennem 40 år blevet genudgivet i en ny, smuk indpakning. Bogværket består af fire tykke bind i en solid kasse. De nye bogomslag og kassen er designet af Harvey Macaulay.
Ud over billeder af nogle af de udstillede møbler indeholder værket også uddrag af anmeldelser af møblerne.
Den nye udgave har fået et nyt forord af Per Mollerup, men ellers er bøgerne, helt uændret fra det originale værk fra 1987.
Al tekst er på både dansk og engelsk.
Ideen bag Dansk Møbelkunst gennem 40 år
I årene 1927-1966 holdt Københavns Snedkerlaugs årlige udstillinger, som havde til formål at udvikle dansk møbelkunst.
Forud for hver udstilling blev der udstikket konkurrencer, der skulle inspirere til ny udvikling og spændende eksperimenter. Konkurrencerne løb fra 1933 til udstillingerne holdt op i 1966. Disse udstillinger er base for værket Dansk Møbeldesign gennem 40 år, og man vil finde at værket illustrerer en skelsættende epoke, der er utrolig værdifuld for dansk møbelhistorie og dansk kultur.
Dansk Møbelkunst gennem 40 år nævner samtlige møbler, der blev præsenteret på Københavns Snedkerlaugs årlige udstillinger 1927–1966. Det er det vigtigste referenceværk for alle, der er beskæftiger sig seriøst med danske møbler fra denne periode. Det er også et vigtigt værk for dansk kulturhistorie og dansk møbelkunst. Tilmed er værket en vigtig referenceramme for store udenlandske auktionshuse som Sotheby’s og Wright, når de har danske møbler fra perioden.
Historien om dansk møbelkunst der afvigede fra industrien og skabte succes
Referenceværket, der viser et fremragende dokumentarisk materiale fortæller en fantastiske kulturhistorie om dansk møbelkunst i krise, som endte med at blive en kæmpe succes.
Det er en historie om danske møbelsnedkere, der i 1920’erne var alvorligt presset af billige industrimøbler og af en import, som ikke gav de danske snedkere mange muligheder for konkurrence.
I 1927 holdt snedkerlauget en udstilling i Axelborg, som fik en god modtagelse og var velbesøgt. Dog var der ikke ofret særligt meget på fornyelse af udbuddet af møbelmenter. Ud af de 23 deltagende værker i udstillingen, havde 2 søgt et samarbejde med en arkitekt.
Snedkerne holdt fast i at gentage udstillingen i årene efter, men samtidig var de klar over, at der skulle mere til. En simpel og almindelig salgsudstilling var ikke tilstrækkelig på længere sigt.
Det der skulle til, var et samarbejde mellem snedkerne og arkitekterne for at forny møbelfaget og rejse sig fra designkrisen. Og de unge arkitekter ville gerne være med.
I disse år rejste funktionalismen sig, og Poul Henningsen satte sit præg i den danske kulturhistoriske og arkitektoniske arv. Sammen med venner grundlagde han Kritisk Revy i 1926. Og som netop en reaktion på centraleuropas industrialisering og forenklede processer i møbeldesign, oprettede den danske arkitekt og møbeldesigner Kaare Klint en møbelskole i 1924 der havde fokus på udsøgte detaljer og gennemarbejdede materialer. Herfra dimitterede en række møbelarkitekter, som senere blev verdenskendte for deres fremragende møbeldesign. Netop disse møbelarkitekter fik deres praktiske skoling på snedkerlaugets udstillinger.
Mens centraleuropa begyndte at designe møbler med inspiration i kubismen og med blanke stålrør, gik de danske møbelsnedkere deres egen vej og fokuserede på forenkling, glæden over det levende træ, tidløst design, høj kvalitet og funktionalitet i brugen. Dette blev en udtryksform, som gjorde udstillingerne til en begivenhed i 40 år.
I 1933 blev det tætte samarbejde mellem arkitekterne og snedkerne cementeret yderligere ved forud for udstillingen at udstikke en konkurrence om forslag til nye møbeltyper. Konkurrencerne, som gentog sig til udstillingerne fremover, blev yderst betydningsfulde. De vindende forslag blev udført hos en af mestrene, og det førte ofte til årelangt samarbejde mellem snedkeren og arkitekten.
Københavns Snedkerlaugs årlige udstillinger blev stedet, hvor nye tanker og ideer blev præsenteret for siden at blive spredt og sætte spor både i Danmark og i udlandet.
Udstillingerne bidrog væsentligt til dansk møbeldesigns store internationale succes.
Kvinden bag Dansk møbelkunst gennem 40 år
Det tog 10 år for værkets forfatter, Grete Jalk, at samle materiale og redigere firebindsværket Dansk Møbelkunst gennem 40 år.
Grete Jalk, som er blevet beskrevet som “Damen i dansk design”, har i sin karriere sat stor præg på dansk møbeldesigns storhedstid.
Hun er designeren bag den formbøjet skalstol i lamineret træ, som blev præsenteret i 1963. Forud havde hun ventet i syv år på at få den raffinerede stol ud i virkeligheden, da hun allerede midt i 1950’erne præsenterede sit værk for møbelfabrikanten Poul Jeppesen. Grete Jalks stol er kun fremstillet i 300 eksemplarer og blev for et par år siden solgt på Bruun Rasmussens auktion med tilhørende skammel for 230.000 kr.
I 1963 vandt Grete Jalk en engelsk møbelkonkurrence og den formspændte skalstol blev samme år købt af MoMA, det amerikanske museum for moderne kunst i New York.
I slutningen af 1970’erne igangsatte Grete Jalk processen med at indsamle og dokumentere Københavns Snedkerlaugs udstillinger gennem 40 år. Værket består af anmeldelser i aviser og tidsskrifter, samt fotografier af de væsentligste møbler, der blev udstillet.
Kildeskriftet Dansk møbelkunst gennem 40 år har i eftertiden fået uvurderlig betydning. Uden bøgerne, ville vi i dag måske kun have kendskab til Klint, Jacobsen, Wegner, Mogensen og Juhl.
Med denne genudgivelse er det igen muligt for alle at eje dette unikke referenceværk.
For første gang i 30 år er værket og samlerobjektet Dansk Møbelkunst gennem 40 år endelig genoptrykt!
Grete Jalks bogsamling er et kildeskrift af uvurderlig betydning, og det har gennem årene fået kultstatus og har været uhyre svært og kostbart at opdrive.
Klassisk værk dokumenterer vores rige møbelskat
Det store klassiske samlerobjekt Dansk Møbelkunst gennem 40 år har længe været anset som en bibel for folk med interesse for dansk møbeldesigns guldalder.
I denne designperiode, der omfatter årene 1927-1966, finder vi en stor møbelskat, der er blevet til af et tæt samarbejde mellem arkitekter og snedkere, som er dokumenteret i dette mammutværk.
Første gang værket Dansk Møbelkunst gennem 40 år udkom var i 1987.
15.000 kr for samlerobjektet på auktion
Dansk Møbelkunst gennem 40 år er et 4-bindsværk på i alt 1372 sider med ikke mindre end 1780 sort-hvide fotos og illustrationer. Gennem de sidste 30 år har Dansk Møbelkunst gennem 40 år opnået en kultstatus og har været næsten umuligt at opdrive.
Hvis man er så heldig at finde det gamle værk på en auktion, et antivariat eller Den Blå Avis løber prisen hurtigt op et sted mellem 10.000 og 15.000 kr.
Klassisk værk i ny smuk indpakning
Nu er Dansk Møbelkunst gennem 40 år blevet genudgivet i en ny, smuk indpakning. Bogværket består af fire tykke bind i en solid kasse. De nye bogomslag og kassen er designet af Harvey Macaulay.
Ud over billeder af nogle af de udstillede møbler indeholder værket også uddrag af anmeldelser af møblerne.
Den nye udgave har fået et nyt forord af Per Mollerup, men ellers er bøgerne, helt uændret fra det originale værk fra 1987.
Al tekst er på både dansk og engelsk.
Ideen bag Dansk Møbelkunst gennem 40 år
I årene 1927-1966 holdt Københavns Snedkerlaugs årlige udstillinger, som havde til formål at udvikle dansk møbelkunst.
Forud for hver udstilling blev der udstikket konkurrencer, der skulle inspirere til ny udvikling og spændende eksperimenter. Konkurrencerne løb fra 1933 til udstillingerne holdt op i 1966. Disse udstillinger er base for værket Dansk Møbeldesign gennem 40 år, og man vil finde at værket illustrerer en skelsættende epoke, der er utrolig værdifuld for dansk møbelhistorie og dansk kultur.
Dansk Møbelkunst gennem 40 år nævner samtlige møbler, der blev præsenteret på Københavns Snedkerlaugs årlige udstillinger 1927–1966. Det er det vigtigste referenceværk for alle, der er beskæftiger sig seriøst med danske møbler fra denne periode. Det er også et vigtigt værk for dansk kulturhistorie og dansk møbelkunst. Tilmed er værket en vigtig referenceramme for store udenlandske auktionshuse som Sotheby’s og Wright, når de har danske møbler fra perioden.
Historien om dansk møbelkunst der afvigede fra industrien og skabte succes
Referenceværket, der viser et fremragende dokumentarisk materiale fortæller en fantastiske kulturhistorie om dansk møbelkunst i krise, som endte med at blive en kæmpe succes.
Det er en historie om danske møbelsnedkere, der i 1920’erne var alvorligt presset af billige industrimøbler og af en import, som ikke gav de danske snedkere mange muligheder for konkurrence.
I 1927 holdt snedkerlauget en udstilling i Axelborg, som fik en god modtagelse og var velbesøgt. Dog var der ikke ofret særligt meget på fornyelse af udbuddet af møbelmenter. Ud af de 23 deltagende værker i udstillingen, havde 2 søgt et samarbejde med en arkitekt.
Snedkerne holdt fast i at gentage udstillingen i årene efter, men samtidig var de klar over, at der skulle mere til. En simpel og almindelig salgsudstilling var ikke tilstrækkelig på længere sigt.
Det der skulle til, var et samarbejde mellem snedkerne og arkitekterne for at forny møbelfaget og rejse sig fra designkrisen. Og de unge arkitekter ville gerne være med.
I disse år rejste funktionalismen sig, og Poul Henningsen satte sit præg i den danske kulturhistoriske og arkitektoniske arv. Sammen med venner grundlagde han Kritisk Revy i 1926. Og som netop en reaktion på centraleuropas industrialisering og forenklede processer i møbeldesign, oprettede den danske arkitekt og møbeldesigner Kaare Klint en møbelskole i 1924 der havde fokus på udsøgte detaljer og gennemarbejdede materialer. Herfra dimitterede en række møbelarkitekter, som senere blev verdenskendte for deres fremragende møbeldesign. Netop disse møbelarkitekter fik deres praktiske skoling på snedkerlaugets udstillinger.
Mens centraleuropa begyndte at designe møbler med inspiration i kubismen og med blanke stålrør, gik de danske møbelsnedkere deres egen vej og fokuserede på forenkling, glæden over det levende træ, tidløst design, høj kvalitet og funktionalitet i brugen. Dette blev en udtryksform, som gjorde udstillingerne til en begivenhed i 40 år.
I 1933 blev det tætte samarbejde mellem arkitekterne og snedkerne cementeret yderligere ved forud for udstillingen at udstikke en konkurrence om forslag til nye møbeltyper. Konkurrencerne, som gentog sig til udstillingerne fremover, blev yderst betydningsfulde. De vindende forslag blev udført hos en af mestrene, og det førte ofte til årelangt samarbejde mellem snedkeren og arkitekten.
Københavns Snedkerlaugs årlige udstillinger blev stedet, hvor nye tanker og ideer blev præsenteret for siden at blive spredt og sætte spor både i Danmark og i udlandet.
Udstillingerne bidrog væsentligt til dansk møbeldesigns store internationale succes.
Kvinden bag Dansk møbelkunst gennem 40 år
Det tog 10 år for værkets forfatter, Grete Jalk, at samle materiale og redigere firebindsværket Dansk Møbelkunst gennem 40 år.
Grete Jalk, som er blevet beskrevet som “Damen i dansk design”, har i sin karriere sat stor præg på dansk møbeldesigns storhedstid.
Hun er designeren bag den formbøjet skalstol i lamineret træ, som blev præsenteret i 1963. Forud havde hun ventet i syv år på at få den raffinerede stol ud i virkeligheden, da hun allerede midt i 1950’erne præsenterede sit værk for møbelfabrikanten Poul Jeppesen. Grete Jalks stol er kun fremstillet i 300 eksemplarer og blev for et par år siden solgt på Bruun Rasmussens auktion med tilhørende skammel for 230.000 kr.
I 1963 vandt Grete Jalk en engelsk møbelkonkurrence og den formspændte skalstol blev samme år købt af MoMA, det amerikanske museum for moderne kunst i New York.
I slutningen af 1970’erne igangsatte Grete Jalk processen med at indsamle og dokumentere Københavns Snedkerlaugs udstillinger gennem 40 år. Værket består af anmeldelser i aviser og tidsskrifter, samt fotografier af de væsentligste møbler, der blev udstillet.
Kildeskriftet Dansk møbelkunst gennem 40 år har i eftertiden fået uvurderlig betydning. Uden bøgerne, ville vi i dag måske kun have kendskab til Klint, Jacobsen, Wegner, Mogensen og Juhl.
Med denne genudgivelse er det igen muligt for alle at eje dette unikke referenceværk.
Andre læste også: