Den danske girl power voksede frem i begyndelsen af 70’erne og var personaliseret i sangerinderne Anne, Sanne og Lis. Sammen blev de pionerer i den danske musikbranche og blev stilskabende for danske kvindelige artister siden hen.
Længe før at girl power blev et begreb som snedige pladeselskabsfolk klistrede på deres pigepopgrupper for at gynge i takt med tidsånden (og dermed tjene flere penge), så havde den ægte variant vist sig i Danmark. I Aarhus nærmere bestemt. I bogen Anne, Sanne og Lis udfolder forfatter og journalist Jan Eriksen historien om trioen, der lagde musik til danskernes liv i 70’erne og 80’erne.
Ingen korpigemanerer men masser af fest, sex og kvindelighed
Historien om Anne, Sanne og Lis er historien om tre stærke
personligheder og stemmer, som fandt hinanden i et frugtbart musikalsk
samarbejde præget af boblende spilleglæde, enorm energi og en stor bunke
selvtillid og tro på, at de havde noget at byde på. Ingen korpigemanerer her! Næ,
de stillede sig som det naturligste i hele verden allerforrest på scenen, fyrede
den af og brugte deres kvindelighed som en spændstig kraft, der satte ild i
både tekster og i sceneshow.
De gjorde det simpelthen bare. Og de gjorde det godt.
Selvom Anne Linnet Band opstod i kølvandet på de politiserede 70’ere, så var deres tekstunivers ikke præget af politiske paroler eller dogmatisk kvindekamp. Først og fremmest spillede de op til fest på dansegulvet med deres funky og soulede toner, og teksterne handlede nok om at være kvinde, men ikke en undertrykt kvinde, der foragtede mandligt selskab.
De her kvinder insisterede dybest set på retten til at se godt ud, bruge deres seksualitet offensivt og synge lidenskabeligt om følelser af alle slags: kærlighed, sårbarhed, børn, savn og liderlighed. Og friheden til at stå på en scene med samme selvfølgelighed som deres mandlige kolleger.
Kollektivet Anne, Sanne og Lis holdt kun i tre år og tre plader, hvorefter de gik hver til sit for at finde deres egen musikalske vej. Og de oplevede alle succes.
Lis fandt først Sebastian, der skrev nogen af hendes mest kendte signatursange: Stille før storm og Fuld af nattens stjerner, som gav hende troen på, at hun ikke kun var korsanger, men også en fremragende soloartist. Det har hun bevist til fulde lige siden med Hjerternes sang, som den største salgssucces med 300.000 solgte albums.
Sanne begav sig ud i projekt Sneakers, der blev en kæmpe succes i de år, hvorefter hun gik solo og med albummet Sanne (1989) solgte 600.000 eksemplarer i Skandinavien – 400.000 i Danmark alene – hvilket gjorde det til det femte mest solgte album nogensinde.
Anne Linnet havde gang i en masse projekter. Hendes nye gruppe hed Marquis de Sade, hvor sex i endnu højere grad end tidligere blev et tematisk omdrejningspunkt. Det vakte opsigt i et lidt søvnigt Danmark, da pladen blev lanceret med piskesmæld, støn og dansere i forvreden dans og dramatisk makeup. Senere viste hun, at hun også var en stjerne som solist, især albummerne Barndommens gade og Jeg er jo lige her ramte bredt hos danskerne.
Gensyn med Anne, Sanne og Lis
Anne, Sanne og Lis har været med i den vigtigste periode i dansk musikhistorie, hvor branchen blev professionaliseret, og hvor man kunne sælge plader – rigtig, rigtig mange plader og pengene rullede ind hos de største danske musikere.
De tre sangerinders veje er krydses gennem årene i forskellige sammenhænge, og i marts 2018 annoncerede koncertbureauet Live Nation, at de tre igen ville tage på turné. Lynhurtigt blev 70.000 billetter solgt, publikum var i den grad klar på endnu en omgang Anne, Sanne og Lis.
Historien om en trio, der blev pionerer for generationer af stærke kvinder samt revolutionerede den danske musikscene. Det er samtidig fortællingen om tre store personligheder, hvis private historier med op- og nedture er en markant del af dansk rocks udvikling fra nichemusik til populærkulturelt forsidestof og millioner af solgte plader.
Trioen gik hver til sit efter blot et par år sammen, og bogen fortæller også historien om de strålende solokarrierer, de hver især siden skabte, frem til i dag, hvor de igen står på scenen sammen hen over sommeren 2019.
Bogen, der er rigt illustreret, er skrevet af den rutinerede musikskribent Jan Eriksen, der har skrevet om og interviewet Anne, Sanne og Lise mange gange hen over de seneste 30 år.
Den danske girl power voksede frem i begyndelsen af 70’erne og var personaliseret i sangerinderne Anne, Sanne og Lis. Sammen blev de pionerer i den danske musikbranche og blev stilskabende for danske kvindelige artister siden hen.
Længe før at girl power blev et begreb som snedige pladeselskabsfolk klistrede på deres pigepopgrupper for at gynge i takt med tidsånden (og dermed tjene flere penge), så havde den ægte variant vist sig i Danmark. I Aarhus nærmere bestemt. I bogen Anne, Sanne og Lis udfolder forfatter og journalist Jan Eriksen historien om trioen, der lagde musik til danskernes liv i 70’erne og 80’erne.
Ingen korpigemanerer men masser af fest, sex og kvindelighed
Historien om Anne, Sanne og Lis er historien om tre stærke personligheder og stemmer, som fandt hinanden i et frugtbart musikalsk samarbejde præget af boblende spilleglæde, enorm energi og en stor bunke selvtillid og tro på, at de havde noget at byde på. Ingen korpigemanerer her! Næ, de stillede sig som det naturligste i hele verden allerforrest på scenen, fyrede den af og brugte deres kvindelighed som en spændstig kraft, der satte ild i både tekster og i sceneshow.
De gjorde det simpelthen bare. Og de gjorde det godt.
”Det er livet der begynder nu
nu i nattens glødende forening
nu hvor ingen længsel sender tankerne på flugt
nu hvor blind forundring fødes” (Livet det begynder nu)
Selvom Anne Linnet Band opstod i kølvandet på de politiserede 70’ere, så var deres tekstunivers ikke præget af politiske paroler eller dogmatisk kvindekamp. Først og fremmest spillede de op til fest på dansegulvet med deres funky og soulede toner, og teksterne handlede nok om at være kvinde, men ikke en undertrykt kvinde, der foragtede mandligt selskab.
De her kvinder insisterede dybest set på retten til at se godt ud, bruge deres seksualitet offensivt og synge lidenskabeligt om følelser af alle slags: kærlighed, sårbarhed, børn, savn og liderlighed. Og friheden til at stå på en scene med samme selvfølgelighed som deres mandlige kolleger.
”I dag er du star
I morgen er du bange og bar
I dag er du hejret ud
I morgen er du træt som en klud” (I dag er du star)
Tre år, tre plader og så var det slut
Kollektivet Anne, Sanne og Lis holdt kun i tre år og tre plader, hvorefter de gik hver til sit for at finde deres egen musikalske vej. Og de oplevede alle succes.
Lis fandt først Sebastian, der skrev nogen af hendes mest kendte signatursange: Stille før storm og Fuld af nattens stjerner, som gav hende troen på, at hun ikke kun var korsanger, men også en fremragende soloartist. Det har hun bevist til fulde lige siden med Hjerternes sang, som den største salgssucces med 300.000 solgte albums.
LÆS OGSÅ: Smuglæs i biografien om Danmarks musikdronninger Anne, Sanne og Lis
Sanne begav sig ud i projekt Sneakers, der blev en kæmpe succes i de år, hvorefter hun gik solo og med albummet Sanne (1989) solgte 600.000 eksemplarer i Skandinavien – 400.000 i Danmark alene – hvilket gjorde det til det femte mest solgte album nogensinde.
Anne Linnet havde gang i en masse projekter. Hendes nye gruppe hed Marquis de Sade, hvor sex i endnu højere grad end tidligere blev et tematisk omdrejningspunkt. Det vakte opsigt i et lidt søvnigt Danmark, da pladen blev lanceret med piskesmæld, støn og dansere i forvreden dans og dramatisk makeup. Senere viste hun, at hun også var en stjerne som solist, især albummerne Barndommens gade og Jeg er jo lige her ramte bredt hos danskerne.
Gensyn med Anne, Sanne og Lis
Anne, Sanne og Lis har været med i den vigtigste periode i dansk musikhistorie, hvor branchen blev professionaliseret, og hvor man kunne sælge plader – rigtig, rigtig mange plader og pengene rullede ind hos de største danske musikere.
De tre sangerinders veje er krydses gennem årene i forskellige sammenhænge, og i marts 2018 annoncerede koncertbureauet Live Nation, at de tre igen ville tage på turné. Lynhurtigt blev 70.000 billetter solgt, publikum var i den grad klar på endnu en omgang Anne, Sanne og Lis.
”Du kan få måne, sol og stjerner,
Du kan få havets blå lanterner,
Du kan få alle verdenshjørner” (Måne, sol og stjerner)
Anne, Sanne og Lis af Jan Eriksen
Historien om en trio, der blev pionerer for generationer af stærke kvinder samt revolutionerede den danske musikscene. Det er samtidig fortællingen om tre store personligheder, hvis private historier med op- og nedture er en markant del af dansk rocks udvikling fra nichemusik til populærkulturelt forsidestof og millioner af solgte plader.
Trioen gik hver til sit efter blot et par år sammen, og bogen fortæller også historien om de strålende solokarrierer, de hver især siden skabte, frem til i dag, hvor de igen står på scenen sammen hen over sommeren 2019.
Bogen, der er rigt illustreret, er skrevet af den rutinerede musikskribent Jan Eriksen, der har skrevet om og interviewet Anne, Sanne og Lise mange gange hen over de seneste 30 år.
Du kan købe Anne, Sanne og Lis online her eller i din lokale boghandel.
Andre læste også: