Saga

Er der virkelig penge i e-bøger?

Er der virkelig penge i e-bøger?

Gode nyheder til danske forfattere og rettighedshavere: I løbet af de sidste tre år har Lindhardt og Ringhof tredoblet de samlede royaltyudbetalinger for digitale bøger, og alt tyder på, at udviklingen fortsætter.

Over hele verden har bogmarkedet længe været præget af, at salget koncentreres om færre og færre kæmpebestsellere, der løber med en større og større del af opmærksomheden. En lidt kedelig ”the winner takes it all”-tendens, hvor alle halser efter den næste store ting. I en sådan verden er det ganske naturligt, at man som dansk forfatter godt kan tvivle på mulighederne for ens bagkatalog. Men fat mod – og læs videre!

Vi ser nemlig inden for e-bogs- og lydbogsmarkedet en helt anden tendens, der går i den modsatte retning af bestsellerismen: Vi ser, at salget spredes ud over en lang række titler, forfatterskaber og nicher, og at den såkaldte lange hale fylder mere og mere. Den lange hale er et lidt fortærsket begreb, der egentlig bare dækker over, at digitaliseringen gør det muligt at have et i princippet uendeligt antal varer til salg.

Der er en ganske simpel indikator for dette, man som forlag kan måle på – nemlig: Hvor mange titler står for halvdelen af omsætningen? Og ser man på e-bøgerne, så er tallet støt stigende. Det er godt – både for robustheden af forretningen, men også for den litterære mangfoldighed. Og ikke mindst for den almindelige forfatters mulighed for at få en ekstra indtægtskilde.

Er der virkelig penge i e-bøger?
Blot et lille udpluk af nye forsider, som en række værker af danske forfattere bliver iklædt som del af vores digitaliseringsproces. Nye forsider er altafgørende, når værkerne skal føres godt ind i den digitale verden.

Når Lindhardt og Ringhof har lanceret et ambitiøst projekt om at digitalisere 15.000 bøger og inviteret alle landets forfattere og oversættere til at deltage, så er det således ikke bare et kulturbevarende projekt. Det er også kommercielt set en fuldstændig oplagt handling, såvel for os som forlag som for vores forfattere. Ja, faktisk en nødvendig handling.

Vi må se det i øjnene: En gennemsnitlig trykt bogs levetid er i dag forkortet i forhold til tidligere. Medieopmærksomheden og salget koncentreres typisk om en kortere periode, hvorefter blikket rettes mod andre udgivelser. E-bøger er sjovt nok mere træge i det. Men når de først er kommet i gang, så bliver de ved med at sælge – år efter år.

Det er denne virkelighed, vi som forlag har reageret på. Gode bøger kender ingen alder, og vi tror, at medierne og forhandlerne har alt for stort fokus på det nyeste nye. Det bliver samtidigt sværere overhovedet at få øje på og opstøve de gamle bøger, når antikvariater drejer nøglen om, og bibliotekerne skærer ned på deres bogbestand.

Det interessante ved e-bøger er, at de viser, hvad folk rent faktisk læser. De købes ikke som gave eller som statusobjekt, men af den simple grund, at de skal læses. E-bogen er mere diskret, og man flasher ikke, hvad man læser for andre passagerer i toget eller for kæresten i sofaen. Dette er måske en af forklaringerne på, at en genre som erotisk litteratur klarer sig så godt digitalt. På Lindhardt og Ringhof har vi digitaliseret og genudgivet en række erotiske værker, som sagtens kan hamle op med de endeløse nuancer af grå. Det gælder eksempelvis Bente Clods novellesamling Smagen af dig, som allerede har solgt over 2.000 e-bøger og over 1.000 lydbøger. Og inden for krimigenren har vi ældre titler, der har solgt langt over 4.000 e-bøger.

Men er det så kun erotisk litteratur og hæsblæsende krimier, der har interesse for forlaget? Bestemt ikke! Vi ser rigtig godt salg på tværs af mange typer genrer og målgrupper. Den brede klassiske skønlitteratur klarer sig rigtig godt! Tag blot en dansk forfatter som Jørn Riel. For nylig digitaliserede vi hele hans forfatterskab. I dag har hans skrøner allerede rundet 3.000 solgte e-bøger. Dertil kommer hans øvrige værker – samt lydbøgerne. Selv siger han kortfattet: ”Som ældre forfatter, hvis bøger ikke længere findes på boghandlernes hylder, er e-bøger et dejligt alternativ, som jeg er meget glad for.” Et andet eksempel er Martin Østergaard, hvis historie du kan læse i boksen nedenfor denne artikel. Hans populære Vejen til mandens hjerte har allerede solgt over 1.500 e-bøger, hvilket viser, at efterspørgslen ikke kun gælder skønlitteratur.

På den digitale markedsplads er synlighed altafgørende. Med en overflod af titler er det vigtigt med de rette forsider, beskrivende tekster, emnekoder osv. Dertil er det altafgørende, at ens forlag laver gode aftaler med forhandlere, abonnementstjenester og biblioteker, så titlerne kan blive promoveret over for læserne. Alt dette har vi specialiseret os i, så bøgerne kan få det bedst mulige digitale liv. Succesen viser sig helt konkret i, at de samlede udbetalinger til vores rettighedshavere for digitale produkter i dag er tre gange så høje som for bare tre år siden. Forfatterindkomst består for de flestes vedkommende af mange bække små, så hvorfor sige nej til at være en del af denne udvikling?

Er du forfatter med et bagkatalog, der endnu ikke er digitaliseret, så er du meget velkommen til at kontakte os. Som sagt: Gode bøger kender ingen alder. Og der er rent faktisk penge i det.

Martin Østergaard:
Vejen til mandens hjerte ændrede mit liv. Jeg havde været journalist i 10 år og tog en uddannelse som psykoterapeut for at blive en bedre interviewer. I stedet blev jeg under uddannelsen inspireret til at skrive en bog om mænd til kvinder, fordi jeg opdagede nogle ting om mig selv og om, hvorfor jeg ofte blev tavs og indebrændt i forhold til en kæreste.

Bogen udkom i 1999, og første oplag var udsolgt på én dag. Min redaktør ringede og græd, fordi boghandlerne ville købe flere bøger, men ikke kunne komme til det. Bogen endte med at sælge mere end 60.000 eksemplarer.

Mange år senere holdt bogen langsomt op med at være en sællert, og jeg opkøbte stilfærdigt restoplaget og tænkte: ”Nåh, det var så det fantastiske eventyr”.

Men jeg tog fejl. Bogen ville ikke dø. Forlaget kontaktede mig og spurgte, om jeg ville lade bogen udkomme som e-bog. Det var jeg frisk på, men læserne var i starten mere skeptiske. Selv om e-bogen var billigere end papirbogen, ville de fleste have ’en rigtig bog’, som de sagde, når de kontaktede mig for at købe Vejen til mandens hjerte.

Sådan gik et par år, og for godt et år siden stoppede de e-bogs-kritiske røster. Noget er helt tydeligt, men stilfærdigt ’breaket’ hos læserne. Pludselig er der flere købere. Det er kommet snigende. Og med en bog som Vejen til mandens hjerte passer det sikkert mange udmærket, at de ikke behøver at have den liggende fremme på natbordet, men altid har den ved hånden på telefonen. Så man lige kan pluklæse lidt, når man er desperat over ikke at kunne forstå, hvad der foregår i den sikreste af alle verdens bankbokse – en mands hjerne.

Martin Østergaard, f. 1962, har i de seneste 20 år haft praksis i København som psykoterapeut med speciale i parterapi. Han er forfatter til 8 bøger om kvinder, mænd, familie og personlig udvikling. www.martinøstergaard.dk.

 

Arbejder med e-bøger, lydbøger, apps, streaming, nye forretningsmodeller og al den slags. Finder gammelt guld og genudgiver det digitalt. Jeg har desuden en skummel fortid på Gyldendal og Politiken. Driver i fritiden Klimadebat.dk, hvor jeg prøver at få 1500 rødglødende debattører til ikke at flå hovederne af hinanden. Uddannet i litteraturvidenskab. jbr@lrforlag.dk.