Sarah Engells VALGET er fyldt med musik – her får du forfatterens egen playliste til romanen.
–» Du kan hente hele playlisten på Spotify lige her, og herunder kan du læse Sarah Engells forklaring på, hvorfor de forskellige numre er en del af VALGET.
Michael Jackson: Man in the mirror
Dette nummer er en slags bouillonterning af Valgets overordnede præmis: Al forandring starter i det enkelte menneske. Jeg har hørt nummeret rigtig meget, mens jeg skrev, som en måde lynhurtigt at tune mig ind på Xenias følelser og temperament. Det er med tiden blevet et slags soundtrack til bogen, ikke mindst fordi jeg lod Xenia få det som ringetone på sin telefon, hvilket betyder, at det ofte møver sig ind i handlingen og afbryder samtaler, indre tanker osv. Det var sjovt at lege med, hvornår telefonen begyndte at ringe og dermed kommenterede på noget af det, der var i gang.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=PivWY9wn5ps[/embedyt]
Kevin Mark Trail: Hope star
Helt fra første udkast var stjerner et gennemgående symbol i historien, og jeg har gennemtrawlet både YouTube og Spotify for musik, der indeholdt stjerner. I den forbindelse stødte jeg på Hope star, som jeg syntes passede perfekt til min historie, og da jeg ikke kunne opspore sangteksten noget sted, skrev jeg til Kevin Mark Trail himself:
“Hiya Sarah. Thanks for reaching out, and listening to my music. Sounds fantastic, look forward to hear how the book all unfolds. Here are the lyrics below. Thanks for getting in touch. Have a great day.”
Vi endte med at sende flere beskeder frem og tilbage om musik og skrift. Mit researcharbejde til VALGET har bragt mig i kontakt med flere mennesker end nogen anden af mine tidligere bøger, og jeg er gang på gang blevet overvældet over folks hjælpsomhed og åbenhed, hvilket har været meget opløftende, når nu VALGET i høj grad handler om manglende lyst til at række ud og hjælpe.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=LWTQz_MSkOY[/embedyt]
Moby: We are all made of stars
Alting er skabt af stjernestøv og ord, siger Sindbad Søfareren, og det er ikke kun for at trøste Lilas, det er også en smuk, videnskabelig sandhed. Prøv bare at google mennesker er skabt af stjernestøv. Midt i mørket, bliver himlens stjerner et billede på håb og lys, på et evigt kredsløb, på en højere mening, og det er der brug for, både i en roman og et liv. Som Lilas’ far udtrykker det i et senere kapitel: “Nogle gange dør selv de klareste stjerner. Det er ligesom blomster og græsstrå og dagslys. Noget må forsvinde, for at noget nyt kan vokse frem. Lytter du? Når en stor stjerne kollapser, hedder det en supernova. Flot ord, ikke? Stjernens indre bliver kastet ud i rummet med stor fart og bliver til nye stjerner. Vidste du, at både jorden og menneskene er lavet af supernovaeksplosioner? Hver gang noget dør, er der noget nyt, der skabes. Kig i din tegneblok. Alt hvad du har mistet, er blevet til ord. Fortællinger er det, der binder mennesker sammen. De får os til at leve evigt ligesom stjernestøv.”
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=x1rFAaAKpVc[/embedyt]
–» Hent hele playlisten på Spotify lige her
Big D (feat. Hersh): Change the world
Dette nummer optræder i en scene, hvor vi får lov at høre Lilas’ storebrors stemme; en ung mand, der med sorg og vrede er vidne til krigen i sit hjemland. Storebroren skriver en regeringskritisk artikel, dedikeret til sin lillesøster. Ingen tør dog at trykke den, og kort efter bliver han dræbt af regeringens soldater. Det lykkes Xenia at få fat i artiklen. Den bliver oversat og læst op i dansk radio, hvorefter dette nummer, Change the world, bliver spillet. Storebrorens stemme og al den vrede, sorg og afmagt den rummer, minder på mange måder om Big D’s stemme i dette nummer. På den måde får sangen lov at danne en slags efterklang til storebrorens ord, så hans stemme lever videre efter hans død. Det er samtidig det nummer, der mest konkret handler om krigen i Syrien.
Prince: Purple rain
“De bedste dør før tid,” siger Alexander, da Purple Rain bliver spillet i bilradioen. Det er på et tidspunkt i historien, hvor Xenia for første gang bliver i tvivl om sit politiske engagement, og kommentaren peger selvfølgelig ikke kun på Prince, men i høj grad også på Xenia. Der er noget melankolsk over nummeret, som passer godt til den følelse, Xenia har lige her.
VALGET foregår i vinterhalvåret. I Danmark falder sneen og pakker landet ind i vat og følelseskulde. I Syrien falder bomberne og farver jorden rød. Tårer falder, stjerner falder, mennesker falder – og jeg syntes, der var en fin, poetisk parallel til denne melankolske, purple rain, der falder.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=TvnYmWpD_T8[/embedyt]
Rachel Platten: Fight song
“Like a small boat on the ocean, sending big waves into motion.” Sådan starter dette nummer, og for mig blev de linjer et billede på, hvordan en flygtningebåd i Middelhavet kan få betydning for en dansker mange kilometer derfra, på samme måde som en sommerfugls vingeslag på den ene side af kloden, siges at kunne starte en orkan på den anden side.
Mens Purple Rain symboliserer Xenias tvivl og melankoli, symboliserer dette nummer hendes vilje og kampgejst. I bogen optræder nummeret til en fest, hvor Xenia føler sig max ovenpå og sikker på, at alting vil lykkes. Nummeret har et fedt skift fra noget skrøbeligt og stille til noget kraftfuldt og trodsigt – hvilket på mange måder kendetegner Xenias udvikling.
Undervejs blev nummeret også til min egen skrive-fight song. Det kræver en hel del kampgejst at komme i mål med en lang roman, så jeg bruger ofte musik som en måde at genoplade skrive-energien og skrive-selvtilliden. Under arbejdet med VALGET var Rachel Plattern’s Fight song min foretrukne genopladningssang.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=xo1VInw-SKc[/embedyt]
Ellie Goulding: Something in the way you move
Dette nummer ligger i forlængelse af det foregående. Xenia er som sagt til fest og sikker på, at alt vil lykkes. Men midt i festeuforien, skifter DJ’en plade, og disse linjer kommer ud af højttalerne: “But tonight I’m gonna lose it all. Playing with fire, I was the first to fall.”
Her er det selvfølgelig forfatteren, der har stillet sig bag DJ-pulten for at signalere til den opmærksomme læser, at lige om lidt vender det.
Få linjer efter kommer der et nyt tegn, da Sandra siger: “Det bliver stort fra nu af. Jeg kan mærke det. Fra i aften. Der går det kun den her vej.” Hun peger op i luften, men snubler i det samme, så fingeren vender nedad, og Sandra falder – som et forvarsel om, at Xenia også snart vil falde.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=D0_GWTy9FEM[/embedyt]
Bob Sinclair: Love generation
Hvis Etisk Ungdom var en sang, hvilken sang ville de så være? Bob Sinclair: Love generation! Her kommer en ny generation, der ønsker at gøre tingene anderledes end de voksne, der lige nu har skabt en verden med krig, ufred og lidelser. Sangen er så fuld af optimisme og kærlighed og en stærk tro på, at hvis bare vi er gode mod hinanden, kan alt lade sig gøre. Der er noget uskyldsrent over nummeret, som passer perfekt til den fest, der indleder bogen, hvor Xenia lige er blevet valgt som formand, og hvor hun er opfyldt af en idealisme, der endnu ikke er blevet forplumret af virkelighedens kompleksitet, spin, etiske dilemmaer – og hendes egen tørst efter succes.
–» Hent hele playlisten på Spotify lige her
Rihanna: Music of the sun
Da jeg gik i gang med at researche, var det min ambition at lære Syrien at kende, ikke kun som krigsområde, men også som land. I mine samtaler med syrere, har jeg derfor stillet en masse spørgsmål à la: Hvilken type tegnefilm ser børnene? Hvilken mad spiser man? Og – selvfølgelig – hvilken musik hører man? Rihanna blev nævnt som et af de store, populære navne, og derfor skulle hun selvfølgelig med i min bog. Jeg har kigget hendes mange sangtekster igennem, og faldt til sidst for dette nummer, hvor disse fine linjer indgår: “Close your eyes, let the rhythm take you there. Doesn’t matter who you are or where you’re from. Come and dance to the music of the sun.” Jeg lader Lilas møde musikken gennem sin mor. For at bryde klichéen om den syriske kvinde med tørklæde, er hun en type, der – trods sin mands bekymringer – fyrer op for musikken og danser vildt rundt i stuen derhjemme – selv på tidspunkter, hvor de burde være stille og gemme sig for krigen. På den måde bliver musikken, ligesom stjernerne, et billede på håb, mod og livskraft. Mens Lilas’ far åbner stjernehimlen for sin datter, åbner moren musikken.
Rolling Stones: Wild horses
Alexander introducerer Xenia på den politiske scene som Etisk Partis “Dark horse”. Hestemetaforen går igen i forskellige former i hans retorik såsom “arbejdshest”, “spille på to heste”, “at galopere ind over målstregen” osv. Rolling Stones’ Wild Horses optræder på et tidspunkt, hvor Xenia har løsrevet sig fra det politiske univers og er blevet en “wild horse” – hvilket yderligere understreges af, at sangen bliver spillet, mens hun kører alene i sin bil – på vej mod det ukendte og potentielt farlige.
Den opmærksomme læser vil bemærke, at Xenias modstander Vinca har sit hår sat op i en HESTEhale. Hvilket kunne give et hint om, hvilken af de to unge kvinder, der i virkeligheden passer bedst ind i det politiske hestevæddeløb.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=SQTHB4jM-KQ[/embedyt]
Queen: We are the champions
Dette nummer er på mange måder en kliché, men at stå som en gruppe og skråle med på det efter at have ydet en stor fælles præstation, taler til noget dybt inde i urhjernen. Mennesket er et flokdyr. Det er vores styrke, for i fællesskab er vi stærkere. Men det er også vores svaghed, for nogle gange taler vores længsel efter at være en del af en gruppe højere end vores mavefornemmelse. Det skal man ikke lede længe i verdenshistorien for at finde eksempler på.For at sætte Xenia under maksimalt pres, lader jeg hende stå lige midt i Queens ikoniske nummer, lige midt i den ultimative fællesskabsfølelse, da telefonen ringer – og tvinger hende til at vælge mellem succes og samvittighed.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=04854XqcfCY[/embedyt]
–» Hent hele playlisten på Spotify lige her
Sarah Engells VALGET er fyldt med musik – her får du forfatterens egen playliste til romanen.
–» Du kan hente hele playlisten på Spotify lige her, og herunder kan du læse Sarah Engells forklaring på, hvorfor de forskellige numre er en del af VALGET.
Michael Jackson: Man in the mirror
Dette nummer er en slags bouillonterning af Valgets overordnede præmis: Al forandring starter i det enkelte menneske. Jeg har hørt nummeret rigtig meget, mens jeg skrev, som en måde lynhurtigt at tune mig ind på Xenias følelser og temperament. Det er med tiden blevet et slags soundtrack til bogen, ikke mindst fordi jeg lod Xenia få det som ringetone på sin telefon, hvilket betyder, at det ofte møver sig ind i handlingen og afbryder samtaler, indre tanker osv. Det var sjovt at lege med, hvornår telefonen begyndte at ringe og dermed kommenterede på noget af det, der var i gang.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=PivWY9wn5ps[/embedyt]
Kevin Mark Trail: Hope star
Helt fra første udkast var stjerner et gennemgående symbol i historien, og jeg har gennemtrawlet både YouTube og Spotify for musik, der indeholdt stjerner. I den forbindelse stødte jeg på Hope star, som jeg syntes passede perfekt til min historie, og da jeg ikke kunne opspore sangteksten noget sted, skrev jeg til Kevin Mark Trail himself:
“Hiya Sarah. Thanks for reaching out, and listening to my music. Sounds fantastic, look forward to hear how the book all unfolds. Here are the lyrics below. Thanks for getting in touch. Have a great day.”
Vi endte med at sende flere beskeder frem og tilbage om musik og skrift. Mit researcharbejde til VALGET har bragt mig i kontakt med flere mennesker end nogen anden af mine tidligere bøger, og jeg er gang på gang blevet overvældet over folks hjælpsomhed og åbenhed, hvilket har været meget opløftende, når nu VALGET i høj grad handler om manglende lyst til at række ud og hjælpe.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=LWTQz_MSkOY[/embedyt]
Moby: We are all made of stars
Alting er skabt af stjernestøv og ord, siger Sindbad Søfareren, og det er ikke kun for at trøste Lilas, det er også en smuk, videnskabelig sandhed. Prøv bare at google mennesker er skabt af stjernestøv. Midt i mørket, bliver himlens stjerner et billede på håb og lys, på et evigt kredsløb, på en højere mening, og det er der brug for, både i en roman og et liv. Som Lilas’ far udtrykker det i et senere kapitel: “Nogle gange dør selv de klareste stjerner. Det er ligesom blomster og græsstrå og dagslys. Noget må forsvinde, for at noget nyt kan vokse frem. Lytter du? Når en stor stjerne kollapser, hedder det en supernova. Flot ord, ikke? Stjernens indre bliver kastet ud i rummet med stor fart og bliver til nye stjerner. Vidste du, at både jorden og menneskene er lavet af supernovaeksplosioner? Hver gang noget dør, er der noget nyt, der skabes. Kig i din tegneblok. Alt hvad du har mistet, er blevet til ord. Fortællinger er det, der binder mennesker sammen. De får os til at leve evigt ligesom stjernestøv.”
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=x1rFAaAKpVc[/embedyt]
–» Hent hele playlisten på Spotify lige her
Big D (feat. Hersh): Change the world
Dette nummer optræder i en scene, hvor vi får lov at høre Lilas’ storebrors stemme; en ung mand, der med sorg og vrede er vidne til krigen i sit hjemland. Storebroren skriver en regeringskritisk artikel, dedikeret til sin lillesøster. Ingen tør dog at trykke den, og kort efter bliver han dræbt af regeringens soldater. Det lykkes Xenia at få fat i artiklen. Den bliver oversat og læst op i dansk radio, hvorefter dette nummer, Change the world, bliver spillet. Storebrorens stemme og al den vrede, sorg og afmagt den rummer, minder på mange måder om Big D’s stemme i dette nummer. På den måde får sangen lov at danne en slags efterklang til storebrorens ord, så hans stemme lever videre efter hans død. Det er samtidig det nummer, der mest konkret handler om krigen i Syrien.
Prince: Purple rain
“De bedste dør før tid,” siger Alexander, da Purple Rain bliver spillet i bilradioen. Det er på et tidspunkt i historien, hvor Xenia for første gang bliver i tvivl om sit politiske engagement, og kommentaren peger selvfølgelig ikke kun på Prince, men i høj grad også på Xenia. Der er noget melankolsk over nummeret, som passer godt til den følelse, Xenia har lige her.
VALGET foregår i vinterhalvåret. I Danmark falder sneen og pakker landet ind i vat og følelseskulde. I Syrien falder bomberne og farver jorden rød. Tårer falder, stjerner falder, mennesker falder – og jeg syntes, der var en fin, poetisk parallel til denne melankolske, purple rain, der falder.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=TvnYmWpD_T8[/embedyt]
Rachel Platten: Fight song
“Like a small boat on the ocean, sending big waves into motion.” Sådan starter dette nummer, og for mig blev de linjer et billede på, hvordan en flygtningebåd i Middelhavet kan få betydning for en dansker mange kilometer derfra, på samme måde som en sommerfugls vingeslag på den ene side af kloden, siges at kunne starte en orkan på den anden side.
Mens Purple Rain symboliserer Xenias tvivl og melankoli, symboliserer dette nummer hendes vilje og kampgejst. I bogen optræder nummeret til en fest, hvor Xenia føler sig max ovenpå og sikker på, at alting vil lykkes. Nummeret har et fedt skift fra noget skrøbeligt og stille til noget kraftfuldt og trodsigt – hvilket på mange måder kendetegner Xenias udvikling.
Undervejs blev nummeret også til min egen skrive-fight song. Det kræver en hel del kampgejst at komme i mål med en lang roman, så jeg bruger ofte musik som en måde at genoplade skrive-energien og skrive-selvtilliden. Under arbejdet med VALGET var Rachel Plattern’s Fight song min foretrukne genopladningssang.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=xo1VInw-SKc[/embedyt]
Ellie Goulding: Something in the way you move
Dette nummer ligger i forlængelse af det foregående. Xenia er som sagt til fest og sikker på, at alt vil lykkes. Men midt i festeuforien, skifter DJ’en plade, og disse linjer kommer ud af højttalerne: “But tonight I’m gonna lose it all. Playing with fire, I was the first to fall.”
Her er det selvfølgelig forfatteren, der har stillet sig bag DJ-pulten for at signalere til den opmærksomme læser, at lige om lidt vender det.
Få linjer efter kommer der et nyt tegn, da Sandra siger: “Det bliver stort fra nu af. Jeg kan mærke det. Fra i aften. Der går det kun den her vej.” Hun peger op i luften, men snubler i det samme, så fingeren vender nedad, og Sandra falder – som et forvarsel om, at Xenia også snart vil falde.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=D0_GWTy9FEM[/embedyt]
Bob Sinclair: Love generation
Hvis Etisk Ungdom var en sang, hvilken sang ville de så være? Bob Sinclair: Love generation! Her kommer en ny generation, der ønsker at gøre tingene anderledes end de voksne, der lige nu har skabt en verden med krig, ufred og lidelser. Sangen er så fuld af optimisme og kærlighed og en stærk tro på, at hvis bare vi er gode mod hinanden, kan alt lade sig gøre. Der er noget uskyldsrent over nummeret, som passer perfekt til den fest, der indleder bogen, hvor Xenia lige er blevet valgt som formand, og hvor hun er opfyldt af en idealisme, der endnu ikke er blevet forplumret af virkelighedens kompleksitet, spin, etiske dilemmaer – og hendes egen tørst efter succes.
–» Hent hele playlisten på Spotify lige her
Rihanna: Music of the sun
Da jeg gik i gang med at researche, var det min ambition at lære Syrien at kende, ikke kun som krigsområde, men også som land. I mine samtaler med syrere, har jeg derfor stillet en masse spørgsmål à la: Hvilken type tegnefilm ser børnene? Hvilken mad spiser man? Og – selvfølgelig – hvilken musik hører man? Rihanna blev nævnt som et af de store, populære navne, og derfor skulle hun selvfølgelig med i min bog. Jeg har kigget hendes mange sangtekster igennem, og faldt til sidst for dette nummer, hvor disse fine linjer indgår: “Close your eyes, let the rhythm take you there. Doesn’t matter who you are or where you’re from. Come and dance to the music of the sun.” Jeg lader Lilas møde musikken gennem sin mor. For at bryde klichéen om den syriske kvinde med tørklæde, er hun en type, der – trods sin mands bekymringer – fyrer op for musikken og danser vildt rundt i stuen derhjemme – selv på tidspunkter, hvor de burde være stille og gemme sig for krigen. På den måde bliver musikken, ligesom stjernerne, et billede på håb, mod og livskraft. Mens Lilas’ far åbner stjernehimlen for sin datter, åbner moren musikken.
Rolling Stones: Wild horses
Alexander introducerer Xenia på den politiske scene som Etisk Partis “Dark horse”. Hestemetaforen går igen i forskellige former i hans retorik såsom “arbejdshest”, “spille på to heste”, “at galopere ind over målstregen” osv. Rolling Stones’ Wild Horses optræder på et tidspunkt, hvor Xenia har løsrevet sig fra det politiske univers og er blevet en “wild horse” – hvilket yderligere understreges af, at sangen bliver spillet, mens hun kører alene i sin bil – på vej mod det ukendte og potentielt farlige.
Den opmærksomme læser vil bemærke, at Xenias modstander Vinca har sit hår sat op i en HESTEhale. Hvilket kunne give et hint om, hvilken af de to unge kvinder, der i virkeligheden passer bedst ind i det politiske hestevæddeløb.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=SQTHB4jM-KQ[/embedyt]
Queen: We are the champions
Dette nummer er på mange måder en kliché, men at stå som en gruppe og skråle med på det efter at have ydet en stor fælles præstation, taler til noget dybt inde i urhjernen. Mennesket er et flokdyr. Det er vores styrke, for i fællesskab er vi stærkere. Men det er også vores svaghed, for nogle gange taler vores længsel efter at være en del af en gruppe højere end vores mavefornemmelse. Det skal man ikke lede længe i verdenshistorien for at finde eksempler på.For at sætte Xenia under maksimalt pres, lader jeg hende stå lige midt i Queens ikoniske nummer, lige midt i den ultimative fællesskabsfølelse, da telefonen ringer – og tvinger hende til at vælge mellem succes og samvittighed.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=04854XqcfCY[/embedyt]
–» Hent hele playlisten på Spotify lige her
Andre læste også: