Indefra

Tendens: Tid til fordybelse?

Tendens: Tid til fordybelse?

Vi bliver mødt af skærme snart sagt alle steder; i bussen og S-toget bliver vi fodret med hurtige overskrifter og nyheder, reklamesøjler fylder godt op i det offentlige rum – nu også i stigende grad som skærme. Og desuden: så har vi jo også næsten allesammen vores egne skærme med, som fodrer os med breaking fra nyhedssites og sociale medier via push-beskeder og RSS-feeds. Strømmen af løsreven information, hurtige nyheder og infotainment synes endeløs.

Men sideløbende er en anden bevægelse også blevet gradvist tydeligere. En bevægelse mod mere indhold, mere baggrund og mere fordybelse.

The Atavist

Allerede i 2011 grundlagde tre visionære newyorkere hjemmesiden og online-magasinet The Atavist.  På det tidspunkt var den generelle konsensus i medieverdenen, at ’the end of the attention span’ var over os – og at ’the death of longform’ var nært forestående.

the Atavist magazine landing page

The Atavist gik stik imod dén konsensus. Fra deres hovedkvarter i Brooklyn søsatte de et web-koncept med det mål at skabe en platform for længere, sammenhængende og gennemarbejdede historier – ofte med innovative tilføjelser som film, interaktive elementer som en del af fortællingerne. Og som et udstillingsvindue for denne platform skabte de samtidig magasinet: The Atavist Magazine.

Både platform og magasin blev massive succeser med ikke blot titusindvis af læsere og brugere, men massiv omtale og forskellige typer af skulderklap, også fra den mediebranche, der havde spået dem en tvivlsom fremtid. The Atavist Magazine vandt i 2015 som det første rent netbaserede medie en pris for bedste featureartikel, og flere af magasinets artikler er blevet købt med henblik på filmatisering.

Zetland

En dansk pendant fulgte hurtigt trop. I 2012 grundlagde en gruppe danske journalister det digitale hybrid-medie Zetland og begyndte at publicere såkaldte ’journalistiske singler’, som de selv definerede som: ”lange, velfortalte featurehistorier om alt, fra pop til politik”. Formatet ’single’ skal forstås som en tekst, der er længere end en avisartikel, men kortere end en bog.

Zetland landing page

Zetland havde fra start allieret sig med nogle af landets bedste skribenter og fik hurtigt succes. Og trods branchens dommedagsprofetier lever Zetland fint også i dag, hvor de har lagt konceptet om til daglig nyhedsdækning – men med blot 2-5 længere historier hver dag.

Long form’ synes altså på ingen måde at være afgået ved døden, som branchen spåede. Noget i de længere formater trækker stadig. Og den tendens gælder ikke kun for de skrevne medier.

TV-serier og podcast

Herhjemme er det nok de færreste, der ikke opdager, når Netflix eller HBO lancerer et nyt afsnit eller en ny sæson af en af deres populære serier – og det, selvom serierne er nået til 5. eller 6. sæson. Når man kommer på arbejde dagen efter sæsonstart på fx House of Cards eller Game of Thrones er det ikke vanskeligt at få flash-backs til dengang DR havde monopol på tv-signalet, og man var den eneste i klassen, der ikke havde set seneste afsnit af julekalenderen… (Og det er egentlig sjovt, ikke? Netop som konsensus tilsiger, at flow-tv er ved at udånde, så begynder mekanismerne omkring on-demand-tv at minde om dets storhedstid – – men det er en anden historie!)

Serial landing page

I radiolandskabet er det nok især det amerikanske kult-radioprogram This American Life, der bør fremhæves, når vi taler long form. De lancerede i 2014 podcast-serien Serial, som i en hel sæson forfulgte en enkelt historie fra det virkelige liv. Seriens 12 afsnit á ca. en time må, ligesom de tilsyneladende uendelige tv-serier, siges at udfordre det ’attention span’, branchen dømte ude. Men Serials anden sæson er netop færdiggjort, og en tredje er efter sigende lige på trapperne. Første sæson lå nummer et på iTunes allerede før lanceringen – og bevarede en toppplacering på listen I lang tid efter at første sæson var afsluttet. Og så slog den i øvrigt rekord ved at nå fem millioner downloads i iTunes hurtigere end nogen anden podcast tidligere.

Danske Third Ear er det bedste (og i lang tid: det eneste) hjemlige eksempel på succesfulde podcasts. De satsede, helt fra begyndelsen i 2009, på timelange programmer, der afsøgte en enkelt historie – og ligesom Serial: ofte en historie fra det virkelige liv eller en tematik belyst fra forskellige vinkler, som historien om ”Farfars to liv” eller den utrolige historie om manden med de mange alias’er, som blev præsenteret i ”Rieper Holm Sagen”.

thirdear

Flere spillere er kommet til siden, en af de seneste er Radio24syv’s føljeton om Den brændende mand – som pt. er ved at blive lavet til en bog. Den omvendte bevægelse ses i øvrigt også: Third Ear har i samarbejde med Politiken for nylig ladet Jakob Sheikhs historie om en af de danske Syrienskrigere – kendt fra avisens spalter, men også fra hans bestseller ”Danmarks børn i hellig krig” – inspirere til en podcast i fire afsnit.

Altså

Noget tyder altså på, at vi midt i det endeløse nyhedsflow faktisk stadig gerne vil have – eller stadig har brug for – hvad man kunne kalde Den Store Historie. Altså: historier, der indeholder mere baggrund, større overblik, flere nuancer og detaljer. Og giver os mere indblik og større mulighed for fordybelse.

Og desuden er der noget der tyder på, at vi samler på historier, som vi kan deles om, være fælles om, samles om, tale om – fx når vi kommer på arbejde uden at have sovet, fordi vi lige skulle nå at se hele den nye sæson af House of Cards, så vi kan snakke med over frokosten.

Det sjove er, at alt det her med nuancer, fordybelse og noget at samles om, det er noget, som bøger alle dage har kunnet…

Men hey, ved du, hvad det ekstrasmarte ved alle disse nye longform-formater er? De fleste af dem er super kompatible til den smartphone, du alligevel har i lommen. Så næste gang, du ser en hel togvogn fuld af folk, der glor på hver sin smartphone med lyttebøfferne på, så lad være med (ligesom mig) at dømme dem alle for easy-listening-facebook-overfladiskhed. Måske er de i færd med at læse en virkelig godt gennemarbejdet journalistisk bog. Eller en klog ’single’. Eller at streame en god, lang lydbog, en spændende radioføljeton eller en podcast…

Og husk så (også) at læse nogle flere bøger!


Læs (og hør) mere:

atavist.com samt magazine.atavist.com

zetland.dk

serialpodcast.org (samt: thisamericanlife.org)

thirdear.dk


Husk, at du også kan tage bøger med på din smartphone. Hent fx en lydbog hos storytel, en ebog hos saxo, stream begge dele herfra – eller hent en af Zetlands singler hos riidr.

Og hvis du vil dele din læseoplevelse med andre, så find os på facebook, skriv en anmeldelse på goodreads – og følg med her på bloggen.

Bonusinfo:

Det amerikanske debutant-fænomen, Garth Risk Hallberg, fortæller i interviewet her, hvordan han, inspireret af især HBO-kultserien ”The Wire”, med sin debutroman ønskede at: ”reclaim the long-story form from television” (Og læs mere om Garth’s bog her).

Kronisk bogelsker med gang i minimum fem bøger ad gangen. Har tilsvarende kronisk mangel på plads i reolen. Har haft fornøjelsen af at anbefale bøger til læserne i de godt tretten år, jeg har arbejdet i bogbranchen.