Anderledes med drenge er en stærk fortælling om kærlighed, venskab og homoseksualitet som ung mand. Om hvordan man åbner op og er ærlig overfor sig selv og sine omgivelser. Bogens illustrator Tea Bendix fortæller her om arbejdet med teksten.
”Det tager rigtig lang tid at føle sig ind på sådan en tekst. Det er ikke bare noget, man lige gør over en eftermiddag. Der skal læses lidt, tegnes lidt, den skal lægges lidt væk, man skal komme tilbage til det og forstå, at det skal kasseres og helst også destrueres, og laves om igen.”
Efter to år er hendes passionsprojekt endelig færdigt. Tea Bendix’ bløde og yndefulde illustrationer lavet med blyantstreg pryder siderne i novellen Anderledes med drenge, der er skrevet af den berømte Young Adult-forfatter Patrick Ness.
”Jeg har arbejdet frem og tilbage med tegningerne. Samtidig har jeg også skulle skabe en følelse af, at de her figurer flytter sig rigtig meget.
Så det var også noget med rent grafisk at skabe en forvandling hos personerne, og det krævede bare så meget overblik, og det kan man simpelthen ikke gøre hurtigt,” siger Tea Bendix.
Nogle ting er bare anderledes med drenge
Anderledes med drenge handler om de fire barndomsvenner, Ant, Charlie, Jack og Freddie, der engang var uadskillelige. Nu er de på vej til at blive voksne, og intet er længere så simpelt, som det var, da de var børn.
Det er en historie, der handler om at vokse op og være usikker på sig selv, men også om meningen med venskab, kærlighed og ærlighed.
Bogen tager fat i ungdommens problematikker fra de unge drenges synspunkt og kredser om forskellige emner som homoseksualitet, venskab og ærlighed. Og om hvordan nogle ting bare er anderledes med drenge.
Forfatteren Patrick Ness fremhæver det elegant ved at overstrege ord i teksten.
Ved at overstrege en del af ordene og rent faktisk udlade en del af teksten, inviterer Patrick Ness læseren til at tage en aktiv rolle i teksten og selv udfylde hullerne. Som Tea Bendix fortæller det:
”Der er tre lag tegninger i bogen, og derfor er det sådan en vild bog. Der er Patrick Ness, vidunderlige, beskrivende sprog, som maler skolen, drengene, vennerne og læreren op, og han har illustreret den selv ved at overstrege store dele af teksten, så læseren begynder at blive illustrator.
Så jeg er kun den sekundære illustrator, da det er læseren, der er den vigtigste illustrator, og som skaber alle de her billeder i hovedet,” fortæller Tea Bendix.
Følelsen er vigtigere end udseendet
Inspirationen bag tegningerne opstod, da Tea Bendix gennemgik nogle gamle Croquis-tegninger, hun havde tegnet. Tegninger havde den rette mængde af blødhed og sårbarhed over sig og var perfekte til vise kroppen frem.
”Jeg arbejdede bevidst med den her følelse af, at de har så meget en facade ud ad til, men jeg tror også de føler sig afklædt med tøj på. Jeg tror, at de har en stor kropslighed med sig, selvom de er klædt på, og vi ser dem i daglige situationer, så er der også den der følelse af at være en krop.
Den der følelse af, at nu sidder vi sammen og laver lektier, efter vi lige har været tæt sammen. Den følelse prøvede jeg, om jeg kunne etablere.
Følelsen af at man går lidt i opløsning, hvis man sætter skulderen mod hinanden, at man bliver til ét, at man husker berøringen, det er sådanne nogle ting jeg har prøvet at se, om jeg kunne tegne,” siger Tea Bendix.
”Det vigtigste har været at sætte fokus på fortællingen og glemme alt om teknikker og glemme alt om at gøre mig ”lækker” for Patrick Ness med mine tegninger. Jeg skulle bare fortælle denne her helt fantastiske historie og ikke være dygtig. Det var faktisk rigtig vigtigt.”
Hvad mener du med ”ikke være dygtig”?
”En del af opgaven ved at illustrere sådan en stor forfatter er at koncentrere sig meget om ikke blive forfjamsket, fordi jeg kunne godt tænke, at nu skulle jeg virkelig vise, hvor teknisk dygtig jeg er.
Vise, at jeg kunne tegne fuldstændig rigtigt, tegne en hånd lige som en hånd er, men det er jo ikke det der er vigtigt for historien. Det vigtige er, at du kan mærke den hånd, at du kan huske, at du engang har taget sådan en hånd.
Jeg håber, at det er det, jeg har skabt. At jeg kan etablere en erindring om, at du engang har haft en tæt relation til et andet menneske, uanset kønnet,” siger Tea Bendix.
Denne kunne blive lavet på fem forskellige måder
Tea Bendix brugte en del tid på at finde det rette udtryk i sine illustrationer. Hvordan skulle det se ud, hvordan skulle de forskellige karakterer se ud, hvilket materiale skulle de skabes ud af.
Spørgsmål, som i sidste ende kunne give et helt andet udtryk til teksten. Hun besluttede sig til sidst at gå helt tilbage til rødderne. The basics. Blyanten.
”Blyantstregen er simpelthen så ærlig. Måske fordi vi alle sammen har prøvet at bruge den, så vi intuitivt kan aflæse, hvad der er på spil i en streg. Noget af det, jeg synes er meget vigtigt ved tegninger, er, at man kan se tegnerens tvivl, fordi det er den, der er interessant.
Hele min afsøgning af det her univers, hvad er det for en dreng, hvad tænker han på, hvor er han henne, hvordan har han det med de andre drenge.
Blyanten nulrer rundt og undersøger: skal han være lidt mere rank, skal han falde lidt sammen, alle de der små bitte ting kan skabes med en lille streg fra en blyant. Og jeg er sikker på, at selv det utrænede øje intuitivt mærker, hvad der er på spil i sådan en tegning,” fortæller Tea Bendix.
I lang tid var hun lidt forbeholden om, hvorvidt hun faktisk skulle illustrere historien. Den var allerede perfekt, som den var. Ikke mindst, fordi Patrick Ness’ overstregninger sørgede for, at man jo selv illustrerer den i sit hoved.
Så hvad skal Teas illustrationer og tegninger bidrage til en allerede perfekt historie?
”Tegningerne skal bidrage med følelserne. Introducere miljøet, introducere fire drenge, lære dig dem at kende, vise dem og deres omgivelserne frem. I starten syntes jeg kun, at jeg kunne ødelægge den.
Men jeg tror faktisk, at jeg giver noget, som handler om netop alle stemningerne mellem drengene. Et bud på hvad det kunne være. Jeg kunne lige så godt illustrere den igen, og gøre det på en helt anden måde.
Det er det, der viser, at det er sådan en god tekst. Jeg kunne lave fem andre versioner med forskellige illustrationer og forskellig streg. Men jeg valgte blyanten. Og blødheden,” siger Tea Bendix.
I starten syntes du kun, at du kunne ødelægge teksten. Føler du, at du har ødelagt den?
Nej, det gør jeg faktisk ikke. Det var et sjovt spørgsmål. Jeg tror, at jeg i bedste fald har åbnet den lidt, så drenge, der måske ellers ikke ville læse en bog, får et redskab til at komme ind i teksten.
Og jeg tror at jeg har visualiseret noget universelt om følelser og kærlighed, og hvordan det føles at have en krop.”
En fortælling om den første gang, om at finde sin seksualitet og at finde sig selv.
De fire barndomsvenner Ant, Charlie, Jack og Freddie var engang uadskillelige. Men nu er de næsten voksne – og intet er længere så enkelt, som det plejede at være.
Anderledes med drenge er skrevet af Patrick Ness og illustreret af Tea Bendix. Bogen er en del af Carlsens billednoveller, der er gribende, illustrerede historier til unge.
Anderledes med drenge er en stærk fortælling om kærlighed, venskab og homoseksualitet som ung mand. Om hvordan man åbner op og er ærlig overfor sig selv og sine omgivelser. Bogens illustrator Tea Bendix fortæller her om arbejdet med teksten.
”Det tager rigtig lang tid at føle sig ind på sådan en tekst. Det er ikke bare noget, man lige gør over en eftermiddag. Der skal læses lidt, tegnes lidt, den skal lægges lidt væk, man skal komme tilbage til det og forstå, at det skal kasseres og helst også destrueres, og laves om igen.”
Efter to år er hendes passionsprojekt endelig færdigt. Tea Bendix’ bløde og yndefulde illustrationer lavet med blyantstreg pryder siderne i novellen Anderledes med drenge, der er skrevet af den berømte Young Adult-forfatter Patrick Ness.
LÆS OGSÅ: Når virkeligheden rammer. Kom er en flow-rimet fortælling om venskab
”Jeg har arbejdet frem og tilbage med tegningerne. Samtidig har jeg også skulle skabe en følelse af, at de her figurer flytter sig rigtig meget.
Så det var også noget med rent grafisk at skabe en forvandling hos personerne, og det krævede bare så meget overblik, og det kan man simpelthen ikke gøre hurtigt,” siger Tea Bendix.
Nogle ting er bare anderledes med drenge
Anderledes med drenge handler om de fire barndomsvenner, Ant, Charlie, Jack og Freddie, der engang var uadskillelige. Nu er de på vej til at blive voksne, og intet er længere så simpelt, som det var, da de var børn.
Det er en historie, der handler om at vokse op og være usikker på sig selv, men også om meningen med venskab, kærlighed og ærlighed.
Bogen tager fat i ungdommens problematikker fra de unge drenges synspunkt og kredser om forskellige emner som homoseksualitet, venskab og ærlighed. Og om hvordan nogle ting bare er anderledes med drenge.
Forfatteren Patrick Ness fremhæver det elegant ved at overstrege ord i teksten.
Ved at overstrege en del af ordene og rent faktisk udlade en del af teksten, inviterer Patrick Ness læseren til at tage en aktiv rolle i teksten og selv udfylde hullerne. Som Tea Bendix fortæller det:
”Der er tre lag tegninger i bogen, og derfor er det sådan en vild bog. Der er Patrick Ness, vidunderlige, beskrivende sprog, som maler skolen, drengene, vennerne og læreren op, og han har illustreret den selv ved at overstrege store dele af teksten, så læseren begynder at blive illustrator.
Så jeg er kun den sekundære illustrator, da det er læseren, der er den vigtigste illustrator, og som skaber alle de her billeder i hovedet,” fortæller Tea Bendix.
Følelsen er vigtigere end udseendet
Inspirationen bag tegningerne opstod, da Tea Bendix gennemgik nogle gamle Croquis-tegninger, hun havde tegnet. Tegninger havde den rette mængde af blødhed og sårbarhed over sig og var perfekte til vise kroppen frem.
”Jeg arbejdede bevidst med den her følelse af, at de har så meget en facade ud ad til, men jeg tror også de føler sig afklædt med tøj på. Jeg tror, at de har en stor kropslighed med sig, selvom de er klædt på, og vi ser dem i daglige situationer, så er der også den der følelse af at være en krop.
Den der følelse af, at nu sidder vi sammen og laver lektier, efter vi lige har været tæt sammen. Den følelse prøvede jeg, om jeg kunne etablere.
Følelsen af at man går lidt i opløsning, hvis man sætter skulderen mod hinanden, at man bliver til ét, at man husker berøringen, det er sådanne nogle ting jeg har prøvet at se, om jeg kunne tegne,” siger Tea Bendix.
”Det vigtigste har været at sætte fokus på fortællingen og glemme alt om teknikker og glemme alt om at gøre mig ”lækker” for Patrick Ness med mine tegninger. Jeg skulle bare fortælle denne her helt fantastiske historie og ikke være dygtig. Det var faktisk rigtig vigtigt.”
Hvad mener du med ”ikke være dygtig”?
”En del af opgaven ved at illustrere sådan en stor forfatter er at koncentrere sig meget om ikke blive forfjamsket, fordi jeg kunne godt tænke, at nu skulle jeg virkelig vise, hvor teknisk dygtig jeg er.
Vise, at jeg kunne tegne fuldstændig rigtigt, tegne en hånd lige som en hånd er, men det er jo ikke det der er vigtigt for historien. Det vigtige er, at du kan mærke den hånd, at du kan huske, at du engang har taget sådan en hånd.
Jeg håber, at det er det, jeg har skabt. At jeg kan etablere en erindring om, at du engang har haft en tæt relation til et andet menneske, uanset kønnet,” siger Tea Bendix.
Denne kunne blive lavet på fem forskellige måder
Tea Bendix brugte en del tid på at finde det rette udtryk i sine illustrationer. Hvordan skulle det se ud, hvordan skulle de forskellige karakterer se ud, hvilket materiale skulle de skabes ud af.
Spørgsmål, som i sidste ende kunne give et helt andet udtryk til teksten. Hun besluttede sig til sidst at gå helt tilbage til rødderne. The basics. Blyanten.
”Blyantstregen er simpelthen så ærlig. Måske fordi vi alle sammen har prøvet at bruge den, så vi intuitivt kan aflæse, hvad der er på spil i en streg. Noget af det, jeg synes er meget vigtigt ved tegninger, er, at man kan se tegnerens tvivl, fordi det er den, der er interessant.
Hele min afsøgning af det her univers, hvad er det for en dreng, hvad tænker han på, hvor er han henne, hvordan har han det med de andre drenge.
Blyanten nulrer rundt og undersøger: skal han være lidt mere rank, skal han falde lidt sammen, alle de der små bitte ting kan skabes med en lille streg fra en blyant. Og jeg er sikker på, at selv det utrænede øje intuitivt mærker, hvad der er på spil i sådan en tegning,” fortæller Tea Bendix.
LÆS OGSÅ: Carlsens billednoveller. Serie af stærke billedbøger til unge
I lang tid var hun lidt forbeholden om, hvorvidt hun faktisk skulle illustrere historien. Den var allerede perfekt, som den var. Ikke mindst, fordi Patrick Ness’ overstregninger sørgede for, at man jo selv illustrerer den i sit hoved.
Så hvad skal Teas illustrationer og tegninger bidrage til en allerede perfekt historie?
”Tegningerne skal bidrage med følelserne. Introducere miljøet, introducere fire drenge, lære dig dem at kende, vise dem og deres omgivelserne frem. I starten syntes jeg kun, at jeg kunne ødelægge den.
Men jeg tror faktisk, at jeg giver noget, som handler om netop alle stemningerne mellem drengene. Et bud på hvad det kunne være. Jeg kunne lige så godt illustrere den igen, og gøre det på en helt anden måde.
Det er det, der viser, at det er sådan en god tekst. Jeg kunne lave fem andre versioner med forskellige illustrationer og forskellig streg. Men jeg valgte blyanten. Og blødheden,” siger Tea Bendix.
I starten syntes du kun, at du kunne ødelægge teksten. Føler du, at du har ødelagt den?
Nej, det gør jeg faktisk ikke. Det var et sjovt spørgsmål. Jeg tror, at jeg i bedste fald har åbnet den lidt, så drenge, der måske ellers ikke ville læse en bog, får et redskab til at komme ind i teksten.
Og jeg tror at jeg har visualiseret noget universelt om følelser og kærlighed, og hvordan det føles at have en krop.”
En fortælling om den første gang, om at finde sin seksualitet og at finde sig selv.
De fire barndomsvenner Ant, Charlie, Jack og Freddie var engang uadskillelige. Men nu er de næsten voksne – og intet er længere så enkelt, som det plejede at være.
LÆS OGSÅ: Carlsens billednoveller. Serie af stærke billedbøger til unge
Anderledes med drenge er skrevet af Patrick Ness og illustreret af Tea Bendix. Bogen er en del af Carlsens billednoveller, der er gribende, illustrerede historier til unge.
Du kan købe Anderledes med drenge online eller i din nærmeste boghandel.
Andre læste også: