Fiktion Amerikanske romaner Historie Historiske romaner Romaner om 2. verdenskrig Sk√łnlitteratur

Jillian Cantor: Vi forstår bedst vores fortid, hvis vi digter videre på den

Jillian Cantor, Det glemte brev, The lost letter, 2. verdenskrig

Et glemt brev viser sig at v√¶re n√łglen til en familiehistorie fuld af lidenskab og tragedie, der g√•r p√• tv√¶rs af kontinenter og generationer. Amerikanske Jillian Cantor fort√¶ller om sin roman Det glemte brev her.

Forestil dig √ėstrig i slutningen af 1930’erne. Her er Kristoff i l√¶re som frim√¶rkegrav√łr, da 2. verdenskrig bryder l√łs, og hans j√łdiske l√¶rermester forsvinder. Kristoff m√• modvilligt overtage hans job med at lave frim√¶rker bestilt af tyskerne. Midt i krigens kaos bliver han forelsket i mesterens datter Elena, og de to m√• flygte ud af landet.

Alt det ved Katie fra Los Angeles ikke noget om. Men ved et tilfælde finder hun et frankeret brev, som aldrig er blevet sendt, i sin fars frimærkesamling. Brevet rummer en forunderlig historie, der får Katie til at tage på en rejse tilbage i historien.

Det glemte brev er en historie om liv, der er levet under helt andre omstændigheder, end den hverdag, der omgiver os i dag.

Vi har talt med romanens forfatter Jillian Cantor om familie og frimærker, og om hvorfor hun skriver fortiden ind i sin fiktion.

L√¶s det f√łrste kapitel af Det glemte brev her.¬†

Hvorfor skriver du historisk fiktion?

Jeg synes, det er fuldst√¶ndig afg√łrende, at vi mindes vores fortid, og ogs√• at vi forst√•r den.

N√•r jeg skriver, fors√łger jeg at gent√¶nke fortiden ind i min opdigtede virkelighed. N√•r vores f√¶lles historie bliver gjort til en fiktiv fort√¶lling, s√• bliver den pludselig noget helt andet end bare datoer og fjerne begivenheder, der alligevel skete l√¶nge f√łr vores tid. Den¬†bliver pludselig noget n√¶rt, som jeg selv, og forh√•bentlig ogs√• mine l√¶sere, langt nemmere kan relatere til.

L√ÜS OGS√Ö:¬†5 inspirerende b√łger til dig, der elsker gribende historiske romaner

Jeg er generelt enormt fascineret af historie, men jeg er s√¶rligt fascineret af, hvordan kvinder levede f√łr min egen tid.

Hvad bet√łd det at v√¶re kvinde – mor, datter, s√łster eller nogens kone i en anden tid, et andet sted og med nogle helt andre foruds√¶tninger end mine egne?

Det er noget af det, jeg gerne vil opleve og unders√łge gennem historisk fiktion.

Oplever du, at genren begrænser eller udvider din fantasi?

Min fantasi bliver hjulpet p√• vej af, at jeg placerer mine b√łger i en historisk kontekst.

Når jeg skriver en roman, der foregår i en bestemt tid og på et bestemt sted, hvor jeg aldrig selv har levet, så tvinges jeg til at tænke udover, alt det jeg ved, og alt hvad jeg oplever i min egen hverdag.

Jeg har altid fors√łgt at forestille mig, hvad almindelige mennesker mon gjorde i ualmindelige tider.

Hvordan er det mon at g√łre alle de ting vi g√łr i dag: G√• p√• arbejde, handle ind, g√• i skole eller blive forelsket, alt i mens us√¶dvanlige og til tider skr√¶kkelige begivenheder finder sted lige p√• den anden side af hovedd√łren?

Hvad g√łr man for eksempel, n√•r man som den unge Kristoff bliver forelsket i en j√łdisk pige under 2. verdenskrig?

Jillian Cantor: Vi forstår bedst vores fortid, hvis vi digter videre på den

Hvad fik dig til at fokusere på frimærker, da du researchede og skrev Det glemte brev?

Det var min agent, der f√łrste gang gav mig id√©en til at dykke ned i historien om frim√¶rker.

Vi talte om id√©er til b√łger, og hun spurgte mig, om jeg nogensinde havde overvejet, at mennesker engang skrev hemmelige beskeder bag p√• deres frim√¶rker. Det havde jeg ikke. Men s√• begyndte jeg at researche p√• det.

Frimærker er både vigtige stykker af kunst, men også vigtige brikker i historien.

Jeg fandt ud af, hvordan frim√¶rker blev brugt til hemmelig kommunikation i modstandsbev√¶gelsen under 2. verdenskrig. Ligeledes fandt jeg ud af, hvordan frim√¶rkegrav√łrer i krigstid havde arbejdet sammen med modstandsbev√¶gelsen for at forfalske dokumenter.

Jeg bes√łgte et frim√¶rkemuseum t√¶t p√• mit hjem kort efter vores samtale. Jeg brugte hele dagen p√• at gennemg√• deres bibliotek. Jeg ville l√¶re, hvorfor folk samler p√• frim√¶rker.

Idéen til bogen tog ligesom fart herfra.

LÆS OGSÅ: Læseguide: Det glemte brev af Jillian Cantor

Hvad er forskellen mellem kommunikation f√łr i tiden og i dag? Er der noget, vi g√•r glip af i den digitale tidsalder?

H√•ndskrevne breve var en meget mere velovervejet og umage form for kommunikation. Og s√• har h√•ndskrevne breve en l√¶ngere levetid end et ‘pling’ p√• messenger.

I dag har jeg stadig et brev i min √łverste skrivebordsskuffe. Jeg skrev det til min bedstemor for tredive √•r siden. I tyve √•r gemte hun det, og da min mor og moster s√• hjalp hende med at flytte p√• demensplejehjem, dukkede brevet op, og de sendte det tilbage til mig.

Jeg elsker dette lille stykke samtale, som min bedstemor og jeg har haft sammen. Bare jeg ser på det, bliver jeg taget tilbage til dengang, jeg skrev det. Jeg bliver mindet om det forhold, vi havde til hinanden.

S√•dan nogle f√łlelser udl√łser emails eller SMS’er ikke.

Digital kommunikation er både hurtigere og nemmere ja, men også langt mere forhastet, flygtigt og ligegyldigt.

På hvilken made er Det glemte brev din egen personlige historie?

Hovedpersonen Katies far er inspireret af min bedstemor, der ligesom ham havde alzeimers. Hun tilbragte de sidste år af sit liv på et demensplejehjem magen til det i bogen.

Jeg plejede at ringe til hende en gang i ugen. Hendes korttidhukommelse forsvandt, og hun kunne hverken fortælle mig, hvordan hendes dag havde været, eller hvad hun havde spist til morgenmad.

Derimod kunne hun fortælle mig utallige levende og detaljerede historier, som hun havde oplevet for mere end 50 år siden.

Tænk engang, at nogle minder er så stærke, at de bliver i en, uanset hvad man udsættes for.

Det fik mig til at tænke på de liv, både vores forældre og bedsteforældre har levet længe inden, at vi selv kom ind i billedet.

Alle de f√łlelser Katie har omkring sin far; det at ville holde fast, i den person hun kender og elsker, men som hun samtidig kan se forsvinde ‚Äď alt det er inspireret af min egne f√łlelser omkring min bedstemors sygdom.

En bog om overlevelse og kærlighed

Det glemte brev er ikke kun en historie om minder og familie. Min bog handler også om  modstanden i 2. verdenskrig.

Den handler om alle de modige valg, som helt almindelig mennesker er i stand til at foretage sig, når de bliver placeret i usædvanlige og frygtelige omstændigheder.

Det er en historie om overlevelse, om h√•b og om k√¶rlighed – selv i de m√łrkeste af alle tider.

Jeg håber, at mine danske læsere vil nyde bogen, lige så meget som jeg har nydt at skrive den.

Jillian Cantor: Vi forstår bedst vores fortid, hvis vi digter videre på den

K√łb Det glemte brev her eller hos din boghandler.

LÆS OGSÅ: 20 fascinerende romaner om 2. verdenskrig

L√ÜS OGS√Ö:¬† Lydb√łger: 15 sk√łnne historiske romaner¬†du kan lytte til p√• Mofibo, Storytel og Bookmate