Fagbøger Kristian Leth

Bibelen Leth fortalt: ”I det store perspektiv er det os danskere, der er de mærkelige”

Kristian Leth

Kristian Leth, der står bag podcasten Bibelen Leth fortalt, har skrevet den bog om Bibelen, han ville ønske, han selv havde haft som ung. Læs et uddrag af hans forord her.

“Hvad i alverden er kristendommen? Hvordan blev den verdens største religion? Og hvad betyder den for os i dag?

Man kan godt få det indtryk, at kristendommen og dens tanker hører fortiden til. I Danmark svinder kristendommen ind. Mange danskere betragter sig selv som ateister, vores samtale om samfundet bliver ikke begrundet med kristne argumenter, og de fleste har kun et overfladisk kendskab til kristendommens principper, figuren Jesus og Bibelen.

Der er stadig troende kristne, bevares, men kristendommen er på samfundsplan blevet synonym med en folkekirke, der efter sigende er ved at tømmes; nogle principper om etik og moral, som vi måske vil acceptere i en modificeret version; resterne af vores fortid, som vi støder på i ritualer som dåb, bryllup og begravelse. Vi diskuterer, om vi også burde afskaffe de rester af overtro, der er tilbage. For så, endeligt, at have ryddet helt ud i skabet.

Samtidig er kristendommen den bedste betegnelse, vi har, for det katalog af ideer, der ligger til grund for vores samfund og for vores forståelse af den menneskelige eksistens.”

Kristendommen fylder mere end vi tror

“Jeg forestiller mig tit kristendommen som en klippe, der fylder hele vores horisont. Den er så stor, at vi ikke kan få øje på den. Vi kan ikke se omridset af klippen, vi kan højst støde ind i den en gang imellem, når vi diskuterer mødet med andre kulturer, homovielser eller regeringens afskaffelse af store bededag.

Vi genkender vores religiøse arv dér, i de kanter, vi nogle gange slår os på. Så følger en diskussion i lederspalterne, og så føler vi, at vi har forholdt os til kulturarven. Men i virkeligheden ligger kristendommen der som en konstant hele tiden og udgør rammen for det hele, også det, vi tror er logisk, fornuftigt eller naturligt.

En af grundene til, at jeg efterhånden har brugt mange år på at skrive og fortælle om netop religion, kristendom og vores moderne sind, er, at jeg mener, vi overvurderer vores egen fornuft og rationalisme.

Hvis vi tror, at vi tænker frit og rationelt, mens de andre kulturer er anderledes styrede af deres kultur – og hvis vi går rundt og tror, at vi er befriet for fortidens mentale lænker, at kristendommen er passé, og at vi ikke behøver at sætte os ind i den – så ender vi paradoksalt nok med at være endnu mere låst af dem.

Spørgsmålet er i sidste ende: Hvorfor tænker vi, som vi gør? Og det er ikke et spørgsmål, vi kan besvare helt entydigt eller endegyldigt. Spørgsmålet er i sig selv udtryk for den tænkning, jeg gerne vil spore tilbage gennem idéhistorien. Men det er et spørgsmål, vi kan leve med, et spørgsmål, vi 12 kan holde i live og derved begynde at ane, hvor vores tanker kommer fra. Og så prøve at sortere i dem.”

En bog uden facit

“Så denne bog er ikke et forsøg på at besvare religiøse spørgsmål. Hverken at bekræfte eller afkræfte myter eller tro. Formålet er simpelthen at forsøge at give et omrids af klippen, der kan være svær at få øje på derfra, hvor vi står. Denne bog er dels en tilbagevenden til min barndoms store fascination af religion og Bibelen som sådan, og samtidig dels et livtag med erkendelsen af, at der ikke er noget facit. (…)

Det er en bog, der gør det, jeg selv gerne ville have haft, at en bog gjorde, dengang jeg kastede mig ud i at studere kristendommen. Den ridser nogle af de største og mest revolutionerende linjer op, og derved skærer den forhåbentlig også ind til benet:

Hvor kommer den ene eller den anden kristne idé om Gud eller tro eller undergangen fra? Hvilken verden stammer Bibelen fra? Hvad ved vi om den historiske Jesus? Hvad er det nye i det, Paulus skriver? Hvor radikale er disse ideer set fra et historisk perspektiv? Og hvor i vores moderne sekulære sind gemmer disse tanker sig stadig?”

Mange kan få noget galt i halsen

Bogen er henvendt til dem, der nok kan fornemme, at kristendommen pusler i deres bevidstheds af kroge, at den måske endda hjemsøger deres sind, men som ikke har brugt et liv på at studere den og derfor har brug for en slags introduktion. En introduktion, der ikke kommer fra enten et kristent forkyndende perspektiv eller fra et reduktionistisk eller fjendtligt perspektiv. Skrevet fra mit skandinaviske protestantiske ståsted, men uden at 14 føle mig særlig forpligtet over for folkekirkens udlægning af teksten. (…)

Der vil være masser af steder undervejs, tror jeg, hvor læseren kan få noget galt i halsen. Nogle kristne vil nok finde steder, hvor jeg forenkler eller fortolker noget på en måde, der vidner om min egen manglende tro.

På samme måde vil mange af mine sympatiske eller endda begejstrede læsninger af bibeltekster måske falde ateister for brystet. Begge synspunkter erkender jeg og forstår. Jeg håber, at man stadig kan fornemme en gennemgående respekt og åbenhed i tolkningerne.”

Det er os danskere, der er de mærkelige

“Når alt det er sagt, så tror jeg, at en bog som denne nytter. At vi bliver nødt til at prøve at danne os et overblik, om ikke andet, og tage stilling til vores kulturelle arv. Tage stilling til kristendommen og dens indflydelse på os. Forholde os til klippen i vores kollektive bevidsthed.

Jeg håber mere end noget andet, at læseren i løbet af bogen forstår, at det ikke er de andre ude i verden, der har mærkelige, irrationelle overbevisninger, mens vi her i Danmark på grund af sekularismen er logiske, at vi opererer ud fra en slags oprindelig eller naturgiven fornuft.

Jeg håber, at man ved endt læsning forstår, at historisk set er der intet logisk eller uundgåeligt ved vores vestlige, danske virkelighedsforståelse. I det store perspektiv er det os, der er de mærkelige, os, der går ud fra, at vores arbitrære ideer er givne. Og for at kunne se det klart må vi først finde ud af, hvor de mærkelige ideer kommer fra.

For nu at bruge en af Det Nye Testamentes stærkeste metaforer må vore øjne først åbnes, så vi kan se.”


Verdens vigtigste bog

Bibelen Leth fortalt: ”I det store perspektiv er det os danskere, der er de mærkelige”

Kristian Leth mener, at Bibelen er Verdens vigtigste bog. Igennem 2 ½ år har han hver søndag på P1 udforsket kristendommen sammen med journalisten Lauge Hendriksen, og holdt flere hundrede foredrag om emnet. Radioprogrammet/podcasten “Bibelen Leth fortalt” er lyttet af over 100.000 mennesker – og det er ikke uden grund.

Selv i et moderne samfund som det danske viser det sig, at vores kristne arv spiller en større rolle, end vi måske selv går rundt og tror – og måske endda større, end vi har lyst til at indse.

Kristian Leth fortæller fra et udogmatisk standpunkt – han er hverken ”for” eller ”imod” kristendommen. Faktisk påstår han, at det nærmest slet ikke kan lade sig gøre, for så dybt gennemsyrer den kristne arv vores bevidsthed.

Du kan købe Verdens vigtigste bog online fx hos Saxo eller i din nærmeste boghandel.