For rigtige mange er lydbøger blevet fast del af hverdagen. Her deler tre kendte danskere ud om deres erfaringer med lydbogsmediet.
Læs med her, hvor Leif Davidsen, Troels Mylenberg og Sonja Oppenhagen fortæller om deres personlige oplevelser med lydbøger.
Det er vigtigt med en god fortæller
Forfatter Leif Davidsen er gennem den seneste tid blevet en stor lydbogsentusiast. Efter en operation i nethinden i april måned 2020 var Leif Davidsen tvunget til at holde sig i ro og afholde sig fra at læse for at beskytte øjet. For en ivrig læser som ham var det frygteligt, men så gik det op for ham, at der var alternativer.
“Inden det, havde lydbøger egentlig aldrig sagt mig noget som helst. De første uger efter operationen, hvor jeg ikke kunne lave noget og skulle holde hovedet i ro, hørte jeg mange lydbøger, fordi det var det, jeg kunne. Så det var på mange måder en frelser og en redning. Jeg er blevet meget stor fan af lydbøger efterfølgende. Jeg går som regel en tur på en time hver dag, og der går jeg så og lytter til en bog,” siger Leif Davidsen.
Nu om dage læser Leif Davidsen igen, når han er derhjemme, men lydbogen er stadig med i ørerne, når han går sin tur. Der bliver lyttet til alt mellem himmel og jord. Alt fra almindelige romaner og noveller til krimier og spændende fagbøger. Det vigtigste er, at bogen er god. Dog har Leif Davidsen ét kriterie mere, når han lytter til lydbøger. Og det er fortælleren.
“Det er et parameter mere, som jo ikke findes, når man læser. Det er meget vigtigt med en god oplæser. Og hvis man efter fem minutter ikke kan holde det ud mere, så ryger den bog jo. Det er ikke noget, man kan sætte på formel, for det er jo meget individuelt, hvad folk kan lide og ikke kan lide.
Jeg vil gerne have straight oplæsning, jeg vil ikke have noget skuespil, og det må ikke gå for langsomt, men heller ikke for hurtigt. Det er det parameter for en lydbog, som ikke eksisterer, hvis du får litteraturen gennem øjnene, men gennem ørerne, der er det vigtigt,” siger Leif Davidsen.
“Jeg går som regel en tur på en time hver dag, og der går jeg så og lytter til en bog.”
– Leif Davidsen
På trods af glæden ved lydbøger kan den aldrig hamle helt op med den originale printbog ifølge Leif Davidsen. Begge formater har dog sine fordele.
“Med en printbog kan man tage sin finger og gå tilbage i siderne, hvis man har overset noget, og det kan man ikke på samme måde med lydbogen. Man kan ikke bladre tilbage, det er i hvert fald besværligt, og du kan ikke huske, om det er halvanden time siden eller 40 minutter siden.
Jeg vil nødig lytte til en af de store russiske romaner såsom Krig og Fred eller Forbrydelse og Straf med mange karakterer og mange forskellige kaldenavne til hver person. Det, tror jeg, ville være rigtigt svært. Så lige der mangler der lidt ift. den gammeldags bog. Det er også derfor, jeg er sikker på, at den gammeldags bog vil bestå. Men ellers er lydbogen fantastisk, fordi du netop kan køre bil eller gå en tur og lytte til den samtidig.”
På de lange køreture mellem hjemmet på Sydfyn og arbejdspladsen i København har Troels Mylenberg, politisk redaktør på TV2, fået selskab af alle verdens forfattere gennem højtalerne. Det er nu fire-fem år siden, at han for alvor begyndte at lytte til lydbøger.
“Lydbogen kan give en oplevelse af at få et univers forærende på en bredere måde, end hvis jeg sidder i en stol eller ligger i min seng og læser.”
– Troels Mylenberg
“Jeg har altid læst meget, men jeg har samtidig også altid følt, at jeg ikke havde tiden til det. Nu lytter jeg til lydbøger, når jeg kan slippe afsted med det, for med lydbøger kan jeg både læse, når jeg kører på arbejde, går eller løber en tur. Eller når jeg tager opvasken,” siger han.
Tidligere lyttede Troels Mylenberg meget til radio, men nu vil han hellere lytte til det store udvalg af gode bøger.
“Lydbogen kan give en oplevelse af at få et univers forærende på en bredere måde, end hvis jeg sidder i en stol eller ligger i min seng og læser. Jeg kan blive mere opslugt af at høre det end at sidde og læse det,” siger han.
Blandt Troels Mylenberg favoritoplæsere er amerikanske Michael Beck, der mestrer dialekter, når han læser John Grishams bøger op. Men han kan også godt lide, når forfatterne læser deres egne bøger.
“Når forfatterne indlæser deres egne bøger, giver det en ekstra autoritet, og man er sikker på, at man får læst ordene sådan som de er skrevet. Jeg er rigtig vild med Stine Pilgårds Meter i sekundet, hvor de har indspillet nogle af de sange, hun har skrevet. Det giver en ekstra dimension, og det er ikke bare en bog, der bliver læst højt,” siger han.
Lydbøgernes stigende popularitet kan aflæses direkte på Troels Mylenbergs ellers store bogreol.
“Jeg investerer i bøger på en anden måde i dag, end jeg gjorde for bare få år tilbage. Der kommer ikke lige så mange bøger op på hylderne længere, til gengæld har jeg abonnement til både danske og internationale streamingtjenester,” siger han.
Nogle gange er der dog bøger, som Troels Mylenberg må købe til sin bogreol. Som Knausgårds værk Min kamp, der nu står i bogreolen og minder ham om en helt særlig læseoplevelse.
Hvis sproget er dårligt, slukker jeg efter 15 minutter
For skuespiller Sonja Oppenhagen blev lydbogen en ting i 2008, da hun gik ind i MOMO, skuespillernes eget lydbogsforlag.
Forlaget blev grundlagt som et andelsselskab og en reaktion på, at skuespillerne ikke mente, at de hverken fik nok opgaver med indlæsning af lydbøger eller en ordentlig afregning for samme. Og i øvrigt gerne selv ville være med til at vælge gode historier at udgive som lydbøger.
Sammen med bl.a. Lars Mikkelsen og Karen-Lise Mynster og mange andre skuespillere har forlaget i dag lydbøger som H.C. Andersens og Grimms eventyr, Pontoppidans Krøniker og Benny Andersens noveller på hylden.
Siden har Sonja Oppenhagen indlæst adskillige lydbøger, men hun er også blevet lytter af lydbøger.
Og som skuespiller er hun selvsagt en kritisk lytter:
“Det er vigtigt, at oplæseren ikke spiller skuespil for mig men samtidig har respekt og fornemmelse for de små nuancer i teksten. At vedkommende forstår, hvad der er vigtigt og ikke vigtigt, så der er gearskifte i oplæsningen.
En forudsigelig liste eller remse, kan der f.eks. løbes let hen over. Svære navne og svære sætninger skal udtales korrekt. Sådan noget kan undersøges, før man læser op. Jeg bliver super-irriteret, hvis folk f.eks. lægger trykket forkert i ‘New Orleans’,” siger hun.
“Jeg slukker efter 15 minutter, hvis sproget er dårligt eller oplæseren er uforberedt.”
– Sonja Oppenhagen
Af bøger Sonja Oppenhagen selv har læst op, nævner hun Hils fra mig og kongen af Helle Virkner, Glansbilledsamlerne af Jóanes Nielsen og Tit er jeg glad af Jens Christian Grøndahl.
Og af bøger, hun har lyttet til, nævner hun Uden mandat af Bo Lidegaard (“Den var godt læst op, og den er svær”) og Gennem glasvæggen om Henning Jensen og indlæst af Flemming Enevold: “Jeg har den egentlig også som papirbog, for jeg elsker mine bøger, men jeg havde plukket flere kilo hyben ved vores sommerhus, som jeg skulle ordne, så der var den god at høre imens.”
Det er primært, når hun er på lange ture, enten på turné med 4-5 andre skuespillere i en minibus, eller på bilferie med sin mand, at hun hører lydbøger:
“Vi var helt vilde med Andre Agassis Open. Det er en fantastisk bog, og faktisk måtte vi rationere den tid, vi lyttede i bilen, for til sidst blev vi siddende for at lytte, når vi egentlig var nået frem,” griner Sonja Oppenhagen: “Ellers har jeg kort lunte. Jeg slukker efter 15 minutter, hvis sproget er dårligt eller oplæseren er uforberedt.”
Skal vi læse artiklen højt for dig?
For rigtige mange er lydbøger blevet fast del af hverdagen. Her deler tre kendte danskere ud om deres erfaringer med lydbogsmediet.
Læs med her, hvor Leif Davidsen, Troels Mylenberg og Sonja Oppenhagen fortæller om deres personlige oplevelser med lydbøger.
Det er vigtigt med en god fortæller
Forfatter Leif Davidsen er gennem den seneste tid blevet en stor lydbogsentusiast. Efter en operation i nethinden i april måned 2020 var Leif Davidsen tvunget til at holde sig i ro og afholde sig fra at læse for at beskytte øjet. For en ivrig læser som ham var det frygteligt, men så gik det op for ham, at der var alternativer.
“Inden det, havde lydbøger egentlig aldrig sagt mig noget som helst. De første uger efter operationen, hvor jeg ikke kunne lave noget og skulle holde hovedet i ro, hørte jeg mange lydbøger, fordi det var det, jeg kunne. Så det var på mange måder en frelser og en redning. Jeg er blevet meget stor fan af lydbøger efterfølgende. Jeg går som regel en tur på en time hver dag, og der går jeg så og lytter til en bog,” siger Leif Davidsen.
Nu om dage læser Leif Davidsen igen, når han er derhjemme, men lydbogen er stadig med i ørerne, når han går sin tur. Der bliver lyttet til alt mellem himmel og jord. Alt fra almindelige romaner og noveller til krimier og spændende fagbøger. Det vigtigste er, at bogen er god. Dog har Leif Davidsen ét kriterie mere, når han lytter til lydbøger. Og det er fortælleren.
LÆS OGSÅ: 20 virkelig gode lydbøger du kan lytte til
“Det er et parameter mere, som jo ikke findes, når man læser. Det er meget vigtigt med en god oplæser. Og hvis man efter fem minutter ikke kan holde det ud mere, så ryger den bog jo. Det er ikke noget, man kan sætte på formel, for det er jo meget individuelt, hvad folk kan lide og ikke kan lide.
Jeg vil gerne have straight oplæsning, jeg vil ikke have noget skuespil, og det må ikke gå for langsomt, men heller ikke for hurtigt. Det er det parameter for en lydbog, som ikke eksisterer, hvis du får litteraturen gennem øjnene, men gennem ørerne, der er det vigtigt,” siger Leif Davidsen.
På trods af glæden ved lydbøger kan den aldrig hamle helt op med den originale printbog ifølge Leif Davidsen. Begge formater har dog sine fordele.
“Med en printbog kan man tage sin finger og gå tilbage i siderne, hvis man har overset noget, og det kan man ikke på samme måde med lydbogen. Man kan ikke bladre tilbage, det er i hvert fald besværligt, og du kan ikke huske, om det er halvanden time siden eller 40 minutter siden.
Jeg vil nødig lytte til en af de store russiske romaner såsom Krig og Fred eller Forbrydelse og Straf med mange karakterer og mange forskellige kaldenavne til hver person. Det, tror jeg, ville være rigtigt svært. Så lige der mangler der lidt ift. den gammeldags bog. Det er også derfor, jeg er sikker på, at den gammeldags bog vil bestå. Men ellers er lydbogen fantastisk, fordi du netop kan køre bil eller gå en tur og lytte til den samtidig.”
Læs også mere om Leif Davidsen.
Lydbogen skaber en ekstra dimension
På de lange køreture mellem hjemmet på Sydfyn og arbejdspladsen i København har Troels Mylenberg, politisk redaktør på TV2, fået selskab af alle verdens forfattere gennem højtalerne. Det er nu fire-fem år siden, at han for alvor begyndte at lytte til lydbøger.
“Jeg har altid læst meget, men jeg har samtidig også altid følt, at jeg ikke havde tiden til det. Nu lytter jeg til lydbøger, når jeg kan slippe afsted med det, for med lydbøger kan jeg både læse, når jeg kører på arbejde, går eller løber en tur. Eller når jeg tager opvasken,” siger han.
Tidligere lyttede Troels Mylenberg meget til radio, men nu vil han hellere lytte til det store udvalg af gode bøger.
“Lydbogen kan give en oplevelse af at få et univers forærende på en bredere måde, end hvis jeg sidder i en stol eller ligger i min seng og læser. Jeg kan blive mere opslugt af at høre det end at sidde og læse det,” siger han.
Blandt Troels Mylenberg favoritoplæsere er amerikanske Michael Beck, der mestrer dialekter, når han læser John Grishams bøger op. Men han kan også godt lide, når forfatterne læser deres egne bøger.
“Når forfatterne indlæser deres egne bøger, giver det en ekstra autoritet, og man er sikker på, at man får læst ordene sådan som de er skrevet. Jeg er rigtig vild med Stine Pilgårds Meter i sekundet, hvor de har indspillet nogle af de sange, hun har skrevet. Det giver en ekstra dimension, og det er ikke bare en bog, der bliver læst højt,” siger han.
LÆS OGSÅ: Når Danmark lukker ned, lytter vi til lydbøger
Lydbøgernes stigende popularitet kan aflæses direkte på Troels Mylenbergs ellers store bogreol.
“Jeg investerer i bøger på en anden måde i dag, end jeg gjorde for bare få år tilbage. Der kommer ikke lige så mange bøger op på hylderne længere, til gengæld har jeg abonnement til både danske og internationale streamingtjenester,” siger han.
Nogle gange er der dog bøger, som Troels Mylenberg må købe til sin bogreol. Som Knausgårds værk Min kamp, der nu står i bogreolen og minder ham om en helt særlig læseoplevelse.
Hvis sproget er dårligt, slukker jeg efter 15 minutter
For skuespiller Sonja Oppenhagen blev lydbogen en ting i 2008, da hun gik ind i MOMO, skuespillernes eget lydbogsforlag.
Forlaget blev grundlagt som et andelsselskab og en reaktion på, at skuespillerne ikke mente, at de hverken fik nok opgaver med indlæsning af lydbøger eller en ordentlig afregning for samme. Og i øvrigt gerne selv ville være med til at vælge gode historier at udgive som lydbøger.
Sammen med bl.a. Lars Mikkelsen og Karen-Lise Mynster og mange andre skuespillere har forlaget i dag lydbøger som H.C. Andersens og Grimms eventyr, Pontoppidans Krøniker og Benny Andersens noveller på hylden.
Siden har Sonja Oppenhagen indlæst adskillige lydbøger, men hun er også blevet lytter af lydbøger.
Og som skuespiller er hun selvsagt en kritisk lytter:
“Det er vigtigt, at oplæseren ikke spiller skuespil for mig men samtidig har respekt og fornemmelse for de små nuancer i teksten. At vedkommende forstår, hvad der er vigtigt og ikke vigtigt, så der er gearskifte i oplæsningen.
En forudsigelig liste eller remse, kan der f.eks. løbes let hen over. Svære navne og svære sætninger skal udtales korrekt. Sådan noget kan undersøges, før man læser op. Jeg bliver super-irriteret, hvis folk f.eks. lægger trykket forkert i ‘New Orleans’,” siger hun.
Af bøger Sonja Oppenhagen selv har læst op, nævner hun Hils fra mig og kongen af Helle Virkner, Glansbilledsamlerne af Jóanes Nielsen og Tit er jeg glad af Jens Christian Grøndahl.
Og af bøger, hun har lyttet til, nævner hun Uden mandat af Bo Lidegaard (“Den var godt læst op, og den er svær”) og Gennem glasvæggen om Henning Jensen og indlæst af Flemming Enevold: “Jeg har den egentlig også som papirbog, for jeg elsker mine bøger, men jeg havde plukket flere kilo hyben ved vores sommerhus, som jeg skulle ordne, så der var den god at høre imens.”
LÆS OGSÅ: Sådan kommer du godt i gang med at høre lydbøger
Det er primært, når hun er på lange ture, enten på turné med 4-5 andre skuespillere i en minibus, eller på bilferie med sin mand, at hun hører lydbøger:
“Vi var helt vilde med Andre Agassis Open. Det er en fantastisk bog, og faktisk måtte vi rationere den tid, vi lyttede i bilen, for til sidst blev vi siddende for at lytte, når vi egentlig var nået frem,” griner Sonja Oppenhagen: “Ellers har jeg kort lunte. Jeg slukker efter 15 minutter, hvis sproget er dårligt eller oplæseren er uforberedt.”
Andre læste også: