Mange går rundt med en drøm om at udgive en børnebog. Måske er du en af dem. Måske er der en bestemt godnathistorie, du bliver tigget om at fortælle igen og igen, måske er det en ide, der har ligget og gæret i din hjerne i flere år, måske er du sådan en, som folk puffer til og siger: ”Du burde altså skrive en børnebog!”
Men hvad er det egentlig en børnebog skal kunne, for at et forlag kunne finde på at udgive den? Der findes desværre ikke en opskrift, du kan følge, men her er fem gode råd, som vil skubbe dig i den rigtige retning. Sådan skriver du en børnebog:
Vær original
Det lyder nok som Gajol-visdom, at din ide skal være original, men det skal den. Der udkommer mange børnebøger i Danmark. Rigtig mange. Så gør dig selv den tjeneste at researche, før du går til tasterne. Er din ide set før? Minder den for meget om noget andet, er chancerne for at et forlag finder den interessant nok ikke særlig stor. Hvis det derimod lykkes dig at skabe en original genistreg, vil forlagene stå i kø for at tilbyde dig en kontrakt.
Keep it simple
Betragt det som en lakmusprøve, når du fortæller din ide eller historie til andre. Er den enkel og ligetil at forstå? Hvis den kræver for mange delforklaringer, bliver den ikke mere forståelig af at blive bredt ud over flere sider. Benyt dig i øvrigt af menneskene omkring dig. Fortæl din historie og lyt. Men lad være med at skrive til forlaget, at dine børn elsker din historie – de tæller ikke.
Kend dine læsere
Det kan kun siges for lidt: kend dine læsere, for det er dem, du skriver til. Ikke til en redaktør eller din gamle dansklærer. Hvis du skriver til de 6-8-årige skal du vide, hvad der sker i deres hoveder, så du kan ramme, fange og holde dem klæbet til din historie.
En god ide er ikke nok
Når du nu har testet din ide på en masse mennesker, og de alle er besvimet af overvældelse over, hvor genial din ide er, så skal du vide, at den ikke gør det alene. Brug god tid på at skabe figurerne til din historie. De skal have dybde, sjove detaljer og personlighed, kort sagt være godt selskab.
Hav noget på hjertet
Det er en god start at få en original og genial ide, men når de nu ringer fra Aftenshowet, Deadline eller BBC News, er det godt at have tænkt over, hvad du vil have, din historie skal ude i den store verden. Hvad er det, den skal forandre? Hvad er det, børn skal lære om livet, når de har hørt din historie? Det er det, folk skal falde for i første omgang – og så bør dette i øvrigt være dit pejlemærke fra første til sidste bogstav, når du skriver.
God skrivelyst 😉
Mange går rundt med en drøm om at udgive en børnebog. Måske er du en af dem. Måske er der en bestemt godnathistorie, du bliver tigget om at fortælle igen og igen, måske er det en ide, der har ligget og gæret i din hjerne i flere år, måske er du sådan en, som folk puffer til og siger: ”Du burde altså skrive en børnebog!”
Men hvad er det egentlig en børnebog skal kunne, for at et forlag kunne finde på at udgive den? Der findes desværre ikke en opskrift, du kan følge, men her er fem gode råd, som vil skubbe dig i den rigtige retning. Sådan skriver du en børnebog:
Vær original
Det lyder nok som Gajol-visdom, at din ide skal være original, men det skal den. Der udkommer mange børnebøger i Danmark. Rigtig mange. Så gør dig selv den tjeneste at researche, før du går til tasterne. Er din ide set før? Minder den for meget om noget andet, er chancerne for at et forlag finder den interessant nok ikke særlig stor. Hvis det derimod lykkes dig at skabe en original genistreg, vil forlagene stå i kø for at tilbyde dig en kontrakt.
Keep it simple
Betragt det som en lakmusprøve, når du fortæller din ide eller historie til andre. Er den enkel og ligetil at forstå? Hvis den kræver for mange delforklaringer, bliver den ikke mere forståelig af at blive bredt ud over flere sider. Benyt dig i øvrigt af menneskene omkring dig. Fortæl din historie og lyt. Men lad være med at skrive til forlaget, at dine børn elsker din historie – de tæller ikke.
Kend dine læsere
Det kan kun siges for lidt: kend dine læsere, for det er dem, du skriver til. Ikke til en redaktør eller din gamle dansklærer. Hvis du skriver til de 6-8-årige skal du vide, hvad der sker i deres hoveder, så du kan ramme, fange og holde dem klæbet til din historie.
En god ide er ikke nok
Når du nu har testet din ide på en masse mennesker, og de alle er besvimet af overvældelse over, hvor genial din ide er, så skal du vide, at den ikke gør det alene. Brug god tid på at skabe figurerne til din historie. De skal have dybde, sjove detaljer og personlighed, kort sagt være godt selskab.
Hav noget på hjertet
Det er en god start at få en original og genial ide, men når de nu ringer fra Aftenshowet, Deadline eller BBC News, er det godt at have tænkt over, hvad du vil have, din historie skal ude i den store verden. Hvad er det, den skal forandre? Hvad er det, børn skal lære om livet, når de har hørt din historie? Det er det, folk skal falde for i første omgang – og så bør dette i øvrigt være dit pejlemærke fra første til sidste bogstav, når du skriver.
God skrivelyst 😉
Andre læste også: