LOVEBOOKS-redaktionen. Fra venstre Rikke Møller, Christina Yhman Kaarsberg og Annette Julie Berg.
Kærlighedsbøger er ofte usynlige i de store medier. De fint indbundne Danielle Steel-romaner, som så mange kvinder læser og elsker, bliver ikke anmeldt i de store aviser og forårsager ikke sensationshistorier i TV’ets bedste sendetid. Kærlighedsbøger lever et liv under radaren – men det betyder ikke, at de ikke bliver læst. Danielle Steel er en af verdens bedst sælgende forfattere. På samme måde har Stephenie Meyers Twilight-serie om kærligheden mellem teenagepigen Bella og vampyren Edward opnået decideret kultstatus uden ligefrem at have opnået anmeldernes gunst, mens Barbara Cartland, den ukronede dronning af kærlighedsromaner, stadig efter sin død læses flittigt af kvinder over hele verden.
Når vi på LOVEBOOKS-redaktionen er på udkig efter nye udenlandske bøger, som vi kan udgive på dansk, er vi derfor nødt til at tænke kreativt. Vi er nødt til at lede efter de søde historier, der begejstrer læserne, men som ikke nødvendigvis vinder priser eller høster anerkendelse på parnasset.
Da vi sidste år lancerede LOVEBOOKS med det formål at give læserne et sted at mødes omkring en fælles interesse for gode kærlighedsbøger, stod det hurtigt klart for os, at vi måtte tage utraditionelle midler i brug og udfordre almindelig forlagspraksis for at finde frem til læsernes nye yndlingsbøger. Vi besluttede os derfor for hver især at sammensætte en liste over titler, som kunne være interessante at kigge nærmere på, og en måneds tid senere mødte vi op på redaktionsmøde med tre lister, hvor den samme titel gik igen på alle tre lister. Den bog MÅTTE vi selvfølgelig udgive – og i morgen udkommer den i dansk oversættelse. Anna og det franske kys af Stephanie Perkins er Lindhardt og Ringhofs første originale LOVEBOOKS-titel.
Anna og de sociale medier
Hvor forlag som regel benytter sig af litterære agenter og såkaldte scouts i jagten på det gode manuskript, var vores vej til Anna og det franske kys en anden. At vi alle tre fik øje på bogen som en potentiel LOVEBOOKS-udgivelse skyldes, at bogen siden sin udgivelse i USA har spredt sig over de sociale medier. Læsere anbefaler den til andre læsere, og bogen stortrives på internettet.
Jeg opdagede selv bogen på YouTube. Jeg følger mange booktubers, der dagligt laver videoer, hvor de taler om bøger, og pludselig begyndte flere og flere af dem at tale om denne bog. Som en steppebrand bredte bogen sig fra booktuber til booktuber – flere og flere læste den, fordi deres favorit-youtuber roste den, og pludselig blev bogen et kært og omdiskuteret fælleseje i hele BookTube-community’et.
John Green anbefaler Anna og det franske kys.
YouTube-sensationen og bestsellerforfatteren John Green startede muligvis bølgen af anerkendelse af Anna og det franske kys i YouTube-community’et, da han i 2010 udgav en video, hvor han anbefalede bogen med stor begejstring. Om den eksponering siger Perkins selv: “I’d say that 85 percent of my e-mail from readers during my first year of publication began with the sentence “I read your book because John Green recommended it.” What a blessing”.
Læsernes begejstring
En anden i redaktionen opdagede bogen på Goodreads. Goodreads er et kæmpe community for læsere, hvor man anmelder og anbefaler bøger, følger sine venners læsning og deltager i gruppediskussioner om bøger.
Goodreads-brugere har lavet en liste over deres ”All Time Favorite Romance Novels”, og her indtager Anna og det franske kys en 16. plads. Blandt store klassikere som Jane Austens Stolthed og fordom og bestsellerromanen 50 Shades of Grey befinder Anna og det franske kys sig i godt selskab.
Anna og det franske kys er desuden anmeldt af over 175.000 brugere på Goodreads med en gennemsnitlig bedømmelse på 4.10 stjerner ud af 5 mulige. Med begejstrede brugeranmeldelser som ”I loved, loved, LOVED this book. I’m positively utterly, totally, absolutely completely, undeniably IN LOVE with this book. Just thinking about it makes me giddy” er bogen en sand Goodreads-sensation.
Instagram, fan art og co-creation
Men Goodreads er langt fra det eneste sociale medie, hvor bogen har gjort sit indtog. På Instagram frembringer en søgning på bogens engelske titel Anna and the French Kiss næsten 20.000 opslag med pænt opstillede billeder og kreativ fan art. Instagram-brugere fremhæver citater fra bogen via grafiske billeder, tegninger af bogens mandlige hovedperson og forsøger at genskabe bogens scener med filmbilleder af skuespillere og matchende tekster.
“The Internet is a gift to authors, especially young adult authors, because our audience is so active online.” – Stephanie Perkins
Anna og det franske kys appellerer bredt til både unge og voksne læsere, og særligt de unge læsere er en del af en internetkultur, hvor man selv er med til at skabe et univers omkring bøger eller andre fænomener med fanfiction og fan art. Der er tale om en form for co-creation, hvor læserne med afsæt i bogen skaber deres egne kreative indslag.
Anna og det franske kys har således engageret og inspireret mange Instagram-brugere til både grafik, tegninger og næsten filmiske billedgengivelser af bogen. Og netop dette engagement, som bogen har vækket i de unge, fortæller os noget om den begejstring, som bogen bliver mødt med. En bog, der kan opfordre sine læsere til handling, er en bog, man kan leve sig ind i.
Vi opdagede Anna og det franske kys via disse tre platforme på de sociale medier og dermed gennem læserne selv. For YouTube, Goodreads og Instagram tillader os et unikt glimt ind i, hvordan læsere modtager og reagerer på en bog. Den almindelige læsers videreformidling af bogen gør det muligt for os at spotte talentet og finde de kærlighedsbøger, der ellers er usynlige i det relativt lille landskab af bøger, der ellers finder vej til avisspalter og aftennyheder.
LOVEBOOKS-redaktionen. Fra venstre Rikke Møller, Christina Yhman Kaarsberg og Annette Julie Berg.
Kærlighedsbøger er ofte usynlige i de store medier. De fint indbundne Danielle Steel-romaner, som så mange kvinder læser og elsker, bliver ikke anmeldt i de store aviser og forårsager ikke sensationshistorier i TV’ets bedste sendetid. Kærlighedsbøger lever et liv under radaren – men det betyder ikke, at de ikke bliver læst. Danielle Steel er en af verdens bedst sælgende forfattere. På samme måde har Stephenie Meyers Twilight-serie om kærligheden mellem teenagepigen Bella og vampyren Edward opnået decideret kultstatus uden ligefrem at have opnået anmeldernes gunst, mens Barbara Cartland, den ukronede dronning af kærlighedsromaner, stadig efter sin død læses flittigt af kvinder over hele verden.
Når vi på LOVEBOOKS-redaktionen er på udkig efter nye udenlandske bøger, som vi kan udgive på dansk, er vi derfor nødt til at tænke kreativt. Vi er nødt til at lede efter de søde historier, der begejstrer læserne, men som ikke nødvendigvis vinder priser eller høster anerkendelse på parnasset.
Da vi sidste år lancerede LOVEBOOKS med det formål at give læserne et sted at mødes omkring en fælles interesse for gode kærlighedsbøger, stod det hurtigt klart for os, at vi måtte tage utraditionelle midler i brug og udfordre almindelig forlagspraksis for at finde frem til læsernes nye yndlingsbøger. Vi besluttede os derfor for hver især at sammensætte en liste over titler, som kunne være interessante at kigge nærmere på, og en måneds tid senere mødte vi op på redaktionsmøde med tre lister, hvor den samme titel gik igen på alle tre lister. Den bog MÅTTE vi selvfølgelig udgive – og i morgen udkommer den i dansk oversættelse. Anna og det franske kys af Stephanie Perkins er Lindhardt og Ringhofs første originale LOVEBOOKS-titel.
Anna og de sociale medier
Hvor forlag som regel benytter sig af litterære agenter og såkaldte scouts i jagten på det gode manuskript, var vores vej til Anna og det franske kys en anden. At vi alle tre fik øje på bogen som en potentiel LOVEBOOKS-udgivelse skyldes, at bogen siden sin udgivelse i USA har spredt sig over de sociale medier. Læsere anbefaler den til andre læsere, og bogen stortrives på internettet.
Jeg opdagede selv bogen på YouTube. Jeg følger mange booktubers, der dagligt laver videoer, hvor de taler om bøger, og pludselig begyndte flere og flere af dem at tale om denne bog. Som en steppebrand bredte bogen sig fra booktuber til booktuber – flere og flere læste den, fordi deres favorit-youtuber roste den, og pludselig blev bogen et kært og omdiskuteret fælleseje i hele BookTube-community’et.
John Green anbefaler Anna og det franske kys.
YouTube-sensationen og bestsellerforfatteren John Green startede muligvis bølgen af anerkendelse af Anna og det franske kys i YouTube-community’et, da han i 2010 udgav en video, hvor han anbefalede bogen med stor begejstring. Om den eksponering siger Perkins selv: “I’d say that 85 percent of my e-mail from readers during my first year of publication began with the sentence “I read your book because John Green recommended it.” What a blessing”.
Læsernes begejstring
En anden i redaktionen opdagede bogen på Goodreads. Goodreads er et kæmpe community for læsere, hvor man anmelder og anbefaler bøger, følger sine venners læsning og deltager i gruppediskussioner om bøger.
Goodreads-brugere har lavet en liste over deres ”All Time Favorite Romance Novels”, og her indtager Anna og det franske kys en 16. plads. Blandt store klassikere som Jane Austens Stolthed og fordom og bestsellerromanen 50 Shades of Grey befinder Anna og det franske kys sig i godt selskab.
Anna og det franske kys er desuden anmeldt af over 175.000 brugere på Goodreads med en gennemsnitlig bedømmelse på 4.10 stjerner ud af 5 mulige. Med begejstrede brugeranmeldelser som ”I loved, loved, LOVED this book. I’m positively utterly, totally, absolutely completely, undeniably IN LOVE with this book. Just thinking about it makes me giddy” er bogen en sand Goodreads-sensation.
Instagram, fan art og co-creation
Men Goodreads er langt fra det eneste sociale medie, hvor bogen har gjort sit indtog. På Instagram frembringer en søgning på bogens engelske titel Anna and the French Kiss næsten 20.000 opslag med pænt opstillede billeder og kreativ fan art. Instagram-brugere fremhæver citater fra bogen via grafiske billeder, tegninger af bogens mandlige hovedperson og forsøger at genskabe bogens scener med filmbilleder af skuespillere og matchende tekster.
Anna og det franske kys appellerer bredt til både unge og voksne læsere, og særligt de unge læsere er en del af en internetkultur, hvor man selv er med til at skabe et univers omkring bøger eller andre fænomener med fanfiction og fan art. Der er tale om en form for co-creation, hvor læserne med afsæt i bogen skaber deres egne kreative indslag.
Anna og det franske kys har således engageret og inspireret mange Instagram-brugere til både grafik, tegninger og næsten filmiske billedgengivelser af bogen. Og netop dette engagement, som bogen har vækket i de unge, fortæller os noget om den begejstring, som bogen bliver mødt med. En bog, der kan opfordre sine læsere til handling, er en bog, man kan leve sig ind i.
Vi opdagede Anna og det franske kys via disse tre platforme på de sociale medier og dermed gennem læserne selv. For YouTube, Goodreads og Instagram tillader os et unikt glimt ind i, hvordan læsere modtager og reagerer på en bog. Den almindelige læsers videreformidling af bogen gør det muligt for os at spotte talentet og finde de kærlighedsbøger, der ellers er usynlige i det relativt lille landskab af bøger, der ellers finder vej til avisspalter og aftennyheder.
Andre læste også: