INTERVIEW. Sofie Aukdal har skrevet et medrivende portræt af det globale popfænomen Taylor Swift. Læs med her, hvor hun fortæller om sangerens enorme indflydelse, karrierens største skandaler – og om, hvordan hun har smadret glasloftet.
Swift-feberen raser verden over, og snart får skandinaviske fans mulighed for at opleve megastjernen live, når hendes rekordsættende Eras-tour kommer til Sverige.
I Taylor Swift: Mastermind fortæller den danske Swift-ekspert Sofie Aukdal i ord og billeder om den amerikanske sanger, musiker og sangskriver, som også er en benhård forretningskvinde.
Bogen følger popstjernens liv helt fra begyndelsen af karrieren, da hun som 14-årig flyttede til Nashville for at blive countrysanger, til i dag, hvor hun er blevet en musikalsk og politisk magtfaktor.
Hvordan startede din fascination af Taylor Swift?
“Det gik faktisk først ret sent op for mig, hvor vidunderlig popmusik Taylor Swift laver. Min søster var kæmpefan som lille og optrådte til skolefester med hendes sange. Men jeg var nok en lidt snobbet teenager, der tænkte, at jeg kun skulle lytte til sej indierock.
Jeg opdagede for alvor Taylor Swift, da jeg var 21-22 år gammel og startede på universitetet. Jeg følte mig totalt young, wild and free i den periode, gik til en masse sjove fester, og blev mere og mere interesseret i mainstream popmusik. Jeg valgte at skrive bacheloropgave om Taylor Swift, og jo mere jeg dykkede ned i hendes historie, jo mere investeret blev jeg.
Jeg har altid følt, at jeg kunne se meget af mig selv i Taylor Swift. Både på det helt konkrete, lavpraktiske plan; vi er lige høje, har den samme hårfarve, spiller begge guitar. Og ligesom Taylor har jeg altid gerne ville fremstå ordentlig og er måske gået lidt for meget op i, hvad andre tænkte om mig.”
Hvordan vil du beskrive Taylor Swift som sangskriver og musiker?
“Når man lytter til en Taylor Swift-sang, får man den helt klare fornemmelse, at her er en håndværker, der kan sit kram. Hun skriver ekstremt catchy tekster og gentager ofte ting; det er en kunst at være i stand til at gentage, uden at det bliver kedeligt. Og så synes jeg, at hun er god til at synge om situationer, vi alle kender, men fra et nyt perspektiv.
Et eksempel er sangen All too well, hvor hun får tilfældige, hverdagsagtige ting til at fremstå vildt poetiske. Hun synger for eksempel om at danse i lyset fra et køleskab:
“’Cause there we are again in the middle of the night. We’re dancing ’round the kitchen in the refrigerator light. Down the stairs, I was there. I remember it all too well.”
Det er jo i virkeligheden en banal situation. Men når Taylor Swift synger om den, bliver det enormt billedskabende.”
Taylor Swifts popularitet har nået helt uanede højder i de seneste år. Er hun den største popstjerne i verden, eller er der nogen, der kan udfordre hende?
“I min optik er Taylor Swift verdens største rendyrkede popstjerne. Jeg tror ikke, der er nogen, der kan konkurrere med hende om pladsen. Sådan en som Beyoncé er selvfølgelig en musikalsk legende, men hun er en stjerne på en lidt anderledes måde. Beyoncé har et mere privat og afmålt forhold til sine fans, hvor Taylor Swift giver enormt meget af sig selv. Hendes fans udgør et community, der har sit helt eget liv.
Jeg var ikke i live i 1960’erne, da Beatles-manien rasede, men jeg har på fornemmelsen, at det er den samme galskab, der eksisterer omkring Taylor Swift.”
Du skriver i forordet til Taylor Swift: Mastermind, at Taylor har gjort det cool at være en ”try-hard”, en der er ivrig og gør sig umage. Hvad mener du med det?
“Det er en udbredt opfattelse, at det er sejt at være afslappet, cool og tilbagelænet i livet. Man skal helst ikke være for investeret i noget; det virker federe at være én, for hvem tingene kommer let og naturligt, end én, der virkelig gerne vil have noget og går benhårdt efter det. Det kan virke lidt uncool at vise, at man rigtig gerne vil lykkes – men det er Taylor Swift ikke bange for.
Derfor er Taylor Swift blevet lidt af et forbillede for hele verdens ”try-hards”. Når jeg kigger på hende, føler jeg, at det er okay at være ivrig, at prøve hårdt og at være begejstret for ting.”
Hvad karakteriserer Taylor Swifts fanskare og fanfællesskab?
“Taylor Swifts fanskare kombinerer både en stor sødme og fællesskabsfølelse – og en form for soldateragtig hær. Der er både noget meget nuttet og umiddelbart ved fankulturen omkring hende, men samtidig er der nogle dogmer, som fansene sætter en stor ære i at værne om.
Jeg er selv blevet irettesat flere gange af andre Swifties (Taylor Swift-fans, red.) på de sociale medier, hvis jeg har lavet et opslag, hvor jeg har glemt at få nogle detaljer med. Det handler nok om, at hendes fans elsker at gå på opdagelse i al den viden og lore, der findes om Taylor Swift; der er ufatteligt mange fanteorier, man kan dykke ned i, og mange dyrker deres kærlighed til hende som en hobby.
Det er ret unikt for Taylors fanbase, hvor detaljeret fansene går ind i hendes tekster for at finde clues om hendes privatliv. Det er nærmest et detektivarbejde, og Taylor Swift er selv med på legen. Hun er god til at lægge spor, koder og symboler til sine fans i sangteksterne, og man får fornemmelsen af, at hun selv synes, det er virkelig sjovt.”
Du er selv en Swiftie. Hvad giver det dig at være en del af fællesskabet omkring Taylor Swift?
“Det er helt vildt sjovt at være Swiftie! Jeg har fået så mange fede oplevelser ud af det. Engang skulle jeg til en Taylor Swift-temafest. Jeg ankom med én ven, men jeg fik med det samme fornemmelsen af, at jeg stod blandt en masse venner. Alle kunne synge med på hendes sange, og folk havde klædt sig ud. Det var så nuttet og entusiastisk og helt enormt sjovt at være en del af. Jeg kunne ikke lade være med at tænke, at her var mine mennesker – ‘this is my people!'”
Det virker til, at også kritikere og tidligere skeptikere er begyndt at forholde sig seriøst til Taylor Swift. Er det gået fra at være uncool til at være cool at dyrke hende i de seneste år?
“Det har aldrig været særlig cool at dyrke kvindelige mainstream popidoler. Det ærkekvindelige er blevet set ned på gennem historien. Men det er virkelig lykkedes Taylor Swift at smadre det glasloft.
Da hun begyndte at lave popmusik, bredte der sig gradvist en større accept af popmusik blandt kritikere. Anmeldere og mediefolk begyndte at få øjnene op for substansen og kvaliteten i den musik, popstjerner som Taylor Swift lavede. De begyndte at interessere sig for hende, ikke bare som en girl next door, der sang kærlighedssange, men som en sangskriver, der kunne måle sig med kæmpelegender som Paul Simon, Bob Dylan og James Taylor.
Af den grund kan man dyrke Taylor Swift på flere måder; både som en rendyrket fangirl, men også som en seriøs anmelder på Information.”
Lad os kaste et blik på Taylor Swifts position som politisk aktør. I 2018 brød hun sin politiske tavshed og erklærede sin støtte til Det Demokratiske Parti i USA. Det skete efter et stigende pres fra fans, der mente, at hun burde bekende politisk kulør. Hvad var det for et dilemma, Taylor Swift stod i?
“Taylor Swift forsøgte længe at holde sig udenfor politik, fordi hun var bange for, hvilke konsekvenser det kunne få for hendes liv og karriere at vælge side. Countryverdenen, som hun kommer fra, har traditionelt været bygget på konservative idéer, og i countrymusikken har der været en uudtalt konsensus om, at man ikke taler om politik.
Dolly Parton har haft en lang karriere uden at bekende politisk kulør, og det gør, at hun er elsket af både hillbillies og drag queens. Men den gik bare ikke længere for Taylor Swift. Folk så hende som en ung og vigtig stemme med en kæmpe platform, som hun havde en pligt til at bruge.
Det hører med til historien, at det populære countryband The Dixie Chicks (i dag The Chicks) var blevet boykottet i 2003, fordi de havde udtalt sig kritisk om den daværende præsident George W. Bush. Den fortælling påvirkede Taylor Swift og afholdt hende længe fra at gøre noget. Men presset indefra og udefra voksede, og hun følte efterhånden, at det var forkert, at hun ikke kunne få lov til at sige, hvad hun mente.
Det skete også i takt med, at det politiske landskab i USA ændrede sig. Det var under Donald Trumps præsidentperiode, landet var polariseret, og minoritetsgrupper var i fare. Derfor følte Taylor Swift sig nødsaget til at sige, at hun bakkede op om udsatte grupper.”
Taylor Swifts karriere har været fyldt med både op- og nedture. Hvad har været de største skandaler i hendes karriere – og hvordan har de påvirket hendes image?
“Taylor Swift har været involveret i mange skandaler, der har haft en negativ indflydelse på hendes image. Der var en lang periode i midten af 2010’erne, hvor folk så meget kritisk på hende. I de år skulle hun virkelig kæmpe for at opretholde sit tidligere så sympatiske image. Det var, som om kritikerne bare havde siddet og ventet på, at hun skulle begå et fejltrin, der kunne få den perfekte overflade til at krakelere.
Den største skandale i hendes karriere må være hendes meget offentlige konflikt med rapperen Kanye West. Egentlig går konflikten helt tilbage til 2009, hvor Taylor Swift vandt en MTV Video Music Award for den bedste musikvideo af en kvindelig artist. Kanye West afbrød hende midt i takketalen og råbte, at Beyoncé burde have vundet prisen.
Men skandalen mellem dem blussede for alvor op i 2016, da Kanye West udgav sangen ”Famous”, hvor han rapper:
”I think me and Taylor might still have sex. Why? I made that bitch famous.”
I musikvideoen ligger en voksfigur af Taylor Swift nøgen i hans seng. Det provokerede Taylor Swift, der offentligt udtalte, at hun aldrig havde godkendt teksten, og at budskabet var kvindefjendsk.
Men Kanye West og hans daværende kone Kim Kardashian svarede tilbage, at Taylor altså havde givet samtykke til sangen. De lagde derefter en video op på de sociale medier af et telefonopkald mellem Kanye West og Taylor Swift, hvor det lyder, som om hun giver tilladelse til sangteksten. Det så ikke godt ud for Taylor, og hendes image led virkelig skade. Folk begyndte at kalde hende en manipulerende løgner.
Men sagen slutter ikke der, for flere år senere – i 2020 – blev der lækket en længere version af den samme video. I den nye version af videoen kom det frem, at selvom Kanye West godt nok informerede Taylor om sangen, fik han ikke sagt, at han ville rappe ”I made that bitch famous”. Han gav hende altså kun en ”light” version af sangteksten.
På den måde kom der beviser frem, der pegede på, at Taylor Swift aldrig havde løjet. Og det var helt klart med til at reparere hendes image.”
LÆS HELE HISTORIEN OM TAYLOR SWIFT OG KANYE WESTS ÅRELANGE KONFLIKT HER
Der er også den meget omtalte konflikt mellem Taylor Swift og hendes gamle pladeselskab. Hvad går den ud på?
“Taylor Swifts gamle pladeselskab, Big Machine Records, ejede rettighederne til indspilningerne af hendes seks første albums. Taylor havde selv gennem mange år forsøgt at købe de rettigheder tilbage, men uden held. Så da hun i 2019 hørte, at manageren og businesstypen Scooter Braun havde købt Big Machine Records og dermed rettighederne til hendes sange, følte hun det som en hån. Hun var ikke selv blevet informeret om salget eller fået muligheden for at købe dem. Det gjorde det heller ikke bedre, at Scooter Braun var Kanye Wests gamle manager – faktisk følte Taylor Swift, at hun blev mobbet lidt.
Derfor besluttede hun sig for at generobre sine gamle sange ved at lave nye indspilninger af dem, der lød så tæt på originalerne som muligt. På den måde ville fans få mulighed for at lytte til de sange, de kendte og elskede, mens det var Taylor Swift, der ejede dem.
Det har vist sig at være et kæmpe power move. Denne her beslutning udsprang af Taylor Swifts retfærdighedsfølelse, men det har også været et genialt PR-stunt, der har styrket hendes autenticitet. I min optik var det her, Taylor Swift for alvor brød med den girl next door-rolle, som hun både har nydt godt af og kæmpet med gennem hele sin karriere.”
Og så til sidst: Hvor vil du anbefale, at man starter, hvis man endnu ikke er hoppet ombord på Swift-vognen?
“Før man begynder at lytte, skal man forstå, at Taylor Swift er en nørdet romantiker. Hendes musik er romantisk og dagdrømmende på en helt filmagtig måde. Det skal man lige være indforstået med, synes jeg.
Når det så er sagt, er der enormt meget godt at kaste sig over! Men hvis man vil have essensen af Taylor Swift, synes jeg, man skal lytte til albummet Red. Det indeholder både en masse lækker country-lyd og rendyrket pop – det er the best of both worlds!“
Taylor Swift: Mastermind
Taylor Swift er pigen fra landet, der flyttede til Nashville som 14-årig og blev en af klodens største popstjerner.
I denne bog fortæller den danske Swift-ekspert Sofie Aukdal om den amerikanske sanger, musiker og sangskriver, som også er en benhård forretningskvinde med stor magt. Hun kan få unge til at registrere sig som vælgere ved at lave et enkelt opslag på sine sociale medier. Og til nogle af hendes rekordstore stadionkoncerter er publikums hoppen og dansen blevet målt som et lille jordskælv.
I denne bog får man en masse flotte billeder og en indføring i superstjernens verden, karriere og personlige historie. Sofie Aukdal skriver for musikmagasinet Soundvenue, er cand.mag. i musikvidenskab og har som fan selv fulgt sangeren tæt gennem mange år. Det er en bog til Swiftierne, der laver friendship-bracelets, men også til dem, der lige er hoppet ombord på vognen.
INTERVIEW. Sofie Aukdal har skrevet et medrivende portræt af det globale popfænomen Taylor Swift. Læs med her, hvor hun fortæller om sangerens enorme indflydelse, karrierens største skandaler – og om, hvordan hun har smadret glasloftet.
Swift-feberen raser verden over, og snart får skandinaviske fans mulighed for at opleve megastjernen live, når hendes rekordsættende Eras-tour kommer til Sverige.
I Taylor Swift: Mastermind fortæller den danske Swift-ekspert Sofie Aukdal i ord og billeder om den amerikanske sanger, musiker og sangskriver, som også er en benhård forretningskvinde.
Bogen følger popstjernens liv helt fra begyndelsen af karrieren, da hun som 14-årig flyttede til Nashville for at blive countrysanger, til i dag, hvor hun er blevet en musikalsk og politisk magtfaktor.
Hvordan startede din fascination af Taylor Swift?
“Det gik faktisk først ret sent op for mig, hvor vidunderlig popmusik Taylor Swift laver. Min søster var kæmpefan som lille og optrådte til skolefester med hendes sange. Men jeg var nok en lidt snobbet teenager, der tænkte, at jeg kun skulle lytte til sej indierock.
Jeg opdagede for alvor Taylor Swift, da jeg var 21-22 år gammel og startede på universitetet. Jeg følte mig totalt young, wild and free i den periode, gik til en masse sjove fester, og blev mere og mere interesseret i mainstream popmusik. Jeg valgte at skrive bacheloropgave om Taylor Swift, og jo mere jeg dykkede ned i hendes historie, jo mere investeret blev jeg.
Jeg har altid følt, at jeg kunne se meget af mig selv i Taylor Swift. Både på det helt konkrete, lavpraktiske plan; vi er lige høje, har den samme hårfarve, spiller begge guitar. Og ligesom Taylor har jeg altid gerne ville fremstå ordentlig og er måske gået lidt for meget op i, hvad andre tænkte om mig.”
Hvordan vil du beskrive Taylor Swift som sangskriver og musiker?
“Når man lytter til en Taylor Swift-sang, får man den helt klare fornemmelse, at her er en håndværker, der kan sit kram. Hun skriver ekstremt catchy tekster og gentager ofte ting; det er en kunst at være i stand til at gentage, uden at det bliver kedeligt. Og så synes jeg, at hun er god til at synge om situationer, vi alle kender, men fra et nyt perspektiv.
Et eksempel er sangen All too well, hvor hun får tilfældige, hverdagsagtige ting til at fremstå vildt poetiske. Hun synger for eksempel om at danse i lyset fra et køleskab:
“’Cause there we are again in the middle of the night. We’re dancing ’round the kitchen in the refrigerator light. Down the stairs, I was there. I remember it all too well.”
Det er jo i virkeligheden en banal situation. Men når Taylor Swift synger om den, bliver det enormt billedskabende.”
Taylor Swifts popularitet har nået helt uanede højder i de seneste år. Er hun den største popstjerne i verden, eller er der nogen, der kan udfordre hende?
“I min optik er Taylor Swift verdens største rendyrkede popstjerne. Jeg tror ikke, der er nogen, der kan konkurrere med hende om pladsen. Sådan en som Beyoncé er selvfølgelig en musikalsk legende, men hun er en stjerne på en lidt anderledes måde. Beyoncé har et mere privat og afmålt forhold til sine fans, hvor Taylor Swift giver enormt meget af sig selv. Hendes fans udgør et community, der har sit helt eget liv.
Jeg var ikke i live i 1960’erne, da Beatles-manien rasede, men jeg har på fornemmelsen, at det er den samme galskab, der eksisterer omkring Taylor Swift.”
Du skriver i forordet til Taylor Swift: Mastermind, at Taylor har gjort det cool at være en ”try-hard”, en der er ivrig og gør sig umage. Hvad mener du med det?
“Det er en udbredt opfattelse, at det er sejt at være afslappet, cool og tilbagelænet i livet. Man skal helst ikke være for investeret i noget; det virker federe at være én, for hvem tingene kommer let og naturligt, end én, der virkelig gerne vil have noget og går benhårdt efter det. Det kan virke lidt uncool at vise, at man rigtig gerne vil lykkes – men det er Taylor Swift ikke bange for.
Derfor er Taylor Swift blevet lidt af et forbillede for hele verdens ”try-hards”. Når jeg kigger på hende, føler jeg, at det er okay at være ivrig, at prøve hårdt og at være begejstret for ting.”
Hvad karakteriserer Taylor Swifts fanskare og fanfællesskab?
“Taylor Swifts fanskare kombinerer både en stor sødme og fællesskabsfølelse – og en form for soldateragtig hær. Der er både noget meget nuttet og umiddelbart ved fankulturen omkring hende, men samtidig er der nogle dogmer, som fansene sætter en stor ære i at værne om.
Jeg er selv blevet irettesat flere gange af andre Swifties (Taylor Swift-fans, red.) på de sociale medier, hvis jeg har lavet et opslag, hvor jeg har glemt at få nogle detaljer med. Det handler nok om, at hendes fans elsker at gå på opdagelse i al den viden og lore, der findes om Taylor Swift; der er ufatteligt mange fanteorier, man kan dykke ned i, og mange dyrker deres kærlighed til hende som en hobby.
Det er ret unikt for Taylors fanbase, hvor detaljeret fansene går ind i hendes tekster for at finde clues om hendes privatliv. Det er nærmest et detektivarbejde, og Taylor Swift er selv med på legen. Hun er god til at lægge spor, koder og symboler til sine fans i sangteksterne, og man får fornemmelsen af, at hun selv synes, det er virkelig sjovt.”
Du er selv en Swiftie. Hvad giver det dig at være en del af fællesskabet omkring Taylor Swift?
“Det er helt vildt sjovt at være Swiftie! Jeg har fået så mange fede oplevelser ud af det. Engang skulle jeg til en Taylor Swift-temafest. Jeg ankom med én ven, men jeg fik med det samme fornemmelsen af, at jeg stod blandt en masse venner. Alle kunne synge med på hendes sange, og folk havde klædt sig ud. Det var så nuttet og entusiastisk og helt enormt sjovt at være en del af. Jeg kunne ikke lade være med at tænke, at her var mine mennesker – ‘this is my people!'”
Det virker til, at også kritikere og tidligere skeptikere er begyndt at forholde sig seriøst til Taylor Swift. Er det gået fra at være uncool til at være cool at dyrke hende i de seneste år?
“Det har aldrig været særlig cool at dyrke kvindelige mainstream popidoler. Det ærkekvindelige er blevet set ned på gennem historien. Men det er virkelig lykkedes Taylor Swift at smadre det glasloft.
Da hun begyndte at lave popmusik, bredte der sig gradvist en større accept af popmusik blandt kritikere. Anmeldere og mediefolk begyndte at få øjnene op for substansen og kvaliteten i den musik, popstjerner som Taylor Swift lavede. De begyndte at interessere sig for hende, ikke bare som en girl next door, der sang kærlighedssange, men som en sangskriver, der kunne måle sig med kæmpelegender som Paul Simon, Bob Dylan og James Taylor.
Af den grund kan man dyrke Taylor Swift på flere måder; både som en rendyrket fangirl, men også som en seriøs anmelder på Information.”
Lad os kaste et blik på Taylor Swifts position som politisk aktør. I 2018 brød hun sin politiske tavshed og erklærede sin støtte til Det Demokratiske Parti i USA. Det skete efter et stigende pres fra fans, der mente, at hun burde bekende politisk kulør. Hvad var det for et dilemma, Taylor Swift stod i?
“Taylor Swift forsøgte længe at holde sig udenfor politik, fordi hun var bange for, hvilke konsekvenser det kunne få for hendes liv og karriere at vælge side. Countryverdenen, som hun kommer fra, har traditionelt været bygget på konservative idéer, og i countrymusikken har der været en uudtalt konsensus om, at man ikke taler om politik.
Dolly Parton har haft en lang karriere uden at bekende politisk kulør, og det gør, at hun er elsket af både hillbillies og drag queens. Men den gik bare ikke længere for Taylor Swift. Folk så hende som en ung og vigtig stemme med en kæmpe platform, som hun havde en pligt til at bruge.
Det hører med til historien, at det populære countryband The Dixie Chicks (i dag The Chicks) var blevet boykottet i 2003, fordi de havde udtalt sig kritisk om den daværende præsident George W. Bush. Den fortælling påvirkede Taylor Swift og afholdt hende længe fra at gøre noget. Men presset indefra og udefra voksede, og hun følte efterhånden, at det var forkert, at hun ikke kunne få lov til at sige, hvad hun mente.
Det skete også i takt med, at det politiske landskab i USA ændrede sig. Det var under Donald Trumps præsidentperiode, landet var polariseret, og minoritetsgrupper var i fare. Derfor følte Taylor Swift sig nødsaget til at sige, at hun bakkede op om udsatte grupper.”
Taylor Swifts karriere har været fyldt med både op- og nedture. Hvad har været de største skandaler i hendes karriere – og hvordan har de påvirket hendes image?
“Taylor Swift har været involveret i mange skandaler, der har haft en negativ indflydelse på hendes image. Der var en lang periode i midten af 2010’erne, hvor folk så meget kritisk på hende. I de år skulle hun virkelig kæmpe for at opretholde sit tidligere så sympatiske image. Det var, som om kritikerne bare havde siddet og ventet på, at hun skulle begå et fejltrin, der kunne få den perfekte overflade til at krakelere.
Den største skandale i hendes karriere må være hendes meget offentlige konflikt med rapperen Kanye West. Egentlig går konflikten helt tilbage til 2009, hvor Taylor Swift vandt en MTV Video Music Award for den bedste musikvideo af en kvindelig artist. Kanye West afbrød hende midt i takketalen og råbte, at Beyoncé burde have vundet prisen.
Men skandalen mellem dem blussede for alvor op i 2016, da Kanye West udgav sangen ”Famous”, hvor han rapper:
”I think me and Taylor might still have sex. Why? I made that bitch famous.”
I musikvideoen ligger en voksfigur af Taylor Swift nøgen i hans seng. Det provokerede Taylor Swift, der offentligt udtalte, at hun aldrig havde godkendt teksten, og at budskabet var kvindefjendsk.
Men Kanye West og hans daværende kone Kim Kardashian svarede tilbage, at Taylor altså havde givet samtykke til sangen. De lagde derefter en video op på de sociale medier af et telefonopkald mellem Kanye West og Taylor Swift, hvor det lyder, som om hun giver tilladelse til sangteksten. Det så ikke godt ud for Taylor, og hendes image led virkelig skade. Folk begyndte at kalde hende en manipulerende løgner.
Men sagen slutter ikke der, for flere år senere – i 2020 – blev der lækket en længere version af den samme video. I den nye version af videoen kom det frem, at selvom Kanye West godt nok informerede Taylor om sangen, fik han ikke sagt, at han ville rappe ”I made that bitch famous”. Han gav hende altså kun en ”light” version af sangteksten.
På den måde kom der beviser frem, der pegede på, at Taylor Swift aldrig havde løjet. Og det var helt klart med til at reparere hendes image.”
LÆS HELE HISTORIEN OM TAYLOR SWIFT OG KANYE WESTS ÅRELANGE KONFLIKT HER
Der er også den meget omtalte konflikt mellem Taylor Swift og hendes gamle pladeselskab. Hvad går den ud på?
“Taylor Swifts gamle pladeselskab, Big Machine Records, ejede rettighederne til indspilningerne af hendes seks første albums. Taylor havde selv gennem mange år forsøgt at købe de rettigheder tilbage, men uden held. Så da hun i 2019 hørte, at manageren og businesstypen Scooter Braun havde købt Big Machine Records og dermed rettighederne til hendes sange, følte hun det som en hån. Hun var ikke selv blevet informeret om salget eller fået muligheden for at købe dem. Det gjorde det heller ikke bedre, at Scooter Braun var Kanye Wests gamle manager – faktisk følte Taylor Swift, at hun blev mobbet lidt.
Derfor besluttede hun sig for at generobre sine gamle sange ved at lave nye indspilninger af dem, der lød så tæt på originalerne som muligt. På den måde ville fans få mulighed for at lytte til de sange, de kendte og elskede, mens det var Taylor Swift, der ejede dem.
Det har vist sig at være et kæmpe power move. Denne her beslutning udsprang af Taylor Swifts retfærdighedsfølelse, men det har også været et genialt PR-stunt, der har styrket hendes autenticitet. I min optik var det her, Taylor Swift for alvor brød med den girl next door-rolle, som hun både har nydt godt af og kæmpet med gennem hele sin karriere.”
Og så til sidst: Hvor vil du anbefale, at man starter, hvis man endnu ikke er hoppet ombord på Swift-vognen?
“Før man begynder at lytte, skal man forstå, at Taylor Swift er en nørdet romantiker. Hendes musik er romantisk og dagdrømmende på en helt filmagtig måde. Det skal man lige være indforstået med, synes jeg.
Når det så er sagt, er der enormt meget godt at kaste sig over! Men hvis man vil have essensen af Taylor Swift, synes jeg, man skal lytte til albummet Red. Det indeholder både en masse lækker country-lyd og rendyrket pop – det er the best of both worlds!“
Taylor Swift: Mastermind
Taylor Swift er pigen fra landet, der flyttede til Nashville som 14-årig og blev en af klodens største popstjerner.
I denne bog fortæller den danske Swift-ekspert Sofie Aukdal om den amerikanske sanger, musiker og sangskriver, som også er en benhård forretningskvinde med stor magt. Hun kan få unge til at registrere sig som vælgere ved at lave et enkelt opslag på sine sociale medier. Og til nogle af hendes rekordstore stadionkoncerter er publikums hoppen og dansen blevet målt som et lille jordskælv.
I denne bog får man en masse flotte billeder og en indføring i superstjernens verden, karriere og personlige historie. Sofie Aukdal skriver for musikmagasinet Soundvenue, er cand.mag. i musikvidenskab og har som fan selv fulgt sangeren tæt gennem mange år. Det er en bog til Swiftierne, der laver friendship-bracelets, men også til dem, der lige er hoppet ombord på vognen.
Du kan købe Taylor Swift: Mastermind online eller i din nærmeste boghandel fra 13. maj.
Andre læste også: