Nikita Klæstrup, Louise Kjølsen og Ekaterina Andersen er fjerdebølgefeminister. De bliver ofte spurgt, hvad de nye feminister kæmper for. I Ludermanifestet forklarer de deres mærkesager, såsom at “hvis det ikke føles rart, så er det ikke rart!”, hvilket er baggrunden for uddraget herunder.
Louise Kjølsen fortæller i Ludermanifestet om overgreb, og hvordan samfundets konstruktion af den mandlige og kvindelige seksualitet undertrykker begge køn.
“En morgen vågnede jeg op og tjekkede som altid min Snapchat. Jeg kiggede igennem folks My story, og jeg stoppede ved min venindes story, fordi den virkelig gjorde mig vred. Hun havde været i byen med en gruppe andre, og de var taget hjem til hende til morgenfest. Der var de obligatoriske slørede billeder og videoer med mimende munde til vigtige lyrics. På hendes Snapstory kunne jeg se, at hun havde lagt sig til at sove i sin seng. To drenge lavede grinende en snap, hvor de løftede dynen og filmede ned ad hendes mave og filmede hendes nøgne fisse på hendes My story. Hvilket betyder, at alle, hun er venner med, kan se den.
Det var totalt ikke i orden, da hun bestemt ikke havde givet sit samtykke, fordi hun lå og sov. Samtidig kunne jeg se på tiden, at det var nogle timer siden, de havde lagt filmen op, og jeg begyndte derfor at tænke over, hvor mange af hendes venner der nu havde set den. Jeg tror, vi alle er enige om, at det ikke er okay at filme en nøgen pige og offentliggøre det uden hendes samtykke. Det kan godt være, de var fulde, og syntes, det var en joke – de var ved at dø af grin i baggrunden, men det er en overskridelse af hendes grænser og en krænkelse af hendes privatliv.
Nu kommer plot-twistet!
Det var ikke min veninde, men min ven, det skete for. Min ven, som er en mand, blev, mens han sov, filmet af to grinende piger. Jeg kunne se på hans snap, at de alle sammen grinede ad det, da han vågnede – måske, fordi han stadig var fuld. Men senere gav han udtryk for, at han ikke var helt sikker på, at han havde forstået omfanget af den ”joke”. Jeg skrev til ham, at jeg hverken syntes, at det var sjovt eller ok. Han skrev tilbage, at han faktisk heller ikke synes, det var sjovt, men ”hey, hvad kunne han gøre?” Det var virkelig sørgeligt at opleve, at han faktisk ikke selv syntes, at han havde ret til at sige fra over for nogen, der havde overskredet hans grænser. Jeg måtte genfortælle situationen for ham med en pige i hans rolle, før han følte, at han havde ret til at være vred over den form for overgreb, der var blevet begået mod ham.
Det fortæller virkelig meget om vores konstruktion af den mandlige og kvindelige seksualitet, når et så tydeligt overgreb, som han faktisk ikke synes, var i orden, bliver grinet væk, fordi mænd ikke kan være ”ofre” eller udsatte.
Det er konsekvensen af, at vi konstruerer den maskuline seksualitet som altid tilstedeværende: At mænd altid vil have sex, hvis kvinder/ andre mænd bare ”giver dem lov”, og man derfor ikke kan begå et seksuelt overgreb mod en mand. Han er det stærke køn, som partneren overgiver sig til, og derfor er det ikke muligt for en kvinde at skade eller krænke en mand, da hun jo bare er en kvinde.
Den tankegang har jeg oplevet mange gange i projektet Voldsom Kærlighed, hvor jeg var ambassadør. Hvis en mand stikker en kvinde en flad, er alle enige om, at det er kærestevold. Men slår en kvinde en mand, er det ikke ”rigtig” vold, fordi kvinder er svage og ikke kan gøre ”rigtig” skade på en mand. Det er selvfølgelig en super nedværdigende måde at se på kvinder. Men det sætter også de mænd, der bliver udsat for vold, om det så er psykisk, fysisk, materiel, seksuel eller stalking, i en svær position. De ”burde” ikke føle smerte eller ubehag ved ”kvindevold”. Derfor har de ikke nogen grund til at sige fra.
Selvom en mand kan mærke, at hans grænser er blevet overskredet, er der faktisk kun én løsning: Han kan grine ad det sammen med de andre og bare fortrænge den ondt-i-maven-følelse, der plejer at indikere, at noget ikke var okay. Det er endnu et bevis på, at de patriarkalske magtstrukturer, der former den måde, vi almindeligvis forstår køn på, også undertrykker mænd!
Bare lige, hvis der skulle være nogle, som var i tvivl: Mænd har også ret til at bestemme over deres egne kroppe. De har også lov til at sige nej og sætte grænser, og de har også lov til at føle sig krænket.
Jeg vil lige understrege, at seksualitet og voldtægt er helt adskilte ting. Seksualitet handler om sex og tiltrækning, hvorimod voldtægt faktisk intet har med sex at gøre. Voldtægt handler, som ordet antyder, om vold og om magt og om at tage magten fra et andet menneske.
Louise Kjølsen, aka Twerk Queen, har en kandidatgrad i psykologi og foredragsholder. Hun er sammen med Nikita Klæstrup og Ekaterina Andersen en del af GirlSquad, som har udgivet Ludermanifestet.
Du kan læse Ludermanifestet som e-bog og lydbog eller låne bogen på biblioteket.
Nikita Klæstrup, Louise Kjølsen og Ekaterina Andersen er fjerdebølgefeminister. De bliver ofte spurgt, hvad de nye feminister kæmper for. I Ludermanifestet forklarer de deres mærkesager, såsom at “hvis det ikke føles rart, så er det ikke rart!”, hvilket er baggrunden for uddraget herunder.
Louise Kjølsen fortæller i Ludermanifestet om overgreb, og hvordan samfundets konstruktion af den mandlige og kvindelige seksualitet undertrykker begge køn.
“En morgen vågnede jeg op og tjekkede som altid min Snapchat. Jeg kiggede igennem folks My story, og jeg stoppede ved min venindes story, fordi den virkelig gjorde mig vred. Hun havde været i byen med en gruppe andre, og de var taget hjem til hende til morgenfest. Der var de obligatoriske slørede billeder og videoer med mimende munde til vigtige lyrics. På hendes Snapstory kunne jeg se, at hun havde lagt sig til at sove i sin seng. To drenge lavede grinende en snap, hvor de løftede dynen og filmede ned ad hendes mave og filmede hendes nøgne fisse på hendes My story. Hvilket betyder, at alle, hun er venner med, kan se den.
Det var totalt ikke i orden, da hun bestemt ikke havde givet sit samtykke, fordi hun lå og sov. Samtidig kunne jeg se på tiden, at det var nogle timer siden, de havde lagt filmen op, og jeg begyndte derfor at tænke over, hvor mange af hendes venner der nu havde set den. Jeg tror, vi alle er enige om, at det ikke er okay at filme en nøgen pige og offentliggøre det uden hendes samtykke. Det kan godt være, de var fulde, og syntes, det var en joke – de var ved at dø af grin i baggrunden, men det er en overskridelse af hendes grænser og en krænkelse af hendes privatliv.
Nu kommer plot-twistet!
Det var ikke min veninde, men min ven, det skete for. Min ven, som er en mand, blev, mens han sov, filmet af to grinende piger. Jeg kunne se på hans snap, at de alle sammen grinede ad det, da han vågnede – måske, fordi han stadig var fuld. Men senere gav han udtryk for, at han ikke var helt sikker på, at han havde forstået omfanget af den ”joke”. Jeg skrev til ham, at jeg hverken syntes, at det var sjovt eller ok. Han skrev tilbage, at han faktisk heller ikke synes, det var sjovt, men ”hey, hvad kunne han gøre?” Det var virkelig sørgeligt at opleve, at han faktisk ikke selv syntes, at han havde ret til at sige fra over for nogen, der havde overskredet hans grænser. Jeg måtte genfortælle situationen for ham med en pige i hans rolle, før han følte, at han havde ret til at være vred over den form for overgreb, der var blevet begået mod ham.
Det fortæller virkelig meget om vores konstruktion af den mandlige og kvindelige seksualitet, når et så tydeligt overgreb, som han faktisk ikke synes, var i orden, bliver grinet væk, fordi mænd ikke kan være ”ofre” eller udsatte.
Det er konsekvensen af, at vi konstruerer den maskuline seksualitet som altid tilstedeværende: At mænd altid vil have sex, hvis kvinder/ andre mænd bare ”giver dem lov”, og man derfor ikke kan begå et seksuelt overgreb mod en mand. Han er det stærke køn, som partneren overgiver sig til, og derfor er det ikke muligt for en kvinde at skade eller krænke en mand, da hun jo bare er en kvinde.
Den tankegang har jeg oplevet mange gange i projektet Voldsom Kærlighed, hvor jeg var ambassadør. Hvis en mand stikker en kvinde en flad, er alle enige om, at det er kærestevold. Men slår en kvinde en mand, er det ikke ”rigtig” vold, fordi kvinder er svage og ikke kan gøre ”rigtig” skade på en mand. Det er selvfølgelig en super nedværdigende måde at se på kvinder. Men det sætter også de mænd, der bliver udsat for vold, om det så er psykisk, fysisk, materiel, seksuel eller stalking, i en svær position. De ”burde” ikke føle smerte eller ubehag ved ”kvindevold”. Derfor har de ikke nogen grund til at sige fra.
Selvom en mand kan mærke, at hans grænser er blevet overskredet, er der faktisk kun én løsning: Han kan grine ad det sammen med de andre og bare fortrænge den ondt-i-maven-følelse, der plejer at indikere, at noget ikke var okay. Det er endnu et bevis på, at de patriarkalske magtstrukturer, der former den måde, vi almindeligvis forstår køn på, også undertrykker mænd!
Bare lige, hvis der skulle være nogle, som var i tvivl: Mænd har også ret til at bestemme over deres egne kroppe. De har også lov til at sige nej og sætte grænser, og de har også lov til at føle sig krænket.
Jeg vil lige understrege, at seksualitet og voldtægt er helt adskilte ting. Seksualitet handler om sex og tiltrækning, hvorimod voldtægt faktisk intet har med sex at gøre. Voldtægt handler, som ordet antyder, om vold og om magt og om at tage magten fra et andet menneske.
Louise Kjølsen, aka Twerk Queen, har en kandidatgrad i psykologi og foredragsholder. Hun er sammen med Nikita Klæstrup og Ekaterina Andersen en del af GirlSquad, som har udgivet Ludermanifestet.
Du kan læse Ludermanifestet som e-bog og lydbog eller låne bogen på biblioteket.
Andre læste også: