I den engelske forfatterinde Fay Weldons forfatterskab er kvinden i centrum. Men modsat meget anden litteratur indtager kvinderne hos Fay Weldon ofte positionen som ”den anden kvinde”. ”Den anden kvinde” er hende, vi normalt ikke hører om eller fra. Hende, som ikke er charmerende eller eventyrsmuk. Og hende, der er vred! For Fay Weldons kvinder er ofte vrede. På utro mænd, smukke rivalinder og huslige pligter. Fay Weldon skriver hundjævelen frem i litteraturen og undersøger, hvad der sker i middelklasseforstadslivet, når hun slippes løs…
Tekst af: Nanna Schmidt
Fay Weldon bliver født i 1931 i England, men lever en omflakkende tilværelse med sin familie. Hendes første leveår starter i New Zealand, hvor hendes far er udstationeret læge. Forældrene bliver skilt, da hun er i sine unge teenageår og Weldon flytter med sin mor til England. Senere begynder hun på universitetet i Skotland. Da hun bliver gravid flytter hun tilbage til London og gifter sig. Men ægteskabet bliver kortvarigt. Efter to år bliver de skilt og for at forsørge barnet arbejder Weldon i reklamebranchen og senere som tekstforfatter. Hun skriver blandt andet det første afsnit i BBC’s populære serie, Herskab og tjenestefolk, og vinder en prestigefyldt tv-pris. Hun gifter sig med jazzmusikeren Ron Weldon og begynder på sit forfatterskab. Hendes første roman The Fat Woman’s Joke udkommer i 1967. Hendes største kommercielle succes, En hun-djævels bekendelser udkommer i 1984.
En feministisk forfatterinde?
Fordi Fay Weldon ofte har kvinden og kvindekroppen i centrum, linkes hun ofte til feminismen. Men forholdet er mere kompliceret end som så. I The Fat Woman’s Joke er det kvinders vægt og skønhedsidealer, der kritisk udstilles. Et emne, der også i høj grad er aktuelt i dag. I “En hun-djævels bekendelser” er kvindekroppens position i samfundet underkastet et kritisk lys. Hovedpersonen Ruth konfronteres konstant med sin krop, som ikke lever op til tidens skønhedsidealer. Hun er klodset og kedelig. Hendes ægtemand er til gengæld faldet for den underskønne Mary Fisher, som er Ruths diametrale modsætning. Ruth bliver ”den anden”, forvandlet til en hun-djævel i forsøget på at tage revanche over ægtemanden og hans elskerinde. Hun-djævlen er en kvinde, som har fået nok og hensynsløst tager alle midler i brug får at få hævn!
Den bidende udstilling af kvinden kan i sig selv ses som et feministisk projekt, hvor kvinden tager fløjlshandskerne af og sætter sig selv fri. Samtidig iscenesætter diskussionen af kvindekroppen forholdet mellem mænd og kvinder. Men Fay Weldon kan ikke ensidigt siges at være feminist. For det første fordi fortælleglæden er i fokus frem for et rent feministisk projekt. For det andet fordi hendes forfatterskab snarere kan betegnes som en satire over strukturelle samfundstendenser som skønhedsidealer eller det borgerlige liv i forstaden, i højere grad end at skrive særligt om kvinders position i samfundet.
Interesseret i at læse mere om Fay Weldons syn på kvinder og feminisme? Se her.
I den engelske forfatterinde Fay Weldons forfatterskab er kvinden i centrum. Men modsat meget anden litteratur indtager kvinderne hos Fay Weldon ofte positionen som ”den anden kvinde”. ”Den anden kvinde” er hende, vi normalt ikke hører om eller fra. Hende, som ikke er charmerende eller eventyrsmuk. Og hende, der er vred! For Fay Weldons kvinder er ofte vrede. På utro mænd, smukke rivalinder og huslige pligter. Fay Weldon skriver hundjævelen frem i litteraturen og undersøger, hvad der sker i middelklasseforstadslivet, når hun slippes løs…
Tekst af: Nanna Schmidt
Fay Weldon bliver født i 1931 i England, men lever en omflakkende tilværelse med sin familie. Hendes første leveår starter i New Zealand, hvor hendes far er udstationeret læge. Forældrene bliver skilt, da hun er i sine unge teenageår og Weldon flytter med sin mor til England. Senere begynder hun på universitetet i Skotland. Da hun bliver gravid flytter hun tilbage til London og gifter sig. Men ægteskabet bliver kortvarigt. Efter to år bliver de skilt og for at forsørge barnet arbejder Weldon i reklamebranchen og senere som tekstforfatter. Hun skriver blandt andet det første afsnit i BBC’s populære serie, Herskab og tjenestefolk, og vinder en prestigefyldt tv-pris. Hun gifter sig med jazzmusikeren Ron Weldon og begynder på sit forfatterskab. Hendes første roman The Fat Woman’s Joke udkommer i 1967. Hendes største kommercielle succes, En hun-djævels bekendelser udkommer i 1984.
En feministisk forfatterinde?
Fordi Fay Weldon ofte har kvinden og kvindekroppen i centrum, linkes hun ofte til feminismen. Men forholdet er mere kompliceret end som så. I The Fat Woman’s Joke er det kvinders vægt og skønhedsidealer, der kritisk udstilles. Et emne, der også i høj grad er aktuelt i dag. I “En hun-djævels bekendelser” er kvindekroppens position i samfundet underkastet et kritisk lys. Hovedpersonen Ruth konfronteres konstant med sin krop, som ikke lever op til tidens skønhedsidealer. Hun er klodset og kedelig. Hendes ægtemand er til gengæld faldet for den underskønne Mary Fisher, som er Ruths diametrale modsætning. Ruth bliver ”den anden”, forvandlet til en hun-djævel i forsøget på at tage revanche over ægtemanden og hans elskerinde. Hun-djævlen er en kvinde, som har fået nok og hensynsløst tager alle midler i brug får at få hævn!
Den bidende udstilling af kvinden kan i sig selv ses som et feministisk projekt, hvor kvinden tager fløjlshandskerne af og sætter sig selv fri. Samtidig iscenesætter diskussionen af kvindekroppen forholdet mellem mænd og kvinder. Men Fay Weldon kan ikke ensidigt siges at være feminist. For det første fordi fortælleglæden er i fokus frem for et rent feministisk projekt. For det andet fordi hendes forfatterskab snarere kan betegnes som en satire over strukturelle samfundstendenser som skønhedsidealer eller det borgerlige liv i forstaden, i højere grad end at skrive særligt om kvinders position i samfundet.
Interesseret i at læse mere om Fay Weldons syn på kvinder og feminisme? Se her.
Andre læste også: