Bøger til unge Børnebøger Carlsen

En digital virkelighed – også i børnelitteraturen

tobias bukkehave, børn på nettet, børn på internettet, bøger om gaming, gamerbørn, gaming, bøger om computerspil, børnebøger, Elmer Baltazar, digitale børn,

Man skal have været frosset ned i 20 år for ikke at have bemærket, at det vrimler med børn på nettet. På Instagram er der billeder af alt lige fra nye fodboldstøvler, man har fået af mor og far til cafebilleder med veninderne.

På YouTube lægger børn fodboldvideoer ud, som de har optaget i baghaven efter skole, og på Facebook ligger der stakke af billeder fulgt op af takketaler til alle dem, der var med til at gøre festen helt speciel.

“Aldrig før har børn haft så stor adgang til teknologi, som de har i dag. Aldrig før har børn haft så hurtig og stor indflydelse på hinandens liv, som de har i dag via computere og mobiltelefoner, for det man gør på nettet griber ind i virkeligheden.”

Hvis Simon fra klassen vinder en Counter Strike-turnering på nettet, er der respekt i klassen dagen efter. Hvis Alexander laver et kikset skud i skolegården, og det bliver filmet og lagt ud, kan han blive drillet med det, når han står til fodboldtræning et par timer efter skole.

Det er den virkelighed, som børn lever i og med. De spiller, deler, liker, kommenterer og følger med i, hvad der sker på de sociale medier. Det er ikke et lukket univers, man kan slukke for.

Og der sidder vi forældre med en lille bekymring …

Og der sidder vi forældre. Vi ønsker for vores børn, at de opdager og bruger teknologiens fordele. Følger med og blive kompetente og ansvarsfulde mennesker. At de kan bruge de digitale værktøjer. At de klikker og læser om fattige børn, der skriver fra fattige dele af verden. At de bruger det til at få det bedste liv og gøre verden bedre.

Men vi sidder også med en lille bekymring. Hvad gør det ved vores børn? Bliver deres forhold til venner mindre dybe, når så meget foregår digitalt? Hvad gør det ved vores barn, at det spiller PlayStation i tre timer hver dag?

Alt det digitale er stadig så ungt, at man forskningsmæssigt ikke kan sige så meget endnu. Men det er der.

“Og det er derfor, at den naturligvis dukker op i litteraturen og fylder mere og mere. Bøger om at leve som gamer. Sjove seriebøger i spiluniverser.”

Eller som i Elmer Baltazar – Rejsen til Arkadia, en fantasyroman til børn på 12 år og opefter. Her bliver pigen Emmy suget ind i det spil, hun elsker allermest. Bedre kan det ikke blive. Men samtidig forsvinder hendes kontakt til virkeligheden. Heldigvis har hun en ven, Elmer, der følger efter hende.

For sådan er det også. Den menneskelige kontakt vil altid være det stærkeste. At kunne se hinanden, røre hinanden og tale sammen ansigt til ansigt.

Og måske kan en god bog være med til at få os til at tænke mere over og tale mere sammen om, hvad det digitale gør ved os og vores liv.

Elmer Baltazar – Rejsen til Arkadia

af Tobias Bukkehave & illustreret af Andreas Erstling

bøger om gaming, bøger om computerspil, Elmer Baltazar, rejsen til arkadia, tobias bukkehave, fantasy, børnebøger, ferielæsning, børnebøger til vinterferien, højtlæsning, bøger til tweens

Tænk hvis dit yndlingsspil var virkelighed … 

Elmer Baltazar – Rejsen til Arkadia er en fængende fantasyroman om at forsvinde helt derind i en digital verden, hvor kun et ægte venskab kan redde en tilbage.

Elmer er en helt almindelig dreng med store krøller, som ikke tænker på så meget andet end fodbold. Han fatter intet om computere, men da han en dag skal lave gruppearbejde med klassens nye pige, Emmy, bliver han nødt til at skaffe en iPad.

Emmy er skarp, krævende og et geni på en computer … Og så gør duften af hendes kastanjefarvede hår ham lidt svimmel.

IPaden viser sig at være en portal til landet og computerspillet Arkadia, og da den sluger Emmy, er Elmer nødt til at følge efter. En hæsblæsende verden med drager, sorte riddere og en ond dronning med Emmy ved sin side åbner sig. Men vil Emmy overhovedet reddes?

Til børn i alderen 11+

Du kan finde Elmer Baltazar – Rejsen til Arkadia her og hos din lokale boghandler fra d. 5. februar 2018.