Hvordan bevarer man den røde tråd, når man på én gang skriver og illustrerer en børnebog? Det har vi spurgt forfatter og illustrator Lotte Nybo om i forbindelse med udgivelsen af børnekrimien Bertram og Buller – Ballade ombord.
Foruden at være en sjov historie med et universelt budskab om, at vi alle anskuer verden forskelligt, adskiller Bertram og Buller – Ballade ombord sig også fra andre børnebøger ved at være tegnet og fortalt af én og samme person: forfatter og illustrator Lotte Nybo.
Vi har derfor bedt hende fortælle lidt om sine tanker bag bogen og sin arbejdsproces.
Hvad handler bogen om, og hvorfor har du skrevet den?
Bogen handler om to tvillingedrenge, Bertram og Buller, der i panik kører mors bil alene ombord på Bornholmerbåden en sen regnvejrsaften. De totalskader bilen, udløser skibets brandalarm og det får en lavine af ulykker til at rulle
Under dette pres slår drengenes forskellighed ud i lys lue, for lige så ens de er udenpå, lige så diametralt modsatte er de indeni. Fanget i situationen udgør de en dynamisk cocktail: Bertram er frygtsom. Han vil gemme sig og have styr på situationen. Buller derimod er frejdig og frygtløs, en sand ja-hat, som vil på eventyr. Og så har vi balladen.
Det gamle mundheld ”Alt afhænger af øjet, der ser”, er sat på spidsen her, for det er det, bogen dybest set handler om, nemlig ”virkelighedens” mange versioner. Bertram går gennem helvede, samtidig med Buller svæver i himmelen.
Hvor meget virkelighed deler de, og hvem af dem har bedst (be)greb om den?
Du er jo både forfatter og illustrator – hvordan kommer det til udtryk i dit arbejde?
Ved at ord og billede er ligeværdige spillere i fortællingen og i selve min arbejdsproces. Da jeg havde grundidéen til bogen, lavede jeg et storyboard og derefter fotoresearch af færgen Povl Anker og prøvetegninger af de første to kapitler.
Da først jeg kendte bogens udtryk, arbejdede jeg mig videre frem til resten af historien gennem en skønsom blanding af skriv og skitse. Typisk tyr jeg til billedserier i stedet for ord i de mest handlingsmættede eller komplekse afsnit. Jeg føler mig heldig at have dette greb til rådighed.
Jeg tror, at det gør bogen mindre krævende for læseren, ligesom den er blevet mere varieret i sin form, end hvis jeg var startet ud med manus og først sidenhen havde tænkt illustrationerne ind. Mit motto har været variation.
Mange tegner digitalt nu om stunder, mens du beskriver din proces som ”analog”. Kan du fortælle mere om det?
Jeg bliver inspireret og vakt af stoflighed. Jeg kan lide at have noget mellem hænderne: farver, papirtyper, pensler. Det er et anker for mig.
Da jeg hængte den røde uldtråd op på mit storyboard, følte jeg mig sikret. Jeg ”havde” den røde tråd!
Hele den udveksling med materien er min kilde til kreativitet. Jeg kan også godt lide, at man kan se, at illustrationerne er lavet i hånden. Jeg synes, det giver et nærvær af en slags.
Hvad inspirerede dig til at skrive Bertram og Buller?
Vi fik et sæt tvillingedrenge i familien. De var mageløst forskellige i deres måde at tilgå verden på – selvom de var i samme båd, oplevede de tydeligvis noget vidt forskelligt.
Dér var idéen om båden og tvillingerne!
Det blev så færgen til Bornholm, der blev lokationen, da jeg er halvt bornholmer og jævnligt tager derover, og så var Danske Færger venlige at lade mig komme ombord på Povl Anker for at fotografere fra bro til bund.
Det var vanvittigt inspirerende at befinde sig på åstedet. Det var amatørfotos uden særlig retning, men det gav struktur til hele fortællingen.
Jeg har lige været der igen. Jeg fik lov til at sidde i kaptajnens stol oppe på broen med udsyn over hele herligheden. Det gav så god mening.
Lidt kaptajn er man vel altid som forfatter!
Lotte Nybo: Bertram og Buller – Ballade ombord
Sort uheld tvinger tvillingerne Bertram og Buller til selv at tage rattet i mors bil og køre alene ombord på Bornholmerbåden en sen regnvejrsaften.
Én ulykke kommer desværre sjældent alene, og tvillingerne får derfor hænderne fulde med en snu juveltyv, en skrap kaptajn og en kamphund med dårlig mave.
Mon Bertram og Buller nogensinde når til Bornholm? Og får de mon fanget juveltyven undervejs?
Bertram og Buller – Ballade ombord er en hæsblæsende krimikomedie for de 7-10-årige, som er tegnet og fortalt af Lotte Nybo.
Hvordan bevarer man den røde tråd, når man på én gang skriver og illustrerer en børnebog? Det har vi spurgt forfatter og illustrator Lotte Nybo om i forbindelse med udgivelsen af børnekrimien Bertram og Buller – Ballade ombord.
Foruden at være en sjov historie med et universelt budskab om, at vi alle anskuer verden forskelligt, adskiller Bertram og Buller – Ballade ombord sig også fra andre børnebøger ved at være tegnet og fortalt af én og samme person: forfatter og illustrator Lotte Nybo.
Vi har derfor bedt hende fortælle lidt om sine tanker bag bogen og sin arbejdsproces.
Hvad handler bogen om, og hvorfor har du skrevet den?
Bogen handler om to tvillingedrenge, Bertram og Buller, der i panik kører mors bil alene ombord på Bornholmerbåden en sen regnvejrsaften. De totalskader bilen, udløser skibets brandalarm og det får en lavine af ulykker til at rulle
Under dette pres slår drengenes forskellighed ud i lys lue, for lige så ens de er udenpå, lige så diametralt modsatte er de indeni. Fanget i situationen udgør de en dynamisk cocktail: Bertram er frygtsom. Han vil gemme sig og have styr på situationen. Buller derimod er frejdig og frygtløs, en sand ja-hat, som vil på eventyr. Og så har vi balladen.
Det gamle mundheld ”Alt afhænger af øjet, der ser”, er sat på spidsen her, for det er det, bogen dybest set handler om, nemlig ”virkelighedens” mange versioner. Bertram går gennem helvede, samtidig med Buller svæver i himmelen.
Hvor meget virkelighed deler de, og hvem af dem har bedst (be)greb om den?
Du er jo både forfatter og illustrator – hvordan kommer det til udtryk i dit arbejde?
Ved at ord og billede er ligeværdige spillere i fortællingen og i selve min arbejdsproces. Da jeg havde grundidéen til bogen, lavede jeg et storyboard og derefter fotoresearch af færgen Povl Anker og prøvetegninger af de første to kapitler.
Da først jeg kendte bogens udtryk, arbejdede jeg mig videre frem til resten af historien gennem en skønsom blanding af skriv og skitse. Typisk tyr jeg til billedserier i stedet for ord i de mest handlingsmættede eller komplekse afsnit. Jeg føler mig heldig at have dette greb til rådighed.
LÆS OGSÅ: De bedste krimiserier til børn
Jeg tror, at det gør bogen mindre krævende for læseren, ligesom den er blevet mere varieret i sin form, end hvis jeg var startet ud med manus og først sidenhen havde tænkt illustrationerne ind. Mit motto har været variation.
Mange tegner digitalt nu om stunder, mens du beskriver din proces som ”analog”. Kan du fortælle mere om det?
Jeg bliver inspireret og vakt af stoflighed. Jeg kan lide at have noget mellem hænderne: farver, papirtyper, pensler. Det er et anker for mig.
Da jeg hængte den røde uldtråd op på mit storyboard, følte jeg mig sikret. Jeg ”havde” den røde tråd!
Hele den udveksling med materien er min kilde til kreativitet. Jeg kan også godt lide, at man kan se, at illustrationerne er lavet i hånden. Jeg synes, det giver et nærvær af en slags.
Hvad inspirerede dig til at skrive Bertram og Buller?
Vi fik et sæt tvillingedrenge i familien. De var mageløst forskellige i deres måde at tilgå verden på – selvom de var i samme båd, oplevede de tydeligvis noget vidt forskelligt.
Dér var idéen om båden og tvillingerne!
Det blev så færgen til Bornholm, der blev lokationen, da jeg er halvt bornholmer og jævnligt tager derover, og så var Danske Færger venlige at lade mig komme ombord på Povl Anker for at fotografere fra bro til bund.
LÆS OGSÅ: Plager dit barn om en hund? Så giv dem den her sjove børnekrimi om kæledyr, der går igen
Det var vanvittigt inspirerende at befinde sig på åstedet. Det var amatørfotos uden særlig retning, men det gav struktur til hele fortællingen.
Jeg har lige været der igen. Jeg fik lov til at sidde i kaptajnens stol oppe på broen med udsyn over hele herligheden. Det gav så god mening.
Lidt kaptajn er man vel altid som forfatter!
Lotte Nybo: Bertram og Buller – Ballade ombord
Sort uheld tvinger tvillingerne Bertram
og Buller til selv at tage rattet i mors bil og
køre alene ombord på Bornholmerbåden en
sen regnvejrsaften.
Én ulykke kommer desværre sjældent alene, og tvillingerne får derfor hænderne fulde med en snu juveltyv, en skrap kaptajn og en kamphund med dårlig mave.
Mon Bertram og Buller nogensinde når til Bornholm? Og får de mon fanget juveltyven undervejs?
Bertram og Buller – Ballade ombord er en hæsblæsende krimikomedie for de 7-10-årige, som er tegnet og fortalt af Lotte Nybo.
Fra ca. 7 år.
Du kan købe Bertram og Buller – Ballade ombord online eller i din nærmeste boghandel.
Andre læste også: