Anne Mette Hancock debuterede 1. april med den meget roste krimi “Ligblomsten”. Her fortæller hun, om sin foretrukne arbejdsplads, når der skal skrives en ny krimi.
.
Mange har en forestilling om forfatterlivet som et, der leves i periodisk isolation i et stormomsust træhus ved vandet. Man kender det fra film: Forfatteren sidder i sin badekåbe, omgivet af notesbøger, papirlapper og halvtomme rødvinsflasker, og hamrer determineret i tastaturet, mens han eller hun i tre-fire måneder udelukker resten af verden. Fokus, stilhed. Kunst!
Jeg synes, det lyder så fascinerende, men sådan arbejder jeg ikke. Jeg har brug for en langt mere larmende kulisse, når jeg skriver; liv omkring mig, ansigter og indtryk, kaffekopper, der klirrer. Jeg rykker rundt på forskellige restauranter og caféer, slår mig ned og skriver løs. Størstedelen af LIGBLOMSTEN er skrevet i København på Bistro Royal på Kongens Nytorv – min hovedperson journalisten Heloise Kaldans stamsted – og på Union Kitchen i St. Strandstræde, som ligger overfor Kaldans arbejdsplads, den fiktive avis Demokratisk Dagblad. Resten af bogen er skrevet rundt omkring i verden, bl.a. i min barndomsby i Sydfrankrig, hvor bogen også starter.
Jeg arbejder ikke med Post-its, notesbøger eller nedskrevne tidslinjer. Jeg kender plottet, når jeg går i gang, og ved, hvor jeg skal hen. Så marinerer historien i mine tanker, karakterer udvikler sig og sidehistorier skyder frem, mens jeg skriver. Research-interviews med fx retsmedicinere og efterforskere optager jeg på min diktafon, så jeg altid kan høre dem genfortælle afgørende detaljer. Men derudover er det altid bare mig og min MacBook Air, der rykker rundt i byen i jagten på dagens “kontorplads” – og hvis der oven i købet hører en god kop kaffe og en avokadomad, er lykken fuldendt.
.
.
Følg Anne Mette Hancock på Facebook hvor hun jævnligt lægger opdateringer om boghandlerbesøg og nye skriverier. Og konkurrencer.
..
.
Læs mere om bogen her
Anne Mette Hancock debuterede 1. april med den meget roste krimi “Ligblomsten”. Her fortæller hun, om sin foretrukne arbejdsplads, når der skal skrives en ny krimi.
.
Mange har en forestilling om forfatterlivet som et, der leves i periodisk isolation i et stormomsust træhus ved vandet. Man kender det fra film: Forfatteren sidder i sin badekåbe, omgivet af notesbøger, papirlapper og halvtomme rødvinsflasker, og hamrer determineret i tastaturet, mens han eller hun i tre-fire måneder udelukker resten af verden. Fokus, stilhed. Kunst!
Jeg synes, det lyder så fascinerende, men sådan arbejder jeg ikke. Jeg har brug for en langt mere larmende kulisse, når jeg skriver; liv omkring mig, ansigter og indtryk, kaffekopper, der klirrer. Jeg rykker rundt på forskellige restauranter og caféer, slår mig ned og skriver løs. Størstedelen af LIGBLOMSTEN er skrevet i København på Bistro Royal på Kongens Nytorv – min hovedperson journalisten Heloise Kaldans stamsted – og på Union Kitchen i St. Strandstræde, som ligger overfor Kaldans arbejdsplads, den fiktive avis Demokratisk Dagblad. Resten af bogen er skrevet rundt omkring i verden, bl.a. i min barndomsby i Sydfrankrig, hvor bogen også starter.
Jeg arbejder ikke med Post-its, notesbøger eller nedskrevne tidslinjer. Jeg kender plottet, når jeg går i gang, og ved, hvor jeg skal hen. Så marinerer historien i mine tanker, karakterer udvikler sig og sidehistorier skyder frem, mens jeg skriver. Research-interviews med fx retsmedicinere og efterforskere optager jeg på min diktafon, så jeg altid kan høre dem genfortælle afgørende detaljer. Men derudover er det altid bare mig og min MacBook Air, der rykker rundt i byen i jagten på dagens “kontorplads” – og hvis der oven i købet hører en god kop kaffe og en avokadomad, er lykken fuldendt.
.
Følg Anne Mette Hancock på Facebook hvor hun jævnligt lægger opdateringer om boghandlerbesøg og nye skriverier. Og konkurrencer.
.
Læs mere om bogen her
Andre læste også: