Fiktion Skønlitteratur

Maddie Mortimer giver kræften en stemme i rørende fortælling om liv, død og kærlighed

Maddie Mortimer Kort over kroppens landskab

Maddie Mortimer blev med Kort over kroppens landskab longlistet til Booker-prisen 2022. Det er en stærk og anderledes fortalt roman om en kvindes liv, sygdom og død, inspireret af Maddie Mortimers tab, da forfatteren selv mistede sin mor til kræft som 10-årig.


I Kort over kroppens landskab har Lia kræft og skal snart dø. Da hendes fremtid tages fra hende, begynder hendes fortid med en streng religiøs opdragelse og en kærlighedsaffære at spøge. Samtidig må Lias mand og datter vænne sig til tanken om et liv uden hende.

Kort over kroppens landskab er en rørende roman om en kvindes livs- og sygdomshistorie. Fortalt både fra Lias, hendes families og de kræftsyge cellers synsvinkel.

Eksperimenterende form krævede research i anatomibøger

Den engelske forfatter Maddie Mortimer har studeret litteratur på University of Bristol og har arbejdet som manuskriptforfatter. Kort over kroppens landskab er hendes debutroman.

Maddie Mortimer eksperimenterer med formen i Kort over kroppens landskab, hvor kræftcellerne har en stemme og forvandler Lias krop til en slagmark. Når sygdommen taler inde fra kroppens organer, er det skrevet som en form for ’horror-poesi’. For at have nok indblik i kroppens organer, måtte Maddie Mortimer lave en omfattende research, der krævede mange timers læsning af anatomibøger.

Mortimer mistede mor til kræft

Da Maddie Mortimer var 10 år gammel, døde hendes mor af kræft. Forfatteren har udtalt, at skriveprocessen med Kort over kroppens landskab har været en måde at bearbejde den svære periode på. Da Mortimer læste de sidste 20 sider af romanen op for familien, begyndte de at græde. Men romanen har ikke kun været et forsøg på at bearbejde sorgen, den har også været en mulighed for at skrive om forholdet mellem en mor (Lia) og hendes datter (Iris).

“Jeg ønskede også at skrive om et mor-datter-forhold, der mindede om vores, for at bevare noget af den magi, nærhed og kærlighed jeg følte, hun gav,” siger hun i et interview med Booker Prize.

Maddie Mortimers mor, Katie Pearson, var forfatter og journalist og skrev klummer i Times om at have kræft. Maddie fortæller i Booker Prize-interviewet, at hun ikke læste klummerne, da hun skrev Kort over kroppens landskab, i stedet fandt hun inspiration i Katies dagbøger, som hun læste kort efter morens død og stadig vender tilbage til.

Religiøs opvækst og intens forelskelse

Kort over kroppens landskab er meget mere end en sygdomshistorie. I tilbageblik får vi indblik i Lias opvækst i en religiøs familie, og de udfordringer det bringer. Da drengen Matthew bliver logerende hos familien, oplever Lia en intens forelskelse, der udvikler sig til en kærlighedsaffære, som hun må holde skjult for familien.

Han hed Matthew, og moren og faren skændtes om, hvorvidt de skulle lukke ham ind. Han var en dreng, bare, med et kejtet ben i barndommen og det andet i manddommen, i færd med at vokse fra sig selv. Lia huskede, hvordan han havde set ud i døren, som en slange, hvis yderste ham regnen netop havde skyllet væk. Der stod han, pakket ud og skabt på ny.

Hun tænkte ofte over, om han i det hele taget fandtes før det øjeblik. Han havde meget mørkt hår og et underligt, uforfærdet ansigt. Han var den smukkeste, tolvårige Lia nogensinde havde set. – Uddrag fra Kort over kroppens landskab.

Lias teenageår bliver præget af forelskelsen i Matthew, og hvor svært det er at forene sit teenageliv med en religiøs opvækst.

Den fysiske længsel efter Matthew havde ikke bare gjort hende mindre observant, men havde helt udsondret hende fra landsbylivets, tidens, pigernes og drengenes stadige strøm.

To timer inden festen travede Lia af sted over markerne på vej hjem til tvillingerne i en kornblomstblå kjole, som var Annes og hang løst om hendes små bryster, med det billige stof hægtet op om de knogleblege knæ. Foran tvillingernes hus trak hun ned i den stive lynlås på siden af kjolen, og da hun trådte ud af den, kom den sorte silkeunderkjole til syne. Hun bankede fire gange på husets nymalede dør. – Uddrag fra Kort over kroppens landskab.

Kort over kroppens landskab er oversat af Siri Ranva Hjelm Jacobsen.

LÆS OGSÅ: Siri Ranva Hjelm Jacobsen: Mange genkender min længsel

Medierne skrev om Kort over kroppens landskab

“Denne eksperimenterende debutroman om familiebånd og kropslig autonomi har en rastløs, innovativ tilgang til en kvindes dødelige kræftdiagnose.” – The Guardian

“Mortimer skaber et kalejdoskopisk narrativ, der både er en coming-of-age-fortælling og en historie om livets afslutning.” – Time

“Denne slående roman har en kreativ tilgang til en kvindes dødelige kræftdiagnose. I Mortimers fortælling har kræften sin egen stemme og stil, og den guider læseren igennem de mest afgørende afgørelser i Lias liv.” – The New Yorker


Mere om Kort over kroppens landskab

Kort over kroppens landskab, Maddie mortimer

Sammen med sin mand, Harry, og datter, Iris, har Lia skabt den harmoniske familie, hun altid har ønsket sig. Men da hun stilles en terminal kræftdiagnose, bliver familien tvunget til at tage stilling til, hvad det vil gøre med deres sidste tid sammen. Med Lias døende krop som centrum udfoldes en kalejdoskopisk fortælling om en kvindes levede liv og dets ende.

Lia bærer sin fortid i sin krop. Dens erfaringer og relationer ligger forstenet i hende, afskåret fra det liv, hun lever. Men da noget ondsindet indtager hendes krop, begynder fortiden at sive ud i nutiden.

Kort over kroppens landskab er en både brutal og håbefuld livshistorie fortalt fra afslutningen. Det er en fortælling om det, vi gør med livet, når vores fremtid tages fra os. Om det at være syg og skulle forlade livet, og det at være pårørende og skulle leve videre.

Du kan købe Kort over kroppens landskab online, fx. hos Bog&idé, eller i din nærmeste boghandel fra d. 22. april 2024.


Ser det som min fornemmeste opgave at sprede læseglæde og dele stærke læseoplevelser med andre læseheste. Det gør jeg som en del af presseteamet hos Lindhardt og Ringhof og i min fritid, hvor bogstakken på mit natbord er faretruende høj. Har en fortid som bogopsætter, journalist, kulturredaktør og kommunikations- og pressekonsulent og har altid valgt arbejdspladsen nøje efter, om jeg kunne dele min store kærlighed til bøger og kultur.