I Bryd lydmuren af tidligere F-16 pilot Søren Sørensen får du et indblik i, hvordan uddannelsen og arbejdet som jagerpilot former dig som menneske. Du lærer blandt andet, vigtigheden af at forberede sig grundigt, have en klar mission og debriefe efterfølgende. Opgaver, der er vigtige for enhver leder.
Hvad har din karriere lært dig om dig selv?
”Hvis jeg havde vidst, hvad jeg skulle igennem på forhånd, tror jeg ikke, jeg var gået den vej. Det har været så vildt. Det vigtigste jeg har lært er, at vi skal evaluere og snakke om de voldsomme oplevelser, som vi kommer igennem i både vores liv og arbejdsliv. Det der med at lege supermænd og bare bide angst og frustrationer i sig, virker et vist antal gange, men det bliver ikke ved med at gå, hvis vi blot stabler ovenpå. Pludselig knækker vi. Vi skal have tingene ud af kroppen og ud af hovedet – det har jeg lært på den hårde måde igennem min karriere.
Min uddannelse har også lært mig at være ydmyg overfor mit job. Det kan gå helt galt en helt almindelig onsdag, da meget af det, vi laver i cockpittet, kan få fatale følger, hvis vi laver selv den mindste fejl. Vi lærer at prioritere, bevare fokus og altid forberede os grundigt – grundlæggende discipliner, som du også kan bruge andre steder i erhvervslivet.
Prioritering er nummer et. Hvis vi skal satse på noget, er det prioritering. Vi har alle sammen en tendens til at lave ting og sager – og så glemme det vigtigste.”
Hvad har været den vildeste oplevelse, du har haft som F-16-pilot været?
”Den type oplevelser står jo i kø. Men en af de mest sanselige oplevelser, jeg har haft, har været i Skotland, hvor vi træner lavflyvning – som nogle gange er i 30 meters højde med 800 kilometer i timen nede i dalene. Det føles, som at stå på vandski. Du ser så mange flotte ting, men du ser det i så højt et tempo, at den menneskelige computer ikke kan følge med. Det er en massiv sanseoplevelse, som jeg tit tænker tilbage på.”
”Mit råd i alt det er: Pas på med at putte folk i kasser. At de er dén type. Og chefer skal være på én måde. Hen ad vejen finder folk deres egen måde at tolke den rolle, de nu engang har.” citat fra bogen
Hvad har du lært, som kan bruges i andre karrieremæssige sammenhænge?
”At sidde på et F-16 fly er bare en bouillonterning af, hvad enhver leder skal kunne: Du skal have en plan, du skal være omgivet af folk, du har tillid til, I skal have en mission, som giver mening – og så skal du sørge for at have din ryg dækket derude.
Du kan også lære at bevare din skarphed og tage beslutninger ud fra de rigtige grunde. I et kampfly går vi i luften med en plan, men hvis den misser, har vi en mere simpel plan, vi kan falde tilbage på. En typisk fejl er at bevare samme ambitionsniveau i stressede tider. I stedet for at sige, nu har vi alle sammen ild i håret, det skal vi ikke have, så derfor sadler vi om til noget mere simpelt med et mål indenfor rækkevidde.
Derudover har jeg lært vigtigheden af at få alle med. Det er en teamindsats, og det nytter ikke noget at bruge din energi på, at nogle medarbejdere ikke performer, som du gerne vil have det. Du har kun en vis mængde energi – brug den på at fokusere på målet.”
LÆS OGSÅ: Kristian Husted: Mødet med Ivan har lært mig, hvad ægte kærlighed til sit land er
Hvilke myter om det at være jagerpilot vil du med bogen gerne udfordre?
”At være jagerpilot er en vi-ting og ikke en karriere for individuelle supermænd. Du er som jagerpilot dybt afhængig af teamet, og vi piloter bruger hinanden efterfølgende til at debriefe og lande igen. Der var et par lonely riders til at begynde med på uddannelsen, men de røg ud undervejs.
Desuden har jeg som introvert lært at udnytte de kvaliteter, der ligger i det karaktertræk – i stedet for at forsøge at lave mig selv om. Da jeg i min skoletid hele tiden fik at vide, at jeg skulle sige noget mere, følte jeg mig forkert. Og det er det sidste, der udvikler dig.
Vi burde i stedet kigge lidt på, hvordan man vurderer elevers mundtlige niveau, så bedømmelsen bedre rummer de introverte. Vi er jo forskellige og nogle af os skal have lidt mere tid og andre rammer for at kunne dele vores viden og vise vores kvaliteter.
Jeg vil også gerne punktere myten om, at det hele bare er lidt af en leg, når vi bliver udsendt. Danskere er ret naive, når det gælder krig. Jeg var i Kosovo, og da jeg kom hjem, mødte jeg ofte en manglende forståelse for alvoren i en krig. Folk dør. Det fly, jeg var pilot i, blev beskudt. Og på samme tur løb vi næsten tør for brændstof.
Der er en generel manglende forståelse blandt danskere for, hvad det vil sige at stå sammen i krisetider. Det oplevede vi jo også under pandemien. Men når det spidser til, overlever vi kun sammen – ikke ved at køre vores eget løb. At være jagerpilot er en vi-ting. Du skal dyrke diversiteten og stå sammen.”
LÆS OGSÅ: Morten Grønborg har skrevet en bog om altings oprindelse: “Vi har brug for de store perspektiver i en fragmenteret tid”
Bryd lydmuren af Søren Søresen:
I Bryd Lydmuren fortæller Søren Sørensen, hvordan man lærer at tænke og præstere som en jagerpilot. Og hvordan han som introvert har indtaget sin plads i et high performance-team.
En jagerpilots arbejdsliv er delt ind i tre hovedområder – forberedelse, mission og debriefing. Søren Sørensen gennemgår sine erfaringer med alle tre faser: fra uddannelsen på flyveskoler i USA og Danmark, fra tusindvis af flyvetimer som pilot og F-16-instruktør samt fra internationale udsendelser og chefstillinger i Flyvevåbnet.
Han beskriver desuden nogle af sine mest dramatiske oplevelser fra træning og kampsituationer. Som dengang han var tæt på at dø under en stor amerikansk øvelse, og da han måtte undvige et fjendtligt missil under Kosovo-konflikten.
I Bryd lydmuren af tidligere F-16 pilot Søren Sørensen får du et indblik i, hvordan uddannelsen og arbejdet som jagerpilot former dig som menneske. Du lærer blandt andet, vigtigheden af at forberede sig grundigt, have en klar mission og debriefe efterfølgende. Opgaver, der er vigtige for enhver leder.
Hvad har din karriere lært dig om dig selv?
”Hvis jeg havde vidst, hvad jeg skulle igennem på forhånd, tror jeg ikke, jeg var gået den vej. Det har været så vildt. Det vigtigste jeg har lært er, at vi skal evaluere og snakke om de voldsomme oplevelser, som vi kommer igennem i både vores liv og arbejdsliv. Det der med at lege supermænd og bare bide angst og frustrationer i sig, virker et vist antal gange, men det bliver ikke ved med at gå, hvis vi blot stabler ovenpå. Pludselig knækker vi. Vi skal have tingene ud af kroppen og ud af hovedet – det har jeg lært på den hårde måde igennem min karriere.
Min uddannelse har også lært mig at være ydmyg overfor mit job. Det kan gå helt galt en helt almindelig onsdag, da meget af det, vi laver i cockpittet, kan få fatale følger, hvis vi laver selv den mindste fejl. Vi lærer at prioritere, bevare fokus og altid forberede os grundigt – grundlæggende discipliner, som du også kan bruge andre steder i erhvervslivet.
Prioritering er nummer et. Hvis vi skal satse på noget, er det prioritering. Vi har alle sammen en tendens til at lave ting og sager – og så glemme det vigtigste.”
Hvad har været den vildeste oplevelse, du har haft som F-16-pilot været?
”Den type oplevelser står jo i kø. Men en af de mest sanselige oplevelser, jeg har haft, har været i Skotland, hvor vi træner lavflyvning – som nogle gange er i 30 meters højde med 800 kilometer i timen nede i dalene. Det føles, som at stå på vandski. Du ser så mange flotte ting, men du ser det i så højt et tempo, at den menneskelige computer ikke kan følge med. Det er en massiv sanseoplevelse, som jeg tit tænker tilbage på.”
Hvad har du lært, som kan bruges i andre karrieremæssige sammenhænge?
”At sidde på et F-16 fly er bare en bouillonterning af, hvad enhver leder skal kunne: Du skal have en plan, du skal være omgivet af folk, du har tillid til, I skal have en mission, som giver mening – og så skal du sørge for at have din ryg dækket derude.
Du kan også lære at bevare din skarphed og tage beslutninger ud fra de rigtige grunde. I et kampfly går vi i luften med en plan, men hvis den misser, har vi en mere simpel plan, vi kan falde tilbage på. En typisk fejl er at bevare samme ambitionsniveau i stressede tider. I stedet for at sige, nu har vi alle sammen ild i håret, det skal vi ikke have, så derfor sadler vi om til noget mere simpelt med et mål indenfor rækkevidde.
Derudover har jeg lært vigtigheden af at få alle med. Det er en teamindsats, og det nytter ikke noget at bruge din energi på, at nogle medarbejdere ikke performer, som du gerne vil have det. Du har kun en vis mængde energi – brug den på at fokusere på målet.”
LÆS OGSÅ: Kristian Husted: Mødet med Ivan har lært mig, hvad ægte kærlighed til sit land er
Hvilke myter om det at være jagerpilot vil du med bogen gerne udfordre?
”At være jagerpilot er en vi-ting og ikke en karriere for individuelle supermænd. Du er som jagerpilot dybt afhængig af teamet, og vi piloter bruger hinanden efterfølgende til at debriefe og lande igen. Der var et par lonely riders til at begynde med på uddannelsen, men de røg ud undervejs.
Desuden har jeg som introvert lært at udnytte de kvaliteter, der ligger i det karaktertræk – i stedet for at forsøge at lave mig selv om. Da jeg i min skoletid hele tiden fik at vide, at jeg skulle sige noget mere, følte jeg mig forkert. Og det er det sidste, der udvikler dig.
Vi burde i stedet kigge lidt på, hvordan man vurderer elevers mundtlige niveau, så bedømmelsen bedre rummer de introverte. Vi er jo forskellige og nogle af os skal have lidt mere tid og andre rammer for at kunne dele vores viden og vise vores kvaliteter.
Jeg vil også gerne punktere myten om, at det hele bare er lidt af en leg, når vi bliver udsendt. Danskere er ret naive, når det gælder krig. Jeg var i Kosovo, og da jeg kom hjem, mødte jeg ofte en manglende forståelse for alvoren i en krig. Folk dør. Det fly, jeg var pilot i, blev beskudt. Og på samme tur løb vi næsten tør for brændstof.
Der er en generel manglende forståelse blandt danskere for, hvad det vil sige at stå sammen i krisetider. Det oplevede vi jo også under pandemien. Men når det spidser til, overlever vi kun sammen – ikke ved at køre vores eget løb. At være jagerpilot er en vi-ting. Du skal dyrke diversiteten og stå sammen.”
LÆS OGSÅ: Morten Grønborg har skrevet en bog om altings oprindelse: “Vi har brug for de store perspektiver i en fragmenteret tid”
Bryd lydmuren af Søren Søresen:
I Bryd Lydmuren fortæller Søren Sørensen, hvordan man lærer at tænke og præstere som en jagerpilot. Og hvordan han som introvert har indtaget sin plads i et high performance-team.
En jagerpilots arbejdsliv er delt ind i tre hovedområder – forberedelse, mission og debriefing. Søren Sørensen gennemgår sine erfaringer med alle tre faser: fra uddannelsen på flyveskoler i USA og Danmark, fra tusindvis af flyvetimer som pilot og F-16-instruktør samt fra internationale udsendelser og chefstillinger i Flyvevåbnet.
Han beskriver desuden nogle af sine mest dramatiske oplevelser fra træning og kampsituationer. Som dengang han var tæt på at dø under en stor amerikansk øvelse, og da han måtte undvige et fjendtligt missil under Kosovo-konflikten.
Du kan købe Bryd lydmuren – Lær at tænke som en jagerpilot online hos fx Saxo.com eller i din nærmeste boghandel.
Andre læste også: