Fiktion Bøger til unge

“Den var ganske enkelt vidunderlig”

lad ulvene komme

Vi synes jo her på forlaget, at “Lad ulvene komme” er årets ungdomsbog – også for voksne, men her kan du læse hvad anmeldere og læsere synes om bogen. Vi kan godt afsløre, at de fleste er ret enige med os denne gang 😉

Vi opdaterer løbende med nye anmeldelser – stay tuned og send os gerne et link til din anmeldelse, hvis du har læst og anmeldt “Lad ulvene komme”.

Bladene skriver om “Lad ulvene komme”

ALT FOR DAMERNE

“Teenagepigen June har flere familiære udfordringer end de fleste, men hos onkel Finn finder hun ro i sig selv. Onklen er hendes gudfar, og som kunstmaler leder han hende ind i en helt særlig virkelighed. Derfor er det en livsomvæltende sorg, der ruller ind over teenageren, da onklen pludselig dør af AIDS. Onklen var homoseksuel, og både hans død og seksualitet er svær at kapere for familien. Debutroman ”Lad ulvene komme” tager fat i livets store eksistentielle spørgsmål, og jeg kan ikke vente med at kaste mig over flere fortællinger af Carol Rifka Brunt, som rummer en poetisk og bevægende nerve.”

5 stjerner, Alt for Damerne

FEMINA

Den holder fast i én, romanen ”Lad ulvene komme” af Carol Rifka Brunt. Romanen foregår i kunstnerkredse i New York i 1980’erne, og historien har tre spor, hvoraf det første følger 14-årige June. Hun er en sky, tilbagetrukket pige, som ikke føler sig set eller forstået. Det andet spor handler om sorg; Junes bedste ven er hendes onkel, men den kendte kunstner dør af en sygdom, Junes mor ikke vil tale om (aids), og Junes sorg er overvældende. Det tredje spor handler om håb og folder sig ud, da onklens hidtil ukendte partner kontakter June. Det er en fin roman, hvor man kan mærke både sorg, kærlighed og håb. Men den er også et tidsbillede og en påmindelse om, hvad der sker, når tabuer og overflade bliver vigtigere end de mennesker, der findes nedenunder. Tonen forandres en smule, hver gang en ny hovedperson træder ind på siden, og det er bevægende læsning.”

6 F’er i Femina

****************************

Bogbloggerne om “Lad ulvene komme”

LUNAS KAFFEKROG

lad ulvene komme“Jeg læste bogen over 2 dage og kunne slet ikke lægge den fra mig. Jeg synes simpelthen den er helt vidunderlig. Jeg elsker June og hendes, sommetider, barnlige tankegang. Hendes små lege i skoven. Jeg er vild med forholdet mellem June og Finn, og forholdet mellem June og Toby. Uanset hvor upassende de sommetider er. Det er det der fortrolighedsbånd mellem en voksen og et barn, som jeg holder så meget af. Handlingen var spændende fra start til slut og jeg var hele tiden underholdt. Jeg havde egentlig ikke så store forventninger til bogen og troede egentlig den handlede om noget helt andet, men hvor blev jeg overrasket. Den var ganske enkelt vidunderlig!”

KÆRE DIG

Lad ulvene komme“Kære Carol Rifka Brunt … Lige fra første side vidste jeg at din bog var speciel. Meget lig Dræb ikke en sangfugl så er Lad ulvene komme en fortælling fra en ung piges synspunkt, hvor hendes barnlige naivitet og sårbarhed skinner igennem, men som samtidig er med til at skabe en meget ærlig historie om sorg, kærlighed og venskab. Jeg følte Junes kærlighed til hendes onkel, og jeg følte den smerte, hun oplevede ved hans død, og jeg forstod især hendes oprigtige undren over menneskernes opførsel og væremåde i en tid, hvor viden om AIDS stadig ikke var fyldestgørende og en masse mennesker blev påvirket af deres frygt og uvidenhed.

Da jeg fra første side vidste at din bog var speciel, betød det at jeg slet ikke turde tænke på hvordan bogen ville slutte. Jeg turde faktisk slet ikke tænke på at den ville slutte på et tidspunkt. Men alle bøger slutter, og den gjorde din også, og med den slutning formåede du at knuse mit hjerte, men satte samtidig et plaster på for at gøre det hele okay igen. Det var med tårer i øjnene og de største forhåbninger til Junes fremtidige liv, at jeg vendte sidste side, og lagde bogen fra mig.

Kærlig hilsen Louise H”

Læs flere anmeldelser på Louises blog KÆRE DIG

BOOK EATER

“Bogen kort fortalt: New York. 1987. Da June mister sin elskede onkel Finn – som også er hendes aller-bedste ven – til sygdommen aids, bryder hendes verden sammen. Men måske viser de bedste mennesker sig i de mørkeste tider, og måske er der en udvej for June.

lad ulvene kommeSelve historien er bygget ganske glimrende op. Jeg synes at det meste fungerer rigtig godt, og især pointerne og meningen ved historien er fantastiske. Det er det, der trækker den op. Fordi det havde den en lille smule brug for. Hvis ikke, at budskabet havde skinnet igennem og kastet et gyldent, poetisk lys over bogen, var jeg nok kommet til at sige, at den var kedelig. Men så igen, det var ikke fordi jeg ligefrem kedede mig, men mere fordi det ville have været svært at se sig selv i en ungdomsbog der foregår i 80’erne – Hvor de fleste unge i dag ikke var født, og derfor ikke helt kan følge med! Men fordi at Carol Rifka Brunt lige præcis lader os lære så meget af denne bog, går den fra at være en mærkelig og lidt indviklet bog til at være en forfriskende afveksling fra den sædvanlige ungdomslitteratur.
Derfor kan jeg varmt anbefale denne bog til alle jer, der ligesom mig, er kørt lidt træt i alle de sædvanlige ungdomsbøger om kærlighed og drenge og ellers ingenting. Hvis du er frisk på en ny slags læseoplevelse og et par livslektioner, så kan du bare kaste dig ud i ‘Lad Ulvene Komme’.”

Samlet bedømmelse:8/10

Læs flere anmeldelser på www.bookeater.dk

KATESPROGOE

“Endnu en amerikansk roman har fundet vej til de danske boghylder. Næsten som “Dræb ikke en sangfugl” følger vi en periode i en piges liv af stor betydning. Denne historie har også et tema omkring udsatte menneskegrupper, her er det aids som begynder at slå rigtig mange mennesker ihjel, med alt den skræk og uvidenhed der var i starten … En dejlig roman om den mangfoldige kærlighed, som kan få så varierede udtryk.”

Læs flere anmeldelser på Kate Sprogøes blog

BOGNØRDEN

“Historien er sød trods det tunge tema. Den fortæller om en ung pige, der tror sig alene i verden. En pige, der både stifter bekendtskab med livets store følelser og nu også tvinges til at indse, at ingen lever evig og selv forældre kan have fejl. Men den giver håb, og den fremtvinger faktisk en del smil undervejs.”

Læs flere anmeldelser på Bognørden

*************************

Udlandet om “Lad ulvene komme”

»Utrolig rørende.«
– The Wall St reet Journal
»Rørende og i sidste ende fuld af håb.«
– People

»En blændende debutroman.«
– O Magazine

»Fuld af karakterer, der vil leve videre i læserens bevidsthed, efter sidste side er vendt. Brunts roman er en smuk, bittersød blanding af hjertesorger og håb.«
– Booklist
»En opløftende debutroman om sorg, kærlighed og usandsynlige venskaber midt i 1980’ernes aids-epidemi … En litterær fornøjelse at læse.«
– BookBrowse
»En smuk bog om kærlighed og sorg … følsomt fortalt og hjerteskærende.«
– School Library Journal
»Med denne debutroman, der perfekt indkapsler de skrøbelige år i midten af 80’erne, da aids begyndte at brede sig i alle lag af samfundet, etablerer Carol Rifka Brunt sig som en spirende forfatter, som man skal holde øje med …«
– Minneapolis Star Tribune
»Brunts debutroman er både en smertefuld påmindelse om de dårligt informerede svar på den dengang lidet kendte sygdom og et skønt tilbageblik på et tidligere årti. De problematiske forhold mellem forældre og søskende burde appellere til et ungt publikum, men voksne læsere vil også nyde det spændende plot og de finurlige karakterer.«
– Library Journal

lad ulvene komme
“Lad ulvene komme” er en rørende og livsbekræftende fortælling sat i 1980ernes New York, hvor den 14-årige June mister sin elskede onkel til den skræmmende aids-epidemi. Junes historie handler om både venskab, kærlighed, sorg, familiebånd og hemmeligheder. Om skam og skyld og om at føle sig anderledes.

PS. Du kan også se forfatterens playliste til bogen her på bloggen – klik her

Er lige nu stærkt optaget af boganbefalinger: Hvor får vi dem fra, hvem lytter vi mest til, hvornår får vi den der trang til at få fat i en en bestemt bog straks? Hvor læser vi, hvornår, hvorfor, hvordan? Er dagligt glad for forlagets fantastiske redaktører og ikke mindst forfattere, der udtænker, skriver og redigerer bøger, vi ikke vidste vi ville komme til at elske. Er også født 1977, bor på Amager med mange reoler, en mand og to børn.